ساخت «پلاسکو» متوقف شد

۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۴:۴۰
کد خبر: ۱۵۷۹۷۴
ساخت «پلاسکو» متوقف شد

گروه راه و شهرسازی|

شهردار منطقه ۱۲ دیروز درحالی از توقف ساخت ساختمان جدید پلاسکو به دلیل نداشتن پروانه ساخت خبر داد که رییس بنیاد مستضعفان در روز دوم آبان سال جاری وعده داده بود، این ساختمان در نیمه دوم سال آینده به کسبه تحویل خواهد شد.

علی محمد سعادتی درباره توقف ساخت پلاسکو با بیان اینکه پلاسکو را متوقف کردیم چون باید پروانه ساختمانی اخذ می‌کرد ،گفت: ساخت پلاسکو متوقف شد، چرا که بنیاد مستضعفان باید به قانون احترام بگذارند.

وی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه برای صدور پروانه باید نقشه‌های ساختمانی تایید شود  همچنین باید تعیین تکلیف شود که پارکینگ به چه میزان و در کجا تامین می‌شود؟ افزود: باید آتش‌نشانی نقشه‌های هر ساختمانی را تایید کند و باید به حقوق مکتسبه احترام گذاشت.

سعادتی با بیان اینکه از اردیبهشت‌ماه سال جاری بارها به مسوولان بنیاد مستضعفان هشدار داده و در جلسات متعدد از آنها خواستیم که نقشه‌های ساختمان جدید پلاسکو را به شهرداری ارایه کنند، گفت: با اینکه تا امروز با آنها مساعدت کردیم اما آنها تا زمان انجام این مصاحبه نقشه‌ای به ما ارایه نکردند.

شهردار منطقه ۱۲ افزود: با وجود تمامی مساعدت‌های لازم مسوولان بنیاد به عنوان مالک اصلی ساختمان پلاسکو همراهی لازم را نداشتند. ما اجازه دادیم در راستای استحکام بخشی به گود ایجاد شده در پی تخریب ساختمان قدیم پلاسکو نسبت به عدم ایجاد خطر برای خیابان جمهوری و ساختمان‌های مجاور اقدام کنند اما آنها هنوز هم نقشه‌ها را ارایه نکردند.

وی با اشاره به اینکه ما نگاهمان به موضوع ساخت پلاسکو همراهی و مساعدت بود و قصد توقف آن را نداشتیم، تاکید کرد: از هفته گذشته اخطارهای جدی به آنها داده شد و شب گذشته نیز عوامل نواحی به ساختمان رفتند، هر چند که همکاران شهرداری را به محوطه راه ندادند و به‌رغم تذکرات پی در پی، یک تا دو ستون نیز احداث کردند اما از امروز ظهر(سه‌شنبه) به صورت جدی مانع فعالیت و ساخت و ساز در پلاسکو شدیم. شهردار منطقه ۱۲ افزود: نه در شأن مردم و کسبه و نه در شأن بنیاد مستضعفان است که یک ملک غیرقانونی احداث شود.

   واکنش بنیاد مستضعفان؟

نماینده بنیاد مستضعفان در پروژه ساخت پلاسکو در واکنش به توقف ساخت این پروژه ضمن گلایه از سنگ‌اندازی شهرداری گفت: مسوولان شهرداری مدعی هستند نقشه‌های ساختمان جدید به آنها داده نشده این در حالی است که نقشه‌های اصلاح شده پلاسکو بعد از رفع ایرادات شهرداری، آماده بود ولی امکان بارگذاری این نقشه‌ها در سیستم شهرداری تهران وجود نداشت.

شاهسواری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اقدام اخیر شهرداری منطقه ۱۲ تهران مبنی بر توقف ساخت ساختمان پلاسکو اظهار کرد: بنیاد مستضعفان به عنوان مالک این ساختمان از مدت‌ها پیش به دنبال فراهم کردن مقدمات قانونی احداث ساختمان جدید پلاسکو بود و با توجه به مشکلات کسبه این ساختمان، سعی داشت هرچه سریع‌تر مجوزهای قانونی را از شهرداری منطقه اخذ کند.

نماینده بنیاد مستضعفان در پروژه ساخت پلاسکو ادامه داد: این در حالی است که بر اساس توافق اولیه و رای کمیسیون ماده ۵، مقرر شده بود تا ساختمان جدید پلاسکو در ۲۰ طبقه که شامل ۵ طبقه زیرزمین و ۱۵ طبقه فوقانی است با کاربری ۱۰۰ درصد تجاری احداث شود اما شهرداری منطقه ۱۲ در اقدام اخیر خود عملیات اجرایی احداث ساختمان جدید پلاسکو را متوقف کرد.

وی در پاسخ به اینکه شهرداری منطقه ۱۲ بر چه اساسی، ادامه فعالیت ساخت و ساز ساختمان جدید پلاسکو را متوقف کرده است؟ اظهار کرد: مسوولان شهرداری این منطقه مدعی هستند که نقشه‌های ساختمان جدید به آنها داده نشده است، اما این ادعا در شرایطی عنوان شده که نقشه‌های اصلاح شده پلاسکو بعد از رفع ایرادات شهرداری، آماده بود ولی امکان بارگذاری این نقشه‌ها در سیستم شهرداری تهران وجود نداشت.

شاهسواری اضافه کرد: ۲۶ آبان طی مکاتبه‌ای با شهرداری اعلام کردیم که امکان بارگذاری نقشه‌های جدید در سایت شهرداری را نداریم. نکته جالب اینجا است که شهرداری منطقه ۱۲ در جواب نامه ۲۶ آبان ما اعلام کرد که مراتب نحوه صدور پروانه پلاسکو در انتظار کسب تکلیف از سوی معاونت شهرسازی شهرداری تهران است.

نماینده بنیاد مستضعفان در پروژه ساخت پلاسکو اظهار کرد: به دنبال اتفاق تلخ حادثه پلاسکو در سال ۹۵ بنیاد مستضعفان تلاش کرد تا هرچه سریع‌تر با احداث ساختمان جدید پلاسکو، مشکلات ایجاد شده برای کسبه این ساختمان را حل و فصل کند. از این‌رو این انتظار نیز از مسوولان شهرداری تهران وجود داشت که باتوجه به سرعت گرفتن روند ساخت پلاسکو تعامل بیشتری با بنیاد مستضعفان داشته و احساس مسوولیت مضاعفی نسبت به کسبه این ساختمان که ماه‌هاست در انتظار ساخت پلاسکو جدید بودند، داشته باشند.

  ماجرای کش‌دار

حدود 34 ماه از حادثه تلخ آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو (30 دی 1395) می‌گذرد. در همان روزهای ابتدایی این حادثه، بنیاد مستضعفان به‌عنوان مالک اصلی ساختمان قول داد تا ظرف 2سال پلاسکوی جدیدی بسازد. اما هنوز مشکلات مربوط به ساخت پلاسکوی جدید ادامه دارد. سعیدی‌کیا، رییس وقت بنیاد مستضعفان نیز اعلام کرده بود که براساس مقررات جدید شهری اجازه ساخت ۸ طبقه روی زمین و ۵ طبقه زیر زمین برای ساخت هزار پارکینگ به این بنیاد داده شده است.

نخستین مشکل نیز همین جا شکل گرفت زیرا ساختمان پلاسکو 14طبقه با 600واحد بود که اکنون در این 8 طبقه 600واحد جا نمی‌گیرد. همچنین بنیاد مستضعفان زمینی در کنار ساختمان پلاسکو به نام پارکینگ اکبر را به ساختمان جدید اضافه کرد. زمین پلاسکو ۴ هزار و ۴۰۰متر و زمین پارکینگ اکبر حدود ۵ هزار متر است که در مجموع حدود ۹هزار و ۵۰۰مترمربع زمین برای ساخت پلاسکوی جدید آماده شده و به گفته سعیدی‌کیا همه واحدها در این زمین ساخته و حق و حقوق همه ذی‌نفعان پرداخت می‌شود.

پرویز فتاح، رییس جدید بنیاد مستضعفان در روز دوم آبان سال جاری در جریان بازدید از کارگاه ساخت ساختمان پلاسکو، اعلام کرد: همانطور که وعده داده بودیم، ساختمان پلاسکو در ۱۵ طبقه به اضافه پنج طبقه زیرزمین تا نیمه دوم سال آینده ساخته و به کسبه آن تحویل داده می‌شود و همه اختلافاتی که در گذشته بین بنیاد و دستگاه‌های مختلف بود را حل کردیم.

فتاح اظهار کرده بود: با توجه به اختلافات و مسائلی که پیش آمده بود، در ساخت ساختمان پلاسکو هم تأخیر به وجود آمد اما مراحل اجرایی این ساختمان تجاری از اسفندماه ۹۷ آغاز شد و همانطور که قول دادیم نهایتا دو ساله آن را تحویل می‌دهیم. رییس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه همه هزینه‌های ساخت ساختمان پلاسکو برعهده بنیاد مستضعفان و هزینه‌های بازسازی و مقاوم‌سازی ساختمان شمالی پلاسکو با هزینه کسبه آن انجام می‌شود، ادامه داد: با توجه به اینکه باید در ساختمان جدید پلاسکو همه ضوابط اصولی و مهندسی را رعایت کنیم، مغازه‌های پلاسکو قدری از نظر متراژ کوچک‌تر می‌شوند که کسبه پلاسکو آن را پذیرفته‌اند و مشکلی در حال حاضر وجود ندارد اما تعداد مغازه‌ها کمتر نخواهد شد.

فتاح در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در گذشته وضعیت قراردادهای بنیاد مستضعفان با کسبه پلاسکو در مراحل ساخت و تحویل به گونه‌ای بود که کسبه از آن رضایت نداشتند و هم‌اکنون چه تغییراتی در آن صورت گرفته است، گفت: قراردادها نیز اصلاح شده و هیچ هزینه‌ای از کسبه دریافت نخواهیم کرد و هم‌اکنون مراحل اجرایی ساخت پلاسکو با سرعت در حال انجام است و امیدواریم به موقع این کار را تمام کنیم.

وی افزود: یکی دیگر از توافقاتی که در این زمینه صورت گرفته، ساخت نمادی برای شهدای آتش‌نشان پلاسکو است که می‌خواهیم آن را با هزینه بنیاد مستضعفان و در شأن این شهدا بسازیم.

 

ارسال نظر