ایرانشهر

۱۳۹۸/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۲۵۶

افزایش 20 درصدی نرخ بلیت مترو از سال آینده

محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه متروی تهران ورشکسته است‌ و دولت حمایت لازم را نمی‌کند، گفت: نرخ بلیت مترو سال آینده حدود 20 درصد افزایش می‌یابد. به گزارش فارس محمد علیخانی در مورد نرخ بلیت مترو و اتوبوس برای سال آینده اظهار کرد: برای سال جدید به احتمال زیاد افزایش نرخ‌ها مشابه پارسال و حدود 20 درصد است ولی باید توجه داشت که نرخ واقعی بلیت حمل و نقل عمومی بسیار بیشتر از میزان کنونی است. او افزود: در حال حاضر شهرداری در حوزه حمل و نقل عمومی متضرر است و مترو نیز ورشکسته محسوب می‌شود چرا که دولت سهم خود را در حوزه حمل و نقل عمومی نمی‌پردازد. به‌طور مثال اگر قیمت بلیت مترو 3 هزار تومان باشد هزار تومان آن را باید دولت، هزار تومان را شهرداری و هزار تومان را شهروند بپردازد ولی اکنون شهرداری 2 هزار تومان سوبسید و شهروند هزار تومان پرداخت می‌کند. علیخانی گفت: از طرفی مترو ورشکسته است و همچنین نمی‌توان فعالیت این شرکت را تعطیل کرد و شهرداری مجبور است خودش هزینه‌ها را تأمین کند. وی گفت: قیمت واقعی نرخ حمل و نقل عمومی به گونه‌ای حساب می‌شود که باید کل درآمد شرکت مترو از هزینه دریافت بلیت از هزینه‌های آن کسر شود و آنچه باقی می‌ماند درآمد شرکت محسوب می‌شود که اکنون این درآمد کمتر از هزینه‌ها است. رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: ‌در سال 97 شهرداری حدود 900 میلیارد تومان یارانه یا یارانه برای بلیت حمل و نقل عمومی پرداخت کرد و 230 میلیارد تومان درآمد داشت امسال این درآمد حدود 250 میلیارد تومان پیش‌بینی شده و میزان یارانه ارایه شده هزار میلیارد تومان است و این یعنی ضرر و ورشکستگی شرکت مترو و باید در این زمینه چاره‌ای اندیشیده شود. علیخانی تأکید کرد: دولت از طرفی تمایل به افزایش قیمت بلیت ندارد و از طرفی یارانه خود را به حمل و نقل عمومی نمی‌پردازد. اتوبوس‌های شرکت واحد نیز بخشی مربوط به بخش خصوصی هستند و شهرداری باید یارانه آنها را هم بدهد چرا که در غیر این صورت فعالیت آنها متوقف می‌شوند و همه این موضوعات جزو مشکلاتی است که باید دولت فکری به حال آن کند. پیش‌بینی ما برای افزایش نرخ بلیت اتوبوس و مترو بین 15 تا 20 درصد است و به زودی نتیجه نهایی اعلام می‌شود.

قطعی شدن خط اعتباری فاینانس ۶۳۰ دستگاه واگن

علی امام مدیرعامل شرکت متروی تهران از قطعی شدن خط اعتباری فاینانس ۶۳۰ دستگاه واگن برای متروی پایتخت خبر داد. به گزارش فارس، علی امام درباره قطعی شدن خط اعتباری فاینانس ۶۳۰ دستگاه واگن برای متروی پایتخت اظهار کرد: مقرر بود دولت، تعداد 2 هزار دستگاه واگن برای کلان‌شهرهای کشور در نظر بگیرد که از این تعداد ۶۳۰ دستگاه آن متعلق به تهران است. او در ادامه با اشاره به اینکه از 3 سال گذشته تاکنون وزارت کشور تلاش‌های خود را برای تحقق این موضوع انجام داده است، گفت: حتی در ماه‌های گذشته معاون اول رییس‌جمهور شخصاً پیگیر این موضوع بود تا با وجود تحریم‌ها فاینانس ۶۳۰ دستگاه واگن برای مترو پایتخت محقق شود. امام با اشاره به اینکه مشخصات خاص و تعداد واگن‌ها، تهیه و مناقصه بین‌المللی آن برگزار شده است، عنوان کرد: تاکنون تفاهم نامه و قراردادهای مربوطه نیز مبادله شده است. مدیرعامل شرکت متروی تهران در ادامه با اشاره به اینکه نهایی شدن خط اعتباری برای متروی پایتخت و جابه‌جایی منابع محقق شد، عنوان کرد: در حال حاضر این خط اعتباری باید در مرحله پرداخت قرار بگیرد تا امکان اجرایی شدن قرارداد وجود داشته باشد. امام عنوان کرد: 2 سال پس از رفع تمام موضوعات مالی، اداری و اجرایی شدن این قرارداد، روند تحویل واگن‌ها آغاز و در مدت زمان 3 سال با 55 درصد سهم داخلی‌سازی، 630 دستگاه واگن تحویل می‌شود.

هیچ‌یک از کروی پروازی کشورمان مبتلا به کرونا نیستند

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه هیچ یک از کروی پروازی ایرلاین‌های ایرانی مبتلا به کرونا نیستند، گفت: تاکنون به جز عراق و کویت هیچ کشوری درخواست تعلیق پروازهای ایران را نداشته‌ است و ترکیه هم به مسافران مشکوک به کرونا اجازه ورود  نمی‌دهد. مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با ایلنا درباره وضعیت پروازهای ایران و ترکیه با توجه  به تشویش اذهان عمومی مردم ترکیه نسبت به شیوع ویروس کرونا در ایران اظهار کرد: هنوز کشور ترکیه اقدامی مبنی بر تعلیق پروازها ازایران یا به ایران نداشته است.او تاکید کرد: البته مسافران هوایی که از ایران به ترکیه می‌روند در فرودگاه قبل از چک گذرنامه تحت بررسی‌های پزشکی قرار می‌گیرند و اگر مشکوک به بیماری کرونا باشند از ورود آنها به این کشور ممانعت می‌شود.  دبیر انجمن‌ شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به این سوال که چه تصمیمی برای فروش تورهای مسافری ویژه نوروز چه در داخل کشور و چه خارجی در نظر گرفته‌اید، اظهارکرد: فعلا تصمیم خاصی گرفته نشده است اما به هر حال این موضوع صنعت هوایی و گردشگری را متاثر می‌کند و به‌طور قطع روی فروش تاثیر می‌گذارد. اسعدی سامانی با بیان اینکه فروش بلیت‌های نوروزی آغاز شده‌ است، گفت: موارد کنسلی بلیت هواپیما برای ایام نوروز را داشتیم و افرادی درخواست ابطال بلیت خریداری شده خود را دارند، در حال حاضر برنامه پروازی باز است و فروش بلیت برای ایام نوروز انجام می‌شود.

 

ارسال نظر