افزایش 1100 میلیارد تومانی بودجه شهرداری تهران در سال آینده

۱۳۹۸/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۲۵۴
افزایش 1100 میلیارد تومانی بودجه شهرداری تهران در سال آینده

   افزایش 30   درصدی بودجه 99 نسبت به متمم بودجه 98         

 شهردارتهران گزارش داد: اقدام های انجام شده برای مقابله با ویروس کرونا

گروه راه و شهرسازی|

جلسه روز گذشته شورای شهر متاثر از ورود ویروس کرونا به پایتخت بود. در حالی که مردم شهر از نبود ماسک و ژل ضدعفونی کننده نگرانند و طبق معمول متولی خاصی برای این امر وجود ندارد، خبر ابتلای شهردار منطقه 13 به ویروس کرونا شوکی به مسوولان شهری وارد کرد. این در حالی است که محسن هاشمی رییس شورای شهر و چند تن از اعضا چند روز قبل از اعلام ابتلای شهردار منطقه 13به ویروس کرونا با او دیدار داشتند و بعد از آن محسن هاشمی با عده ای دیگر از اعضا جلسه ای برگزار کرد.

به گفته ابراهیم امینی، محسن هاشمی به قرنطینه خودخواسته رفت که جواب تست او عصر روز گذشته منفی اعلام شد. از آن جا که به غیر از هاشمی برخی دیگر از اعضا از جمله ناهیدخداکرمی، آرش میلانی، مرتضی الویری، حسن خلیل آبادی، الهام فخاری، احمد مسجدجامعی و زهرا نژادبهرام نیز درخواست تست ویروس کرونا داده بودند، ‌انتظار می رفت جلسه شورای شهر برگزار نشود و حتی برخی خبرنگاران خواستار عدم برگزاری جلسه علنی شورای شهر شدند. با این وجود جلسه شورای شهر تهران با 7 غایب که پیشتر نام آن ها آورده شد، برگزار شد. زهرا نژاد بهرام عضو هیات رییسه شورا نیز با بیان این که من با هاشمی دیدار داشتم اما برای به حدنصاب رسیدن جلسه آمدم، با ماسک در جلسه حاضر شد. در نهایت جلسه در ساعت٩:٣۵ تنها با١۴ عضو به حدنصاب رسید. همچنین در این جلسه کلیات لایحه بودجه سال 99 با حضور شهردار تهران به تصویب رسید و رقم دقیق بودجه 99 شهرداری تهران هزار و 100 میلیارد تومان افزایش یافت. به گزارش تعادل همان طور که انتظار می‌رفت،‌ جلسه با هشدارهایی درباره ویروس کرونا آغاز شد.

ابراهیم امینی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران که در نبود محسن هاشمی ریاست جلسه را بر عهده داشت، با تاکید بر لزوم بهره‌گیری شرکت شهر سالم از تمام ظرفیت‌ها و امکانات خود در جهت مقابله با ویروس کرونا گفت: مدیریت شهری در کنار وزارت بهداشت در جهت کاهش نگرانی‌ها گام برمی‌دارد.

وی ادامه داد: امیدواریم وزارت بهداشت این مساله را به عنوان مهم‌ترین موضوع در دستور کار خود قرار دهد تا سلامت شهروندان تامین شود. مدیریت شهری نیز در کنار وزارت بهداشت تلاش خواهد کرد تا از نگرانی‌ها کاسته شود به ویژه در جابجایی مسافرین از طریق مترو، اتوبوس و تاکسی در شهر که برعهده مدیریت شهری است تلاش می‌کنیم تا راهکارهایی که از شیوع این بیماری در حمل و نقل عمومی جلوگیری می‌کنند را در دستور کار قرار دهیم.

    اختصاص بودجه اضطراری به کرونا

در ادامه  امینی از پیروز حناچی شهردار تهران که برای ارایه توضیحاتی در خصوص بودجه سال 99 به شورا آمده بود، خواست تا در خصوص اقدام های شهرداری برای مقابله با ویروس کرونا گزارشی ارائه دهد.

پیروز حناچی با بیان این که از روز چهارشنبه که وزارت بهداشت ویروس کرونا را اعلام کرد،‌اقدامات شهرداری تهران آغاز شد،گفت: روز پنجشنبه جلسه اضطراری در شهرداری تشکیل شد و در این جلسه ضدعفونی کردن فضاهای عمومی همچون مترو، اسکان کارگری و مکان‌هایی که مردم زیادی در آن تردد دارند در دستور کار قرار گرفت.

او با بیان این که مراقبت از ساختمان اسکان کارگری، آموزش کارگران نظافت شهری و غیره در دستور کار قرار گرفت، ادامه داد: در جلسه روز شنبه نیز با هماهنگی وزارت بهداشت یکبار دیگر تمهیدات چک شد و با پروتکل‌های وزارت بهداشت هماهنگ بودیم تا مبادا از چارچوب توصیه شده توسط وزارت بهداشت جلوتر برویم و امروز نیز در نامه‌ای به وزارت بهداشت خواستیم، تمهیدات لازم به خصوص برای مجموعه‌های ورزشی، مترو وغیره را حتما به ما ابلاغ کنند.

شهردار تهران با بیان این‌که ما پروتکل‌هایی برای رعایت بیماری‌های واگیردار و ویروسی داریم اما وزارت بهداشت نیز باید پروتکل‌های خود را به ما ابلاغ کند، اظهار کرد: با این حال ضدعفونی کردن گرمخانه‌ها و ایجاد اتاق‌های ایزوله در سامان‌سراها به ویژه در خاورشهر و لویزان انجام شده است و در ورزشگاه‌ها نیز از ورود افراد مشکوک به سرماخوردگی ممانعت به عمل می‌آید. ضدعفونی کردن اتوبوس‌ها و پایانه، مترو و غیره نیز در دستور کار قرار گرفته است. همچنین سایت جدید پسماند برای امحاء پسماند عفونی بیمارستان‌ها در نظر گرفته شده و تمهیدات لازم برای کاهش خرید بلیت تک‌سفره و همچنین گندزدایی توسط نیروها لحاظ شده است.

حناچی با اشاره به اینکه بودجه اضطراری برای کرونا در نظر گرفته شده است، گفت: خرید تجهیزات مورد نیاز برای کارگران شهرداری و شهروندان در دستور کار قرار گرفته است و تمهیدات ویژه‌ای برای روز بازارها و مراکز نگهداری حیوانات در نظر گرفته‌ایم. شهردار تهران با بیان این‌که از امروز تمامی بیلبوردهای سطح شهر اعم از تجاری و فرهنگی با هدف اطلاع‌رسانی به مردم رنگ و بوی اطلاع‌رسانی در خصوص کرونا را می‌گیرند، اظهار کرد: تمام مانیتورهای سطح شهر نیز در زمینه‌ اطلاع‌رسانی در خصوص کرونا به مردم آموزش می‌دهند.

    امکان دورکاری در صورت حادتر شدن  شرایط

شهردار با تاکید بر این‌که ما متولی مستقیم بهداشت نیستیم و تمام اقدام ها در چارچوب پروتکل‌های وزارت بهداشت است، گفت: متاسفانه برخی از همکاران‌مان نیز مشکوک به این بیماری بودند،‌من شب گذشته با یکی از این دوستان صحبت کردم و صدایش از پشت تلفن نسبت به پنج‌شنبه خیلی بهتر بود و امیدواریم این افراد درمان خود را با سلامتی به پایان برسانند. منطقه مشکوک نیز روز گذشته ضدعفونی شد.البته اگر موضوع حادتر شود، روش‌های دیگری همچون دورکاری به خصوص برای مکان‌های شلوغ را در دستور کار قرار خواهیم داد، اما این موضوع را حتما به اطلاع شورا می‌رسانیم.

بعد از ارایه این گزارش از سوی شهردار، بررسی بودجه سال 99 در دستور کار قرار گرفت. بودجه سال آینده شهرداری تهران 13 بهمن توسط حناچی به شورا تقدیم شد و رقم در نظر گرفته شده برای آن ۳۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود. با توجه به نبود 7 نفر از اعضا افشین حبیب زاده در خواست کرد با توجه به اهمیت بررسی بودجه سال آینده شهرداری تهران، شرایط لازم برای حضور حداکثری اعضا در جلسه بررسی بودجه فراهم شود. او در این باره گفت: با توجه به اینکه یک سوم از اعضای شورای شهر در جلسه حضور ندارند و قرار است بودجه سال آینده شهرداری تهران بررسی شود پیشنهاد می‌کنم جلسه بررسی بودجه به گونه‌ای مدیریت شود تا اعضای بیشتری در آن حضور داشته باشند.

وی افزود: باید برای رسیدگی به لایحه بودجه شرایط لازم را برای حضور حداکثری اعضای شورا فراهم کنیم یا این که با توجه به رعایت مسائل بهداشتی جلسات به شیوه‌ای برگزار شود که نیاز به حضور فیزیکی عموم افراد نباشد و بتوانیم از طرق دیگر موضوع را دنبال کنیم.

علی رغم این درخواست بررسی کلیات لایحه بودجه در دستور کار قرار گرفت و اعضای شورای شهر تهران کلیات لایحه بودجه سال 1399 شهرداری تهران را با عدد 31 هزار و 332 میلیارد تومان به تصویب رساندند. در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه حجت نظری در انتقاد به پیشنهاد برخی از اعضای شورا مبنی بر افزایش بیش از هزار میلیاردی سقف بودجه پیشنهادی شهرداری گفت: شهرداری تهران لایحه‌ای را تقدیم شورای شهر کرده که 30 هزار و 100 میلیارد تومان است، اما با توجه به این‌که منابع درآمدی پیشنهادی امکان تحقق ندارد افزایش سقف بودجه به نظر اشتباه است و برای شهرداری تعهداتی ایجاد می‌کنیم که بعدا گریبان ما را می‌گیرد.

نظری با بیان این‌که با افزایش سقف بودجه در حوزه درآمدی پیش‌بینی‌هایی انجام داده‌ایم که امکان تحقق ندارد، ادامه داد: افزایش سقف بودجه در حالی است که باید سقف درآمدها نیز افزایش یابد و این مساله با توجه به وضعیت اقتصادی امکان تحقق ندارد و کار ما را دشوارتر می‌کند..به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت جامعه این ردیف‌های درآمدی محقق نمی‌شود و باید به عدد واقعی‌تری برسیم. محمود میرلوحی عضو کمیسیون برنامه و بودجه  نیز در واکنش به افزایش سقف بودجه اظهار کرد: سال گذشته شاخص‌های برنامه سوم را تدوین کردیم و بودجه سال 1399 در راستای شاخص‌های برنامه سوم تدوین شده است. فکر نکنید که اگر سقف لایحه افزایش یابد مصارف نیز افزایش می‌یابد و ما درآمدها و هزینه‌ها را کنترل خواهیم کرد.

او با بیان این‌که اگر سقف بودجه کاهش نیابد مجالی برای کارهای عمرانی نمی‌ماند، تصریح کرد: برخی‌ها فکر می‌کنند که با افزایش سقف بودجه پول‌ها پخش می‌شود اما ما اجازه متفرق شدن پول‌ها را نمی‌دهیم.

    افزایش 30درصدی بودجه 99

نسبت به متمم بودجه 98

در ادامه حسن رسولی خزانه‌دار شورا نیز با بیان این‌که 47 درصد بودجه سال 1399 عمرانی است، گفت: عمده انتقادات بر روی شاخص عملکرد است، اما ما نباید صرفا بر روی عملکرد تمرکز کنیم و بودجه سال آینده مجموعه‌ای مانند شهرداری را براساس عملکرد سال قبل‌ آن تدوین کنیم.

او با بیان این‌که در سال 1399 منابع درآمدی خوبی پیش‌بینی شده است، ادامه داد: از محل مالیات بر ارزش افزوده سهم بیشتری به شهرداری تهران داده می‌شود و دقت داشته باشید که بر اساس مرکز آمار تورم نقطه به نقطه دی‌ماه سال 1397 و 1398 حدود 37 درصد افزایش یافته است و برهمین اساس از شما می‌خواهم که تنها به ارقام اسمی بودجه توجه نکنید، چرا که ما باید هزینه‌های شهرداری را ضرب در نرخ تورم کنیم و اگر فرض‌مان این باشد که سال آینده وضعیت ثابت مانده و شاهد نرخ تورم 37 درصد هستیم باید بگویم که بودجه 30 هزار میلیاردی شهرداری تهران به مانند برفی که آفتاب به آن می‌تابد آب می‌شود چرا که قدرت خرید ملاک عمل است نه شاخص عملکردی.

او اظهار کرد: بودجه سال ۹۸ که اولین سال برنامه سوم توسعه شهر تهران است، ۱۸ هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان بود. بر اساس جدول منابع و مصارف مصوب برنامه سوم، مقرر شد شهرداری در برنامه پنج ساله حداقل به میزان ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تامین منابع کند. از آنجا که تصویب برنامه به طول انجامید، شهرداری لایحه متمم سال ۹۸ را تهیه و به شورا ارسال کرد تا فاصله بودجه امسال نسبت به برنامه سوم بیشتر نشود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، تاکید کرد: بر اساس لایحه متمم، رقم دقیق بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران به ۲۴ هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان افزایش یافت. رسولی گفت: بودجه شهرداری برای سال ۹۹ مطابق با لایحه ارسالی ۳۰ هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان بود که پس از بررسی در کمیسیون‌های برنامه و بودجه و تلفیق رقم بودجه به ۳۱ هزار ۳۳۲ میلیارد تومان افزایش یافت و معتقدیم این عدد با اصول حاکم بر نظام بودجه‌ریزی همچون تحقق پذیری، واقع‌بینی، انعطاف‌پذیری و سایر بایسته‌هایی بودجه تطابق دارد.

او با بیان اینکه در بودجه سال ۹۸ سهم درآمدهای پایدار به ۳۷ درصد افزایش یافت که این پیام خوبی است، افزود: رقم بودجه سال ۹۹ نسبت به بودجه سال مصوب اولیه سال ۹۸، ۶۶ درصد و نسبت به متمم بودجه ۳۰ درصد افزایش یافت.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان این که ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ۱۰۴ پروژه اولویت‌دار شهرداری در سال‌های آینده در بودجه ۹۹ لحاظ شده است، تصریح کرد: در اجرای راهبرد شورای پنجم با هدف کاهش بودجه هزینه و افزایش بودجه سرمایه‌ای، سهم بودجه سرمایه به ۴۷ درصد افزایش و سهم بودجه هزینه به ۲۴ درصد کاهش یافته است.

رسولی با بیان اینکه ۸۰۰ میلیارد تومان کمک به حوزه منابع انسانی در بخش هزینه در سال ۹۹ در نظر گرفته شده است، اعلام کرد: ۳ هزار نفر از نیروهایی که تمایل به بازنشستگی پیش از موعد دارند، تعدیل خواهند شد.

حامد مظاهریان معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران نیز با اعلام موافقت شهرداری با افزایش بیش از هزار میلیاردی سقف بودجه، اظهار کرد: بودجه شهرداری را در قالب 30 هزار میلیارد تومان به شورای شهر تقدیم کردیم اما حالا شورای شهر پیشنهاد افزایش هزار و 100 میلیاردی سقف بودجه دارد که این مساله تحقق پذیر است.

وی با بیان این‌که مکانیزم‌هایی در بودجه وجود دارد که می‌توانیم درآمدها را کنترل کنیم، گفت: شهرداری با این افزایش سقف لایحه بودجه سال 1399 موافق است .نهایتا اعضای شورای شهر تهران به افزایش سقف لایحه بودجه از حدود 30 هزار و 200 میلیارد به 31 هزار و 330 میلیارد تومان رای مثبت دادند.

 

 

ارسال نظر