ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۰۶۳

برنامه شهرداری برای ۱.۵میلیون موتور سوار تهرانی

محمدرضا جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از آغاز به کار کمپین «موتورسوار خوب» خبر داد و گفت: شهرداری برای ۱.۵ میلیون موتور سوار تهرانی برنامه دارد.

به گزارش ایلنا، جوادی یگانه با اشاره به آغاز کمپین موتورسوار خوب، تصریح کرد: ۱.۵ میلیون موتورسوار در تهران وجود دارد که بسیاری از آنها با رفتارهایی ضمن ایجاد حس ناامنی برای شهروندان، براثر سوانح مختلف آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به خود، خانواده و جامعه وارد می‌کنند. وی با بیان اینکه موتورسواران عامل بیشترین آمار مرگ و میر در ایران و جهان به شمار می‌روند، عنوان کرد: آمارها میزان نارضایتی از شیوه‌های موتورسواری را حدود ۷۰ درصد، نارضایتی از میزان دزدی و سرقت را ۳۴ درصد، رضایت از موتورسیکلت به عنوان وسیله کار را ۵۶ درصد و رضایت از موتورسیکلت به عنوان وسیله نقلیه را ۸۴ درصد بازگو می‌کند که نشان می‌دهد باید برای این قشر از جامعه برنامه جدی در حوزه فرهنگی در نظر گرفته شود. معاون شهردار تهران اظهار کرد: براین اساس «کمپین موتورسوار خوب» به همت اداره کل آموزش‌های شهروندی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهر تهران با همکاری معاونت حمل و نقل ترافیک و راهور تهران بزرگ، به منظور پیدا کردن راه‌حلی برای مسائلی چون ایجاد حس ناامنی برای شهروندان به دلیل تردد موتورسواران در پیاده‌روها، آمار بالای مرگ و میر و جراحت موتوسواران در تصادفات شهری، نارضایتی عمومی شهروندان از رفتارهای پرخطر موتورسواران، سهم بالای خودمراقبتی مانند استفاده از کلاه ایمنی در کاهش‌دادن سوانح مربوط به موتورسواران و کمبود آموزش‌های لازم به موتورسواران را طراحی کرده است. براساس گزارش روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، جوادی یگانه اهداف این کمپین را تشخص دادن و هویت دادن به موتورسواران از طریق تعریف موتورسوار خوب، اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی درباره بی‌نظمی‌ها و قانون شکنی‌های موتورسواران با رویکرد ایجابی و تاکید بر خانواده موتورسواران و افراد پیرامون آنها عنوان کرد. معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: ‎هویت بخشی به موتورسوار باید به عنوان قانونی و در زیر ساخت اجتماعی و عمومی محقق شود که این کمپین در سطح شهر تهران و با همکاری سازمان‌های مرتبط در شهرداری، تلاشی نو برای ایجاد فرهنگ‌سازی برای این جامعه بزرگ است.

جلب مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های شهری

پیروز حناچی، شهردار تهران گفت: در شرایط فعلی روش‌های جدید تأمین منابع توسعه شهر از‌ جمله مشارکت بخش خصوصی را دنبال می‌کنیم.

به گزارش فارس، شهردار تهران در مراسم افتتاحیه فاز نخست تقاطع غیر همسطح بزرگراه شهید لشکری ـ‌ بلوار کرمان‌خودرو که بزرگ‌ترین پروژه مشارکتی عمرانی ترافیکی در غرب تهران است، گفت: در هفته جاری دو پروژه بزرگ در مناطق مختلف تهران افتتاح شد که نشان از جرات مدیران دارد. وی گفته بود: شرایط اقتصادی سختی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پشت سر می‌گذاریم که نهایت دشمنی بدخواهان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان می‌دهد و باید با تدبیر، جرات، درایت و پشتیبانی اعضای شورای شهر مشکلات را پشت سر‌گذاریم. شهردار تهران اعلام کرد: پروژه‌های افتتاح‌نشده با تدبیر مدیران شهری و جرات آنها بهره‌برداری می‌شود. دیروز اما پیروز حناچی در تازه‌ترین اظهاراتش درخصوص افتتاح این پروژه در پیامی توییتری نوشته است: پروژه‌ فرا‌منطقه‌ای تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید لشگری ـ بلوار کرمان‌خودرو (دوگاز) و بخش اعظمی از ۴۸ پروژه‌ای که در منطقه ۲۱ افتتاح شد با مشارکت «بخش خصوصی» به ثمر رسیده است. در شرایط سخت اقتصادی حاضر، روش‌های جدید تأمین منابع توسعه شهر از‌ جمله مشارکت بخش خصوصی را دنبال می‌کنیم. این سخنان شهردار تهران را می‌توان شیوه جدیدی برای مدیریت شهر تهران قلمداد کرد که از شهر فروشی گذر کرده و این‌بار پای بخش خصوصی را به توسعه و اجرای پروژه‌های شهری باز خواهد کرد.

سهم زیاد خودروهای سواری در تولید گازهای آلاینده

حسین مقدم، سرپرست ستاد معاینه فنی شهرداری تهران اعلام کرد که خودروهای سواری در تولید مستقیم ذرات معلق 3 درصد نقش دارند؛ اما در تولید آلایندگی‌های ثانویه از جمله گازهای سرطان زا، نقش اساسی دارند. مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به سخنان برخی قطعه‌سازان مبنی بر اینکه خودروهای سواری در تولید آلودگی هوا تنها 3 درصد نقش دارند، گفت: براساس آخرین سیاهه انتشار، سهم آلودگی خودروهای سواری در تولید مستقیم ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون 3 درصد تعیین شده است. اما خودروهای سواری در تولید آلاینده‌های ثانویه نقش زیادی ایفا می‌کنند که متاسفانه مسوول مربوطه این بخش بی‌توجهی کرده است. وی با بیان اینکه شاخص آلودگی هوا که به صورت روزانه از سوی شرکت کنترل کیفیت هوا اعلام می‌شود بر مبنای بالاترین آلایندگی که معمولا ذرات معلق است اعلام می‌شود، گفت: خودروهای سواری در تولید گازهای آلاینده از جمله مونواکسید کربن، اکسیدهای ازت که سرطان‌زا هستند نقش زیادی ایفا می‌کند که متاسفانه نقش خودروهای سواری نادیده گرفته شده است.

سرپرست ستاد معاینه فنی شهرداری تهران افزود: خودروهای سواری در تولید مستقیم ذرات معلق 3درصد نقش دارند اما در تولید آلایندگی‌های ثانویه، نقش اساسی دارند.

 

 

ارسال نظر