اثرات شهری تعدیل نرخ بنزین

۱۳۹۸/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۱۴۵
اثرات شهری تعدیل نرخ بنزین

گروه راه و شهرسازی|

آنگونه که مرتضی الویری، رییس شورای عالی استان‌ها اعلام کرده، اصلاح قیمت بنزین، باعث شده تردد روزانه 200 هزار خودروی تک‌سرنشین در تهران کاهش یابد. البته کاهش تردد خودروهای تک سرنشین تنها پیامد مثبت تعدیل نرخ بنزین نیست، چه آنکه پیش از این اعلام شده و الویری هم تایید کرده که مصرف بنزین 19 درصد کاهش یافته است و از سوی دیگر، 6 درصد به تقاضای سفر درون شهری با استفاده از مترو اضافه شده است.

طرح افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی شدن سوخت در بامداد 24 آبان سال جاری اجرایی شد. اینک در شرایطی در آستانه

یک ماهگی این طرح جنجال برانگیز و پرپیامد قرار داریم، که به اعتقاد برخی کارشناسان با افزایش نرخ ارز و افزایش نرخ تورم ناشی از آن، اثر افزایش نرخ بنزین بر میزان مصرف آن طی ماه‌های آینده از میان خواهد رفت. چه آنکه از سویی، با افزایش نرخ ارز، میزان درآمدهای دولت از محل افزایش نرخ بنزین – که قرار است به 18 میلیون خانوار نیازمند ایرانی تعلق گیرد- کاهش می‌یابد و از سوی دیگر، با افزایش نرخ تورم، ارزش ریالی نرخ‌های جدید و ثابت سوخت، در میان افزایش نرخ فزاینده سایر کالاها بلا اثر خواهد شد. در نتیجه این تحولات بار دیگر، بنزین در شمار ارزان‌ترین کالاهای کشور قرار خواهد گرفت و میل به مصرف آن فزونی می‌یابد.

مرتضی الویری اما در بیست و ششمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها با اشاره به اصلاح قیمت بنزین، اظهار کرد: این مهم (افزایش نرخ بنزین) یکی از مهم‌ترین تصمیمات اقتصادی کشور بود که با اجماع سران قوا و تأیید مقام معظم رهبری اجرا شد. اصلاح قیمت بنزین، یکی از اقدامات مهمی است که باید خیلی زودتر اما با رعایت الزاماتی عملیاتی می‌شد. طراحی بسته حمایتی برای افرادی که بیشترین آسیب را از این افزایش قیمت می‌برند، قبل از اجرای طرح و معرفی و اعلام آن به عموم مردم، از ضروریات این طرح بوده که مورد توجه قرار نگرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی افزود: آنچه ما به عنوان مدیران شهری و نمایندگان مردم باید از این پس به آن توجه کنیم، اختصاص درآمدهای حاصل از این طرح، برای توسعه حمل ونقل عمومی و زیرساخت‌های شهری است. چنانچه درآمدهای حاصله شفاف‌سازی شود و به سمت رونق خدمات پیش برود، و شهروندان مزایای آن را ببینند و درک کنند، قطعا همراهی بیشتری خواهند کرد.

الویری ادامه داد: اصلاح قیمت بنزین و حامل‌های انرژی براساس اصول اولیه اقتصادی، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که به رشد اقتصاد ملی و بسط عدالت اجتماعی می‌انجامد. آمار موجود که از سوی مسوولان ارایه شده، نشان می‌دهد که افزایش قیمت حامل‌های سوخت و انرژی توانسته منجر به

صرفه‌جویی و کاهش مصرف سوخت شود.

 پیامدهای مثبت گرانی بنزین؟

به گفته وی، با اجرای این طرح، متوسط مصرف روزانه بنزین در کشور بیش از ۱۹ درصد کاهش یافته است. همچنین در تهران، تردد روزانه خودروهای

تک سرنشین، ۲۰۰ هزار خودرو کاهش یافته است. در این بازه زمانی مطالعات نشان می‌دهد، بیش از ۶ درصد استفاده از مترو در شهر تهران افزایش داشته است.

رییس شورای عالی استان‌ها، افزود: یارانه بنزین، در صورتی می‌تواند منجر به توسعه عدالت اجتماعی شود که به دهک‌های بالای جامعه اختصاص نیابد. این طرح در پی آن است که عدم توازن موجود در بهره مندی از سرمایه‌های ملی را به نفع طبقات کمتر برخوردار و به نفع توسعه زیرساخت‌ها تغییر دهد.

الویری ادامه داد: بر خود لازم می‌دانم، ضمن همدردی با افراد و خانواده‌های آسیب دیده در یک ماه اخیر، از همه مسوولان، مدیران و نمایندگان مردم درخواست کنم که برای گفت‌وگو و تبیین این طرح برای مردم از هیچ کمکی دریغ نکنند و دولت را در طراحی بسته‌های حمایتی و توسعه‌ای همراهی کنند.وی درباره لایحه بودجه سال ۹۹ که به مجلس تقدیم شده است تاکید کرد: در لایحه بودجه، میزان وابستگی به درآمدهای نفتی کاهش چشمگیری داشته است. ۱۰ درصد از سهم بودجه به درآمدهای نفتی اختصاص داشته و 90 درصد بودجه کل کشور از درآمدهای غیرنفتی و به خصوص مالیات تأمین می‌شود. این روند نشان می‌دهد که چالش کاهش شدید درآمدهای نفتی و عدم اتکا به نفت در شرایطی که ثبات جهانی وجود ندارد را می‌توان به فرصت تبدیل کرد و با کاستن هزینه‌های غیرضروری، خصوصی‌سازی، افزایش درآمدهای مالیاتی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی، به سمت حذف درآمدهای نفتی از بودجه پیش رفته و به اقتصاد غیرنفتی، مبتنی بر درآمدهای پایدار برسیم. خوشبختانه شهرداری‌ها نیز طی سال‌های اخیر، دغدغه اصلی شان درآمدهای پایدار بوده است و تصویب کلیات لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، اقدامی موثر در این راستا است. امیدوارم امسال کمیسیون‌های تخصصی همانند سال گذشته پیشنهادات کاربردی را ارایه دهند و در مجلس مصوب شوند.

 

ارسال نظر