11هزار نفر؛ تعداد تلفات جاده‌ای در 7 ماه 98

۱۳۹۸/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۸۱۹
11هزار نفر؛ تعداد تلفات جاده‌ای در 7 ماه 98

براساس آماری که مشاور وزیرراه و شهرسازی درباره میزان تلفات ناشی از حوادث رانندگی طی 7 ماه گذشته منتشر کرده است، تنها در مهرماه امسال ۱۵ درصد آمار تصادفات رانندگی نسبت به مهرماه سال گذشته افزایش یافته است، ضمن اینکه ۱۱ هزار نفر در ۷ ماه نخست سال جاری، جان خود را بر اثر تصادفات از دست داده‌اند.  به گزارش فارس، سیدحسین میرشفیع با اشاره به تبعات منفی حوادث رانندگی افزود: خطر این سوانح 15 برابر زلزله است و روزانه 46 کشته بر اثر تصادف داریم. او اظهارکرد: با شرایط ناگواری در حوزه سوانح رانندگی مواجه هستیم و به رقم 17 هزار کشته در سال و 370 هزار مجروح رسیده‌ایم و امکانات دولت هم کفاف انجام اقدامات جهشی برای کاهش سوانح ندارد. مشاور و نماینده وزیر راه در امور زیربنایی و طرح‌های ویژه افزود: در کشورهای توسعه یافته میزان تلفات سوانح رانندگی عدد 5 در 100 هزار کشته است، یعنی اگر بخواهیم این رقم را مبنا قرار دهیم میزان تلفات سوانح رانندگی کشورمان باید سالانه حدود 4 هزار کشته باشد.

      خطای انسانی عامل 60 درصد تصادفات

میرشفیع ادامه داد: 60 درصد عوامل اصلی بروز سوانح رانندگی خطای انسانی است ضمن آنکه خودرو، محیط و جاده هم از دیگر عوامل بروز سوانح رانندگی هستند. او تصریح کرد: سهم تلفات جاده‌های روستایی در کل تلفات جاده‌های برون‌شهری تا پیش از این 13 درصد بود که به 10 درصد کاهش یافته اما تلفات سوانح رانندگی در محورهای روستایی در حال افزایش است. این مقام مسوول همچنین گفت: افزایش برخورداری از راه روستایی آسفالت (110 کیلومتر) افزایش خودروی شخصی در روستاها، رشد گردشگری و بومگردی و کمبود علائم راهنمایی و رانندگی در جاده‌ها از دلایل افزایش تلفات سوانح رانندگی در محورهای روستایی است. او اظهار کرد: در سه استان فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان کماکان جمعیت روستایی زیاد است و در این روستاها 76 تا 80 درصد تلفات مربوط به محورهای برون‌شهری است. مشاور و نماینده وزیر راه در امور زیربنایی و طرح‌های ویژه افزود: 92 درصد جمعیت روستایی از راه روستایی آسفالت برخوردار هستند.

      سالانه 4 هزار نفر یتیم می‌شوند

میرشفیع اظهارکرد: در10 سال اخیر 185 هزار کشته در سوانح رانندگی داریم و سالانه بر اثر تصادف 3 هزار تا 4 هزار یتیم به یتیم‌های کشور افزوده می‌شود. مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی و طرح‌های ویژه درباره قیر برای ساخت جاده‌ها و روکش آسفالت گفت: قیر از منابع وزارت نفت باید به دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط اختصاص یابد، 6 هزار میلیارد تومان معادل 4 میلیون تن قیر طبق قانون باید به دستگاه‌های اجرایی اختصاص می‌یافت و کمبود قیر به دلیل عدم اجرای قانون در حوزه قیر است.

      درآمد میلیاردی از محل جرایم رانندگی

معاون ایمنی و استانداردهای حمل و نقل مرکز تدوین مقررات وزارت راه و شهرسازی هم درباره سوانح رانندگی اظهارکرد: کمیسیون ایمنی راه‌ها در حوزه سوانح رانندگی به 6 پایه واصل مهم توجه دارد که این پایه‌ها شامل مدیریت ایمنی، رفتارهای انسانی، مهندسی ایمنی راه، خودروی ایمن و امداد و فوریت‌ها است. هرمز ذاکری افزود: سال گذشته درآمد جرایم رانندگی 1300 میلیارد تومان بود که هزار میلیارد آن باید به بخش حمل و نقل اختصاص یابد. او توضیح داد: ‌از صد در صد درآمد جرایم رانندگی 20 درصد به صندوق خسارات بیمه مرکزی اختصاص می‌یابد، 20 درصد سهم نیروی انتظامی است که امسال حذف شده و 60 درصد هم سهم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها است.  معاون ایمنی و استانداردهای حمل و نقل اظهار کرد: در این رابطه از محل سال 97 باید 600 میلیارد تومان به سازمان راهداری اختصاص یابد که به‌طور کامل اختصاص نیافته است. او با اشاره به آمار نگران‌کننده تلفات سوانح رانندگی کشور گفت: از سال 80 روند صعودی سوانح رانندگی آغاز شد و به 28 هزار کشته در سال رسیدیم اما با برنامه‌ریزی از سال 84 این رقم به حدود 14 هزار و 500 کشته رسید اما روند نزولی متوقف شد و چند سالی است که روند صعودی سوانح رانندگی و تلفات حاصل از آن آغاز شده است. ذاکری با بیان اینکه 90 درصد عامل شکل‌گیری سانحه در حیطه اختیارات راننده است، گفت: اقداماتی در چند سال گذشته بابت کاهش سوانح رانندگی در دستور کار کمیسیون ایمنی راه‌ها قرار گرفته است. معاون ایمنی و استانداردهای حمل و نقل افزود: کمیسیون ایمنی راه‌ها ارتباط مناسبی با سازمان بهداشت جهانی دارد و چندین کار بین‌المللی در این حوزه انجام داده است. او ادامه داد: پرداختن به ایمنی وکاهش سوانح رانندگی مورد توجه خاص کمیسیون ایمنی راه‌ها است.

ذاکری ادامه داد: طی همکاری با سازمان بهداشت جهانی ایران به عنوان کشور پیشرو در منطقه خاورمیانه و شاخ آفریقا برای کاهش سوانح رانندگی و ایمنی مطرح شده است، زیرا تعداد تلفات سوانح رانندگی خود را تا 12 هزار نفر نسبت به دهه 80 کاهش داده‌ایم. او بیان کرد: یکی از این پروژه‌ها که بابت کاهش سوانح رانندگی دنبال می‌شود انتخاب سه استان به عنوان پایلوت است تا مدیریت سرعت در آنها انجام شود که شامل استان‌های اصفهان، مرکزی و خراسان رضوی است و از سال 2020 میلادی طی همکاری سازمان بهداشت جهانی این پروژه عملیاتی می‌شود.  معاون ایمنی و استانداردهای حمل و نقل مرکز تدوین مقررات وزارت راه اضافه کرد: حدود 67 درصد کشته‌شدگان سوانح رانندگی مربوط به جاده‌های برون شهری و راه‌های روستایی هستند.

 

ارسال نظر