ارایه خدمات روانشناسی رایگان در روزهای بحرانی

۱۳۹۸/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۴:۰۹
کد خبر: ۱۶۱۵۳۹
ارایه خدمات روانشناسی رایگان در روزهای بحرانی

یک آسیب شناس اجتماعی: ارایه مشاوره، مسکن موقتی است

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری |

روز گذشته در صحن علنی شورای شهر تهران، اعضای شورا طرح دوفوریتی کمک به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان را با اکثریت آرا تصویب کردند. همچنین در این جلسه مواد باقی مانده از سند جامع سرمایه‌گذاری در شهر تهران که از روز یکشنبه بررسی آن شروع شده و ناتمام مانده بود، به تصویب رسید. اعمال سیاست‌های تشویقی بخشودگی جرایم اسناد شهرداری نیز از دیگر مصوبات جلسه شورای شهر تهران بود.

به گزارش «تعادل»، ‌مردم کشور روزهای سختی را سپری می‌کنند. شرایط بد اقتصادی، حوادث آبان ماه، سیل در سیستان و بلوچستان، هراس از احتمال یک جنگ تحمیلی دیگر، جانباختن تعدادی از شهروندان کرمانی در مراسم تدفین سردار سلیمانی، جان باختن تعدادی از هموطنان در حادثه تصادف اتوبوس و سقوط هواپیما، نگرانی از آینده و بازار داغ شایعات و اخباری که هر روز استرس‌های جدیدی به مردم وارد می‌کنند، شرایط ابتلا به ناراحتی‌های روحی و افسردگی را تسهیل کرده است. در چنین شرایطی، الهام فخاری، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در جلسه روز گذشته این شورا از اجرای طرحی به منظور آماده کردن شهروندان برای مواجهه با شرایط سخت و نیز کاهش آسیب‌های روحی و نیز آسیب‌های اجتماعی خبر داد.

فخاری در ارتباط با اقداماتی که می‌تواند به کاهش تنش‌های روانی بعد از حوادث اخیر در جامعه منجر شود گفت: پس از مذاکره با اداره کل سلامت شهرداری تهران، سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور، مقرر شد ضمن فراخوان روان‌شناسان، روان‌پزشکان و مراکز مشاوره داوطلب ارایه خدمات روان‌شناسی بحران و مشاوره رایگان شهروندان در این روزهای سخت فراهم شود.

نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تأکید کرد: روان‌شناسان، مددکاران اجتماعی و مشاوران همکار با شهرداری تهران در سرای محلات و خانه‌های سلامت، آماده ارایه خدمت جهت مشاوره و روان‌شناسی اختلالات پس از بحران هستند.

    امکانات شهرداری تهران در خدمت سیل‌زدگان

فخاری با توجه به وقایع طبیعی در کشورمان مانند سیل اخیر در سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به بحران‌های متعدد و پی‌درپی طی 10 روز گذشته، همچنین شرایط سیل در سیستان و بلوچستان مردم سوگ، فشار و تنش توان‌فرسایی را تجربه می‌کنند که تاحدودی موجب واکنش‌هایی در طیف خشم تا درماندگی می‌شود. همچنین یکی از اولویت‌های کنونی اورژانسی کشور توجه به کمک و یاری‌رسانی به مردم در محاصره سیل است. شهرداری تهران هم درزمینه پشتیبانی لجستیک و ارسال تجهیزات سنگین هم ازنظر کادر باتجربه در موارد سیل استان لرستان و خوزستان می‌تواند نقش موثری برای نجات وامداد مردم سیستان و بلوچستان ایفا کند.

     شرایط بحرانی و ضایعه روانی

عضو شورای شهر تهران درباره چرایی پیگیری مشاوره رایگان پس از بحران توسط کمیسیون اجتماعی شورای شهر و آثار توجه به این موضوع گفت: در شرایط بحرانی ممکن است ضایعه (پی تی اس دی) برای هرکسی و در هرزمانی در زندگی پیش بیاید. برای نمونه افرادی که در معرض رویدادهای خشونت‌آمیز قرار می‌گیرند، یا بر اساس حوادث طبیعی به سانحه‌ای شدید دچار شده‌اند، می‌تواند عامل ایجاد ضایعه‌ای شود که به درد و رنجی شدید می‌انجامد. البته از نظر علمی برای این مورد معالجه وجود دارد. پی تی اس دی بسته به‌شدتش به درجاتی مختلف بر زندگی تأثیرگذار است.

او ادامه داد: ممکن است فردی بتواند به شغل خود ادامه دهد و به‌طورکلی به زندگی معمولی بازگردد، درصورتی‌که در موارد شدید، ممکن است شخص مبتلا درمانده شود و از ترک کردن خانه وحشت داشته باشد. پی‌تی‌اس‌دی شخص مبتلا را در حالت مترصد بودن (تحریک‌پذیری) افراطی قرار می‌دهد. فرد در این حالت ممکن است احساس کند که آنچه روی‌داده زندگی‌اش را برای همیشه تباه کرده است. البته این احساس لزوما منطبق با واقعیت نیست. با توجه به‌شدت و تعدد چالش‌های اخیر که به‌طور فشرده و پی‌در‌پی در یک هفته برای مردم رخ داده، اقدام فوری در این زمینه ضروری است.

     شهرداری باید ذائقه اجتماعی را تغییر دهد

مجید ابهری، رفتارشناس و آسیب شناس اما در این باره نظر متفاوتی دارد. او معتقد است ارایه مشاوره رایگان تنها می‌تواند نقش مسکن داشته باشد و باید ریشه اصلی غم و اندوه را در جامعه از بین ببریم.

ابهری در گفت‌وگو با «تعادل» با بیان اینکه مشکل اصلی ما مشاوره نیست، گفت: نیاز امروز ما تغییر فضای غم‌آلود به یک فضای نشاط‌انگیز است. شهرداری باید با استفاده از امکاناتی که دارد ذائقه اجتماعی را تغییر دهد و در جهت تلطیف فضای اجتماعی گام بردارد.

این رفتارشناس اجتماعی با بیان اینکه شهرداری باید در جهت زیبایی فضای بصری شهر کار کند، اظهار کرد: در و دیوار شهر باید با رنگ‌های شاد رنگ‌آمیزی شود، در میادین و خیابان‌ها المان‌های زیبا و چشم نواز شهری نصب و با برگزاری جشنواره‌های شاد، کنسرت‌های خیابانی، ‌تهرانگردی و برگزاری مسابقات محلی، پیاده روی‌های دسته جمعی و برگزاری برنامه‌های شاد برای زنان خانه‌دار، کودکان، جوانان و سالمندان فضا را به سمت شادی سوق دهند.

او ارایه مشاوره رایگان را تنها مسکن موقت دانست و گفت: کسانی که برای مشاوره مراجعه می‌کنند، ممکن است برای چند ساعت حالشان خوب شود اما ادامه‌دار شدن این حال خوب منوط به اجرا کردن مشاوره‌هایی است که به آنها داده شده است. فرد بعد از خروج از مطب دکتر یا مشاور دوباره وارد فضای غم‌انگیز که در و دیوارهایش با رنگ سیاه پوشانده شده، می‌شود. در اتوبوس، تاکسی و مترو همه از مشکلات، ناراحتی‌ها و مشکلات اقتصادی صحبت می‌کنند. هیچ مرکز تفریحی ارزانی در دسترس نیست. در نتیجه فرد دوباره غرق غم‌هایش می‌شود.

ابهری با اشاره به اینکه ریشه غم و ناراحتی باید شناسایی شود، عنوان کرد: واقعیت این است که محیط و شرایط زندگی غمناک شده است. ارایه مشاوره رایگان به شهروندان باید مشروط به این باشد که از مشاوران خبره و ماهر استفاده شود تا شاید برای مدت کوتاه بتواند به مراجعان کمک کند. باید تکنیک‌های کاهش غم را در جامعه ترویج دهیم. شهرداری می‌تواند از فضاهای فرهنگی که دارد مانند فرهنگسراها، خانه‌های محله، خانه‌های سلامت و دیگر مراکز آموزشی در اختیارش استفاده کند.

او ادامه داد: تصور نمی‌کنم مردم از مشاوره رایگان چندان استقبال کنند. اکنون نیروی انتظامی نیز مراکز مشاوره رایگان دارد. شهرداری باید شیوه خود را تغییر دهد و به شکل دیگری در جهت شاد‌سازی فضای شهری تلاش کند.باید راه‌های ایجاد نشاط در جامعه را افزایش دهیم زمانی که مردم شاد باشند نیازی به مشاوره رایگان هم ندارند.

    کمک‌رسانی به سیل‌زدگان شرق کشور

یکی از مشکلاتی که این روزها باعث غم و نگرانی شهروندان شده، سیل در مناطق جنوبی کشور است. بسیاری از شهروندان با دیدن وضعیت نابسامان زندگی مردم سیستان و بلوچستان که در سیل اخیر همه‌دار و ندار خود را از دست داده‌اند، دچار غم و اندوه شده‌اند. اعضای شورای شهر تهران نیز در جلسه روز گذشته با دو فوریت طرح «کمک به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان» موافقت کردند.

زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با بیان اینکه طرح کمک به سیل‌زدگان سیستانی پیشنهاد احمد مسجد جامعی بوده است گفت: در این طرح شهرداری تهران ملزم به ارایه لایحه‌ای برای کمک به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان می‌شود.

نژادبهرام تاکید کرد: این طرح به منظور کمک در قالب تجهیزات مورد نیاز ارایه شده است. شهرداری هر اقدامی که باید انجام دهد نیازمند مجوز از شورای شهر است که امروز این مجوز داده می‌شود. اعضای شورای شهر تأکید کردند که این کمک باید همانند کمک به سیل‌زدگان آق قلا باشد. همچنین شهرداری تهران را ملزم کردند که گزارشی از هزینه‌کرد این کمک همانند کمک به آق‌قلا، در صحن شورا ارایه کند.

در این جلسه همچنین اعضا در جریان بررسی اعتراض فرمانداری به تغییر نام معبری به نام مرحوم تختی از نحوه ورود فرمانداری به نامگذاری‌ها انتقاد کردند و محسن هاشمی رییس شورای شهر عنوان کرد که در خصوص تعیین روال برای مصوبات نامگذاری تصمیم‌گیری می‌شود با تأکید بر این نکته که در طول ۲۰ سال گذشته تمامی مصوبات به هیات تطبیق ارسال شده است.اما بعد از بحث و بررسی‌های فراوان این رای‌گیری انجام نشد.

میرلوحی عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه اگر تغییر نامی نامناسب نباشد، نباید مورد اعتراض فرمانداری قرار گیرد، اظهارکرد: این موضوع به صورت تلفنی مورد بررسی قرار گرفت .استعلام تلفنی هیات تطبیق که از سوی میرلوحی بیان شد، مورد اعتراض برخی از اعضای شورا قرار گرفت و اعلام کردند که برگزاری جلسات هیات تطبیق به صورت تلفنی، درست نیست و نتیجه آن مورد اعتنا نیست.

مجید فراهانی عضو دیگر شورای شهر تهران در ادامه با گلایه از اعتراض به برخی از مصوبات از سوی فرمانداری با یک تلفن، گفت: ما جلسات زیادی در خصوص سیاست‌های بودجه سال آینده برگزار کرده‌ایم. ساعت‌ها در کمیته بودجه این موضوع بررسی شد و بعد با یک تلفن، این مصوبه را لغو کردند. در حالی که باید جلسات هیات تطبیق از فرمانداری برگزار شود. در نهایت اعضای شورا بر رای خود مبنی بر تغییر نام خیابانی از پهلوان تختی به جلیل شهناز اصرار کرده و بر مصوبه گذشته خود پافشاری کردند.

بر اساس این گزارش جزییات سند جامع سرمایه‌گذاری در شهر تهران نیز با تصویب حداکثری اعضاء به تصویب رسید و بر همین اساس شهرداری تهران مکلف شد ظرف سه ماه بعد از تصویب و ابلاغ این مصوبه دستورالعمل و آیین‌نامه‌های مرتبط را به شورا بفرستد وهمچنین حداکثر تا دو ماه آینده لیست فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق ۲۲گانه را به اعلام عموم برساند و همچنین هر شش ماه یک‌بار گزارش پیشرفت و عدم پیشرفت خود در حوزه سرمایه‌گذاری به شورای شهر اعلام کند.

     جزییات جلسه تامین واگن و اتوبوس

محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران در پایان جلسه علنی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص برگزاری جلسه‌ای با معاونت هماهنگی رییس‌جمهور و خروجی این جلسه گفت: روز گذشته این جلسه برگزار شد. همه دست اندرکاران تامین اتوبوس و واگن قطار در این جلسه حضور داشتند اما بانک مرکزی و سیستمی که باید تامین ریال کند موضوع را به نظر مقام معظم رهبری موکول کردند.

هاشمی گفت: این مسوولان گفتند تا نظر مقام معظم رهبری را اخذ نکنند، نمی‌توانند از صندوق پولی برداشته و به ریال تبدیل کنند.البته حرف‌های مثبتی هم در این جلسه عنوان و گفته شد اگر همین ارز را هم بدهند و به ریال هم تغییر ندهند، مشکلی نیست. وزارت صنعت و معدن معتقد بودند با دلار هم می‌توانند اتوبوس‌های مورد نیاز را تامین کرد که اگر این اتفاق صورت بگیرد کار خوبی انجام خواهد شد. باید ریاست‌جمهوری این موضوع را در نامه‌ای به سمع و نظر رهبری برسانند تا این موضوع ۳۰۰ میلیون دلاری محقق شود.

هاشمی در پاسخ به اینکه شنیده شده بهاره آروین مرخصی گرفته‌اند، گفت: هنوز مرخصی ایشان به دست من نرسیده است و اگر مرخصی بخواهند بنده بررسی خواهم کرد.

در این جلسه همچنین شورایاران منطقه 19 نیز با حضور در صحن شورا به بیان مسائل و مشکلات این منطقه پرداختند.


اعمال  سیاست‌های  تشویقی  بخشودگی  جرایم  اسناد  شهرداری

روز گذشته بررسی لایحه اصلاحیه مصوبه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران روی میز شورا قرار گرفت و اعضای شورا با اعمال سیاست‌های تشویقی برای بخشودگی جرایم بدهکاران به شهرداری زیر ۱۰۰ میلیون و از ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان بر اساس جدول ارایه شده موافقت کردند. نژاد بهرام در این باره گفت: یکی از موضوعات مبتلابه شهرداری تهران در حوزه مالی از یک طرف افزایش چک‌های برگشتی و از طرف دیگر افزایش شدید شاخص بهای کالا و خدمات اعلامی بانک مرکزی است که با توجه به شرایط حاد اقتصادی کشور موجبات افزایش تصاعدی مبالغ خسارت تاخیر تادیه اسناد نوکول شده شده است. او ادامه داد: کل اسناد برگشتی تا پایان سال ۹۵ شامل ۳۸۱۲۸ فقره به مبلغ ۶۶۴ میلیارد تومان است که از این مبلغ بالغ بر ۹ درصد کل مبالغ اسناد برگشتی که شامل ۷۵ درصد تعداد چک‌های برگشتی می‌شود مربوط به مبالغ کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان بوده و اسناد با مبلغ ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان نیز شامل ۱۴۷ فقره و به مبلغ ۱۹ میلیارد تومان (حدود ۳ درصد کل مبالغ اسناد برگشتی) است. محمد سالاری نیز در این باره گفت: وجود مقادیر بدهی اشخاص حقیقی و حقوقی در قالب اسناد نکول شده به عنوان یکی از مشکلات حوزه مالی مطرح است که تلاش شده با ارایه تسهیلات تشویقی نسبت به وصول این مطالبات اقدام شود. بر این اساس در تبصره الحاقی لایحه مذکور پیشنهاد می‌شود خسارت تاخیر تادیه اسناد نکول شده که تاریخ سر رسید آنها تا پایان سال ۹۵ است، در صورت پرداخت کل بدهی به صورت نقد و یکجا (شامل اصل و بدهی و خسارت تاخیر تادیه) تا پایان سال ۹۸ بدین صورت که اسناد با سر رسید قبل از سال ۹۰ و مبالغ کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان ۷۰ درصد تخفیف جرایم و از ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان ۶۰ درصد تخفیف جرایم در نظر گرفته شود. برای اسناد با سر رسید اول فروردین 1390 تا 29 اسفند 1396 و برای مبالغ کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان ۵۰ درصد و برای ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان ۴۰ درصد بخشودگی جرایم در نظر گرفته شود. در ادامه بررسی این پیشنهاد سید محمود میرلوحی گفت: اگر کسی قبل از سال ۹۰ بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان بدهی داشته این به معنای بی‌انضباطی مالی در سیستم شهرداری بوده و این در حالی است که در همان زمان برای بدهی‌های معادل ۵ میلیون تومان با گذاشتن نیوجرسی مانع از کسب و کار و سکونت افراد می‌شدند. حال باید پرسید چرا دنبال این بدهی‌ها نرفتند. این سیاست‌ها یعنی تشویق کسانی که حق شهرداری را خورده‌اند. در نهایت این پیشنهاد به تصویب رسید.

 

ارسال نظر