6 عامل انبساط بازار مسکن

۱۳۹۸/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۱۸۰
6 عامل انبساط بازار مسکن

گروه راه و شهرسازی|زهره علامی|

 قیمت مسکن در آذر ماه سال جاری به بالاترین میزان خود طی 9 ماه گذشته در تهران رسید و متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی 13 میلیون و 474 هزار تومان شد که نسبت به ماه آبان ۶.۸ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۹.۹ درصد رشد داشت. این درحالی است که از مرداد ماه سال جاری، نمودار قیمت مسکن در پایتخت، تقریبا روندی نزولی را طی می‌کرد و در آبان ماه قیمت متوسط هر مترمربع واحد مسکونی 12 میلیون و 460 هزار تومان و در مهر ماه هم متوسط قیمت هر مترمربع 12 میلیون و 720 هزار تومان بود.

البته ثبت بیشترین قیمت متوسط هر مترمربع مسکن در آذر ماه تنها رخداد جالب بازار مسکن نبود، بلکه حجم معاملات هم 137 درصد نسبت به آبان ماه رشد کرد و تعداد ۹۶۶۴ قرارداد خرید و فروش مسکن در تهران به امضا رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۹ درصد افزایش داشت. براساس تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از تحولات بازار مسکن در آذر ماه، هم حجم معاملات رشد خوبی را تجربه کرد و پس از اردیبهشت ماه سال جاری با 12 هزار و 128 معامله، در رتبه دوم قرار گرفت که قیمت‌ها هم پس از چند ماه روند کاهشی، رشد داشت.

پس از آنکه مردادماه سال جاری بازار مسکن پایتخت در مسیر آرامش قرار گرفت و سه افت ماهیانه و یک افزایش ناچیز را در چهار ماه اخیر به ثبت رساند، آذرماه همزمان با پایان ماه صفر، افزایش نرخ بنزین و نرخ دلار، معاملات افزایش یافت که منجر به رشد قیمت هم شد، ‌بررسی‌ها حکایت از آن دارد که قیمت دلار در ابتدای آذر ماه 11 هزار و 800 تومان بود و درپایان این ماه به حدود 13 هزار تومان رسید و رشدی حدود 20 درصد داشت.

   6  عامل اثرگذار در بهبود بازار مسکن

کارشناسان مسکن معتقدند که بهبود بازار مسکن در آذرماه که همراه با رشد حجم معاملات و افزایش نسبی قیمت بوده است تنها در این عوامل (پایان یافتن ماه صفر، ‌افزایش نرخ ارز و بنزین) خلاصه نمی‌شود، بلکه تزریق بودجه عمرانی دولت در نیمه دوم سال که برای بهسازی مناطق سیل زده بوده، در بهبود بازار مسکن کشور و پایتخت بی‌تاثیر نبوده و وضعیت بازار را تغییر داده است، ضمن اینکه نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال و فشار تقاضا هم در افزایش تعداد معاملات و به تبع آن رشد قیمت‌ها موثر بوده است البته با توجه به اینکه قیمت‌ها طی یکسال و نیم گذشته جهش قابل توجهی در بازار مسکن داشته و بیش از 100 درصد رشد کرده است کارشناسان اقتصاد مسکن، معتقدند که بازار ظرفیت جهش قیمت ندارد و در نهایت قیمت‌ها تا پایان سال ماهیانه 2 تا 3 درصد رشد داشته باشند اما وقوع جهش قیمتی در بازار مسکن امکان پذیر نیست.

بیت‌الله ستاریان، کارشناس ارشد اقتصاد مسکن، با اشاره به اینکه بازار ملک در مسیر رونق غیرتورمی قرار دارد، در گفت‌وگو با «تعادل» می‌گوید: در سال گذشته پیش بینی می‌شد که از شهریور ماه سال جاری رکود عمیقی در بازار مسکن آغاز شود اما به دلیل سیل رخ داده در ابتدای سال و اختصاص بودجه عمرانی به بخش ساخت و ساز در نیمه دوم سال، این رکود رخ نداد.

ستاریان درباره علت افزایش حجم معاملات و رشد قیمت‌ها در آذرماه سال جاری نسبت به آبان ماه ادامه می‌دهد: علاوه بر تزریق بودجه عمرانی، مهر و آبان ماه با محرم و صفر همزمان بود و با پایان یافتن این ماه‌ها هرساله بهبود معاملات مسکن هستیم.

او می‌افزاید: رشد حجم معاملات و قیمت‌ها را در بازار مسکن تا اوایل سال آینده خواهیم داشت اما با توجه به بودجه عمرانی‌ای که دولت برای سال 99 درنظر گرفته است پیش بینی می‌شود که وضعیت بازار مسکن شرایط خوبی را حداقل در نیمه اول سال سپری کند.

به گفته این کارشناس ارشد اقتصاد مسکن، البته رونق بازار مسکن طی ماه‌های آینده نسبی است و با توجه به فراز و فرودهایی که طی ماه‌های گذشته داشته است، نام رونق را بر آن گذاشته‌ایم. ستاریان اظهار می‌کند: قیمت‌ها در بازار مسکن فراز و نشیب‌هایی را طی دوسال گذشته تجربه کرد این فراز و نشیب از شهریور 96آغاز شد و قیمت‌ها روند رشد داشت و در تیر97 اوج گرفت پس از آن نمودار تقریبا روند کاهشی پیدا کرد و این نشیب تا شهریور ماه ادامه داشت اما پس از آن تاحدودی بهبود یافت و در آذر ماه رشد قابل توجهی داشت.

او اضافه می‌کند: انتظار می‌رود که تا پایان سال 98، قیمت‌ها ماهیانه 2 تا 3 درصد نسبت به ماه قبل رشد داشته باشد. این استاد دانشگاه معتقد است: بازار مسکن شرایط خوبی دارد و هم حجم معاملات، قیمت، پروانه ساخت و ساز و تولید افزایش می‌یابد. ستاریان با اشاره به اینکه در رکود به سر نمی‌بریم، می‌گوید: ‌حداقل تا نیمه سال آینده رکود نخواهیم داشت و اگر بودجه اعلام شده برای بخش عمرانی هم تصویب شود شرایط بازار مسکن بهبود می‌یابد.

   رشد 165 درصدی ارزش ریالی معاملات

براساس آمار منتشر شده از تحولات بازار مسکن در آذر ماه سال جاری هم حجم معاملات و هم قیمت‌ها در بازار مسکن افزایش داشته است همچنین ارزش ریالی معاملات انجام شده در آذرماه ۱۰ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به آبان ماه امسال ۱۶۵ درصد و نسبت به آذرماه پارسال ۸۲ درصد رشد نشان می‌دهد.

به‌طور کلی در ۹ ماهه ابتدای سال جاری ۵۰ هزار و ۲۴۷ قرارداد خرید و فروش آپارتمان در تهران منعقد شده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۵۰ درصد کمتر بوده است. میانگین قیمت مسکن شهر تهران در ۹ ماهه امسال ۱۲ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان در هر متر مربع بوده که نسبت به سال گذشته در همین زمان ۷۰.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین ارزش ریالی کل معاملات انجام شده در ۹ ماهه امسال ۵۳ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان بوده که از کاهش ۱۵.۶ درصدی نسبت به ۹ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۷ حکایت دارد.

 

 

ارسال نظر