افتتاح مترو گلشهر به هشتگرد تحت فشار دولت

۱۳۹۸/۱۰/۱۱ - ۰۰:۵۵:۵۹
کد خبر: ۱۶۰۵۴۵
افتتاح مترو گلشهر به هشتگرد تحت فشار دولت

گروه راه و شهرسازی|

آیین افتتاح متروی 26 کیلومتری کرج (ایستگاه گلشهر) به شهر جدید هشتگرد، دیروز در شرایطی با حضور حسن روحانی، رییس‌جمهوری و محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و پیروز حناچی، شهردار تهران برگزار شد که به گفته بهاره آروین، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران‌ «راه‌اندازی ناایمن این مترو تحت فشار دولت و گروه‌های ذی‌نفع صورت گرفته است.» عملیات اجرایی این خط برقی۲۶ کیلومتری از سال ۸۷ آغاز شده و بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آن هزینه شده است. با راه‌اندازی این قطار شهری، روزانه بیش از ۶۰ هزار مسافر از این طریق جا‌به‌جا می‌شوند.

آن‌گونه که سازندگان این خط مترو اعلام کرده‌اند، ۸۰ درصد تجهیزات مورد استفاده در این پروژه بومی‌سازی شده و توسط سازندگان داخل کشور برای اولین‌بار ساخته و در این پروژه نصب شد. دیروز اما همزمان با برگزاری مراسم آیین افتتاح مترو کرج به هشتگرد، آروین در صحن علنی شورای شهر تهران درخصوص پذیرش مسوولیت راه‌اندازی ناایمن خط مترو هشتگرد- گلشهر و توقف اخذ بهای خدمات دو درصدی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی به شهردار تهران تذکر داد.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران گفت: راه‌اندازی این خط در هیچ‌یک از اسناد و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران از جمله بودجه سنواتی و برنامه پنج‌ساله دوم و سوم شهر تهران مورد اشاره قرار نگرفته است، چه رسد به آنکه دراولویت قرار گیرد. آن‌هم در شرایط فعلی که حمل و نقل عمومی، به ویژه مترو، در شهر تهران به لحاظ کیفیت خدمات در شرایط نامطلوبی قرار دارد.

آروین افزود: نکته قابل تامل آن است که وضعیت نامطلوب خدمات‌دهی به شهروندان در مترو تهران، بیش از هر چیز ناشی از تعهدات انباشته و پرداخت‌نشده سهم دولت از گسترش حمل و نقل عمومی است؛ چنانکه تبصره ۱۷ بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران ناظر به همین عدم ایفای تعهدات دولت است. متاسفانه این موضوع سال‌ها است به یک حکم ظاهرا دایمی تبدیل شده که ناشی از عدم پرداخت صدها میلیارد تومان سهم سالانه دولت از هزینه تمام شده سفرها با مترو است.

وی تصریح کرد: سال‌ها است این سهم برخلاف مصرح قوانین موجود، توسط دولت نادیده انگاشته شده و پرداخت نمی‌شود. به همین دلیل شهرداری در تمام سالیان گذشته ناگزیر از جبران و پرداخت سهم دولت در هزینه‌های تمام شده سفر با مترو نیز بوده است و هرساله در قالب تبصره بودجه به صورت یک کسری پنهان چندصدمیلیاردی خود را نشان می‌دهد.

آروین اظهار کرد: با این وجود، با فشار بخش‌های ذی‌ربط در دولت، شهرداری تهران به‌رغم مخالفت اولیه حاضر به پذیرش مسوولیت راه‌اندازی و افتتاح خط مترو گلشهر-هشتگرد توسط شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه شده است، خطی که از حداقل تجهیزات و استانداردهای ایمنی لازم هم برخوردار نیست و تخمین زده می‌شود برای تکمیل نهایی آن، دست‌کم ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است. عضو هیات رییسه شورای شهر تهران تاکید کرد: در این اوضاع و شرایط مالی و اقتصادی که شهرداری تهران در خدمات‌رسانی به شهروندان با مشکلات جدی مواجه است، جای پرسش است که چرا یک افتتاح صوری و نصفه نیمه از سوی دولت باید چنین هزینه هنگفتی را روی دست شهر و شهروندان تهرانی بگذارد؟ چرا ناایمنی جدی این خط که جان همه مسافران این خط را تهدید می‌کند، باید به دوش شورا و شهرداری تهران گذاشته شود؟

وی ادامه داد: جناب آقای شهردار با کدام مجوز شورا، چنین مسوولیت و هزینه‌ای را به شهر و شهروندان تهرانی بار می‌کنند؟ درحالی که در هیچ‌یک از اسناد و مصوبات و برنامه‌ها، راه‌اندازی این خط هیچ اولویتی نداشته است؟ چرا ایشان به جای ایستادگی بر سر وصول سهم دولت از حمل و نقل عمومی، در برابر فشارهای ناموجه برای افتتاح و برش ربان یک خط کاملا ناایمن و نصفه‌کاره توسط مسوولان دولتی کوتاه می‌آیند؛ آن هم بدون اینکه حداقل بخشی از مطالبات شهرداری تهران از دولت در مورد هزینه‌های تمام شده مترو را وصول کرده باشند؟

   کارنامه دولت در ریل‌سازی

حسن روحانی، رییس‌جمهور اما در مراسم افتتاح قطار برقی کرج به هشتگرد، با اقدامات دولت‌های یازدهم و دوازدهم در توسعه خطوط ریلی کشور تصریح کرد: مجموع خطوط ریلی ایران در بیش از 90 سال گذشته تا اول دولت یازدهم، 9 هزار و 600 کیلومتر بود اما امروز این رقم با احتساب خطوط اصلی و فرعی، به بیش از 14 هزار کیلومتر رسیده که این بدان معنا است 45 درصد خطوط ریلی کشور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ایجاد شده است. روحانی اظهار کرد: تا پایان دولت دوازدهم، یک‌هزار کیلومتر ریل دیگر به مجموع خطوط ریلی کشور افزوده خواهد شد که به معنای آن است 50 درصد خطوط ریلی کشور در دوره 8 ساله دولت‌های یازدهم و دوازدهم ایجاد شده‌اند.

   قبل از انقلاب مترو نبود

وی با اشاره به نبود مترو یا قطار زیرزمینی در دوران قبل از انقلاب تأکید کرد: در سال‌های اولیه انقلاب و مجلس اول دعوای بزرگی وجود داشت که آیا اساسا کشور نیاز به مترو دارد یا خیر؟ که در تمام مجلس اول این بحث وجود داشت و به نتیجه هم نرسید.

رییس‌جمهور با بیان اینکه در مجلس دوم با مدیریت مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به این نتیجه رسیدیم که تهران نیازمند مترو است، افزود: من و آقای دُری نجف‌آبادی مسوول ایجاد و احداث متروی تهران شدیم که بسیاری از روزهای هفته به چگونگی آغاز به‌کار متروی تهران می‌گذشت و امروز طبق گزارش‌ها بیش از 9 میلیارد سفر توسط خطوط مترو انجام شده است.

دکتر روحانی اضافه کرد: بی‌تردید این 9 میلیارد سفر از طریق مترو، تاثیر عمده‌ای در کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت داشته است. رییس‌جمهور اظهار کرد: این روزها هوای تهران، کرج و کلان‌شهرها آلوده بود و این آلودگی یک روزه ایجاد نشده است، بلکه در طول یک قرن آلاینده‌ها کنار هم قرار گرفته و شرایط موجود، ایجاد شده است. لذا اگر عامل و علتی در طول 100 سال ایجاد شده، حتماً یک روزه نمی‌توان آن را برطرف کرد.

روحانی گفت: اگر آلاینده‌ها در طول ده‌ها سال متراکم شده‌ و هوا را آلوده کرده‌اند، دولت‌ها باید دست به دست هم دهند و مردم و نسل‌ها باید تلاش کنند تا آلودگی برطرف شود، البته آلودگی صرفاً مربوط به کشور ما نیست و ایران در میزان آلودگی در ردیف 16 و 17 دنیا قرار دارد.

   آلودگی و تعطیلی مدارس در هند و چین

رییس‌جمهور اضافه کرد: امروز با میزان آلودگی حدود 200 مدارس کشور را تعطیل می‌کنیم. این در حالی است که در هند با شاخص 300 مدارس تعطیل می‌شود و در چین با 360 هم مدارس تعطیل نمی‌شود و اگر چین بخواهد با آلودگی 200 مدارس را تعطیل کند باید 6 ماه از سال مدارس این کشور تعطیل باشد و در هند و مکزیک با شاخص 200 باید 9 ماهه سال مدارس تعطیل باشد.

 روحانی با تأکید بر اینکه باید مشکلات را برطرف کنیم، گفت: در مسیر حرکت دولت‌ها، مهم این است که آیا دولت به فکر مردم است، آیا دولت درک می‌کند که مردم در شرایط مشکل هستند، بدون تردید روسا و اعضای دولت هم در تهران زندگی می‌کنند و از دستگاه دیگری برای تنفس استفاده نمی‌کنند، از این رو، آنها هم احساس می‌کنند که هوا آلوده بوده و تلاش می‌کنند که مشکلات را برطرف کنند. رییس‌جمهور تصریح کرد: آنچه مردم باید از دولت توقع داشته باشند این است که دولت بفهمد، برنامه‌ریزی کند و در حد توان برای رفع مشکلات تلاش کند و چنانچه در مسیر رفع مشکلات حرکت کرد به وظیفه خود عمل کرده و اگر کاری انجام نداد، باید مورد انتقاد قرار بگیرد. روحانی اظهار کرد: دولت به خوبی درک می‌کند که برای داشتن هوای پاک بایستی آلایندگی بنزین و گازوئیل را برطرف کند. از این رو، آلایندگی گازوئیل در طول دولت یازدهم و دوازدهم از چند هزار به 50 و 10 رسید و حتی در پالایشگاه تبریز این آلایندگی به زیر 10 PPM رسیده است. ضمن اینکه آلودگی بنزین نیز در این دوره کاهش پیدا کرده و امروز 75 درصد بنزینی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، بنزین یورو 4 و 5 است در حالی که در دولت قبل آلوده‌ترین بنزین یعنی بنزین پتروشیمی به مردم عرضه می‌شد. رییس‌جمهور با اشاره به توجه ویژه دولت به محیط زیست، گفت: اگر تصمیم دولت یازدهم درخصوص احیای دریاچه ارومیه نبود، امروز 15 میلیون نفر جمعیت ایران ناچار به مهاجرت بودند و اگر تصمیم دولت درخصوص دریاچه ارومیه نبود امروز دریاچه ارومیه‌ای وجود نداشت و گرد و غبار نمکین سراسر این منطقه از تبریز و اردبیل و شمال غرب کشور را در برمی‌گرفت تا جایی که مردم آن منطقه مجبور به مهاجرت می‌شدند.

روحانی افزود: یکی دیگر از اقدامات دولت برای سلامت مردم تولید بنزین یورو 4 و 5 است.

   100میلیارد دلاری که کسب نکردیم

رییس‌جمهور اضافه کرد: اگر جنگ اقتصادی نداشتیم از سال 95 تا امروز باید 200 میلیارد دلار منبع اضافی وارد کشور می‌شد که 100 میلیارد دلار آن پول نفت بود. اگر در سال 97 و 98 تحریم وجود نداشت در هر سال حدود 50 میلیارد دلار از فروش نفت کسب می‌کردیم. لذا اینکه می‌گویند تحریم چه تأثیری داشته است، باید مدیریت را قوی کنیم مانند این است که عضلات را قوی کنیم اما وقتی آب و غذا وجود نداشته باشد، طرف هر چقدر هم قوی باشد، دچار خطر و آسیب خواهد بود. روحانی افزود: اگر تحریم وجود نداشت، پارسال و امسال حدود 100 میلیارد دلار درآمد کشورمان اضافه‌تر می‌شد و در کنار آن می‌توانستیم تا پایان امسال از حدود 100 میلیارد دلار اعتبارات خارجی استفاده کنیم و این در حالی است که امروز این منابع را در اختیار نداریم و کشور بدون این 200 میلیارد دلار اداره می‌شود و با این حال در حد توان تلاش می‌کنیم تا از مشکلات مردم بکاهیم.

رییس‌جمهور با اشاره به افتتاح متروی گلشهر به هشتگرد  اظهار کرد: 60 درصد پیشرفت این پروژه و 85 درصد اعتبارات آن در طول دولت یازدهم و دوازدهم انجام شده است و این بدان معناست که حتی در شرایط سخت و تحریم نیز همه توان خود را برای خدمت به مردم به‌کار گرفته‌ایم و باید از تلاش‌ همه دست‌اندرکاران این پروژه به ویژه وزیر راه، استاندار، مسوول قرارگاه خاتم الانبیاء (ص)، مسوولان مترو، نمایندگان مجلس، امام جمعه محترم و همه تلاشگران قدردانی کنیم. روحانی گفت: امروز با افتتاح مترو مردم این منطقه می‌توانند با وسیله مطمئن، راحت و ایمن، سالم‌تر و با هزینه‌ای حدود 1200 تومان و در زمان کمتری در این مسیر تردد کنند و این خدمت کوچکی برای 400 هزار نفر از ساکنان هشتگرد و شهرهای اطراف و هدیه کوچک دولت برای مردم لایق و فداکار این منطقه است.

رییس‌جمهور با اشاره به ایثار و فداکاری مردم برای اسلام، ایران و انقلاب، اظهار داشت: در ایام آبان، جمعیت میلیونی برای امنیت، آرامش و حمایت از انقلاب، رهبری و نظام به خیابان‌ها آمدند و این به معنای وفادار بودن این مردم است و نشان می‌دهد که مردم به خوبی درک می‌کنند مسوولان به دنبال خدمت به مردم هستند و دشمنان می‌خواهند به آنها آسیب بزنند. روحانی افزود: مردم ایران در طول جنگ تحمیلی و در دوران تحریم برای استقلال و عزت کشور خود تلاش کردند و سال‌ها در مقابل تحریم استقامت و تحمل به خرج دادند و امروز با فشارهای دیگران حاضر نیستند منابع و کشور خود را در اختیار غارتگران دیروز قرار دهند. بی‌تردید محاسبه‌گران غربی باز هم در محاسبات خود کاملا اشتباه کردند.

رییس‌جمهور با اشاره به موفقیت‌های بزرگ دولت به ویژه کشف منبع بزرگ نفتی تا حدود 53 میلیارد بشکه نفت در منطقه خوزستان و ایلام توسط مهندسین و متخصصان داخلی، گفت: در مقابل چنین موفقیت‌ها و دستاوردهای بزرگی متأسفانه برخی به قدری منفی بافی می‌کنند که این موفقیت‌ها فراموش می‌شود در این زمینه از صدا و سیما و روزنامه‌ها که نمی‌توانیم گله کنیم لابد باید از خودمان گله‌مند باشیم. چرا باید این دستاوردهای بزرگ که متعلق به مهندسین و شرکت‌های ایرانی است، فراموش شود و چرا از کارهای عظیمی که در کشور انجام می‌شود، کمتر یاد می‌شود. روحانی تصریح کرد: باید واقعیت‌ها را به مردم بگوییم و این به نفع نظام است، دولت خادم کوچک مردم است و رییس‌جمهور نیز اگر جایگاهی دارد، به خاطر رأی مردم است و چنانچه در دنیا مورد احترام قرار می‌گیرد و می‌تواند در برابر امریکا، قدرتمندانه حرف بزند و در مقابل اروپا با صدای بلند و با شجاعت سخن بگوید، به پشتوانه مردم است. بسیار علاقه‌مند هستم که تمام مذاکرات دولت یازدهم و دوازدهم یک روزی منتشر شود تا معلوم شود که با چه لحنی با طرف‌های خود حرف زدیم و دستاوردهای ما چه بوده است.

   چرا مردم را نگران می‌کنید؟

رییس‌جمهور خطاب به کسانی که یأس و ناامیدی را در جامعه منتشر می‌کنند، گفت: چرا مردم را نگران می‌کنید و چرا مردم باید آینده را سیاه و تاریک ببینند. اگر چه امروز در سخت‌ترین شرایط هستیم و به عنوان کسی که در تمام فرازو‌نشیب‌های انقلاب از نزدیک حضور داشتم، هیچ دورانی مانند این سال‌ها نبود که همه به ما فشار بیاورند، اما در عین حال، مسیر و بودجه عمرانی را ادامه دادیم و سال آینده 70هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی اختصاص یافته است و به‌رغم همه فشارها و سختی‌ها 20 درصد به حقوق کارمندان در سال جاری اضافه شده و در سال آینده نیز 15درصد اضافه خواهد شد و این همه می‌تواند نشانه‌هایی از کار و تلاش و امید به آینده باشد.

روحانی افزود: در ایام اخیر در هر استانی حدود 15 تا 20هزار میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح می‌شود و زمانی که انقلاب به پیروزی رسید، حدود 19 سد در سراسر کشور داشتیم این در حالی است که تنها دولت یازدهم و دوازدهم تا به امروز 35 سد افتتاح شده و تا آخر دولت نیز ده‌ها سد دیگر به افتتاح خواهد رسید و این دستاوردها افتخاری برای انقلاب و مردم است و نشان می‌دهد که آینده بسیار خوب است و راه این است که مردم با نشاط و امیدوار باشند. رییس‌جمهور تأکید کرد: معتقدم هر کدام از طرح‌ها و پروژه‌هایی که افتتاح می‌شود، ضربه‌ای به دشمن و چراغ امیدی برای مردم است. امروز دیگر خارجی‌ها برای کشورمان پل و راه‌آهن نمی‌سازند و همه آنها را به دست متخصصان خودمان احداث می‌کنیم.

روحانی افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم در ریل خودکفا شدیم و لازم نیست که انگلیس و سایر کشورهای غربی برای ما ریل و واگن بسازند. امروز حتی به‌طور کامل در ساخت مترو و تونل‌های آن خودکفا هستیم.

   حرکت از خودرومحوری به ریل‌پایگی

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه حرکت از خودرو محوری به ریل پایگی گام بزرگی است، کاهش چشمگیر ترافیک بزرگراه کرج-تهران را از اثرات مثبت افتتاح مترو هشتگرد برشمرد.

اسلامی با بیان اینکه امروز یکی از وعده‌های دولت عملی شد، گفت: تا پایان دولت دوازدهم، حدود هزار و ۵۰۰کیلومتر ریل جدید به شبکه ریلی کشور اضافه می‌شود.

   انتقال ۲۵۰ هزار سفر جاده‌ای به ریل

حبیب‌الله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه افتتاح مترو گلشهر به هشتگرد به تعادل‌بخشی بازار مسکن تهران کمک می‌کند، گفت: این خط ریلی توانایی انتقال ۲۵۰ هزار سفر جاده‌ای به ریل را دارد. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید همچنین تصریح کرد: جمعیت کنونی شهر جدید هشتگرد حدود ۵۵ هزار نفر است که دلیل رشد کم این شهر، دسترسی نامناسب مردم به کلان‌شهر تهران و کرج بود. افتتاح این خط مترو می‌تواند نقش مهمی در این زمینه به‌ویژه برای اقشار متوسط و ضعیف داشته باشد. همچنین کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهرهای تهران و کرج نتیجه قطعی این پروژه خواهد بود.

 

ارسال نظر