ایرانشهر

۱۳۹۸/۱۱/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۰۸۲

شهرداری قصوری در زمینه آلودگی هوا ندارد

محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تحریم و مسائل اقتصادی مشکل آلودگی هوا را پیچیده کرده است، گفت: شهرداری قصوری در زمینه آلودگی هوا ندارد. به گزارش فارس، علیخانی اظهار کرد: در تهران میلیون‌ها خودرو و موتورسیکلت آلاینده دودزا و با سن فرسودگی زیاد وجود دارد که سبب آلودگی هوای پایتخت می‌شود ولی به دلیل وضعیت اقتصادی نمی‌توان آنها را توقیف کرد. شرایط به صورتی است که مسائل مختلف به هم گره خورده و مشکلات مضاعف همچون تحریم به آن افزوده شده است. او تصریح کرد: مشکلات قبلی که در زمینه بروز آلودگی هوا وجود داشته همچون ناهماهنگی دستگاه‌ها و نبود مدیریت یکپارچه همچنان باقی است و تحریم‌ها و شرایط اقتصادی به آن مشکلات دامن زده است. او گفت: بارها تأکید کرده‌ام که اجرا نشدن همزمان بسیاری از طرح‌ها که البته باید به صورت بسته‌ای از سیاست‌ها باشد می‌تواند مشکل آلودگی را تا حدود زیادی حل کند. همچنین دستگاه‌های مرتبط با این موضوع باید تکالیف قانونی خود را انجام دهند. رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: متأسفانه برخی از دستگاه‌ها در حال حاضر رسما می‌گویند نمی‌توانند به تکالیف قانونی خود عمل کنند به‌طور مثال موضوع استفاده از مازوت در کارخانه‌ها باید مدنظر باشد چرا که مازوت آلایندگی زیادی ایجاد می‌کند ولی از طرفی به دلیل اینکه در شرایط اقتصادی کنونی کارخانه تعطیل نشود و عده‌ای بیکار نشوند مازوت در کارخانه استفاده می‌شود از طرفی مازوت تولیدی باید به نحوی در کشور مورد استفاده قرار گیرد. رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: شهرداری قصوری در زمینه مبارزه با آلودگی هوا ندارد و همه کارهای قانونی خود را انجام داده است. در دوره پنجم شورا هیچ باغی در پایتخت از بین نرفته البته شاید مواردی بسیار اندک در این زمینه وجود داشته باشد که سیستمی نبوده یا با مجوز شورا انجام نشده است.

افزایش سهم شهرداری‌ها از محل مالیات بر ارزش افزوده

مرتضی الویری، رییس شورای عالی استان‌ها از افزایش سهم شهرداری‌ها از محل مالیات بر ارزش افزوده خبر داد. به گزارش ایسنا، مرتضی الویری گفت: لایحه مالیات بر ارزش افزوده مدت‌هاست که در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد.یکی از مهم‌ترین مواد این لایحه که مربوط به مدیریت شهری می‌شود، ماده ۴۱ است که سهم شهرداری‌ها را از محل مالیات بر ارزش افزوده مشخص می‌کند.

او گفت: طبق روال از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، یک درصد به ورزش و امور فرهنگی، ۵ درصد به دولت و ۳ درصد به شهرداری‌ها اختصاص پیدا می‌کند. رییس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه با توجه به اهمیت درآمد پایدار در شهرداری‌ها تلاش کردیم که سهم شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده افزایش یابد اظهار کرد: ما خواهان افزایش ۵۰ درصدی این سهم بودیم که چون احتمال مغایرت با قانون ششم توسعه را داشت، لازم بود دو سوم آرای در مجلس را کسب کند که با تلاش‌ و پیگیری‌های زیاد توانستیم برای این پیشنهاد آرا را کسب کنیم.

الویری افزود: مجلس شورای اسلامی امروز سهم دولت و شهرداری‌ها را از محل مالیات بر ارزش افزوده به صورت مساوی و ۵۰-۵۰ در نظر گرفته است.

براساس این مصوبه مجلس شورای اسلامی از این پس سهم شهرداری‌ها از محل مالیات بر ارزش افزوده به مانند دولت ۴ درصد خواهد شد.

هشدار به دلالان مسکن مهر

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند با بیان اینکه صاحبان حدود ۱۳ هزار واحد آماده شده‌ مسکن مهر پرند از تحویل آنها خودداری می‌کنند، گفت: بیشتر این واحدها توسط دلالان خریداری شده و بانک مسکن اخطار داده که اگر از تحویل امتناع کنند، سود تسهیلات آنها را از ۴ به ۱۸ درصد افزایش می‌دهد.

محسن وطن‌خواهی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۳ هزار واحد مسکن مهر پرند آماده شده که متقاضیان تحویل نگرفتند. البته بخشی از واحدها ممکن است در جزییاتی مشکل داشته باشد ولی در عین حال هیچ تلاشی از سوی صاحبان این واحدها برای تحویل دیده نمی‌شود. به همین دلیل، بانک مسکن اعلام کرده اگر خانه را تحویل نگیرند سود وام آنها از ۴ به ۱۸ درصد افزایش پیدا می‌کند. تلاش ما این است که متقاضیان واقعی آسیب نبینند و اگر قرار است سود تسهیلات این واحدها افزایش پیدا کند شامل دلالان شود.

وی افزود: مصوبه‌ای به دست ما رسید که هزینه نگهداری واحدهای خالی محاسبه شود ولی ما می‌گوییم هزینه نگهداری را پیمانکار تعیین نکند، بلکه ما تعیین کنیم. حواسمان هست که جانب مردم را رعایت کنیم اما انتظار داریم متقاضیان نیز درخصوص پرداخت آورده و تحویل واحدها همکاری کنند.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند همچنین خبر داد: حدود ۷۲۰ واحد مسکن مهر کیسون در شهر جدید پرند آماده‌ تحویل است اما پیمانکار قصد داشت واحدها را مشمول افزایش شدید قیمت کند که ما موافقت نکردیم و مجبورش کردیم از درخواستش عقب‌نشینی کند. ان‌شاءالله تا ۱۵ روز دیگر این ۷۲۰ واحد را به متقاضیان تحویل می‌دهیم.

وی همچنین اظهار کرد: به جز سه پروژه از جمله کیسون، صدرانو و اساس گسترش شهر، بقیه واحدهای مسکن مهر (حدود ۶۰۰۰ واحد) تا پایان سال جاری افتتاح می‌شود.

 

ارسال نظر