پارک حاشیه‌ای از سال آینده کاملا پولی می‌شود

۱۳۹۸/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۳۴۱
پارک حاشیه‌ای از سال آینده کاملا پولی می‌شود

گروه راه و شهرسازی|

 پارک هوشمند حاشیه‌ای ابتدا در منطقه 2 تهران به صورت پایلوت اجرایی شد و قرار است به زودی در 4 منطقه دیگر اجرایی شود. همچنین قرار است در صورت تصویب در شورای نگهبان، نیم ساعت اول پارک خودرو که در حال حاضر رایگان است، سال آینده پولی شود.

اعضای شورای شهر تهران بارها تأکید کردند که شهرداری باید به دنبال ایجاد درآمد پایدار باشد و یکی از راه‌های کسب درآمد پایدار اجرای پارک حاشیه‌ای است. بعد از کش و قوس‌های فراوان بالاخره این طرح در تابستان امسال در منطقه 2 شهرداری تهران به صورت پایلوت اجرا شد.

 در این طرح، حاشیه خیابان‌ها علاوه بر خط‌کشی جدید، با تابلوهای آبی‌رنگی متمایز می‌شود که نشان می‌دهد هزینه پارک کردن در کنار این خیابان‌ها به شکل هوشمند دریافت می‌شود. بدین‌ترتیب ارتباط مالی مستقیم بین پارکبان با راننده که غیرقانونی است، قطع می‌شود.

در طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای، متقاضیان باید برای ثبت‌نام و درج مشخصات خودرو در سامانه «تهران من» اقدام کرده و سپس حساب شهروندی خود را شارژ کنند. بعد از پارک خودرو اطلاعات مدت پارک خودرو و هزینه آن توسط خودروهای مجهز به دوربین که در طول روز معابر را کنترل می‌کنند، ثبت و محاسبه می‌شود و هزینه آن به‌صورت خودکار از حساب شخص در «تهران من» برداشت خواهد شد.

در قانون فعلی پارک حاشیه‌ای هزینه توقف زیر 30 دقیقه رایگان است، اما در قانون جدید لایحه درآمدهای پایدار این موضوع لغو شده و برای پارک زیر نیم ساعت نیز عوارض دریافت می‌شود. البته این قانون اکنون در شورای نگهبان در دست بررسی است. باید دید این عوارض به چه صورت خواهد بود و آیا راننده‌ای که برای دقایقی کوتاه ماشین خود را در کنار خیابان پارک می‌کند، نیز مشمول این قانون خواهد شد یا خیر و شیوه اخذ عوارض چگونه تعیین می‌شود.

به گزارش فارس، رسول کشت‌پور شهردار منطقه 2 درباره چگونگی دریافت عوارض از پارک حاشیه‌ای گفت: حداقل دو عکس از خودرو می‌اندازیم تا مشخص شود توقف زیر 30 دقیقه بوده یا خودرو زمان بیشتری متوقف بوده است. تمامی تصاویر در سرور موجود است و افراد می‌توانند در صورت بروز مشکل پیگیری کنند.

هم‌اکنون هزینه پارک حاشیه‌ای طبق مصوبه شورای شهر تهران برای ساعت اول پارک در محدوده طرح ترافیک 700 تومان و خارج از محدوده طرح 500 تومان است. برای پارک بیش از یک ساعت نیز هزینه‌ها به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد. در این مدت برخی از شهروندان اعلام کردند شهرداری از آنها برای پارک کمتر از 30 دقیقه هزینه دریافت کرده است البته مدیریت شهری این موضوع را رد کرد.

محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران شورا درباره نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای گفت: شهرداری مصوبه قیمت جدید را اجرا نکرده است و بر اساس مصوبه قدیم نرخ‌گذاری کردند. از آنها سوال کردیم چرا مصوبه را اجرا نکردند، گفتند اعلام نشده، در جریان بررسی‌ها متوجه شدیم زمانی که به مصوبات نهاد بالادستی اعتراض نشود لازم‌‌الاجرا است.

رییس کمیسیون عمران شورا در خصوص پارک دوبل در اجرای طرح پارک حاشیه‌ای گفت: تخلفات اینگونه وجود دارد حتی برخی هم پلاک خود را مخدوش می‌کنند باید این اشکالات برطرف شود.علیخانی با بیان اینکه باید مصوبه جدید اجرایی شود، گفت: ما دوباره برای سال آینده نرخ‌گذاری  می‌کنیم و البته بر اساس لایحه سال 98 قیمت‌ها را افزایش می‌دهیم.

او در پاسخ به اینکه برخی از شهروندان معتقدند که نیم ساعت اول پارک حاشیه‌ای در برخی نقاط رایگان نیست، گفت: این موضوع مصوبه مجلس است و ما نمی‌توانیم کاری کنیم. در لایحه درآمد پایدار نیم ساعت را برداشته‌اند این لایحه به شورای نگهبان رفته و در صورت تصویب نیم ساعت اول رایگان حذف می‌شود.

   هزینه پارک به حساب خزانه می‌رود

علیخانی همچنین گفت: بر اساس قانون باید هزینه پارک حاشیه‌ای که از شهروندان دریافت می‌شود به خزانه ریخته می‌شود. البته ایراداتی در قانون وجود دارد و این قوانین به ضرر مدیریت شهری است و به همین دلیل شهرداری انگیزه‌ای ندارد. به گفته علیخانی کسب درآمد و ساماندهی ترافیک و فضای پارک از اهداف این طرح به شمار می‌رود و ساماندهی باید به گونه‌ای انجام شود که مغازه‌دار دیگر جلوی مغازه خود را با گذاشتن چهار پایه مسدود نکند.

رییس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر با تأکید بر اینکه بررسی اولیه کارشناسان نشان می‌دهد که این طرح زیان‌ده بوده است، ‌گفت: نوع قراردادها اشکال داشته و شهرداری این موضوع را از ما پنهان کرده بود. به نظر می‌رسد با پیمانکار روی عددی به تفاهم رسیده‌اند تا پارک حاشیه‌ای را مدیریت کنند.کارشناسان ما می‌گویند پیمانکار می‌خواهد این طرح را زیان‌ده نشان دهد. البته موضوع را ما بررسی و حتی با معاونت مربوطه هم مکاتباتی داشته‌ایم. علاوه بر این به منطقه 2 شهرداری که محل اجرای پایلوت طرح پارک حاشیه‌ای است رفتیم، برخی از شهروندان از روند پارک حاشیه‌ای راضی و برخی هم اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند.رسول کشت‌پور شهردار منطقه 2 شهرداری تهران در این باره توضیح داد: امکان ندارد که پیمانکار بتواند در اعداد دست‌ ببرد . ما برای انجام پارک حاشیه‌ای مناقصه برگزار کرده‌ایم و تمام جوانب سنجیده شده است. قرار بود این طرح در فاز اول با حدود 15 هزار جای پارک آغاز شود و در حال حاضر 11 هزار و 500 جای پارک به بهره‌برداری رسیده است. شهردار منطقه 2 با بیان اینکه گزارش مربوط به درآمدهای پارک حاشیه‌ای به فاوای شهرداری ارسال می‌شود، گفت: تمامی جزییات در آنجا وجود دارد. کشت‌پور از راه‌اندازی پارک حاشیه‌ای در 4 منطقه دیگر خبر داد و گفت: مدتی پیش مزایده گذاشته شد و قرار است در منطقه 6، 7، 11 و 12 پارک حاشیه‌ای اجرا شود. شهردار منطقه 2 با بیان اینکه خیابان متعلق به عموم مردم است، گفت: برای ساماندهی ترافیک و اینکه جای پارک به عدالت بین شهروندان توزیع شود با اپلیکیشنی پارک حاشیه‌ای را ساماندهی کردیم. بهره‌برداری از مسیرهای پیاده‌رو و سواره‌رو در اختیار شهرداری است و ما بر اساس تبصره 6 ماده 55 قانون شهرداری نمی‌توانیم موضوع را رها کنیم. کشت‌پور در خصوص تعرفه‌های مصوب پارک حاشیه‌ای گفت: تعرفه‌ها را شورا مصوب می‌کند. او با بیان اینکه شهروندان می‌توانند از قبل جای پارک خود را رزرو کنند، گفت: وقتی که خودرویی پارک می‌شود ماشین‌های سیار مدام پلاک خودروها را پایش می‌کنند. شهردار منطقه 2 در خصوص مشکلات طرح پارک حاشیه‌ای گفت: برای اولین‌بار این طرح اجرا شده است و قطعا ایراداتی داشته اما تلاش کردیم مشکلات را برطرف کنیم.در برخی نقاط افراد به لحاظ موقعیت معبر انتقاداتی داشتند که آنها را برطرف کردیم. علاوه بر این زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح فراهم شده است اما هنوز هم مشکلاتی داریم مانند اینکه برخی از شهروندان پلاک خود را می‌پوشانند و اتومبیل سیار نمی‌تواند از آنها عکسبرداری کند.  کشت‌پور گفت: همچنین برخی از شهروندان هم به صورت دوبله و سوبله پارک می‌کنند که هماهنگی‌هایی با پلیس انجام داده‌ایم تا مشکل را برطرف کنند چرا که نمی‌توانیم وقتی خودروها دوبله یا سوبله پارک می‌کنند از خودرویی که در خط‌کشی پارک حاشیه‌ای قرار گرفته هزینه دریافت کنیم.

وی گفت: با اجرای طرح پارک حاشیه‌ای توانسته‌ایم ترافیک را ساماندهی کنیم و همچنین تأکید می‌کنیم که پارکبان نداریم و اگر کسی دید که پارکبان در منطقه در حال فعالیت است می‌تواند با 110 تماس گرفته و موضوع را اطلاع دهد یا به 137 اطلاع دهد این افراد به صورت سلیقه‌ای پول دریافت می‌کنند. شهردار منطقه 2 از انتقال تجربیات منطقه در اجرای طرح ترافیک در جلسه شورای شهر خبر داد و گفت: تجربیات اجرا را در جلسه‌ای در شورای شهر مطرح و اشکالات را عنوان کرده‌ایم.

 

ارسال نظر