بازگشت دوچرخه‌های نارنجی به پایتخت از امروز

۱۳۹۸/۱۰/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۴۴۵

گروه راه وشهرسازی|

رضا باقری، عضو هیات‌مدیره شرکت بیدود از فعالیت مجدد دوچرخه‌های بیدود خبر داد. دوچرخه‌های نارنجی رنگ شرکت بیدود اوایل آبان سال جاری ازسطح شهر جمع‌آوری شد و بسیاری از کاربران آن ودیعه خود را از شرکت پس گرفتند برخی نیز از شکست این طرح و خداحافظی همیشگی دوچرخه‌های بیدود از شهر تهران خبر دادند. واقعیت این بود که شرکت مذکور با مشکل مالی مواجه شده و شهرداری نیز تا پیش از این عنوان کرده بود هیچ قصدی برای کمک به این شرکت ندارد. چندی پیش نیز آرش میلانی، عضو کمیسیون خدمات شورای شهر نیز از درخواست 8 میلیارد تومانی بیدود از شهرداری خبر داده و گفته بود: «ابتدا دلیل حذف دوچرخه‌ها شرایط امنیتی آبان اعلام شد، اما ظاهرا به لحاظ اقتصادی این شرکت دچار مشکل است و اختلاف بین سهامداران آن وجود دارد. این شرکت به تازگی مطالباتی از شهرداری داشته و درخواست داشته‌اند که مبلغی حدود ۵ تا ۸ میلیارد تومان شهرداری به آنها بپردازد، در حالی که در قرارداد اولیه با این شرکت چنین موضوع مطرح نبوده است.اعضای شورای شهر به‌ویژه در کمیسیون عمران و حمل و نقل در حال بررسی این موضوع هستند تا بررسی شود شرایط پیش آمده را چگونه احیا کنیم.»

ظاهرا بررسی‌های شورای شهر به نفع شرکت بیدود بوده است و مسوولان این شرکت عنوان کردند که از امروز مجددا دوچرخه‌های نارنجی رنگ به سطح شهر باز می‌گردند.

رضا باقری عضو هیات‌مدیره شرکت بیدود درباره جزییات بازگشت دوچرخه‌های بیدود به خیابان‌های شهر گفت: شهرداری بسته‌های حمایتی که از قبل درباره آن صحبت شده بود را در نظر گرفت و ما نیز تغییراتی در بخش‌های زیرساختی و مبالغ دریافتی از کاربرها ایجاد کردیم. او ادامه داد: فعلا تنها قرارداد بین شرکت بیدود و شهرداری نوشته شده و خیلی از موارد دقیقا مشخص نشده، اما تفاهم‌نامه‌ها و قرارداد نوشته شده است و در چند قالب و مرحله بسته‌های حمایتی و یارانه‌ای را اجرا می‌کنیم.

     یارانه به شهروندان تهرانی

باقری با بیان اینکه این یارانه نه به بیدود بلکه به شهروندان تهرانی ارایه می‌شود، ادامه داد: شهرداری شرایطی را فراهم کرده است که نه تنها شرکت بیدود بلکه هر شرکتی که می‌تواند دوچرخه‌های اشتراکی را در اختیار کاربران بگذارد، از این بستر استفاده کند. باقری درباره درخواست مبلغ ۸ میلیارد تومانی از شهرداری تهران گفت: از روز اول صحبت از دریافت مبلغ نبود و بیشتر بحث ما با شهرداری درباره مباحث فرهنگی، زیرساختی و حمایتی بوده است.

او درباره اینکه از سوی مدیران شهری اعلام شده است، دوچرخه‌های اشتراکی برای شرکت بیدود به گفته آنها صرفه اقتصادی ندارد، گفت: زمانی که پروژه‌ای طراحی می‌شود، تبلیغات، ‌بازاریابی و مارکتینگ جزو اصلی‌ترین هزینه‌های یک برند جدید است که در حال فرهنگسازی است و درباره این موارد مقرر شد تا شهرداری تهران از ما حمایت کند.

باقری در پاسخ به اینکه قرار است ودیعه دوچرخه‌ها در دور جدید فعالیت‌ها چگونه باشد، گفت: در گذشته ۱۵۹ هزار تومان به عنوان ودیعه و ۳۰ هزار تومان به عنوان بیمه از مشترکان دریافت می‌شد که با توجه به افزایش قیمت بنزین، مبلغ ودیعه، سپرده و کرایه و بیمه باید در سال بعد اضافه می‌شد، اما با تغییراتی که ایجاد کردیم، مبالغ ۱۵۹ هزار تومان و ۳۹ هزار تومان فعلی را به ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر و تقلیل دادیم تا مردم راحت‌تر باشند و بتوانند از این دوچرخه‌های اشتراکی استفاده کنند.

او ادامه داد: در این یک ماه سیستم را طوری طراحی کردیم که به جای افزایش قیمت، کرایه با همان قیمت قبلی باشد و مبالغ دریافتی تقریبا یک سوم کاهش یابد.

عضو هیات‌مدیره شرکت بیدود در پاسخ به اینکه در یک ماه گذشته چه تعداد ودیعه به کاربران بازگشت داده شده است، اظهار کرد: برای حدود هزار نفر از کاربران که از قبل استرداد زده بودند، تسویه حساب کامل شد، اما وقتی سیستم بسته شد برای استرداد بسته نشد، چرا که بسیاری از مردم نمی‌دانستند بیدود جمع‌آوری شده و مجددا ثبت نام می‌کردند و پول به حساب شرکت واریز می‌شد و سیستم را بستیم تا نه ورودی باشد و نه خروجی و از امروز که سیستم باز می‌شود یک بسته حمایتی برای کاربران در نظر گرفته می‌شود. او درباره این بسته حمایتی گفت: برای کاربرانی که در این یک ماه نتوانستند از دوچرخه‌ها استفاده کنند، یک بسته حمایتی در نظر گرفته شده است. این بسته شامل بیمه رایگان تا زمان استفاده از سرویس است. همچنین بیمه امسال و بیمه سال آینده که احتمالا افزایش خواهد یافت را نیز پرداخت نمی‌کنند و از همان شرایط قبلی سپرده استفاده می‌کنند. 10سفر رایگان نیز در اختیار آنها قرار می‌گیرد که از طریق شبکه‌های اجتماعی و پیامک به کاربران اعلام می‌شود.

       دلیل حمایت شهرداری از بیدود

یعقوب آزاده‌دل، مدیر واحد حمل و نقل پاک شهرداری تهران نیز در خصوص برگشت دوچرخه‌های بیدود به شهر تهران گفت: شرکت دوچرخه‌های اشتراکی بیدود از ابتدا اعلام کرد که نیازی به حمایت از سوی شهرداری تهران ندارد و می‌تواند با برنامه‌ریزی‌ها و توانی که دارد کار را پیش ببرد. بر همین اساس شهرداری تهران نیز با فعالیت این استارتاپ در حوزه حمل و نقل پاک موافقت کرد. او با اشاره به اینکه به مرور مسوولان این شرکت دریافتند، این مدل تجارت آنها جوابگو نیست به‌طوری که نهایتا بعد از جمع‌آوری دوچرخه‌ها تقاضای حمایت خود را مطرح کردند گفت: نه تنها سیستم دوچرخه‌های اشتراکی بلکه همه مدل‌های حمل و نقل در اغلب کلان‌شهرهای دنیا نیازمند حمایت و ارایه یارانه است و سیستم حمل و نقل پاک نیز از این قاعده مستثنی نیست. مدیر واحد حمل و نقل پاک شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران نیز پس از برگزاری جلسات متعدد به این جمع‌بندی رسید که لازم است از سیستم دوچرخه‌های اشتراکی حمایت شود، افزود: ما صرفا از بیدود حمایت نمی‌کنیم بلکه حمایت شهرداری از همه شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات در حوزه دوچرخه‌های اشتراکی خواهد بود و در این زمینه نیز حمایت‌های قانونی شفاف که در قالب قراردادری مشخص می‌شود برای همه شرکت‌های متقاضی خواهیم داشت. مدیر واحد حمل و نقل پاک شهرداری تهران ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از امروز دوچرخه‌های بیدود در دسترس شهروندان قرار خواهد گرفت، البته مقداری فرآیند تغییر کرده است و مقرر شده در قالب ویدئوها این فرآیند آموزش داده شود. او با بیان اینکه ما به دنبال سازوکاری هستیم تا از هر شرکتی که بتواند خدمات قابل قبولی در حوزه سیستم دوچرخه‌های اشتراکی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ارایه دهد حمایت کنیم، گفت: به دنبال سازوکاری هستیم که هم سود شهروندان و هم سود شهر و دغدغه‌های بخش خصوصی به آن پاسخ داده شود.

      جزییات توافق با بیدود

یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز به بیان جزییات توافق بیدود با شهرداری پرداخت و گفت: توافق جدید با این شرکت انجام گرفته است و بر همین اساس شرکت بیدود اجازه تبلیغات بر روی دوچرخه‌ و ایستگاه‌ها را خواهد داشت و از این طریق منبع درآمدی جدید برای شرکت دوچرخه‌های اشتراکی فراهم می‌شود. او با بیان اینکه هیچ یارانه نقدی به شرکت بیدود نمی‌دهیم، گفت: شهرداری به غیر از شرکت بیدود، امکانات لازم را برای هر شرکت دیگری که آمادگی فعالیت در حوزه دوچرخه‌های هوشمند و نسل 4 را داشته باشد ارایه می‌کند. به زودی فراخوانی در این زمینه انجام می‌گیرد. سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: حق عضویت برای مشترکان دوچرخه‌های بیدود 49 هزار تومان در سال است و خود شرکت موظف به پرداخت بیمه مسافران است. در حالی که پیش از این مسافران دوچرخه علاوه بر 30 هزار تومان پرداخت حق بیمه باید یک ودیعه 160 هزار تومانی نیز پرداخت می‌کردند.

 

ارسال نظر