آغاز اقدامات پیشگیرانه در حوزه حمل و نقل برای جلوگیری از کرونا

۱۳۹۸/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۲۵۵
آغاز اقدامات پیشگیرانه در حوزه حمل و نقل برای جلوگیری از کرونا

درحالی که حدود یک هفته از تایید رسمی ویروس کرونا در کشور می گذرد و تاکنون 8 نفر از هموطنانمان جان خود را از دست داده اند،‌ اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع این ویروس در کشور آغاز شده است،‌ درهمین راستا مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از ابلاغ بخشنامه مقابله با ویروس کرونا به ناوگان حمل و نقل عمومی، پایانه های مسافری و مجتمع های بین راهی خبر داد.

داریوش باقرجوان در گفت وگو با مهر با بیان اینکه بخشنامه رعایت موارد بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا به شرکت‌های حمل و نقلی ابلاغ شده، اظهار کرد: به شرکت‌های حمل و نقل مسافری اعلام کرده ایم در تمام زمینه‌هایی که می‌تواند از بروز زمینه‌های انتقال یا ابتلای ویروس کرونا به مسافران حمل و نقل عمومی، پیشگیری کند، حداکثر دقت در سالم سازی محیط اعمال شود.

او افزود: این بخشنامه شامل همه ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس، مینی بوس و خودروهای سواری عمومی کرایه پلاک «ع» (تاکسی‌های بین شهری) شده و تمامی سطوح تماس دست مسافران، رانندگان و خدمه اعم از دستگیره‌ها، سگک و کمربندهای ایمنی، صندلی‌ها و … هر چه سریع‌تر می‌بایست ضد عفونی شود. مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: این بخشنامه باید در هر بار که رانندگان یا مالکان ناوگان جاده‌ای قصد مسافرگیری دارند، قبل از انجام سفر، اجرا شود مراکز بهداشت استان‌ها هم نظارت و راهنمایی‌های لازم را بر پایانه‌های اتوبوسرانی با همکاری شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای و ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها خواهند داشت.

باقرجوان در خصوص پایانه‌های مسافری هم تصریح کرد: پایانه‌های مسافری در اختیار شهرداری هاست که با همکاری آنها و بخش خصوصی شامل شرکت‌های حمل و نقلی و تشکل‌های صنفی قرار است فرآیند ضد عفونی پایانه‌ها و ترمینال‌های مسافری نیز مستمرا انجام شود.

او با تأکید بر اینکه قرار است به هیچ عنوان از لیوان و ظروف دائمی استفاده نشده و همه ظروف، یک بار مصرف شوند، گفت: شرکت‌های حمل و نقلی باید به تعداد کافی ماسک در اختیار رانندگان قرار دهند و اگر احساس کردند مسافری مشکوک است، او را در محیطی با فاصله از سایر مسافران قرار دهند؛ رانندگان و میهمانداران هم باید در طول سفر از ماسک و دستکش یک بار مصرف استفاده و اصول بهداشتی را رعایت کنند.  باقرجوان ادامه داد: در هنگام بلیت فروشی هم چنانچه شرکت‌های حمل و نقلی با مسافران مشکوک برخورد کردند، به مراکز بهداشت استان‌ها اطلاع رسانی کنند. قرار است نمایندگان دانشگاه‌های علوم پزشکی در پایانه‌های مسافری مستقر شوند چون پایانه‌ها یکی از حساس‌ترین مراکز انتقال ویروس‌ها و عفونت‌ها محسوب می‌شوند. او یکی دیگر از مراکزی که در بخشنامه سازمان راهداری، رعایت موارد بهداشتی در آنها تأکید شده را مجتمع‌های رفاهی بین راهی عنوان و اظهار کرد: ادارات کل راهداری استان‌ها مرتباً با همکاری نماینده‌های ادارات بهداشت اقدام به بازرسی مستمر از مجتمع‌های بین راهی خواهند کرد. ضد عفونی کردن شیرآلات و سرویس‌های بهداشتی الزامی است و باید در کنار استفاده از مواد شوینده، ژل های دست ضدعفونی کننده نیز در سرویس‌های بهداشتی مجتمع‌های بین راهی قرار داده شود. باقرجوان تأکید کرد: به ادارات کل راهداری استان‌های «های ریسک» در زمینه انتقال ویروس کرونا مانند قم، مرکزی و گیلان نیز دستورات خاصی در زمینه ممانعت از تردد یا توقف و مسافرگیری اتوبوس‌ها و دیگر ناوگان عمومی، خارج از پایانه‌های مسافری تأکیدات خاصی ابلاغ شده است.

     شناسایی مبتلایان به ویروس کرونا

در ایستگاه‌های راه‌آهن

در حوزه ریلی هم؛ مدیر اجرایی شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا با اشاره به اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از کرونا، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و در راستای سلامت و آرامش مسافران اقدامات گسترده‌ای در قطارها انجام شده است. به گزارش تسنیم، رضا عصاری اظهار کرد: با اعلام ورود و شیوع ویروس کرونا به کشور از سوی وزارت بهداشت، این شرکت به غیر از اقدامات بهداشتی که از قبل در قطارها انجام می‌داد، برای پیشگیری و ایجاد سفری امن برای مسافران، اقدامات جدید بهداشتی را ابلاغ و اعمال کرد.

او با اشاره به مه‌پاشی و ضد عفونی کردن قطارها به ویژه نقاط تماس مسافران با وسایل و تجهیزات قطارها، افزود: به همه شرکت‌های راهبری و مأموران موظف قطارها اعلام و ابلاغ شده دوره‌های ضد عفونی کردن کوتاه و مستمر باشد.

عصاری ادامه داد:‌همچنین استفاده از ماسک و دستکش توسط همه مأموران قطار به ویژه مهمانداران در طول سفر الزامی و ژل‌های ضدعفونی هم در قطارها توزیع شده، ضمن اینکه تأکید شده است تمامی ظروف پذیرایی دائماً ضد عفونی شوند. معاون اجرایی رجا گفت: تلاش داریم با هماهنگی و همکاری راه‌آهن و وزارت بهداشت همچنین سایر دستگاه‌های ذی‌ربط اقداماتی را برای شناسایی بیماران مبتلا به ویروس کرونا در ایستگاه‌های اصلی راه‌آهن کشور عملیاتی کنیم. عصاری به توزیع بروشور، نصب برچسب و تراکت‌های اطلاع رسانی و آموزشی در قطارها برای آگاهی مسافران از نحوه پیشگیری و مراقبت‌های بهداشتی در خصوص این ویروس اشاره کرد و افزود: فیلم‌های آموزشی نیز در قطارها به این منظور پخش می‌شود. به دنبال فراهم کردن امکان فروش ماسک در قطارها برای مسافران متقاضی نیز هستیم.

     ضدعفونی هواپیماها

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری هم با بیان اینکه همه هواپیماها پیش از هر پرواز طبق دستورالعمل وزارت بهداشت ضدعفونی می‌شوند، اظهار کرد:‌ اقدامات پیشگیرانه طبق دستورالعمل وزارت بهداشت برای پروازها در حال انجام است.  رضا جعفرزاده در گفت‌وگو با فارس،‌ درپاسخ به این سؤال که آیا هواپیماها در پروازهای داخلی و خارجی در راستای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا ضدعفونی می‌شوند؟ افزود: بنا برحساسیت مسیرها، قطعاً این اقدامات شدت و ضعف دارد و بسته به مسیر، در انواع مختلف ضدعفونی انجام می‌شود؛ در مسیرهایی که احتمال بیشتر انتقال ویروس وجود دارد، با سختگیری و شدت بیشتری کارها انجام می‌شود.  سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: همه کرو پروازی شرکت‌های هواپیمایی این دستورالعمل را رعایت می‌کنند و براساس توصیه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عمل می‌کنند.

جعفرزاده در پاسخ به این سؤال که ضدعفونی هواپیما پیش از انجام همه‌ پروازهای داخلی و خارجی انجام می‌شود؟ گفت: در همه پروازها بدون استثنا قبل از پرواز، عفونت‌زدایی انجام می‌شود. جعفرزاده اظهارکرد: همچنین در داخل فرودگاه‌ها هم طبق دستورالعمل وزارت بهداشت، ضدعفونی انجام می‌شود و اقدامات لازم برای مسافران ورودی و خروجی انجام می‌شود.  او در پاسخ به این گفته که کشور ترکیه از مسافران ایرانی برای سفر به این کشور، برگه سلامت می خواهند، توضیح داد: پزشکان مربوطه در فرودگاه‌های کشور‌ که در مسیر ترکیه پرواز دارند، مستقر شده‌اند تا مسافران پیش از عزیمت به این کشور با مراجعه به این پزشکان در صورت عدم وجود بیماری، برگه سلامت دریافت کنند.

 

ارسال نظر