افزایش تردد در حلقه دوم طرح ترافیک

۱۳۹۸/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۸۲۰
افزایش تردد در حلقه دوم طرح ترافیک

راه‌وشهرسازی|

یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام افزایش میزان تردد در حلقه دوم طرح ترافیک تحت عنوان طرح کاهش آلودگی هوا توضیح داد: امسال 20 روز تردد رایگان در هر فصل را برای این محدوده داشتیم. سال‌های قبل شهروندان برای استفاده از طرح زوج و فرد باید به صورت کامل هزینه طرح را پرداخت می‌کردند که امسال این میزان به 50 درصد رسید. به دلیل افزایش تردد در این محدوده به شورای شهر پیشنهاد کردیم که عوارض حلقه دوم را از 50 درصد به 66 درصد برساند که البته شورا موافقت نکرد. از طرفی تخفیف‌های مختلف برای بخش‌هایی همچون ساکنان محدوده طرح باعث شد درآمد حاصل از طرح ترافیک کاهش یابد.

او با اشاره به اینکه درآمد شهرداری از عوارض طرح ترافیک در سال 96، 360 میلیارد تومان بود که این درآمد در سال 97 به 300 میلیارد تومان رسید، تصریح کرد: امسال قرار است سقفی را برای استفاده از طرح ترافیک تعیین کنیم و اگر ظرفیت این سقف تکمیل شود دیگر اجازه رزرو وجود ندارد. جزییات آن را شورای ترافیک باید مصوب کند. ولی 20 روز تردد رایگان را برای محدوده طرح کاهش آلودگی هوا خواهیم داشت. حجت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تمهیدات شما برای کنترل ترافیک آخر سال چیست، گفت: برای این موضوع نمی‌توان کار فوق‌العاده‌ای انجام داد. در مناسبت‌هایی مانند 22 بهمن و مراسم تشییع پیکر سپهبد سلیمانی اقدامات موثری انجام شد و اتوبوسرانی و مترو با تمام قوا اقدامات لازم را انجام دادند و بیشترین استفاده از مترو را در مراسم تشییع پیکر حاج‌قاسم سلیمانی داشتیم.

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره میزان استفاده تهرانی‌ها از مترو نیز توضیحاتی ارایه کرد و گفت: در تهران 230 کیلومتر مترو داریم، ولی سالانه 700 میلیون سفر در پایتخت انجام می‌گیرد این در حالی است که توکیو 300 کیلومتر مترو دارد اما 2 میلیارد و 700 میلیون مسافر به صورت سالانه از طریق مترو جابه‌جا می‌شود و این آمار به معنای این است که مردم توکیو بیشتر از تهرانی‌ها از مترو استفاده می‌کنند. بهره‌وری از مترو در کشور ما بالا نیست از طرفی زیرساخت‌ها کم است و باید سرفاصله حرکت قطارها را کاهش دهیم. با این حال، باید توجه داشت ضریب اشغال اتوبوس و مترو در ساعات غیرپیک زیاد نیست.مترو نسبت به اتوبوس اولویت دارد چرا که سیستم حمل و نقل پاک محسوب می‌شود، ایمن‌تر است و فضایی از سطح شهر اشغال نمی‌کند ولی اتوبوس‌ها حدود 8 درصد در آلودگی تهران نقش دارند.تهران از کهنگی اتوبوس‌ها رنج می‌برد. چندین سال است که اتوبوس جدیدی به ناوگان اضافه نشده و باید اقدامات لازم انجام گیرد.

    اختصاص اسکوتر

و دوچرخه برقی برای پایتخت

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه درباره موضوع دوچرخه در پایتخت گفت: تهران 4 جهت شرق به غرب، غرب به شرق، شمال به جنوب و جنوب به شمال دارد که تنها در بخش جنوب به شمال آن دوچرخه‌‌سواری مشکل است و به عبارتی از 100 درصد مسیرها در 25 درصد مشکل داریم که البته می‌توان از مسیر سربالایی جنوب به شمال از اتوبوس و مترو در جهت برعکس که سرپایینی است نیز از دوچرخه‌های اشتراکی استفاده کرد.تلاش داریم تا استفاد از اسکوتر و دوچرخه برقی را نیز در پایتخت نهادینه کنیم که البته بخش خصوصی ورود یابد اقدامات موثری انجام می‌شود.

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از ارسال نامه معاونت حمل و نقل شهرداری به سازمان برنامه و بودجه خبر داد و گفت: ‌بر اساس این نامه درخواست کردیم که اعتباری را برای بهبود وضعیت اتوبوس‌های پایتخت و نوسازی اورهال آنها اختصاص دهند ولی هنوز هیچ اعتباری به ما نداده‌اند و جوابی ارسال نشده است.

   بهره‌برداری از 30 اتوبوس جدید تا آخر سال

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: تا آخر سال احتمالا یک ایستگاه جدید مترو، 30 اتوبوس و تعدادی مینی‌بوس به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه می‌شود و خرید اتوبوس‌ها از خرید غیر نقد شهرداری همچون فروش املاک انجام می‌گیرد.او در پاسخ به اینکه آیا از درآمد حاصل از طرح ترافیک اتوبوس خریداری می‌کنید یا خیر گفت: عمده درآمد حاصل از عوارض امسال برای نوسازی تاکسی‌ها اختصاص یافت و هزار تاکسی امسال نوسازی شد و بر اساس تفاهمی که با صندوق کارآفرین امید خواهیم داشت اقداماتی نیز برای اتوبوسرانی صورت می‌گیرد.سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد موضوع پارکینگ در پایتخت گفت: شهرداری برای پارکینگ یارانه‌های سنگین اختصاص می‌دهد و این موضوع در راستای انسان‌محور شدن شهر نیست دلیلی ندارد که برای استفاده از خودروهای شخصی پارکینگ در نظر‌گیریم.پارکینگ در تهران بسیار ارزان است و این مساله سبب شده که پارکینگ‌سازی نسبت به پاساژ و مجتمع تجاری‌ مقرون به صرفه نباشد و باید اقدامی در این زمینه انجام گیرد.حجت درباره اینکه گفته شده وزارت نفت قرار است اعتباری را برای شهرداری در نظر گیرد، گفت: پرداخت این پول برای کاهش آلودگی هوا نبوده بلکه برای کاهش مصرف انرژی در نظر گرفته شده است. یعنی با افزایش تعداد مسافران مترو خودروهای شخصی کمتری وارد خیابان خواهند شد و سوخت کمتری مصرف می‌شود و از محل آن اعتباری به شهرداری اختصاص خواهدیافت و هنوز پولی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم. در این خصوص آمارها را بر اساس سال مبنا در نظر گرفته‌ و تعداد افزایش مسافران را اعلام کرده‌ایم تا آنها مبلغی در نظر گیرند.

    اتوبوس و هزینه برگزاری یک کنفرانس

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به اینکه چرا هزینه برگزاری هجدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و ترافیک را صرف خرید اتوبوس و واگن مترو نمی‌کنید، ‌گفت: کارهای علمی هیچ‌وقت به پایان نمی‌رسد و انتها ندارد امسال از شهرداری رقم اعتباری که برای هجدهمین کنفرانس بین‌المللی حمل و نقل و ترافیک گرفته‌ایم معادل یک پنجم خرید یک اتوبوس است. من هم معتقدم که بودجه‌های زیادی باید برای توسعه اتوبوس و حمل و نقل عمومی اختصاص داد ولی برگزاری چنین کنفرانس‌هایی هم ضرورت دارد. مهم‌ترین کار ما تأمین نیازهای ناوگان حمل و نقل است ولی برگزاری کنفرانس جهت‌های آینده را برنامه‌ریزی می‌کند.

 

ارسال نظر