حساسیت مسکن به نرخ گازوئیل

۱۳۹۸/۰۸/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۳۱۵

غلامرضا رضاییان، کارشناس اقتصاد با بیان اینکه افزایش نرخ سوخت می‌تواند در طولانی مدت بر نهاده‌های مسکن اثر گذار باشد، گفت: در حال حاضر اکثر خودرو‌های بخش حمل و نقل نهادهای ساختمانی گازوئیلی هستند و از آنجایی که دولت به دنبال تثبیت قیمت‌ها تا انتهای سال است در کوتاه‌مدت این مساله نمی‌تواند بر بازار مسکن اثر گذار باشد.

وی گفت: اما به نظر می‌رسد در طولانی مدت همزمان با افرایش قیمت گازوئیل، قیمت نهادهای ساختمانی افزایش یابد چرا که افزایش نرخ سوخت در ادامه روند خود باعث افزایش نرخ تورم می‌شود.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه اما این مورد می‌تواند به صورت مستقیم انگیزه سرمایه‌گذاران در بافت فرسوده، بازآفرینی شهری و طرح اقدام ملی را کاهش دهد، گفت: جذب سرمایه‌گذار در سه بخش ذکر شده مستلزم روان‌سازی و کاهش هزینه‌های ساخت است، اما مطمئنا با افزایش نرخ سوخت و افزایش نرخ ارز در پی این افزایش قیمت ساخت نیز افزایش خواهد بافت. وی گفت: مطمئنا با افزایش نرخ ارز ناهماهنگی‌هایی برای جذب مشارکت سازندگان در طرح ‌های ذکر شده خواهیم داشت.

رضاییان گفت: به هر رو، سناریوی مسکنی تا پایان سال را می‌توان ادامه همین روند قیمتی و معاملاتی دانست. اما مطمئنا با افزایش نرخ تورم جذب سرمایه‌گذار برای اجرای این پروژه‌ها کم شده و با مشکل برخورد خواهیم کرد مگر اینکه دولت نگاه حمایتی ویژه‌ای به این مقوله داشته باشد.

 

ارسال نظر