دومین نامه بنزینی شورای شهر به دولت دوازدهم

۱۳۹۸/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۶۰۴
دومین نامه بنزینی شورای شهر به دولت دوازدهم

گروه راه و شهرسازی|

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از تهیه نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهور برای اختصاص بخشی از درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین جهت توسعه حمل و نقل عمومی خبر داد. پیش از این، ‌محسن هاشمی، ‌رییس شورای شهر نامه‌ای در این خصوص به اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور نوشته و با او دیدار کرده بود. محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره طرح جدید ترافیک و‌ آلودگی هوا در پایتخت در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: انتقاداتی که ما به این طرح وارد کرده‌ایم، در جهت رد ادعای غلو‌آمیز و گزافی بوده که معاونت حمل و نقل شهرداری تهران اعلام کرده است. طرح جدید مشکل آلودگی هوا را حل نکرده و تأثیر چندانی در ترافیک هم نداشته است. به نظرم بسته‌ای از سیاست‌ها می‌تواند چاره کار آلودگی هوا در پایتخت باشد.وی افزود: در حال حاضر علیرغم اینکه قوانین و مصوبات زیادی در جهت مقابله با آلودگی هوا و بهبود ترافیک در تهران داریم ولی به دلیل اجرایی نشدن آن مشکلات برطرف نشده است. بر اساس قانون دولت موظف است کمک‌هایی از محل صرفه‌جویی سوخت به حمل و نقل عمومی اختصاص دهد تا این ناوگان توسعه و اتوبوس‌های فرسوده نیز نوسازی شوند، ولی این موضوع تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته است.قوانین و مصوباتی که اجرایی نشد رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: قوانین نوسازی خودروهای فرسوده و قوانین و مصوبات جلوگیری از تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری به دلایل مختلفی اجرا نشده و اکنون لیست بلندی از مصوبات و قوانینی را داریم که در جهت آلودگی با هوا است ولی اجرایی نشده، این موضوع را از دستگاه‌های مختلف پیگیری کرده‌ایم تا شاید مشکلات کاهش یابد.

     ماجرای نامه به رییس‌جمهور

علیخانی اعلام کرد: به تازگی محسن هاشمی رییس شورای شهر نامه‌ای به جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور نوشت که از محل افزایش درآمد قیمت بنزین بخشی به حمل و نقل عمومی اختصاص یابد. نامه‌ای نیز در حال تهیه به رییس‌جمهور است که این مساله سریع‌تر تحقق یابد چرا که با گران شدن بنزین مردم به ویژه اقشار ضعیف بیشتر از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند و ظرفیت این ناوگان در حال حاضر کفاف و جوابگوی مطالبات مردم و نیاز آنها نیست. وی گفت: همه این موضوعات و مصوبات باید مدنظر قرار گیرد تا بتوانیم آلودگی هوا را کنترل کنیم و در غیر این صورت به قول شهردار تهران باید منتظر باد و باران باشیم تا بتوانیم آلودگی هوا را کاهش دهیم. رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه معاون شهردار اعلام کرده علیرغم مخالفت‌ها با این طرح از سوی شورای شهر تاکنون طرح جایگزین پیشنهاد نشده است، گفت: معاون حمل و نقل در جایگاهی نیست که به انتقادات ما پاسخ دهد بلکه شهردار باید پاسخگو باشد. پیشنهاد ما بسته‌ای از راهکارها برای مقابله با کاهش آلودگی هوا است. محدودیت‌های ترافیکی در همه کشورهای دنیا اعمال می‌شود ولی تنها با یک طرح نمی‌توان برای مقابله با آلودگی اقدام کرد. علیخانی تصریح کرد: البته طرح ترافیک ایرادات زیادی دارد که رفع آنها وظیفه ما نیست پلیس راهنمایی رانندگی نیز ایراداتی را داشته که برخی از آنها با ایرادات گرفته شده ما مشابه است. امیدواریم شورای ترافیک تهران که قانون وظیفه تأیید طرح‌های ترافیکی را بر عهده آن گذاشته اقدامات لازم را جهت بازنگری این طرح انجام دهد.

     رشد تعداد مسافران اتوبوس و مترو

در تحولی دیگر، ‌رییس شورای شهر تهران اعلام کرد که باتوجه به سهمیه‌بندی بنزین شاهد افزایش 15 تا 20 درصدی مسافران وسایل حمل ونقل عمومی هستیم. هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در ابتدای کار برآورد می‌شد که سهمیه‌بندی بنزین بیش از 15 تا 20 درصد افزایش مسافر خواهیم داشت که این موضوع مشهود است و باید گفت افزایش نرخ سوخت تاثیر مستقیمی بر حمل و نقل عمومی تهران دارد. وی با بیان اینکه به دلیل سردی هوا، معمولا مردم از مترو و اتوبوس استقبال بیشتری می‌کنند گفت: با اینکه تمام ناوگان حمل و نقل عمومی را برای سرویس دهی بهتر و سریع فعال کردیم اما دقت داشته باشید که با توجه به سهمیه‌بندی بنزین، استقبال مردم از مترو و اتوبوس بیشتر است و این در حالی است که شهرداری تهران توان افزایش ناوگان را ندارد. رییس شورای شهر تهران افزود: باید فکر اساسی به حال مترو کرد؛ چرا که در حال حاضر بیش از هزار واگن در مترو فعال است که حدود 30 درصدشان نیز باید اورهال شوند. اما اجبارا باید از این قطارها استفاده کنیم که ممکن است در حین سرویس‌دهی دچار حادثه یا خرابی شوند و دقت داشته باشید که اگر یک واگن یا یک قطار مترو نتواند به درستی کار کند، کل سرویس‌دهی خط و حتی شبکه مترو را دچار اختلال می‌کند. وی با اشاره به مشکلات سیستم اتوبوسرانی نیز گفت: به جای آنکه مطابق برنامه ناوگان اتوبوسرانی 30 درصد افزایش یابد تعداد اتوبوس‌ها به کمتر از 6000 دستگاه رسیده که عمر اتوبوس‌ها نیز از 5 سال به 11 سال رسیده است به نحوی که نیمی از ناوگان فعلی اتوبوسرانی تهران در حال حاضر فرسوده است و روزانه بیش از 300 مورد توقف ناشی از خرابی اتوبوس در تهران رخ می‌دهد که موجب افزایش ترافیک و نارضایتی شهروندان می‌شود. هاشمی با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود ناوگان در سیستم مترو و اتوبوس گفت: مدیریت شهری در حالی با افزایش حدوده 15 تا 20 درصدی مسافران در پی سهمیه‌بندی بنزین روبرو است که ناوگان فرسوده‌اش توان لازم را ندارد و به همین دلیل از دولت خواستیم که به شهرداری تهران نگاه ویژه‌ای داشته باشد و آنها نیز قول بررسی دادند چراکه بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها باید بخشی از درآمدهای بنزین صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود.

     وام 200 میلیون تومانی به اتوبوس‌‌های فرسوده

در همین حال، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز از افزایش استفاده از ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران پس از سهمیه‌بندی بنزین خبر داد. پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران همچنین از احتمال ارایه وام 200 میلیون تومانی به رانندگان اتوبوس‌‌های فرسوده بخش خصوصی خبر داد. به گزارش فارس، سنندجی درباره تغییر قیمت سوخت و تأثیر آن برای استفاده شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس، اظهار کرد: قطعاً با افزایش قیمت بنزین پیش‌بینی می‌شود که استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس افزایش یابد که البته میزان استفاده بستگی به شرایطی حمل و نقل، تعداد ایستگاه‌ها و دسترسی آن دارد.او افزود: در حال حاضر پایتخت 5500 ایستگاه اتوبوسرانی، 240 خط معمولی و 10 خط بی‌آر‌تی دارد که جهت ارایه خدمات بیشتر به شهروندان لازم است برنامه‌های بیشتری اجرایی شود. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ادامه داد: بر اساس شواهد میدانی در حال حاضر در برخی خطوط مانند خط یک و هفت افزایش تعداد مسافران مشهود بوده البته باید یک ماه از افزایش نرخ بنزین بگذرد تا برآورد دقیق مسافران اتوبوس را داشته باشیم و به دلیل اینکه شرایط برای اتوبوسرانی متفاوت‌ از مترو است و ورود و خروج مسافران آنلاین ثبت نمی‌شود نمی‌توانیم اکنون آمار دقیقی داشته باشیم. سنندجی در پاسخ به اینکه چه تسهیلاتی برای رانندگان بخش خصوصی با توجه به افزایش نرخ سوخت دارید، گفت: با توجه به جلساتی که در سازمان شهرداری‌ها برگزار شد پیشنهاداتی همچون نوسازی، بازسازی، تعویض مخازن و معیشت کارکنان مطرح است که البته برنامه‌ریزی‌های آن کشوری بوده و در صورت تصمیم‌گیری نهایی برای شهر تهران اجرایی می‌شود. او با اشاره به اینکه در حال حاضر بازسازی اتوبوس‌ها در اولویت است، گفت: با شرکت‌های سازنده اتوبوس برای ارایه خدمات مذاکره می‌شود همچنین قرار است وامی تا سقف 200 میلیون تومان با سود پایین جهت نوسازی اتوبوس‌های فرسوده در اختیار رانندگان اتوبوس‌های فرسوده بخش خصوصی قرار گیرد که همه این برنامه‌ها به صورت یک بسته در صورت تصویب ارایه خواهد شد. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: در جلسه سازمان شهرداری‌ها همچنین دستورالعملی تهیه شد که بر اساس مصوبات شورای اقتصاد، دولت پیگیری نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از محل مابه‌التفاوت قیمت سوخت انجام دهد.

 

ارسال نظر