بدهی میلیاردی تهرانی‌ها بابت عوارض شهری

۱۳۹۸/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۴۷۸
بدهی میلیاردی تهرانی‌ها بابت عوارض شهری

گروه راه و شهرسازی|

وحید عرب، مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران از انتشار انبوه قبوض عوارض پایدار سال ۹۸ خبر داد و گفت: با اینکه حدود۵۰ درصد مردم عوارض خود را پرداخت می‌کنند؛ اما شهروندان ۲هزار و 453 میلیارد تومان عوارض معوق در دو حوزه نوسازی و پسماند دارند.

به گزارش «تعادل»، سال‌ها است که مردم تهران از پرداخت مالیات مربوط به شهرداری سرباز می‌زنند و شهرداری نیز هیچ راهکار قانونی برای پیگیری عوارض شهری ندارد. در گذشته شهرداری به دلیل تراکم‌فروشی و شهر فروشی همواره از درآمد خوبی برخوردار بوده و نیازی به اخذ عوارض شهری نبود. اما بعد از تغییر مدیریت شهری و با توجه به اینکه مدیریت کنونی و نیز شورای شهر مبنای کار خود را قطع هر گونه شهرفروشی و نیز از بین بردن باغات گذاشته‌اند، بنابراین منابع درآمد شهرداری به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. از سوی دیگر، شهرداری با حجم بالای بدهی 65 هزار میلیارد تومانی مواجه است و نیز باید حقوق و دستمزد بیش از 60 هزار کارمند را پرداخت کند. در چنین شرایطی شهرداری بیشتر از هر وقت دیگر به عوارض دریافتی از سوی شهروندان نیاز دارد و در بودجه سال گذشته و سال جاری نیز منابع جدیدی برای این منظور تعریف کرده است که درآمد از محل پارک حاشیه‌ای نمونه آن بود.مرتضی الویری، رییس کمیسیون برنامه و بودجه نیز اسفند سال گذشته عنوان کرد که بیش از 10 سال است بسیاری از خانواده‌ها به دلیل اینکه شهرداری سازوکاری نداشته، عوارض نوسازی خود را پرداخت نکرده‌اند.مجید فراهانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز پیش‌تر گفته بود: ما به عنوان نماینده مردم باید به سراغ کم کردن عوارض شهری برویم، اما واقعیت این است که شهر را بدون درآمد نمی‌توان اداره کرد.اگر عوارض شهری را گران نکنیم چطور بدهی‌های شهرداری را پرداخت کنیم، شهرداری تهران ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که ۳۵ هزار میلیارد تومان آن متعلق به بانک‌ها و باقی آن برای پیمانکاران، بیمه، مالیات و… است. اگر عوارض را بالا نبریم، این بدهی‌ها چطور پرداخت شود؟ خدمات شهری که مردم نیاز دارند چطور انجام شود؟

واقعیت این است که کلان‌شهر تهران در شرایط کنونی از مشکلات و معضلات بسیاری رنج می‌برد. ارایه خدمات مناسب به شهروندان در زمینه‌های مختلف، مانند تجهیز و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ارایه خدمات شهری مانند جمع‌آوری زباله‌ها و توسعه فضاهای سبز شهری از جمله نیازهای ضروری در کلان‌شهر تهران است که انجام آن بار مالی زیادی برای شهرداری دارد. این در حالی است که بسیاری از شهروندان تهرانی پرداخت عوارض شهرداری را از ضروریات زندگی شهری نمی‌دانند و عوارض مربوطه را تا زمانی که مجبور نشوند پرداخت نمی‌کنند.

عوارض پسماند یکی از راه‌های درآمدزایی شهرداری‌ها است که شهروندان عملا از پرداخت این بخش از عوارض خودداری می‌کنند. به گفته محسن هاشمی، رییس شورای شهر روزانه در تهران 8 تا 9 هزار تن زباله تولید می‌شود که جمع‌آوری این میزان زباله در تهران 800 میلیارد تومان هزینه در بر دارد. سرانه تولید زباله هر فرد در روز، در جنوب تهران 800 گرم و در شمال تهران 1200 گرم است. به ‌این‌ ترتیب شهروندان شمال شهر تهران زباله بیشتری تولید می‌کنند. به اعتقاد رییس شورای شهر می‌توان از زباله‌های تهران 400 میلیارد تومان کسب درآمد کرد اتفاقی که تاکنون در شهرداری تهران نیفتاده است. بنابراین به نظر می‌رسد شهرداری تهران باید ساز و کار جدیدی برای اخذ عوارض از شهروندان تدوین کند تا بتواند بر درآمدهای ناشی از این امر حساب کند.

در این حال، مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران با اشاره به توزیع قبوض عوارض پایدار سال۱۳۹۸ شهرداری تهران توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: به منظور مشارکت حداکثری شهروندان و همچنین ارتقاء سطح درآمدهای پایدار شهرداری تهران، قبوض عوارض نوسازی، عوارض کسب و پیشه و بهای خدمات مدیریت پسماند از طریق شرکت پست در همه مناطق تهران توزیع شد.او با بیان اینکه قبوض عوارض سال جاری شامل عوارض نوسازی، عوارض کسب و پیشه و بهای خدمات مدیریت پسماند برای بدهکاران و مودیان ارسال شده است، گفت: بازه زمانی این قبوض متعلق به سال ۹۸ است که از اول فروردین تا ۲۹ اسفندماه خواهد بود، اما بدهی پیشین املاک بدهکار نیز در قسمت دیگر این قبوض درج شده است.

عرب با بیان اینکه شهروندانی که عوارض امسال

ملک‌شان را تا ۲۹ اسفندماه پرداخت کنند، مشمول جوایز خوش حسابی عوارض و بهای خدمات خواهند شد، گفت: همچنین شهروندان می‌توانند با پرداخت به موقع عوارض از۱۰ درصد جایزه خوش حسابی عوارض نوسازی و مشاغل و بخشودگی ۱.۵ درصد ماهیانه بهای خدمات مدیریت پسماند نیز برخوردار شوند.

وی درباره نحوه محاسبه جریمه دیرکرد عوارض شهرداری با بیان اینکه در خصوص عوارض پایدار نوسازی مطابق با ماده۱۴ قانون نوسازی و عمران شهری عمل می‌شود؛ به گونه‌ای که مودیانی که تاپایان هرسال عوارض را نپردازند از آغاز سال بعد ملزم به پرداخت زیان دیرکرد درسال بعد به نسبت مدت تأخیر خواهند بود، گفت: درخصوص بهاء خدمات پسماند مسکونی مطابق مصوبات شورا عمل خواهیم کرد که درصورت تأخیر در پرداخت، جریمه به میزان ۲ درصد درماه که سالی ۲۴ درصد است، محاسبه می‌شود.

عرب در پاسخ به اینکه جایزه خوش حسابی چگونه تعیین می‌شود نیز با بیان اینکه در قانون درصد تخفیف‌ها مشخص شده است، افزود: در عوارض نوسازی مطابق تبصره ۱ ماده ۱۰ قانون نوسازی معادل ۱۰ درصد، در عوارض کسب و پیشه ۱۰ درصد و در بهای خدمات مدیریت پسماند به استناد بند ۱ تبصره ۴ به ازای هرماه تعجیل درپرداخت 1.5 درصد جایزه خوش حسابی به شهروندان تعلق می‌گیرد. درخصوص عوارض‌های شهرسازی نیز در صورتی که شهروندان پرداخت نقدی داشته باشند، مشمول ۲۰ درصد تسهیلات تشویقی می‌شوند.وی در پاسخ به اینکه چند درصد شهروندان عوارض پرداخت می‌کنند، تصریح کرد: با توجه به آمارها حدود ۵۰ درصد مردم مبادرت به پرداخت عوارض پایدار می‌کنند؛ اما شهرداری تهران از مردم در حوزه عوارض نوسازی و پسماند طلب دارد؛ به‌گونه‌ای که معوقه عوارض نوسازی مبلغ ۱۲۶۰ میلیارد تومان، معوقه پسماند مسکونی ۴۱۱ میلیارد تومان و معوقه پسماند غیرمسکونی ۷۸۲ میلیارد تومان تعیین شده است.

مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران در واکنش به برخی انتقادات مبنی بر افزایش عوارض واحدهای تجاری، گفت: اخذ عوارض به استناد آخرین مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در سال گذشته براساس آخرین قیمت منطقه‌ای ومتغیرهای دیگر وصول می‌شود.عرب در مورد شیوه‌های پرداخت عوارض نیز با بیان اینکه شهروندان می‌توانند از طریق کد دستوری #۱۳۷*، پرتال شهرداری تهران به نشانیwww.tehran.ir، سامانه تلفنی ۱۳۷، اینترنت بانک، همراه بانک، تلفن بانک و ATM نسبت به پرداخت قبوض اقدام کنند، ادامه داد: شهروندان حتی به صورت حضوری نیز می‌توانند به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنند.به گفته مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری، عوارض نوسازی، کسب و پیشه و بهای خدمات مدیریت پسماند، منابع درآمد پایدار شهرداری‌ها هستند که در راستای توسعه و عمران شهر و ارایه خدمات مطلوب‌تر استفاده می‌شوند. به همین دلیل، فرصت یک ماهه برای پرداخت این عوارض در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ستادهای ویژه پاسخگویی به سوالات احتمالی شهروندان در ادارات درآمد مناطق ۲۲گانه شهرداری تشکیل شده است، گفت: چنانچه به هر دلیلی مودیان، قبوض عوارض پایدار سال جاری را دریافت نکردند؛ می‌توانند برای دریافت قبوض به دفاتر خدمات الکترونیک شهر یا ادارات درآمد مناطق ۲۲گانه مراجعه کنند یا جهت اخذ اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۱۳۷ یا ۱۸۸۸تماس بگیرند یا به دفاتر خدمات الکترونیک شهر و ستادهای فوق‌الذکر مراجعه کنند.

 

ارسال نظر