ایرانشهر

۱۳۹۸/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۰۱۵

خطر زلزله‌های آتی فلات زاگرس برای زیرساخت‌ها

علی بیت‌اللهی، مقام مسوول وزارت راه و شهرسازی گفت: زلزله‌های آتی فلات زاگرس در کمین زیرساخت‌های مهم هستند که باید برای آنها راهکارهای فوری در نظر گرفت.

به گزارش تسنیم، بیت‌اللهی اظهار کرد: براساس نقشه گسل‌های کشور رومرکز زلزله با توجه به جهت شیب گسله‌های راندگی زاگرس، در امتداد گسل لهبری (مرز فروافتادگی دزفول) واقع می‌شود و احتمالا جنبایی این عارضه تکتونیکی موجب رخداد زلزله سالند خوزستان شده است.

وی ادامه داد: نزدیک‌ترین فرودگاه در دزفول (بین اندیمشک و دزفول) به‌نام فرودگاه دزفول است که در فاصله 30 کیلومتری جنوب غربی رومرکز واقع شده است. در غرب رومرکز زلزله راه‌آهن اندیمشک و بزرگراه اندیمشک – شوشتر در فاصله حدود 30 کیلومتری آن گسترده شده و در جنوب‌شرقی رومرکز و در فاصله 36 کیلومتری سد گتوند علیا و در شمال غربی رومرکز در فاصله 23 کیلومتری سد دز واقع شده‌اند که از جمله سدهای بزرگ کشور هستند.به گفته وی، با توجه به مورفولوژی و وجود دامنه‌های با شیب تند احتمال ریزش سنگ و مسدود شدن جاده‌های روستایی وجود دارد.

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به پیشینه وقوع زلزله در این منطقه از کشور یادآور شد: زلزله‌های رخ داده از سال 2006 میلادی تا زمان رخداد زلزله سالند در روز دوشنبه به بزرگی 5 به تعداد 3030 زمین لرزه با بزرگی 2.5 و بالاتر از آن در اطراف رومرکز تا شعاع یک درجه از آن است. از میان این تعداد از زمین‌لرزه‌ها 147 زمین‌لرزه با بزرگی 4 و بالاتر از آن، 14 زلزله بالای 5 و دو زلزله بالای 6 در شعاع یک درجه از رومرکز پخش شدگی دارند که معرف لرزه‌خیزی بالای منطقه است.بیت‌اللهی با یادآوری اینکه دو شهر سالند و حمزه از توابع شهرستان دزفول در محدوده شدت زلزله با بزرگی پنج شب گذشته اول دی‌ماه قرار گرفتند، ادامه داد: شهر سالند بر اساس آمار 1395 مرکز آمار، 2560 نفر جمعیت دارد که در 566 واحد مسکونی (بر اساس همان آمار) سکنی گزیده‌اند. از واحدهای مسکونی سالند، تعداد 505 واحد فاقد اسکلت و تنها 61 واحد اسکلت‌دار است. این نسبت و شاخص کیفی (12درصدی) واحدهای اسکلتی به فاقد اسکلت گویای سطح نازل کیفی ساختمان‌ها و مقاومت کم آنها در برابر زلزله است.به گفته وی

 شهر حمزه 6091 نفر جمعیت دارد و دارای 1202 واحد مسکونی است. 888 واحد فاقد اسکلت و 293 واحد دارای اسکلت است. نسبت واحدهای اسکلتی به فاقد اسکلت 33 درصد است که باز شاخص کیفی نامطلوبی دارد. اما در عین حال در مقایسه با شهر سالند اندکی مناسب‌تر است..بیت‌اللهی گفت: انتظار می‌رود که مراکز جمعیتی نزدیک به زمین‌لرزه و واقع بر خاک‌های آبرفتی شدت بیشتری را احساس کرده باشند. همچنین برآرود می‌شود که بر اساس این نقشه (مقیاس نقشه کشوری است)، روستاهای ماهور برنجی علیا و سفلی، میدان و کوه گندم نسبتا شدت بیشتری را احساس کرده باشند.

سهم فرودگاه مهرآباد و ایستگاه راه‌آهن در آلودگی تهران

فرودگاه مهرآباد و ایستگاه راه‌آهن تهران هر یک تنها ۲ دهم درصد (۰.۲) در آلودگی هوای تهران نقش دارند. به گزارش مهر، بر اساس آنچه شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرده، بیشترین سهم در آلودگی هوای تهران به منابع متحرک شامل خودروهای سواری، تاکسی، موتورسیکلت، وانت، مینی‌بوس، اتوبوس واحد، اتوبوس سرویس و کامیون اختصاص دارد که مجموعا ۶۰.۸ درصد از کل تولید ذرات آلاینده را بر عهده دارند.با این حال در میان منابع متحرک، بیشترین میزان آلودگی به کامیون‌ها با ۱۵.۷ درصد اختصاص دارد.اگرچه در دولت یازدهم و ابتدای دولت دوازدهم بر برنامه نوسازی ناوگان حمل و نقل باری سنگین تأکید شده بود، اما با این حال بیش از دو سال است طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل باری سنگین و جاده‌ای متوقف است. در میان سایر منابع تولید آلودگی نیز فرودگاه مهرآباد با سهم ۰.۲ درصدی (تولید ۱۸ تن ذرات معلق) ایستگاه راه‌آهن تهران هم با تولید ۰.۲ درصد از ذرات معلق (۱۶ تن) نقش چندانی در آلودگی هوای تهران ندارند.نقش پایانه‌های اتوبوسرانی تهران در جنوب، شرق، غرب و بیهقی پایتخت در آلودگی هوا، مجموعاً با تولید ۲۴۴ تن ذرات معلق معادل ۲.۳ درصد برآورد شده است.

شهرداری: فعلا یارانه‌ای به شرکت بیدود نمی‌دهیم

یوسف حجت سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه یارانه به بیدود نمی‌دهیم، گفت: حمل و نقل عمومی در ایران ارزان است.

به گزارش فارس، حجت درباره سرانجام دوچرخه‌های اشتراکی پایتخت گفت: بر اساس تصمیمی که گرفته‌ایم قرار شده فعلاً یارانه‌ای به شرکت بیدود ندهیم و به شکل دیگر در حوزه دوچرخه کمک کنیم ولی در مورد ساز و کار آن هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.نظر ما این بود که شرکت دوچرخه‌های اشتراکی مانند اسنپ و تپسی فعالیت کنند تا کسی از ورود به این حوزه ضرر نکند.سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه حمل و نقل در کشور ما ارزان است، ‌گفت: ‌حدود هزار میلیارد تومان سالانه به مترو یارانه می‌دهیم همچنین یارانه اتوبوس 140 میلیارد تومان است و اگر بخواهیم دوچرخه‌ها هم دوباره فعال شوند باید عددی یارانه اختصاص دهیم ولی تصمیم بر این موضوع نیست.

 

ارسال نظر