شهرداری منطقه قربانی افتتاح پرحاشیه زیرگذر استاد معین

۱۳۹۸/۱۱/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۰۴۳
شهرداری منطقه قربانی افتتاح پرحاشیه زیرگذر استاد معین

گروه راه وشهرسازی|

 روز یکشنبه هفته جاری زیرگذر استاد معین افتتاح شد. افتتاحی که پرحاشیه به شمار می‌رفت. این افتتاحیه اعتراض مردم محل را به دنبال داشت. آنها معتقد بودند این پروژه ناقص است، به همین دلیل شهردار تهران روز گذشته مفاخریان شهردار منطقه 9را برکنار و مصطفی موسوی لاری مدیرکل امور مناطق شهرداری را جایگزین او کرد. به گزارش «تعادل»، در حین افتتاح اهالی محل معترض بوده و شعار سر می‌دادند. اعتراض آنها این بود که چرا این زیرگذر یکطرفه است و این افتتاحیه ناقص باعث بروز مشکلات برای محلی‌ها می‌شود.شهردار برکنارشده منطقه 9 در این باره گفته بود: نگاه اهالی منطقه 9 و نیاز آنها این است که جهت جنوب به شمال این زیرگذر امکان تردد داشته باشد در صورتی که هم‌اکنون جهت شمال به جنوب این پروژه به صورت مقطعی پیش‌بینی شده است. البته توجیه دوستان این است که چون زیرساخت اراضی پادگان جی و ادامه استادمعین هنوز در اختیار مردم قرار نگرفته است، استفاده از جهت جنوب به شمال پروژه باعث ایجاد ترافیک می‌شود. به همین دلیل قرار شد مطالعات کارشناسی دقیق‌تری انجام شود و نظرات مردم را هم در آن دخالت دهند و بررسی کنند که اگر ضلع جنوبی باز شود جوابگو خواهد بود یا خیر.

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران هم در روز افتتاحیه در مواجهه با اعتراض شهروندان گفت: در 30 سال گذشته یک چنین اعتراضی در افتتاحیه ندیده بودم، اما می‌توانستیم مسالمت‌آمیز مشکل را حل کنیم. هاشمی معتقد بود که شاید با ساختن یک پروژه در منطقه عده‌ای مخالف باشند اما بالاخره شهر نیازمند توسعه است.

شهردار تهران نیز درباره اعتراضات شهروندان به این افتتاحیه گفت: اگر این زیرگذر دو طرفه باشد به شریان اصلی تبدیل می‌شود و برای شما ساکنان مشکل‌آفرین می‌شود. لازم به ذکر است مطالعات اجرایی پروژه زیرگذر استاد معین در مرداد 93 آغاز و کلنگ آن توسط محمدباقر قالیباف شهردار وقت در سال 95 به زمین زده شد. این پروژه بعد از سال‌ها وقفه که دلیل آن به اذعان برخی از مسوولان مشکلات مالی بود به صورت ناقص سه روز پیش افتتاح شد.

    ابهامات زیرگذر استاد معین؟

به گزارش فارس، صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهردار تهران به ابهامات مطرح شده در پروژه زیرگذر استاد معین پاسخ داد و گفت: مطرح کردن حرف‌هایی نظیر قرارگیری خانه پدری شهردار در منطقه طرشت و ناقص بودن پروژه سخیف و بی‌پایه است.

صبوری دیلمی درخصوص حرف و حدیث‌های ساخت پروژه استاد معین گفت: ابتدا باید به دلیل ساخت پروژه استاد معین توجه کنیم و ببینیم چه شده که این پروژه احداث شده است. ماجرای احداث این زیر گذر این است که ما قبلا یک گردش به چپ در خیابان آزادی داشتیم که خودروها از خیابان آزادی به سمت جنوب وارد خیابان استاد معین و خیابان 21 متری جی می‌شدند. زمانی که بی.آر.تی ساخته شد این گردش به چپ بسته شد در حالی که در خیلی از تقاطع‌های قبل از آن مثل بهبودی، خوش و سایر چهارراه‌ها این تقاطع‌ها حذف نشده است و چراغ‌ها هنوز وجود دارد. او افزود: در آن زمان به مردم می‌گویند بروید میدان آزادی دور بزنید و 2.5 کیلومتر مسیرتان را دورتر کنید و بعد وارد استاد معین بشوید و از اینجا این مطالبه عمومی شکل می‌گیرد که یک زیرگذری در مکان احداث کنیم. صبوری دیلمی گفت: به این بهانه در سال 93 ساخت زیرگذر کلید خورد. با شروع کار پروژه اهالی و برخی از مسوولان شهرداری منطقه 9 علاقه‌مند می‌شوند که به سمت شمال هم داخل زیرگذر خودرو برود. به همین دلیل در سال 95 ساخت زیرگذر به دلیل یک مشکل فنی متوقف می‌شود، زیرا نمی‌توانستند خیابان آزادی را انحراف مسیر بدهند. در سال 96 ما پروژه را مجدد باز طراحی کردیم و قرار شد قسمت زیر گذر به صورت تونل باشد. وی ادامه داد: سال 97 طراحی انجام گرفته ابلاغ شد و تا 98 این پروژه را ساختیم. از همان شروع به کار تعدادی مجتمع تجاری به صورت برج و مجتمع تجاری در انتهای زیرگذر احداث و همان زمان شایعه درست شد که شهرداری این زیرگذر را برای راحتی این شاپینگ سنتر‌ها می‌سازد.

صبوری گفت: البته ما به این شایعه هم توجه نکردیم و زیرگذر را براساس طراحی‌های مورد نیاز منطقه ساختیم.در همان زمان از سوی مجموعه شهرداری منطقه 9 برای ما درخواست‌هایی آمد که یک راه از جنوب به شمال هم داخل زیرگذر احداث کنید. شهرداری با این موضوع موافقت کرد و گفتیم راه را باز می‌کنیم زیرا عرض تونل برای دو طرفه بودن کافی است اما سوال این است؛ رانندگانی که می‌خواهند از پایین به سمت شمال حرکت کنند، کجا باید بروند ؟

صبوری تصریح کرد: پاسخ این بود که رانندگان می‌توانند از داخل طرشت خود را به محمدعلی جناح یا یادگار امام برسانند، حال آنکه کافی است این سوال پرسیده شود که چرا طرشت؟ طرشت که مقصد جایی نیست. موضوع این است که در این صورت اصلا کوچه پس کوچه‌های طرشت هم بهم می‌ریزد. مگر نمی‌شود از خیابان آزادی داخل یادگار امام رفت؟

معاون فنی شهردار تهران ادامه داد: گاهی باید کمی فکرمان را بزرگ‌تر کنیم. مگر می‌شود بار ترافیکی خیابان‌های طوس، دامپزشکی، هاشمی و استاد معین و 21 متری جی را به داخل این زیرگذر سوق داده و به سمت شمال حرکت دهیم. کافی است ساعت 5 بعد از ظهر به خیابان طرشت بروید و ببینید هنوز زیرگذر باز نشده چه ترافیکی وجود دارد. کوچه‌های طرشت باریک است و کشش ندارد. نمی‌شود یک شریان درجه یک 45 متری را داخل شریان درجه دوم و درجه سوم سوق دهیم. طبیعی است که تمام کوچه پس کوچه‌های آن محله بهم می‌ریزد. معاون شهردار تهران افزود: برخی شایعه درست کردند مبنی بر اینکه خانه شهردار در این محل واقع شده که این‌گونه نیست. در ادامه گفتند خانه پدری حناچی آنجاست که آن هم یک موقعی آنجا بوده است. مگر می‌شود شهر را با این روابط اداره کرد؟

   پروژه نیمه‌کاره نیست

البته همان روز به معاون فنی و عمرانی شهردار تهران و نیز معاونت حمل و نقل دستور دادند که براساس دو نرم افزار ترافیکی و ترافیکی-اجتماعی موضوع بازگشایی این زیرگذر را بررسی کنیم و در صورت لزوم مسیر جنوب به شمال هم باز شود. دو خبر دروغ در اینجا وجود دارد که یکی از آنها این است که گفته شده پروژه نیمه کاره بوده، در حالی که نیمه کاره نیست ما مسیری برای دوچرخه و عابر پیاده در نظر گرفته‌ایم که فاز دوم پروژه است و برای اولین‌بار در ایران در حال شکل‌گیری است. این مسیر دوچرخه و عابر پیاده در یک مسیر 4 متری بالاتر از خودروها قرار می‌گیرد و با شیشه ایزوله می‌شود تا دود وارد آن نشود و جالب است عکس گرفته‌اند و گفته‌اند که تونل نیمه کاره است.

معاون شهردار تهران گفت: دیروز با سردار مهماندار هم صحبت کردم ایشان نظر ما را پسندید و پلیس هم می‌دانسته است که اصلا ساخت تونل برای حرکت شمال به جنوب بوده است. برخی تحریکاتی که ما می‌بینیم این است که به ما فشار بیاورند تا هوای ملک‌های تجاری آنجا را داشته باشیم. برای چه قرار است به سمت شمال استاد معین برویم، طرشت مقصد سفر است؟ طرشت ما را به کجا می‌رساند؟ این سوالاتی است که پاسخی برای آن وجود ندارد. مثل این می‌ماند که بگوییم خیابان مطهری را هم دو طرفه کنیم. معاون شهردار تهران ادامه داد: نکته بد و عجیب داستان این است که در این بین حرف‌های بچه گانه و سخیفی مطرح می‌شود و حرف از خانه پدری حناچی زده می‌شود در صورتی که بهتر است اصلا به این حرفها جواب ندهیم. شهردار تهران اگر به دنبال چنین کارهایی بود اصلا چرا باید پدر و مادرش را داخل خیابان طرشت ساکن کند، خب پدر و مادرش را می‌برد زعفرانیه می‌نشاند. کاش آن روز در خلال افتتاح پروژه می‌دیدید که یک کلاس درس را تعطیل کرده بودند و تعدادی بچه مدرسه‌ای را آورده بودند با معلمشان که شعار بدهند آن هم در زمانی که ساعت مدرسه است. بعد معلمشان می‌گفت چرا شعار نمی‌دهید مگر خسته شدید.

 

ارسال نظر