پروازهای چین به ایران تعلیق می‌شود؟

۱۳۹۸/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۶۰۲
پروازهای چین به ایران تعلیق می‌شود؟

گروه راه و شهرسازی|

در پی افزایش تلفات ناشی از ویروس «کرونا» در چین، برخی ایرلاین‌های بین‌المللی پروازهای خود به این کشور را متوقف کرده‌اند. در این حال، سخنگوی سازمان هواپیمایی ایران گفته هنوز تصمیمی برای محدود کردن پروازهای چین گرفته نشده است، اما آمادگی برای تعلیق این پروازها وجود دارد. همچنین غربالگری‌ ویروس کرونا در مبادی کشور و فرودگاه‌های بین‌المللی با جدیت پیگیری می‌شود. در این میان، استفاده همزمان از هواپیماهای خطوط هوایی ماهان در پروازهای داخلی و خارجی نگرانی‌هایی در داخل کشور برانگیخته، اما مسوولان، ‌استفاده همزمان از یک هواپیما در پروازهای داخلی و خارجی را رد کرده‌اند.

در حالی که سازمان هواپیمایی کشوری از آمادگی برای تعلیق پروازهای چین به ایران خبر داده، وزیر بهداشت در نامه‌ای به معاون اول رییس‌جمهوری از وی خواسته از ورود مسافر از مبداء چین به ایران جلوگیری شود.

به گزارش ایسنا، در پی شیوع ویروس کرونا در چین و انتشار آن در برخی نقاط جهان که البته تا همسایگی ایران یعنی اقلیم کردستان عراق نیز گزارش شده است، بسیاری از کشورها قرنطینه‌های انسانی خود را در مبادی ورودی‌شان فعال‌تر و نظارت‌هایشان را شدیدتر کرده‌اند تا بتوانند از شیوع و بروز این ویروس در مرزهای خود جلوگیری کنند.

در این رابطه رضا جعفرزاده، ‌سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در رابطه با آخرین وضعیت رصد و پایش ویروس کرونا در فرودگاه‌های بین‌المللی اظهار کرد: غربالگری ویروس کرونا در مبادی ورودی و فرودگاه‌های بین‌المللی به ویژه فرودگاه بین‌المللی امام‌ خمینی‌(ره) همچنان ادامه دارد و این مساله تحت کنترل است. وی با بیان اینکه رصد و پایش این ویروس به صورت مستمر انجام می‌شود، درباره احتمال محدودیت یا ممنوعیت پروازهای بین‌المللی از چین به مقصد ایران افزود: فعلا گزارشی در این زمینه نداشته‌ایم و تصمیمی درباره قطع یا محدودیت پروازها در این مسیر گرفته نشده است. سخنگوی سازمان هواپیمایی با بیان اینکه وزارت بهداشت خودش مستقیما موضوعی درباره پروازها اعلام نمی‌کند، ادامه داد: این دستگاه متولی در شرایط خاص، اگر درخواستی مبنی بر محدودیت یا ممنوعیت پروازها در راستای پیشگیری یا کنترل بیماری داشته باشد آن را به سازمان هواپیمایی اعلام می‌کند. گفتنی است، ویروس جدید کرونا به تازگی در بخش‌هایی از کشور چین بسیاری از افراد را مبتلا کرده است که با توجه به نوظهور بودن آن هنوز درمانی برای آن پیدا نشده است.

   پاکستان پرواز به چین را لغو کرد

در این حال، سازمان هواپیمایی پاکستان اعلام کرد که پرواز ایرلاین‌های این کشور به مبدا و مقصد چین را به تعلیق در آورده است. سازمان هواپیمایی پاکستان روز جمعه اعلام کرد که به دنبال شیوع گسترده ویروس خطرناک و کشنده کرونا در چین و بسیاری دیگر از کشورهای جهان، پرواز ایرلاین‌های این کشور به مبدا و مقصد چین لغو شده و به حالت تعلیق درآمده است. ویروس خطرناک و کشنده کرونا تاکنون منجر به کشته شدن بالغ بر ۲۰۰ نفر و ابتلای بیش از ۷۰۰۰ نفر در چین و سایر نقاط جهان شده است. بر اساس گزارش رویترز، سرعت شیوع بالا و آمار بالای قربانیان این ویروس موجب شد تا سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام وضعیت اضطراری کند و از تمامی کشورها بخواهد اقدامات لازم را به منظور جلوگیری از شیوع و انتشار این ویروس انجام دهند.

   ترکیش ایرلاین پروازهای خود را لغو می‌کند

در این حال، ترکیش ایرلاین هم پروازهای خود به چین را به حالت تعلیق درآورد. ترکیش ایرلاین به عنوان شرکت هواپیمایی حامل پرچم ترکیه که یکی از بزرگ‌ترین ایرلاین‌های فعال در سراسر جهان به شمار می‌رود، نیز به دنبال شیوع گسترده ویروس خطرناک و کشنده کرونا در چین و مناطق شرق آسیا، اعلام کرده که پروازهای خود به چین را تا تاریخ ۹ فوریه لغو کرده و به حالت تعلیق در خواهد آورد. بر اساس گزارش رویترز، پیشتر بسیاری دیگر از ایرلاین‌های بزرگ جهان همچون بریتیش ایرویز و لوفت‌هانزا نیز پروازهای خود را به چین در پی شیوع گسترده ویروس کرونا در این کشور لغو کرده بودند.

   درخواست خلبانان امریکایی

در رویدادی دیگر، انجمن خلبانان و خدمه پروازی ایرلاین‌های امریکایی با تنظیم یک دادخواست، خواستار توقف فوری پرواز به چین شدند.

به گزارش ایسنا، بعد از آنکه سازمان جهانی بهداشت در خصوص شیوع گسترده ویروس خطرناک و کشنده کرونا، اعلام وضعیت هشدار و اضطراری کرد، انجمن خلبانان و مهمانداران هواپیمایی‌های سراسر ایالات متحده با تنظیم یک دادخواست، از تمامی ایرلاین‌های امریکایی تقاضا کردند که هرچه زودتر پروازهای خود به مبدا و مقصد چین را متوقف و لغو کنند.

بر اساس گزارش رویترز، آنها بر این باورند که مهمانداران و خدمه پروازی بیشتر از سایر اقشار جامعه در معرض خطر ابتلا و انتشار ویروس خطرناک و کشنده کرونا قرار دارند و می‌توانند ناقل آن باشند که این مساله در تناقض کامل با درخواست سازمان بهداشت جهانی درباره تلاش گسترده کشورهای جهان برای جلوگیری و مقابله با ویروس کروناست.

   تکذیب استفاده از هواپیمای مشترک

سخنگوی سازمان هواپیمایی ادعای استفاده همزمان هواپیماهای شرکت ماهان در پروازهای داخلی و شرق آسیا را تکذیب کرد. رضا جعفرزاده در گفت‌وگو با مهر، درباره پیشگیری‌های سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص جلوگیری از ویروس کرونا با پروازهای شرق آسیا به تهران گفت: برخلاف آنچه که گفته می‌شود که هواپیماهایی که ماهان برای پروازهای چین استفاده می‌کند برای پروازهای داخلی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، این اتفاق هرگز رخ نداده و این هواپیماها اختصاصا در پروازهای خارجی استفاده می‌شود.

وی افزود: سازمان هواپیمایی کشوری به فرودگاه‌هایی که پروازهای بین‌المللی دارند دستور داده تا همه مسافران به‌طور کامل چک شوند و مورد معاینه قرار گیرند. جعفرزاده یادآور شد: از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور چین و انجام پروازهای شرق آسیا به مقصد تهران، تاکنون حتی یک مورد از احتمال ابتلاء به این ویروس گزارش نشده است. خاطرنشان می‌شود که پروازهای داخلی ماهان با ایرباس‌های ٣١٠، ٣٠۶ و BAe و بوئینگ ٧۴٧ انجام می‌شود. این در حالی است که پروازهای چین هواپیمایی ماهان با ایرباس ٣۴٠ انجام می‌شود. با این حال هواپیماهایی که به چین پرواز می‌کنند، پرواز استانبول و دبی و… هم انجام می‌دهند؛ ولی تاکنون خبری از پاکسازی هواپیماهای بین‌المللی ایران، بین دو پرواز و ضدعفونی کردن آنها توسط کلینرها اعلام نشده است. پیش از این، رضا رشیدپور، یکی از مجریان صدا وسیما در توئیتی اعلام کرده بود: هواپیماهایی که شرکت ماهان برای پروازهای شرق آسیا مورد استفاده قرار می‌دهد همزمان در پروازهای داخلی نیز به جابه‌جایی مسافران اقدام می‌کنند که این ادعا از سوی سازمان هواپیمایی کشوری تکذیب می‌شود.

رشیدپور نوشته بود: «خط پروازی ماهان به چین برقرار است. همان هواپیماها پرواز داخلی هم انجام می‌دهند. حتی به فرض کنترل مسافران ورودی، چه تضمینی برای آلوده نشدن سطوح تماس در داخل کابین وجود دارد؟ قصدم ترساندن مردم نیست. اما استدعا می‌کنم موضوع را جدی بگیرید.»

 

ارسال نظر