حذف 42 درصد ثبت‌نام‌کنندگان از طرح ملی مسکن

۱۳۹۸/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۴۳۶

گروه راه و شهرسازی|

درحالی که دور نخست ثبت‌نام در طرح مسکن ملی به پایان رسیده است و 260 هزار نفر در کل کشور در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، وزیر راه و شهرسازی از حذف ٤٢ درصد از ثبت‌نام‌کنندگان در این دور خبر داده است. به گفته محمد اسلامی فقط 58 درصد از افرادی که در سامانه طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند شرایط دریافت واحد مسکونی را دارند. اسلامی اظهار می‌کند: مرحله دوم ثبت‌نام مسکن‌ملی تا قبل از عید آغاز می‌شود، البته پیش از این‌بارها مسوولان وزارت راه و شهرسازی پیش‌بینی کردند که بین ۳۰ تا ۴۰ درصد ثبت‌نام‌کنندگان شرایط لازم را برای دریافت پیامک نهایی ندارند. به گزارش ایرنا، او به پایان پالایش اطلاعات متقاضیان مسکن ملی اشاره می‌کند و می‌گوید: برای ٥٨ درصدی که در دور اول واحد شرایط شناخته شدند، ١٤٠ هزار واحد ساخته می‌شود و تعداد زیادی زمین در شهرهای بزرگ به گروه‌های واجد شرایط داده می‌شود که باید سازمان نظام مهندسی در تهیه نقشه‌ها و نظارت بر ساخت و ساز حضور موثر داشته باشد. اسلامی با درخواست از دوره جدید مدیریت سازمان نظام مهندسی برای مدیریت طرح اقدام ملی مسکن اضافه می‌کند: فاز دوم ثبت‌نام قبل از پایان سال انجام می‌شود و شناسایی متقاضیان واقعی در مرحله دوم آسان‌تر خواهد بود. وزیرراه و شهرسازی تصریح می‌کند: طرح مسکن ملی فرصت ساخت و ساز زیادی را در کشور تعریف می‌کند که در این شرایط نقش آفرینی سازمان نظام مهندسی کشور پررنگ‌تر خواهد بود. طرح ملی مسکن برای خانه دارکردن 400 هزار نفر از مستأجران تدوین شده اما با توجه به پایین بودن حجم پوشش‌دهی و همچنین شرایط تسهیلات‌دهی به ثبت‌نام‌کنندگان (بالابودن سود دریافتی و کوتاه بودن دوره بازپرداخت) پیش بینی می‌شود که این طرح در اجرا با موفقیت روبرو نشود، در حال حاضر 38 درصد از جمعیت کشور مستأجر هستند اما شرایط موجود در این طرح موجب شده که کارشناسان و فعالان مسکن به پایان آن و راهگشایی طرح اقدام ملی برای مستأجران خوش‌بین نباشند. اما شروط اصلی ثبت‌نام مسکن ملی عبارت است از تاهل، سابقه حداقل ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضا و عدم استفاده از امکانات و تسهیلات دولتی در خرید واحدهای مسکونی و همچنین نداشتن مالکیت خصوصی. متقاضی و افراد تحت تکفل او نباید در ۱۴ سال اخیر یعنی از سال ۸۴ به بعد مسکن ملکی داشته باشند. همچنین در صورتی که متقاضی و افراد تحت تکفل تاکنون از امکانات دولتی زمین و تسهیلات وام مسکن و مسکن دریافت کرده باشند، نمی‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند. به عبارتی فرم «ج» متقاضی و اعضای خانواده باید سبز باشد. منظور از شرط تاهل این است که متقاضی باید متاهل یا سرپرست خانواده باشد. البته زنان خودسرپرست در صورت داشتن سن بالای ۳۵ سال می‌توانند در طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کنند. همچنین متقاضی نباید منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی داشته باشد که از جمله آن می‌توان به چک برگشتی و تسهیلات معوقه اشاره کرد.

   اعلام اسامی واجدان شرایط از ۱۰ بهمن‌ماه

براساس اظهارات وزیر راه و شهرسازی، 42 درصد از ثبت‌نام‌کنندگان در دور اول حذف شده‌اند و 58 درصد از آنها شرایط لازم را برای دریافت واحد مسکونی دارند، اما سوال این است که فرآیند پیش روی 58 درصد باقیمانده چیست؟ معاون وزیر راه و شهرسازی در این زمینه می‌گوید: از چند روز آینده پیامکی به متقاضیان واجد شرایط دریافت مسکن ملی ارسال خواهد شد که به معنی پذیرش شرایط آنها و اعلام مراجعه حضوری برای تکمیل مراحل ثبت‌نام است. در واقع پس از گذشت کمتر دو ماه از آغاز ثبت‌نام مسکن ملی در سراسر کشور، متقاضیان تایید صلاحیت شده از طریق پیامک می‌توانند مراحل تکمیل ثبت‌نام خود را انجام دهند. محمود محمودزاده به ایرنا می‌گوید: متقاضیان مسکن ملی که واجد شرایط شناخته شده‌اند برای ادامه مراحل ثبت‌نام فراخوانده می‌شوند. او ادامه می‌دهد: قرار بود از نیمه دوم بهمن‌ماه نتیجه پالایش اولین مرحله از ثبت‌نام مسکن ملی مشخص شود؛ اما این اطلاع‌رسانی سریع‌تر انجام خواهد گرفت و از پایان همین هفته، مرحله به مرحله به متقاضیان واجد شرایط جهت ادامه مراحل ثبت‌نام اطلاع‌رسانی می‌شود. براساس اظهارات محمودزاده این ثبت‌نام حضوری است که به صورت استان به استان و شهر به شهر زمان آن تعیین می‌شود و متقاضیان واجد شرایط پیامکی را دریافت خواهند کرد که در خصوص مراجعه حضوری آنها به ادارات کل وزارت راه در هر استان یا بنیاد مسکن به آنها خبر می‌دهد. او اظهار می‌کند: به جز اطلاع‌رسانی پیامکی، از طریق سایت سامانه مسکن ملی نیز اطلاع‌رسانی انجام می‌شود. معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی تصریح می‌کند: شهر به شهر و استان به استان میزان ریزش متقاضیان مسکن ملی تفاوت دارد اما در مجموع در کل کشور ۴۲ درصد متقاضیان مسکن ملی فاقد شرایط بودند. محمود‌زاده همچنین بیان می‌کند: دور جدید ثبت‌نام مسکن ملی تا قبل از پایان سال و احتمالا در اسفند ماه آغاز خواهد شد. در مرحله اول این طرح، 30 درصد قیمت تمام‌شده پیش‌بینی شده باید از سوی متقاضی واریز شود که این قیمت برای پروژه‌ها متفاوت است و به گفته معاون وزیر نمی‌توان سقف و کفی برای قیمت‌ها اعلام کرد.

دهک‌های کم‌درآمد می‌توانند از واحدهای مسکونی در اراضی 99 ساله که قیمت کمتری دارند بهره‌مند شوند و دهک‌های متوسط می‌توانند در پروژه‌های مشارکتی ثبت‌نام کنند. دولت به هیچ‌وجه در این طرح سازندگی ندارد و منابع بانکی و منابع اراضی را در اختیار متقاضیان در طرف عرضه و تقاضا قرار می‌دهد البته قرار نیست از منابع بانک مرکزی در این طرح استفاده شود و طبق سیاست‌های در نظر گرفته شده 20 درصد از منابع بانکی باید در بخش مسکن استفاده شود که این درصد برای بانک مسکن که بانک تخصصی در حوزه مسکن محسوب می‌شود، رقم بالاتری است.

 

ارسال نظر