شهردار تهران: افزایش عوارض شهری در حد معقول است

۱۳۹۸/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۸۸۵

پیروز حناچی شهردار تهران در حاشیه مراسم افتتاح پروژه استاد معین در جمع خبرنگاران گفت: پروژه استاد معین در سال ۹۲ کلید خورد. متاسفانه مشکلاتی به وجود آمد و در هر صورت اتفاقی که افتاده باعث شد تا پروژه طولانی شود و تا سال ۹۸ حدود ۲۰ درصد پیشرفت داشت اما باقی این پیشرفت امروز محقق شده است.امروز به هر تقدیر این افتتاح انجام شد اما فعلا شمال به جنوب آن افتتاح شده است البته تمهیداتی برای افتتاح مسیر دوم هم در نظر گرفته شده است.

به گزارش فارس، حناچی درباره چرایی عدم بهره‌برداری از هر دو مسیر گفت: در شمال استاد معین هنوز تمهیدات لازم اندیشیده نشده است و اگر امروز دو طرفه این مسیر را باز کنیم مشکلاتی در بالا دست آن ایجاد خواهد شد. به لحاظ فنی امروز هیچ مشکلی برای دو طرفه کردن نداریم اما باید برخی تمهیدات برای انجام آن اندیشیده شود تا بار ترافیکی بیشتری به این منطقه تحمیل نشود. او با اشاره به یکی از دستاوردهای اجرای این پروژه گفت: مردم  حین تردد شاهد اجرای این پروژه بودند و با یک کار پیچیده فنی این پروژه اجرا شد در حالی که یک روز هم مسیر آزادی بسته نشد. او در پاسخ به این سوال که شما امروز از دو طبقه کردن صدر گلایه کردید و آن را غیر ضرور خوانید چرا گفت: اگر روی تعریف پروژه‌ها بررسی دقیق صورت گیرد مطمئن باشید شاید برخی از پروژه‌ها را انجام نمی‌دادیم یا پروژه‌های کم هزینه‌تری به شهر تحمیل می‌شد. او درباره دوطرفه شدن استاد معین گفت: این پروژه یک بار دیگر بررسی خواهد شد همکارانم در حال بررسی هستند تا اگر امکانش باشد پروژه دو طرفه اجرا شود. امروز شهید اکبری در شمال پروژه یک دسترسی محلی است که حتما تحمل بار ترافیکی جنوب به شمال استاد معین را نخواهد داشت. او در پاسخ به سوالی درباره افزایش 25 درصدی بودجه سال آینده گفت: بودجه‌ریزی یعنی فکر کردن و برای آن حتما فکر شده است در این دوره از بودجه به منابع پایدار توجه ویژه‌ای شده است و اتفاقا اصلا سراغ شهر فروشی نرفته‌ایم. شهردار در پاسخ به اینکه برخی  شهروندان از افزایش نجومی عوارض نگران هستند، گفت: حتما عوارض به اندازه معقولی افزایش می‌یابد چون خدمات ارایه شده به مردم هم تفاوت پیدا کرده است. البته این افزایش به اندازه‌ای است که شورای شهر تعیین می‌کند و تلاش می‌شود افزایش به اندازه منطقی باشد اما چیز وحشتناکی حتما نخواهیم داشت و یک افزایش معمول خواهد بود. شهردار تهران درباره پروژه‌های محله محور هم گفت: پروژه‌های محلی با مگاپروژه‌ها در اندازه و هزینه بر بودنشان متفاوت هستند. در این پروژه‌ها تلاش می‌شود کمکی به مردم یک محله و ارتقای کی‌یفیت زندگی آنها شود.

   ۶۵.۲ میلیارد تومان هزینه برای زیرگذر

صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: پروژه استاد معین با پیشرفت ۱۶ درصدی از مرداد ۹۷ آغاز شد و ۶۵.۲ میلیارد تومان برای شهرداری تهران هزینه داشت.پروژه استاد معین در سال ۱۳۹۳ آغاز شد و ارکان پروژه عبارت بودند از: گروه شهید رجایی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و معاونت‌های مختلف شهرداری تهران.این زیرگذر از آن جهت ساخته شد که در گذشته با یک چراغ قرمز مردم از شمال به جنوب می‌رفتند اما بعد از ساخت بی‌آر‌تی این حرکت گم شد و مردم باید ۳.۲ کیلومتر بیشتر مسیرشان دور می‌شد. وی گفت: همین امر باعث شد به فکر ایجاد زیرگذر باشیم و ۶۸۱ متر طول پروژه است و در سال ۹۵ پروژه متوقف شد زیرا امکان تغییر مسیر ترافیکی وجود نداشت. خیابان آزادی وقتی خط مترو از زیرش رد می‌شود و ترافیک سنگین دارد امکان ساخت زیرگذر به روش معمول وجود ندارد.در سال ۹۶ دستور تغییر طراحی پروژه داده می‌شود و در مرداد ماه مقرر شد پروژه با شکل جدیدی ساخته شود و برای مثال قوس داخل پروژه تغییراتی کرد.در مرداد ماه وقتی پروژه را شروع کردیم کف پروژه با سقف کاور تنها نیم متر فاصله داشت و بالای سرمان هم خیابان آزادی را داشتیم.

   اجرای ۱۰۹ پروژه محله‌محور تا پایان سال

حامد مظاهریان معاون توسعه، برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران نیز از ورود هرچه بیشتر مدیریت شهری به محلات تهران و اجرای ۱۰۹ پروژه محله محور تا پایان سال جاری خبر داد.

مظاهریان گفت: برگشت مدیریت شهری به محلات از آن جهت اهمیت دارد که خانواده کوچک‌ترین سلول اجتماع و‌محله بنیادی‌ترین سلول شهر محسوب می‌شود.هدف ما این است که صدای مردم و نیاز آنها شنیده شده و با اجرای پروژه‌های محله محور در ساخت بهتر محلات اقدام کنیم تا این سلول بنیادین قوی‌تر شود.

او اضافه کرد: در این مسیر حتما عارضه‌هایی ایجاد می‌شود حتما نیازمند گفت و شنودهای مهمی هستیم و حتما باید شورایاران به کمک مدیریت شهری بیایند.هدف غایی و نهایی اجرای این پروژه‌ها همین است که وقتی مدیریت شهری وارد محله‌ای شد مردم محله از اقدامات انجام گرفته و کی‌یفیت زندگی در آن محله راضی باشند. محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران نیز در این مراسم گفت: در گام دوم انقلاب هستیم و بخشی از مردم هم اعتراض دارند و اعتراض شان هم ایرادی ندارد، اما شاید بشود مسالمت آمیزتر هم اینگونه اعتراضات را بیان کرد. من از ورودم به شورای شهر تهران، ساخت و اجرای این پروژه را دنبال کردم و همان زمان هم می‌گفتند این پروژه ایجاد شده تا برخی اهداف تجاری در این منطقه شکل بگیرد.من دو سال قبل به این پروژه آمدم هیچ کدام از این عزیزان گلایه‌ای نداشتند حتی چند نفر از شورایاران هم آمدند دفتر ما اما آن زمان هم گلایه‌ای نکردند.

وی ادامه داد: هیچ‌وقت در این دو سال نامه‌ای یا درخواستی به ما نرسید و کسی هم تا به حال از من درخواست حضور در شورای شهر را نداشته است.هاشمی خطاب به یکی از شورایاران که اعتراض می‌کرد و به هاشمی گلایه داشت گفت: بعید می‌دانم شما تا به حال به شورای شهر آمده باشید اگر آمده‌ای نامه‌ای به ما داده‌اید. آیا مکتوبی نوشته اید؟

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر نامه نوشته باشید حتما در دبیرخانه شورا هست و می‌شود با شماره نامه سراغ آن رفت. حتی الان آقای حبیب‌زاده عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل هم حاضرند که ایشان هم گفتند چیزی از جانب شما یا سیار شورایاران نیامده است.البته خیلی جالب است که تونل برای دو لاین رفت و برگشت ساخته شده است و شهرداری هم نگفته نمی‌گذارم دو طرفه شود اما شما الان گلایه‌های‌تان را مطرح کردید.

 

 

ارسال نظر