2 جاذبه منطقه 14 تهران برای متقاضیان مصرفی آپارتمان

۱۳۹۸/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۲۳۳
2 جاذبه منطقه 14 تهران برای متقاضیان مصرفی آپارتمان

زهره علامی|

منطقه 14 پایتخت طی سال‌های گذشته همواره در زمره مناطق پرفروش قرار داشته است.‌ این منطقه در شرق تهران قرار دارد و دارای شش ناحیه و ۲۶ محله است که بیشترین محلات را در بین مناطق تهران به خود اختصاص داده است، یکی از دلایل استقبال خریداران مسکن از منطقه 14، قیمت مناسب هر مترمربع واحد مسکونی در این منطقه است. براساس تازه‌ترین آمار منتشر شده از وضعیت بازار مسکن، قیمت متوسط هرمترمربع واحد مسکونی در این منطقه 9 میلیون و 720 هزارتومان است، درحالی که متوسط قیمت هر مترمربع در شهرتهران، 12 میلیون و 460 هزار تومان است، یکی دیگر از دلایل پرطرفدار بودن منطقه 14، دسترسی خوب محلات این مناطق به ایستگاه‌های بی. آر.تی و مترو پایتخت است که موجب شده بسیاری از خریداران مسکن، این منطقه را برای سکونت انتخاب کنند.منطقه 14 تهران طی ماه‌های گذشته در زمره 5 منطقه پرفروش پایتخت بوده و در گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در آبان ماه سال جاری، این منطقه در جایگاه پنجم و پس از منطقه، 5، 2، 10 و 4 قرار داشته است.بررسی‌های میدانی روزنامه تعادل نشان می‌دهد که در منطقه 14 پایتخت، به راحتی می‌توان خانه‌هایی با متراژ متوسط و نوساز با قیمتی ارزانتر از خانه‌هایی مشابه در سایر مناطق پرفروش پایتخت پیدا کرد.

 خانه‌هایی ارزان‌تر از متوسط قیمت

طبق گزارش بانک مرکزی قیمت متوسط هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه 14 پایتخت حدود 9 میلیون و 720 هزار تومان و کمتر از متوسط قیمت هرمتر مربع در تهران بوده است، ضمن اینکه این منطقه دربین خریداران مصرفی و همچنین سرمایه‌ای هم پرطرفدار است و همین ویژگی‌ها موجب شد که روزنامه «تعادل» به بررسی قیمت واحدهای مسکونی پیشنهادی مشاوران املاک و صاحبان ملک در منطقه 14 تهران بپردازد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، اغلب واحدهای پیشنهادی قیمت‌هایی نزدیک به قیمت اعلام شده توسط بانک مرکزی در آبان ماه دارند. (به گفته مشاوران املاک قیمت‌ها در آبان و آذر تفاوت محسوس چندانی ندارند) درحالی که قیمت واحدهای مسکونی پیشنهادی صاحبان املاک مناطق 1، 2، 3، 4 و 5 از قیمت اعلام شده از سوی بانک مرکزی بالاتر بود، اما در منطقه 14 پایتخت چنین قانونی حکمفرما نیست.

در منطقه 22 پایتخت هم براساس گزارش میدانی روزنامه تعادل که در هفته گذشته به چاپ رسید، قیمت‌های اعلامی از سوی صاحبان املاک به قیمت ارایه شده توسط منابع رسمی نزدیک بود، اگرچه در بررسی‌ها مواردی هم مشاهده شد که قیمت هر مترمربع واحد مسکونی حدود 22 میلیون تومان بود که حدود 13 میلیون نسبت به متوسط قیمت در منطقه 14 بالاتر بوده است یا اینکه برخی واحدها در این منطقه با وجود نوساز بودن کمتر از 9 میلیون تومان برای فروش گذاشته شده بودند که در این گزارش بااستثناها کاری نداریم.

در منطقه 14 اغلب واحدهای متوسط و کمتر از 100 مترمربع کمتر از یک میلیارد قیمت‌گذاری شده‌اند و فقط واحدهای بالای 100 متر، قیمت‌هایی بالاتر از یک میلیارد تومان دارند.

 پیشینه معاملاتی و قیمتی در سال‌های 89 تا 97

بررسی حجم معاملات بین سال‌های 89 تا 97 در منطقه 14 حکایت از آن دارد که کمترین تعداد قراردادهای خرید و فروش، مربوط به سال 89 با ثبت 6 هزار و 84 فقره معامله و بیشترین تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن مربوط به سال 90 با 15 هزار و 416 فقره معامله بوده است.

البته پس از سال 90 و ثبت بالاترین حجم قرارداد طی 9 سال مورد بررسی، شاهد افت و خیز تعداد معاملات بودیم اما در هیچ کدام از سال‌ها، حجم معاملات به بالای 15 هزار فقره نرسید.

بررسی روند قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه 14 پایتخت طی 9 سال مورد نیز نشان می‌دهد که کمترین قیمت مربوط به سال 89 و بیشترین آن مربوط به سال 97 با ثبت هر متر مربع 6 میلیون و 200 هزار تومان بوده است. در واقع قیمت‌ها طی سال 89 تا 97 سیرصعودی داشته است و از 1.3 میلیون تومان در اولین سال به 6.2 میلیون تومان در سال 97 رسیده است و طی این 9 سال، 79 درصد رشد کرده است.نخستین جهش قیمتی در این منطقه مانند سایر مناطق پایتخت مربوط به سال 92-91 با افزایش 34 درصد و دومین جهش به سال 97-96 با رشد 38 درصد اختصاص دارد که جهش قیمتی رخ داده در سال 96 به 97 چشمگیرتر از سال 91 به 92 بوده است.

Taadol-13

 

ارسال نظر