ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۹/۱۴ - ۰۰:۲۹:۳۷
کد خبر: ۱۵۸۵۸۶

پیش‌بینی باران و برف تا یکشنبه در اکثر مناطق کشور

سازمان هواشناسی با پیش‌بینی برف و باران 4روزه در اکثر مناطق کشور از کاهش ۱۰درجه‌ای دما در سواحل دریای خزر طی آخر هفته خبر داد.

به گزارش تسنیم بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی کشور امروز در استان‌های ساحلی دریای خزر، مناطقی از شمال‌غرب و شمال‌شرق و ارتفاعات البرز بارش باران، وزش باد و در مناطق مرتفع و سردسیر بارش برف روی خواهد داد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روز جمعه در استان‌های واقع در شمال‌غرب، غرب، جنوب‌غرب، سواحل غربی و مرکزی خزر و استان‌های واقع در دامنه‌های البرز مرکزی و دامنه‌های زاگرس مرکزی بارش باران، برف و وزش باد و در مناطق جنوبی رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.  روز شنبه 16 آذرماه بارش‌ها در نیمه غربی کشور تشدید خواهد شد و برای برخی مناطق هرمزگان و سواحل دریای عمان در این روز رگبار و رعد و برق پیش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی اعلام کرده روز یکشنبه هفته آینده برای اکثر مناطق کشور بارش پیش‌بینی می‌شود و دمای هوا از امروز تا جمعه در سواحل دریای خزر، 5 تا 10 درجه کاهش خواهد یافت.

احتمال واگذاری ۹ فرودگاه‌ وزارت نفت به شرکت فرودگاه‌ها

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از آغاز مذاکرات این شرکت با وزارت نفت برای واگذاری فرودگاه‌های نفتی به وزارت راه خبر داد.سعید اکبری در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: هنوز تصمیم قطعی در این خصوص اخذ نشده و فعلا در حد برگزاری جلسات کارشناسی، با وزارت نفت مذاکراتی داشته‌ایم.

او ادامه داد: با یکی از فرودگاه‌های وزارت نفت قرارداد داریم که به آنها سرویس هوانوردی ارایه می‌دهیم؛ وزارت نفت مایل است که کل فرودگاه‌های ملکی خود را به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران واگذار کند اما چالش‌هایی در این مسیر قرار دارد که در حال مذاکره با متولیان بخش هوانوردی و فرودگاهی وزارت نفت برای رفع این چالش‌ها هستیم.معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: بر اساس تصمیم هیات‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، من به عنوان رییس کارگروه تحویل فرودگاه‌های وزارت نفت به شرکت فرودگاه‌ها انتخاب شده‌ام.اکبری یادآور شد: در حال حاضر تنها ناوبری هوایی فرودگاه خلیج فارس عسلویه در اختیار شرکت فرودگاه‌ها قرار دارد که بر اساس قراردادی که میان دو دستگاه وجود دارد، شرکت فرودگاه‌ها برای ناوبری هوایی این فرودگاه، مامور به عسلویه اعزام کرده است؛ اما ناوبری هوایی سایر ۸ فرودگاه وزارت نفت با توجه به اینکه در محیط کنترل نشده هستند، به شرکت خصوصی واگذار شده است.

عضو هیات‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: فعلا درحال بررسی امکانات آن هستیم که آیا می‌توانیم فرودگاه‌های وزارت نفت را به شرکت فرودگاه‌ها واگذار کنیم یا خیر؟ اما تاکنون هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم.

او با بیان اینکه فرودگاه‌های وزارت نفت در مالکیت دولت بوده و به بیت‌المال اختصاص دارد، گفت: در حال تعیین سازوکار قانونی در این خصوص هستیم که آیا مصوبه هیات دولت یا شورای عالی امنیت ملی برای انتقال مالکیت فرودگاه‌های نفتی به وزارت راه نیاز است یا باید لایحه قانونی در این خصوص تنظیم شده و دولت به مجلس بفرستد. اما راهبری این فرودگاه وظیفه ذاتی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران است.

خالی ماندن ۸۰ درصد ظرفیت بنادر شمالی کشور

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: میزان مبادلات تجاری ایران و روسیه حدود 30 میلیون تن در سال است و با توجه به اینکه تنها از ۲۰ درصد ظرفیت بنادر تجاری‌مان استفاده می‌کنیم بنابراین 80 درصد ظرفیت این بنادر خالی مانده است.محمد راستاد افزود: باتوجه به تفاهم‌های امضاء شده اخیر در راستای گسترش تبادلات در این حوزه، می‌توانیم حجم تبادلات ایران و روسیه رادر بازه زمانی کوتاه‌مدت تا دو برابر افزایش دهیم.به گزارش ایسنا او درباره میزان تبادلات تجاری ایران و روسیه چقدر است و تا چه اندازه قابل افزایش است، گفت: در حال حاضر ۲.۷ میلیون تن میزان مبادلات تجاری دو کشور است و به نظر می‌رسد با توجه به ظرفیت‌های موجود بین ایران و روسیه این حجم قابل افزایش باشد، البته بخشی از آن در گرو فراهم کردن زیرساخت‌ها و توسعه ناوگان و مراودات تجاری دو کشور است.

راستاد با اشاره به افزایش ظرفیت بنادر و تسهیل تجارت دو کشور به عنوان یکی از عوامل اصلی گسترش مبادلات تجاری طرفین، اظهار کرد: ترانزیت کالا در کشور از طرق مختلف انجام می‌شود اما در حوزه دریایی و بندری ظرفیت جابه‌جایی بار بسیار بالایی وجود دارد که می‌تواند بهتر از وضع موجود باشد و به عنوان مثال در مقطعی وضعیت ترانزیت نفتی بسیار مناسب و خوب بود که اخیرا کاهش یافته است اما می‌توان با تکمیل کریدور شمال-جنوب و توسعه بنادر چابهار و امیرآباد آن را دوباره به وضعیت مطلوب برگرداند.

 

ارسال نظر