ارتقای پروژه هوشمند‌سازی شهر با «پست پلاس»

۱۳۹۸/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۹۰۰

گروه راه و شهرسازی|

 شهر هوشمند شهری است که بیشترین میزان بازدهی را در حوزه زندگی شهری داشته باشد به عبارت دیگر شهر هوشمند به شهری گفته می‌شود که دارای مولفه‌های هوشمند شامل اقتصاد هوشمند، ترابری هوشمند، محیط‌زیست هوشمند، شهروندان هوشمند، سبک زندگی هوشمند و مدیریت اداری هوشمند باشد. مسوولان شهری سال‌ها است که به فکر هوشمند کردن این شهر افتاده‌اند، اما عملا اتفاق زیادی در این خصوص رخ نداده است. البته محمدجواد آذری، جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری در اطلاعات در «سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند» فعالیت‌های انجام شده در این حوزه را مناسب دانست و از برنامه «پست پلاس» برای تحول در پست و پیوستن به هوشمندسازی شهر، خبر داد.

   هوشمندسازی به ویترین تبدیل نشود

در این همایش محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران جمع‌آوری داده‌ها را در تحقق هوشمندسازی بسیار مهم خواند و گفت: اگر در جمع‌آوری داده‌های صحیح موفق عمل نکنید در تحقق هوشمندسازی نیز موفق نخواهیم بود.

به گزارش ایسنا، هاشمی در سومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند، گفت: شهر هوشمند، تهران هوشمند یا مدیریت هوشمند موضوعی است که در افزایش کارآمدی تهران بسیار موثر است. در یک دهه اخیر در ایران و در کشورهای توسعه یافته این موضوع مکرر مطرح بوده است.او افزود: بی‌تردید تهران هوشمند موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود و در این مسیر دیتاها از اهمیت بسیاری برخوردارند. در حوزه هوشمندسازی تهران نیز این موضوع مورد توجه قرار گرفته است. نمی‌شود نسخه واحدی برای شهرهای مختلف نوشته شود که با اجرای آن چالش‌های پیش روی شهرها در حوزه هوشمندسازی برطرف شود. بر همین اساس است که برخی شهرها در این حوزه پیشرفت خوبی داشتند و برخی عملکرد موفقی نداشتند.رییس شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه باید در حوزه تحقق هوشمندسازی نقشه راه مدونی داشته باشیم، افزود: باید نسبت به نقشه راه مدون خود فعالیت‌ها انجام شود و راهبرد مناسبی در این حوزه تدوین شود. قطعا آنچه باید به صورت کلان روی آن کار شود و حمایت همه‌جانبه را می‌طلبد تامین سرمایه و پس از آن جلب و جذب نظر و فعالیت ذی‌نفعان است تا این فعالیت به نتیجه برسد.

او افزود: برای افزایش راندمان کار و موثر عمل کردن در حوزه هوشمندسازی جمع‌آوری داده‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. نباید هوشمندسازی تهران به یک ویترین تبدیل شود. در جهان پیشرفته در موضوع نرم افزار نویسی می‌توان نرم افزارها را خریداری کرد و حتی برای تحلیل داده‌ها نیز نرم افزارهایی وجود دارد. هر چند که می‌توانیم خودمان نیز این نرم افزارها را بنویسیم اما آنچه مهم است و نبود آن چالش بزرگی قلمداد می‌شود وجود اطلاعات صحیح است. اگر در این امر نتوانیم مساله خود را حل کنیم قطعا در حوزه هوشمندسازی نمی‌توانیم موفق عمل کنیم.

 کاهش ترددها با افزایش هوشمندسازی

شهردار تهران نیز در حاشیه همایش تهران هوشمند در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در خصوص تاثیر افزایش هوشمندسازی در پایتخت گفت: افزایش استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان باعث می‌شود سفرهای غیرضروری شهری کاهش یابد و شهروندان خدمات راحت‌تری را دریافت کنند، برای حمایت از این شرکت‌ها به زودی لایحه‌ای از سوی شهرداری به شورای شهر ارایه می‌شود.او در پاسخ به پرسشی در خصوص مقاومت درباره ارایه داده‌ها گفت: در همه شهرها مقاومت‌هایی در خصوص بیگ دیتاها وجود دارد اما در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که داده‌ها در اختیار بخش خصوصی بیش از سایر دستگاه‌ها است. شهردار تهران همچنین در خصوص استفاده از فیبر نوری نیز توضیح داد: اکثر شرکت‌ها از فیبر نوری شهرداری استفاده می‌کنند و منعی برای استفاده از آن وجود ندارد.او در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص قطع همکاری با شرکت «بی دود» توضیح داد: ما با شرکت بی‌دود قطع همکاری نکرده‌ایم بلکه چرخ اقتصادی این شرکت نوپا نمی‌چرخید و می‌خواهیم با این شرکت مذاکره کنیم.حناچی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص کاهش هزینه‌های اداره شهر با افزایش شرکت‌های دانش بنیان گفت: کاهش هزینه‌ها در عرصه رقابت اتفاق می‌افتد، با افزایش سرویس‌ها و افزایش عرضه ایجاد رقابت شده و هزینه‌ها کاهش خواهد یافت.شهردار تهران گفت: در برخی از قراردادهای شهرداری، مشکلات حقوقی زیادی وجود دارد اما قرار نیست در خصوص آن صحبت کنیم.

   نیاز تهران بیشتر از شهرهای اروپایی

سید محمود میرلوحی، رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای شهر تهران از دیگر مهمانان همایش بود. او با بیان اینکه در گستره شهر تهران برنامه‌ریزی و گسترش دیجیتال به راحتی امکان پذیر است، توضیحاتی ارایه کرد و گفت: در آغاز شورای پنجم این موضوع در ذهن اعضای شورا نقش بسته بود که در مسیر شهر هوشمند کجا هستیم، آیا مسیر طی شده راضی‌کننده است و آیا باید این مسیر را ادامه دهیم، پاسخی که دریافت کردیم این بود که شهر تهران از حیث نیاز به بحث دیجیتال و حضور در این عرصه نیازش بیشتر از شهر‌های اروپایی نظیر برلین است.

وی ادامه داد: شما می‌دانید در کل اروپا تعداد اندکی شهر داریم که بالای یک میلیون جمعیت دارند و شهر‌های بالای ۳ میلیون نفر جمعیت به تعداد انگشتان دست است. این در حالی است که تهران در روز ۱۱ میلیون جمعیت و در شب ۸ میلیون جمعیت وجود دارد. وسعت شهر برلین دو برابر تهران است اما فقط سه میلیون نفر جمعیت دارد. کدام شهر اروپایی را سراغ دارید که روزانه ۶ میلیون وسیله نقلیه در آن تردد کند و همه خواهان حضور در خیابان‌ها باشند! کدام شهر را سراغ دارید این همه امضا طلایی در ادارات داشته باشند. متاسفانه ما کاری کردیم از خوردن آب تا مهم‌ترین مسائل باید به ادارات دولتی مراجعه کنیم. از این رو، احساس کردیم در تهران به مساله شهر هوشمند باید زیادتر از گذشته پرداخت.

رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورا گفت: این در حالی است که در تهران فضا دیگر برای کسب و کارهای سنتی هم وجود ندارد. امروز بیش از ۳۱۱ هزار واحد اقتصادی و تجاری در تهران وجود دارد که شرایط برای کسب و کار آنها نیز فراهم نیست.این بود که شورای شهر احساس کرد، نیاز و ضرورت تهران به شهر هوشمند بیشتر از شهرهای اروپایی است و چاره‌ای نداریم که به این سمت برویم.میرلوحی ادامه داد: خوشحالیم در برنامه سوم توسعه شهر تهران که به تصویب شورای شهر رسید بالغ بر یک سوم این برنامه به موضوع شهر هوشمند اختصاص داده شده است و اقتصاد دیجیتال و اقتصاد مبتنی بر این حوزه و کسب و کارهای نوین را مورد توجه قرار داده‌ایم. در بودجه امسال شهرداری نیز به این مهم توجه شده است.رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورا با بیان اینکه برآورد ما این است در تهران و کلان‌شهر‌ها ظرفیت بالایی برای این بخش وجود دارد افزود: این امر توجه به اقتصاد دیجیتال و فناوری شهر هوشمند را توجیه می‌کند. از این رو، ما هر مقدار بتوانیم در توسعه فیبر نوری، در ایجاد ساختار پلت فرمی که دیتای تهران را فراهم کند و به کاربر‌های مختلف به خصوص استارت آپ‌ها سرویس دهی کند و هر مقدار که بتوانیم به عمق و کیفیت و آمادگی دیتاهایی که در انحصار دستگاه‌ها است بپردازیم، می‌توانیم در تحقق شهر هوشمند موفق‌تر باشیم.

   شناسایی مکان تماس‌گیرنده با آتشنشانی

همانطورکه عنوان شد محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این همایش حضور داشت . او با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته با شهرداری تهران در حوزه هوشمندسازی به امضا رسید، گفت: این تفاهم‌نامه یکی از فعال‌ترین تفاهم‌نامه‌های بین سازمانی بود. در این تفاهمنامه قرار شد تهران را به شهری سالم، پاک و امن تبدیل کنیم و طی یک سال گذشته شاهد اتفاقات خوبی برای رسیدن به این هدف بودیم.

او با بیان اینکه مدیریت هوشمند و هوشمندسازی بازار برای فعالیت کسب‌وکارهای نوآفرین از جمله ضرورت‌های ایجاد شهر هوشمند است، گفت: هم‌اکنون شاهدیم طی تفاهم‌نامه‌ای که میان سازمان فناوری اطلاعات، وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران صورت گرفت، به نتایج بسیار خوبی دست یافته‌ایم. برای مثال امروز دیگر کسی برای تماس با آتش‌نشانی دچار گنگی و مشکل در نحوه آدرس‌دهی نمی‌شود. شهرداری تهران در یک سال گذشته به API دولت الکترونیکی متصل شد و با این اتصال، محدوده مکانی اعلام شده توسط شهروندان در تماس با آتش‌نشانی و ۱۳۷ شناسایی می‌شود و مدت زمان حضور نیروهای امدادی کاهش یافته است.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: هم‌اکنون مدل حرکتی خودروها در شهر با استفاده از داده‌های مخابراتی در دانشگاه علم و صنعت استخراج می‌شود و ما امروز دیگر نیازمند برنامه‌های هوشمند خارجی برای مسیریابی در شهر نیستیم. اپلیکیشن‌های ایرانی با استفاده از توسعه فناوری، داده‌هایی قوی‌تر از اپراتورها و شهرداری دارند و باید یاد بگیریم به عنوان دولت و حاکمیت چگونه از این مجموعه‌ها اطلاعات بگیریم.

آذری جهرمی افزود: در حال حاضر در سازمان تنظیم مقررات برای پایش کیفیت ارتباطات از استارت‌آپ‌های بخش خصوصی استفاده می‌شود. جایگاه ما به عنوان حاکمیت و سیاست‌گذار عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات ما را بی‌نیاز از توانمندی بخش خصوصی نمی‌کند و باید شیوه فعالیت خود را بر اساس پتانسیل‌های موجود تغییر دهیم. فضای استارت‌آپی امروز به جایی رسیده که احاطه، تخصص و تحلیل آمار قوی‌تری نسبت به ما دارند و باید با یک تغییر شیوه و نگرش از ظرفیت این بخش استفاده کنیم.

او با اشاره به اتصال موفق شهرداری تهران به API دولت الکترونیکی، تاکید کرد: امیدواریم با تمهیدات درنظرگرفته‌شده از سوی شهرداری، قبوض کاغذی خدمات شهری حذف شود. در همین حال هدف‌گذاری ما این است که با اتصال به زیرساخت‌های دولت الکترونیک تمام درخواست‌های شهروندان در عرض یک روز پاسخ داده شود و این کار به غیر از عرصه فناوری امکان‌پذیر نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در حوزه مدیریت شهری هوشمند در یک سال گذشته شعار ندادیم و عمل کردیم، افزود: آزادسازی دیتا در زیر پوست مدیریت شهری در حال اتفاق است و جوانان همپوشانی خوبی را در کنار شهرداری شکل داده‌اند. طی یک سال گذشته توانستیم به لایه مشارکت بین دستگاهی برسیم.از این پس نیز فرآیند مشارکت بین دستگاهی برای هوشمندسازی شهری را دنبال می‌کنیم و امیدواریم دستگاه‌های ذی‌ربط نیز در این فرآیند مسوولیت‌های خود را اجرایی کنند. شورای شهر باید مشوق‌هایی را برای تعاملات بین دستگاهی تصویب و شهرداری نیز به صورت فعال این موضوع را پیگیری کند.

آذری جهرمی تصریح کرد: فناوری ضمن اینکه ساختارهای کهنه را متحول می‌کند، این ساختارها را نیز پیشرو می‌کند، مانند ساختار پست که با برنامه پست پلاس در شرکت ملی پست ایران در حال انجام است و پست با این برنامه به پروژه هوشمندسازی شهری می‌پیوندد. تا پایان امسال 200 موتور برقی، 50 دوچرخه برقی و 10 خودروی برقی در صورت رفع مشکل شماره‌گذاری با سیکل مدیریت هوشمند به چرخه ناوگان پست اضافه می‌شوند و این تحولی است که در مجموعه پست با برنامه پست پلاس پیش می‌رود.

او با بیان اینکه برای این اقدام خواستار خرید ۱۰ خودروی برقی از شرکت دانش بنیان داخلی شده‌ایم، تصریح کرد: به دلیل مشکلات صدور مجوز پلاک، این شرکت هنوز آمادگی ارایه این تعداد خودرو را به ما ندارد. بر این اساس خواستار همراهی و حمایت ناجا برای حل مشکلات این فرایند هستیم. وزارت ارتباطات به عنوان یکی از لوکوموتیوها و کمک‌کنندگان شهر هوشمند با پست پلاس به هوشمندسازی شهری می‌پیوندد تا ثمرات آن به مردم تهران برسد.وزیر ارتباطات با بیان اینکه باید برای نسل آینده، محیط زیست و کره زمین فکر و عمل کنیم، تاکید کرد: نمی‌توانیم نسبت به آینده بی‌توجه باشیم و همین طور که کره زمین از گذشتگان به ما رسیده است باید ما نیز به آیندگان تحویل دهیم. چاره‌ای جز مدیریت هوشمند در این فضا نداریم و به دنبال تفاهم‌نامه همکاری با سایر دستگاه‌ها و آماده کمک به تولیدکننده داخلی هستیم.بعد از آماده‌سازی زیرساخت‌های هوشمندسازی شهری که امسال به سرانجام رسیده، باید بر تعاملات بین دستگاهی برای سیاست‌گذاری در حوزه هوشمندسازی تمرکز کنیم. از این رو شهرداری تهران و شورای شهر می‌توانند در راستای این تفاهمات بین دستگاهی در حوزه سیاست‌گذاری به ما کمک کنند. همچنین در مورد رونمایی از خدمات شهر هوشمند، روز 5شنبه یک سورپرایز برای مردم داریم که از طریق شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

 

ارسال نظر