افزایش 6 هزار میلیارد تومانی بودجه 98 پایتخت

۱۳۹۸/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۹۰۳
افزایش 6 هزار میلیارد تومانی بودجه 98 پایتخت

گروه راه و شهرسازی|

دیروز پارلمان شهری پایتخت بررسی لایحه متمم بودجه سال 1398 را استارت زد و به کلیات آن رای داد. شورا در جلسه دیروز توانست بخش مربوط به درآمدهای شهرداری تهران را بررسی کند. در این لایحه، 5 هزار و 950 میلیارد تومان به مجموع درآمدهای شهرداری در سال جاری افزوده شد. بر اساس قانون بودجه سال 98 شهرداری تهران، رقم بودجه 18 هزار و 828 میلیارد تومان است که در صورت تصویب رقم پیشنهادی در لایحه متمم بودجه، مجموع درآمدهای شهرداری در سال جاری به 24 هزار و 778 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. در جلسه دیروز شورای شهر، یک‌فوریتی نصب تابلوهای راهنمایی ناشران و کتاب فروشی‌هایی در مناطق مختلف تهران رای آورد. تصویب کلیات طرح ایمنی پایش ساختمان‌های بلند مرتبه به صورت برخط و کلیات طرح حمایت از مشاغل خانگی خانواده‌های آسیب‌پذیر نیز از جمله دیگر مصوبات دیروز شورای شهر بود.اعضای شورای اسلامی شهر تهران دیروز لایحه متمم بودجه سال ۹۸ را در شرایطی بررسی کردند که برخی از آنها معتقد بودند چون این لایحه در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار نگرفته باید از دستور کار شورا خارج شده و پیشنهادات کمیسیون‌های دیگر نیز در آن لحاظ شود. اما رییس شورای شهر پیشنهاد کرد اعضا در جریان بررسی درآمدها، پیشنهادات خود را نیز مطرح کنند. سرانجام با وجود مخالفت رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا و دفاع تمامی اعضا کمیسیون برنامه و بودجه، با وجود آنکه لایحه متمم در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار نگرفته بود در صحن به رای گذاشته شد و اعضا با کلیت آن موافقت کردند. محمود میرلوحی در جریان بررسی متمم بودجه با بیان اینکه بحث‌های مختلفی مطرح بود از جمله اینکه اصلاحیه بودجه ارایه شود یا متمم، گفت: اصلاحیه تغییرات محدودی بین ردیف‌ها را دربرمی‌گرفت اما با توجه به تصویب برنامه سوم و شاخص‌هایی که در برنامه وجود داشت پیش بینی شد متمم بودجه به شورا ارایه شود و به پیشواز این مصوبه در سال آتی رفتیم. در متمم بودجه به توسعه حمل و نقل عمومی توجه شده است و تلاش شده پروژه‌های توسعه‌ای مانند زیرگذر گیشا، برج طغرل و بزرگراه شهید رستگار و… اعتبارات لازم پیش‌بینی شود.

    تذکر میرلوحی به بانک‌مرکزی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران همچنین در جریان بررسی کلیات متمم بودجه 98 شهرداری نسبت به مسدود بودن اوراق مشارکت متروی تهران از سوی دولت تذکر داد.به گزارش مهر، میرلوحی در ابتدای جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تذکری درباره عدم پرداخت اوراق مشارکت مترو از سوی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در اسفند سال ۹۷، درباره اوراق مشارکت برای مترو سهمیه‌ای گرفته اما به‌رغم اینکه مسیرهای لازم طی شده، به دلیل موضوع وثیقه‌ها اقدام لازم برای آن انجام نگرفته است.وی با بیان اینکه دولت باید برای ۵۰ درصد سود اوراق مترو تعهد بدهد، گفت: اما به‌رغم این مساله و گذشت ۱۰ ماه از زمان آغاز این مساله، گامی برداشته نشده است.میرلوحی با اشاره به اینکه ۹۲۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت شهرداری مسدود است، گفت: رییس کل بانک مرکزی با توجه به شرایط پایتخت در زمینه آلودگی هوا باید موضوع اوراق مشارکت مترو را در اولویت قرار دهد و تصمیم لازم در این زمینه هرچه سریع‌تر اتخاذ شود.

    افزایش شفافیت مالی برای نخستین‌بار

محسن هاشمی، رییس شورای شهر نیز با اشاره به گزارش عملکرد 9 ماهه شهرداری تهران اظهار کرد: برای نخستین‌بار طی سال‌های اخیر، شاهد افزایش چشمگیر شفافیت و بهبود شاخص‌های مالی هستیم.معاونت ارتباطات و بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران، افزود: براساس این گزارش در 9 ماهه نخست جاری، با وجود همه مشکلات مانند رکود وتحریم وتورم در کشور و افزایش هزینه‌های جاری، میزان هزینه کرد شهرداری، 92 درصد بودجه یعنی 8 درصد کمتر از سقف تعیین شده بوده است و میزان تحقق درآمدها، 99 درصد یعنی تقریبا به‌صورت کامل درآمدها محقق شده که به معنای صفرشدن کسری بودجه وکاهش تعهدات قبلی است و بازپرداخت بدهی‌ها 700 درصد و بازپرداخت سود و تسهیلات حدود 300 درصد نسبت به بودجه افزایش یافته که البته از نظر درصد قابل توجه اما از نظر رقم، کلان نیست.هاشمی اظهار کرد: از مجموع منابع مدیریت شهری نیزشاهد حدود 50 درصد درآمد پایدار بوده‌ایم که روند روبه رشدی داشته اما باید بهبود بیشتری پیدا کند.

  جلوگیری از بی‌انضباطی مالی

سید حسن رسولی، نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز در جلسه دیروز این شورا گفت: تصویب لایحه متمم بودجه از گرایش شهرداری به عدم انضباط مالی جلوگیری خواهد کرد.

رسولی در جریان بررسی لایحه متمم بودجه سال ۹۸، اظهار کرد: شورای شهر تهران در بودجه مصوب سال ۹۸ به شهرداری تهران اجازه داد با استفاده از اختیارات کمیته تخصیص ۱۰ درصد بودجه مصوب یعنی مبلغ ۱,۸۲۰ میلیارد تومان را جابه‌جا کند.وی با بیان اینکه باید شفافیت و تحقق‌پذیری قابل تامین به تمام مصوبات ما باشد، افزود: در جدول منابع و مصارف برنامه پنج ساله سوم مصوب شورا، درآمد شهرداری تهران ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده و این یعنی شهرداری به‌طور متوسط باید سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد. به‌‌رغم اینکه 5 هزار و 950 میلیارد تومان در لایحه متمم بودجه پیش‌بینی شده، همچنان نسبت به جدول برنامه پنج ساله، کسری داریم.

نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بودجه سال ۹۸ به صورت انقباضی بسته شده است، اظهار کرد: در حال حاضر بر اساس گزارش درآمد و هزینه‌های خزانه‌داری ۹۹ درصد از این بودجه محقق شده است. با توجه به افزایش بی‌سابقه در هزینه نگهداشت و توسعه شهر، کارگروه مشترکی با چند کمیته تشکیل شد تا به این منابع جدید رسیدگی کند.رسولی با بیان اینکه در دوره جدید موفق شدیم میزان درآمدهای پایدار شهرداری را از ۱۹ درصد به ۴۹ درصد افزایش دهیم، گفت: تصویب لایحه متمم بودجه از گرایش شهرداری به عدم انضباط مالی جلوگیری خواهد کرد. همچنین موجب می‌شود تا بر اساس تقویم زمانی عمل کنیم. وی با بیان اینکه در لایحه متمم ۹۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس در نظر گرفته شده است، گفت: این‌گونه اعلام نشود که لایحه متمم تنها برای حقوق و دستمزد است بلکه برای نگهداشت شهر، دیون شهرداری و هزینه‌های جاری و اجرایی است.

    تحقق درآمدها از محل شهرفروشی

محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در مخالفت با بررسی لایحه متمم بودجه گفت: آنچه میرلوحی اشاره کرد، در متمم بودجه وجود ندارد. من در جلسه هم اندیشی نیز به فرایند بررسی متمم بودجه اعتراض کرده و اعلام کردم نظرات کمیسیون‌های تخصصی در متمم بودجه پیش بینی نشده و باید این موارد در تلفیق مورد بررسی قرار می‌گرفت. ورود به منابع اشتباه است زیرا در متمم نیمی از منابع از محل شهرسازی پیش‌بینی شده و اعلام شده این درآمدها صرف پروژه‌های حمل و نقلی و عمرانی می‌شود اما خودمان را گول نزنیم. در متمم بودجه تنها ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌ها در نظر گرفته شده است.وی گفت: بیشتر متمم بودجه در بخش هزینه‌ها و پرداخت بدهی‌ها، حقوق و مزایا و نگهداشت شهر اختصاص دارد. صادق باشیم. تنها ۷۰۰ میلیارد مازاد درآمد صرف پروژه‌ها می‌شود و ممکن است همین میزان نیز بعضاً از سوی شهرداری فاکتورهایی آورده شود و اعلام شود هزینه‌هایی بیش از این انجام شود.وی تاکید کرد: بدون راستی‌آزمایی این فاکتورها نباید به متمم بودجه رای داد زیرا ما به این هزینه کردها مشروعیت می‌دهیم.در ادامه این جلسه مجید فراهانی با اشاره به زمان اندکی که تا پایان سال باقی مانده گفت: باید زمان لازم برای تحقق منابع را به شهرداری بدهیم.حجت نظری نیز با بیان اینکه در یکی از کد پروژه‌های متمم بودجه برای جبران هزینه‌های شرکت‌ها و سازمان‌ها ۱۱۸ میلیارد تومان برای جبران هزینه‌های شرکت‌ها و سازمان در دفتر شهردار پیش بینی شده است. چرا این هزینه‌ها مستقیما به سازمان‌ها و شرکت‌هایی که مشکل دارند اختصاص داده نمی‌شود؟ تاکید کرد: در حال حاضر نیز شهرداری با سلیقه خودش اعتبارات را اختصاص می‌دهد. بنابراین تعجیل در تصمیم متمم تفاوتی برای شهرداری نمی‌کند و ما می‌توانیم با بررسی دقیق‌تر از اقداماتی که شفاف نیست جلوگیری کنیم. حسن رسولی یکی دیگر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه بر اساس بودجه سال ۹۸ به شهرداری اجازه داده ۱۰ درصد بودجه را جابه‌جا کند که رقمی معادل ۱,۸۰۰ میلیارد تومان است، گفت: این عدد در برابر کد پروژه‌ای که آقای نظری می‌گویند رقمی نیست و این موارد برای افزایش اختیارات نهاد اجرایی طبیعی است.در ادامه ۵ نفر از اعضای شورا پیشنهاد کردند لایحه متمم بودجه به کمیسیون‌ها بازگردد و پس از بررسی در کمیسیون تلفیق دوباره در صحن قرار گیرد که در نهایت الویری در مخالفت با این موضوع گفت: شهرداری بسیار علاقه‌مند است که این اتفاق بیفتد و رای‌گیری انجام نشود. درآمدهای خود را در بخش‌هایی که دوست دارد هزینه کنند و در پایان اصلاحیه خود را متمم بیاورد اما ما با بررسی متمم در صحن اولویت‌های خودمان را به شهرداری اعلام می‌کنیم.سالاری در مخالفت با سهم ۳ هزار میلیاردی تامین منابع متمم از محل شهرداری گفت: به اعتقاد من این منابع تامین نمی‌شود جز آنکه ما به سمت شهرفروشی برویم و از محل تثبیت‌ها این منابع را تامین کنیم. هاشمی پیشنهاد داد انتقادات سالاری در زمان بررسی منابع از سوی وی مطرح شود. هاشمی اضافه کرد: من نیز برای افزایش ۳ هزار میلیاردی منابع پیشنهاداتی دارم.

  خبر خوش برای ناوگان فرسوده اتوبوس‌ها

رییس شورای شهر همچنین گفت: در جریان نماز جمعه این هفته مذاکراتی با رییس بانک مرکزی داشتم و قرار بر این شد اعتباراتی که برای توسعه مترو و خرید اتوبوس پیش‌بینی شده از یورو به ریال تبدیل شود که سالاری به شوخی خطاب به وی گفت شما که در جلسه در کنار آقای احمدی‌نژاد نشسته بودید.هاشمی ادامه داد: در صورت تبدیل یورو به ریال شهرداری می‌تواند تا پایان سال ۳ هزار میلیارد برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تامین کند.

حامد مظاهریان معاون شهردار تهران نیز تاکید کرد: این موضوع به جای بازگشت به کمیسیون تلفیق برای نظارت بهتر بر مصارف و منابع در همین جلسه تعیین تکلیف شود.

نظری با بیان اینکه شهرداری موافق این موضوع است، گفت: پس مخالفت الویری در خصوص اینکه به نفع شهرداری است که این موضوع تصویب نشود، درست نیست.هاشمی به شوخی گفت: شورای ما شورای ۲۲ نفره است و شهردار از خود ما است و همه ما با هم هستیم.سالاری نیز در پایان مخالفت‌های خود گفت: در خصوص لایحه متمم کمیسیون شهرداری دور زده شده است و به نظر می‌آید برخی از منابع پیش بینی شده به نوعی شهر فروشی برای اختصاص به یک سری کارها است.در نهایت پیشنهاد بازگشت کمیسیون به تلفیق رای نیاورد و اعضا با کلیت متمم بودجه موافقت کردند.

هاشمی در ابتدا پیشنهاد ۳ هزار میلیاردی خود برای تامین اتوبوس و مترو ارایه کرد که در نهایت یکی از تبصره‌های متمم بودجه شد.رییس شورای شهر همچنین در حاشیه جلسه علنی دیروز این شورا، با اشاره به اهمیت موضوع حمل و نقل عمومی در کلان‌شهرها به‌ویژه تهران تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم شهرداری را نسبت به پیگیری تامین منابع مالی دولت برای تامین اتوبوس برای شهر تهران موظف کنیم یک تبصره به سقف بودجه اضافه کردیم تا بتوانیم شهرداری را موظف کنیم این پیگیری‌ها را داشته باشد تا دولت برای تامین اتوبوس برای تهران جدی‌تر باشد. هم کمیسیون حمل و نقل و هم اعضای شورا به صورت جدی مسائل حمل و نقل شهر تهران را دنبال می‌کنند و شخص بنده نیز بارها این مسائل را پیگیری و مصوباتی در دولت می‌گیریم که به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها و بی‌برنامه‌گی‌ها اجرا نمی‌شود.

هاشمی افزود: برای تامین اتوبوس در شهر تهران قرار شد طبق مصوبه شورای اقتصاد ۶ هزار میلیارد تومان از طرف دولت به کلان‌شهرها کمک بشود بر اساس مصوبه شورای اقتصاد که قرار شد ۱۹ هزار اتوبوس تامین بشود، این میزان به ۳ هزار دستگاه رسید و قرار شد از این میزان ۱۵۰۰ دستگاه برای تهران و ۱۵۰۰ دستگاه دیگر برای سایر کلان‌شهر باشد. برای تامین ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس تهران قرار شد که ۳ هزار میلیارد تومان دولت پرداخت کند و محل تامین اعتبار آن از محل مدیریت مصرف سوخت قرار شد که بازپرداخت شود. بعضی‌ها اعتقاد داشتند که شاید این موضوع محقق نشود، بنابراین آن را در تبصره گنجاندیم تا شهرداری موظف بشود این ۳ هزار میلیارد تومان را پیگیری و تا آخر امسال باید تحقق پیدا کند، چرا که برای سال آینده فایده‌ای ندارد.رییس شورای شهر تهران ادامه داد: قرار شد بودجه ۹۹ را هم دیگر انقباضی نبندیم. ۲ سال بودجه به صورت انقباضی بسته شد و در واقع این متمم را برای آن آوردیم که فعالیت‌های عمرانی را در شهر اضافه کنیم اما چون مشکلاتی بود بخش عمده این متمم برای حقوق و بدهی‌ها صرف شد و امسال بنابراین برای انجام عملیات عمرانی به دلیل نبود بودجه نمی‌شود کاری از پیش برد.

 

ارسال نظر