ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۲۳۷

وزیر راه: نذر نداریم زمین بدهیم تا برخی سود کنند

وزیر راه و شهرسازی با دعوت از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) برای ورود به طرح ملی مسکن، گفت: نذر نداریم که زمین دولتی بدهیم تا عده‌ای کسب و کار کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد اسلامی در همایش مدیران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) با اشاره به ضعف کشور در حوزه ایجاد زیرساخت‌ها و ساخت‌وساز افزود: ما در دورانی به سر می بریم که از حدود یک‌ونیم دهه پیش، سهم بودجه‌های عمرانی از بودجه کل که همواره بیش از ۴۰ درصد سبد بودجه کشور بود، به شدت به دلایل گوناگون تحلیل رفته است. تا جایی که سهم قابل تخصیص بودجه عمرانی کشور به حدود ۱۰ درصد یا کمتر رسید. یعنی کشور به سمتی رفت که عملیات جاری و تامین حداقل‌ها تبدیل به اقدامات غالب دولت شد.

این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران که در طول تاریخ شبیه آن علیه هیچ کشوری اعمال نشده است، ادامه داد: همزمان شدن افزایش هزینه‌ها و تعهدات جاری برای دولت با کاهش درآمدها به علت تحریم، نشان داد که اگر کشور بخواهد وابستگی خود را به مولفه هایی مانند نفت خام ادامه دهد، با شرایط سختی روبرو خواهد بود.

او با دعوت از هلدینگ ساختمانی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا برای شرکت در طرح اقدام ملی مسکن افزود: ما نذر نداریم که زمین بدهیم تا عده‌ای کسب و کار کنند. زمین دولتی را واگذار می‌کنیم تا برای جامعه هدف ما، یعنی اقشار متوسط و ضعیف کشور مسکن ایجاد شود. ما نیاز به خانه سازی انبوه داریم.

پورسیدآقایی استعفا کرد

شهردار تهران با استعفای معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری موافقت کرد.

به گزارش مهر، پیروز حناچی روز گذشته با استعفای محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران موافقت کرد.  به گزارش مهر، محسن پور سیدآقایی به وسیله نامه‌ای با کارکنان معاونت حمل و نقل خداحافظی کرد؛ متن این نامه به شرح ذیل است: با توجه به شرایط فعلی شهرداری و شورا و عدم امکان اجرای برنامه‌هایی که مد نظر داشتم هفته قبل استعفای خود را تقدیم جناب آقای دکتر حناچی کردم و دلایل آن را توضیح دادم و بحمدالله مورد موافقت ایشان قرار گرفت و قرار است سرپرست را تعیین نمایند. به جهت رسم ادب قبل از انتشار رسمی موضوع خواستم شما در جریان قرار بگیرید. امیدوارم قصور و کوتاهی بنده را به بزرگواری خود ببخشید و از این پس به عنوان دوستانی نزدیک با هم ارتباط داشته باشیم. واقعا از تیم معاونت حمل و نقل راضی بودم و کارهای بزرگی به دست شما انجام شد که نتایج خیر آن انشاءالله نصیب مردم خواهد شد.»پورسیدآقایی که پیش از این مدیرعامل راه‌آهن بود، شهریور ماه سال ۹۶ با حکم محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران به عنوان معاون حمل و نقل ترافیک منصوب شد؛ در دوره مدیریت وی مرحله دوم طرح LEZ، تغییر در اجرای طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا اجرایی شد.

تکمیل پروژه‌های  زیرساختی نیازمند ۱۸۰ هزار میلیارد تومان

امیر محمود غفاری، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ این وزارتخانه برای تکمیل پروژه‌های زیرساختی حمل و نقلی خود نیازمند بیش از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی است.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر هدف این وزارتخانه از ایجاد صندوق توسعه حمل و نقل و اینکه میزان منابع درآمدی، حجم مصارف و مخارج در آن چه مقدار است، اظهار کرد: با عنایت به ماده ۴۸ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب 10 بهمن 1395 و با توجه به حجم عظیم منابع مالی مورد نیاز، وزارت راه و شهرسازی بر اساس قانون بودجه سال جاری برای تکمیل پروژه‌های زیرساختی حمل و نقلی خود نیازمند بیش از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی است.وی در گفت و گو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی افزود: در همین زمینه و در جهت تکالیف توسعه‌ای این وزارتخانه در زیرساخت‌ها و نوسازی ناوگان حمل و نقل، صندوق توسعه حمل و نقل به عنوان تنها نهاد تخصصی و مالی این حوزه تاسیس شده است. هدف اصلی صندوق توسعه حمل و نقل ایجاد ساز و کار تجهیز و تامین منابع درآمدی پایدار برای توسعه زیرساخت و ناوگان حمل و نقل کشور، ارتقای ایمنی و افزایش سطح خدمات حمل و نقل کالا و مسافر، تشویق، حمایت و مشارکت در سرمایه گذاری زیر ساخت‌ها، بیمه سرمایه گذاری‌ها در حوزه حمل و نقل و مشارکت در ساخت، توسعه و نگهداری شبکه‌ها و زیر ساخت‌های حمل و نقل کشور است.غفاری ادامه داد:‌ منابع این صندوق شامل سرمایه اولیه دولت از طریق بودجه‌های سنواتی، اختصاص تمام یا بخشی از عوارض خودرو، جاده و سوخت که در قوانین بودجه سنواتی هر ساله تعیین می‌شود و همچنین، درآمدهای حاصل از طرح‌های دولتی است که بهره‌برداری و نگهداری آن به بخش غیردولتی واگذار می‌شود. استفاده از درآمدهای حاصل از پروژه های مشارکتی که استهلاک اصل و فرع سرمایه گذاری آن اتمام یافته و به دولت منتقل شده و درآمد حاصل از واگذاری املاک و اراضی مازاد وزارت راه و شهرسازی نیز از دیگر موارد تامین منابع این صندوق به شمار می‌آید.معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سرمایه اولیه صندوق به میزان 19 هزار میلیارد تومان از طریق ساز و کار بودجه سنواتی از محل دارایی‌های دولت که در اختیار وزارت راه و شهرسازی و یا سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه است، تامین می‌شود.

 

ارسال نظر