اصرار شهرداری برای ساخت آپارتمان‌های 25 متری در پایتخت

۱۳۹۸/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۵۸۳
اصرار شهرداری برای ساخت آپارتمان‌های 25 متری در پایتخت

عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه برای ساخت مسکن اجتماعی در حال برداشتن موانع ساخت واحدهای ۲۵ تا ۴۰ متری هستیم، افزود: طبق ضوابط طرح تفصیلی حداقل مساحت برای ساخت ۳۵ متر است که آن را باید به ۲۵ متر تقلیل دهیم.

به گزارش «تعادل»، شهریور ماه سال جاری، شهردار تهران براساس پیشنهادی که سازندگان مسکن برای ساخت واحدهای مسکونی کوچک متراژ (30متری) به مدیران شهری ارایه داده بودند، طرحی را تقدیم هیات دولت کرد که براساس آن شهرداری‌های کلان‌شهرها اقدام به ساخت واحدهای کوچک برای تأمین مسکن کم‌درآمدها کنند.

پس از ارایه پیشنهاد شهردار تهران، تدوین آیین‌نامه‌ای هم در وزارت کشور با همکاری شهرداری تهران در دستور کار قرار گرفت تا این پیشنهاد به صورت جدی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد که این موضوع نشان از استقبال دولت برای ساخت واحدهای کوچک متراژ در کلان‌شهرها دارد.

براساس طرح جامع مسکن الگوی مصرف برای خانوار با بعد جمعیتی متوسط در کلان‌شهرها 75 مترمربع و طبق نظر شورای عالی شهرسازی و معماری، این الگو 90 مترمربع است، ضمن اینکه براساس طرح تفصیلی تهران، ساخت واحدهای مسکونی کمتر از 40 متر مربع هم ممنوع است.

افزایش قیمت مسکن طی سال‌های گذشته توان اقتصادی خانوارهای ایرانی و متقاضیان مصرفی را به‌شدت کاهش داده و همین موضوع یعنی کاهش توان‌پذیری بخش تقاضا موجب شده است که حجم معاملات واحدهای مسکونی کوچک متراژ طی سال‌های گذشته نسبت به متوسط متراژها و بزرگ متراژها افزایش چشمگیری داشته باشد و متقاضیان مجبور به خرید و سکونت در واحدهای کوچک باشند.

در شرایطی که قیمت خانه به شکل نجومی افزایش یافته و اکثر شهروندان قدرت خرید خود را از دست داده‌اند، به نظر می‌رسد مسوولان به جای برنامه‌ریزی برای حل مشکل به فکر راه میان بر هستند و با ارایه پیشنهاد ساخت خانه‌های 25 متری راهی پیش پای شهروندان می‌گذارند که قطعا مورد پسند هیچ یک از متقاضیان خرید خانه نیست . به گفته برخی کارشناسان، محدودکردن حق انتخاب متقاضیان خرید خانه به قوطی کبریت‌های 25 متری در درازمدت اثرات اجتماعی نامطلوبی در پی خواهد داشت که در جامعه نمود پیدا می‌کند. از سوی دیگر، خانه‌های 25 متری با فرهنگ ایرانی- اسلامی که صله رحم در آن توصیه شده همخوان نیست و به گونه‌ای با زیادشدن این خانه‌ها ارتباطات بین خانواده‌ها نیز کم کم کاهش می‌یابد، زیرا جایی برای پذیرایی از خانواده و دوستان و پذیرفتن مهمان در این خانه‌ها وجود ندارد.با وجود این، مسوولان همچنان به ساخت خانه‌های 25 متری اصرار دارند و روز گذشته عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران عنوان کرد که این موضوع نیازمند تصویب در کمیسیون ماده ۵ است ضمن اینکه نقشه این ساختمان‌ها باید به گونه‌ای طراحی شود که پارکینگ هم داشته باشد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این باره توضیح داد: شهردار تهران از ما طرحی را برای کمک به ساخت مسکن اجتماعی خواست و ما نیز پیشنهاد خانه‌های کوچک اندازه، در ابعاد ۲۵ تا ۴۰ متر مربع را دادیم و در حال برطرف کردن موانع اجرای آن هستیم.

  یک ضرورت نه یک انتخاب

او با بیان اینکه واحدهای کوچک مقیاس یک ضرورت است و نه یک انتخاب، افزود: در شهر تهران سرمایه‌های کلانی به سمت رکود رفته است و اگر سرمایه را به سمت جایی که مصرف‌کننده توان خرید دارد، نبریم سرمایه‌های ملی را تلف کرده‌ایم. اکنون ۴۰۰ هزار آپارتمان با قیمت متوسط یک و نیم میلیاردی داریم که خالی از سکنه هستند و یک سرمایه بزرگی خالی مانده است.

او با بیان اینکه آپارتمان‌های کوچک اندازه تنها برای فقرا و افراد کم درآمد نیست، گفت: در بازار تهران صدها هزار نفر کار می‌کنند و آیا نباید برای این افراد مسکن تهیه کنیم یا دانشگاه‌های زیادی در تهران وجود دارد و آیا همه این دانشجویان باید در خوابگاه زندگی کنند و نباید به فکر مسکن آنها باشیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه این راه‌حل به وزارت کشور ارسال شده گفت: قرار نیست شهرداری تهران این خانه‌ها را بسازد، اما در راستای تسهیل‌گری حتما به نهادهای متولی کمک می‌کند.

او درباره پارکینگ خانه‌های کوچک مقیاس که شهرداری پیشنهاد آن را داده است، اظهار کرد: دقت داشته باشید شهرداری تهران این خانه‌ها را نمی‌سازد، بلکه تسهیلاتی به سازندگان ارایه می‌کند و پارکینگ این ساختمان‌ها نیز باید تأمین شود و می‌توان نقشه‌های ساختمانی را به گونه‌ای طراحی کرد که پارکینگ هم داشته باشند.

معاون شهرسازی شهرداری تهران درباره احتمال هجوم جمعیت به تهران گفت: آمارها نشان می‌دهد که رشد جمعیت تهران حدود یک درصد است، اما رشد جمعیت شهرهای پیرامون تهران ۸ تا ۱۰ درصد است.

گلپایگانی با بیان اینکه ۲۰ سال پیش شهری به اسم بهارستان وجود نداشت اما حالا در فاصله نیم ساعتی از تهران شهرستان بهارستان با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت ایجاد شده است، تصریح کرد: چرا وقتی اسم طبقه فرودست به میان می‌آید همه نگران می‌شوند، چرا آن موقعی که ساخت و سازهای بلندمرتبه در مناطق شمالی تهران بدون رعایت ضوابط قانونی انجام می‌شد کسی واکنش نشان نداد و مطمئن باشید این طرح با مکان‌یابی درست اجرا خواهد شد.

معاون شهرسازی شهرداری تهران همچنین درباره تبعات اجتماعی راه‌اندازی مسکن‌های ۲۵ تا ۴۰ متری نیز گفت: ایجاد این مسکن‌ها رشد جمعیت را خیلی بالا نمی‌برد چراکه مثلا در منطقه ۱۰ املاک ریزدانه زیادی وجود دارد اما میزان استقبال و گرایش مردم کم است. در همین تهران خانواده‌های چهار نفره‌ای زندگی می‌کنند که هر لحظه ممکن است سقف روی آنها خراب شود یا زوج‌های جوانی که توانایی خرید مسکن ندارند اما سوال اینجا است که چرا نباید این افراد فضای سکونت آبرومند داشته باشند.معتقدیم که باید همه اقشار اجتماعی به شکل زنجیره‌وار در کنار یکدیگر زندگی کنند و نباید شهر را به حاشیه و متن تقسیم‌بندی کنیم.

 کاهش ۱۷ درصدی آمار صدور پروانه

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: صدور پروانه در تهران در یک سال گذشته ۱۷ درصد و مساحت زیربنا ۱۸ درصد کاهش داشته است. رویکرد ما در مدیریت شهری این است که مردم شهر عملکردمان را به صورت شفاف بتوانند رصد کنند و اقدامات ما برای همه مردم باشد نه یک طبقه خاص.

او با اشاره به رویکردهای این معاونت در یک سال گذشته تصریح کرد: ارتقای کیفیت محیطی در رویکرد تهران شهری برای همه، یکی از رویکردهای بنیادین است که مورد توجه معاونت معماری و شهرسازی است. بحث شفاف‌سازی و خانه شیشه‌ای، همچنین هوشمندسازی نیز به عنوان یک رویکرد کلی مورد توجه است.

گلپایگانی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته حرکت ساختمان‌سازی به سمت مهندسی‌سازی بسیار مورد توجه بوده است، تصریح کرد: قانون‌مداری در سال گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفت، چرا که نخ تسبیح گمشده‌ای بود که کمتر به آن توجه و شیرازه فعالیت‌ها از هم گسسته شده بود.

 

ارسال نظر