تکاپو برای توسعه مترو و اتوبوس با پول بنزین

۱۳۹۸/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۲۴۵
تکاپو  برای توسعه مترو و اتوبوس با پول بنزین

گروه راه و شهرسازی|آزاده کاری|

افزایش نرخ بنزین همزمان با بارش برف در پایتخت بار دیگر مساله ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی در تهران را به رخ نمایندگان مردم در شورای شهر کشید. از همین رو، رییس شورای شهر اعلام کرد که طی نامه‌ای به معاون اول رییس‌جمهور تشکیل کارگروه ویژه برای تامین ناوگان اتوبوسرانی و مترو را درخواست کرده‌ایم. او همچنین گفت که امروز با حسن روحانی، رییس‌جمهوری دیدار خواهد کرد.

به گفته محسن هاشمی، بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها مقرر شد منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین صرف توسعه حمل و نقل عمومی و زیرساخت‌های آن شود که متاسفانه نه در این دولت و نه در دولت گذشته این اتفاق رخ نداد. باید از چرخه معیوب یارانه نقدی و افزایش قیمت و تورم جلوگیری شود.

به گزارش «تعادل»، برف روز شنبه، ترافیک سنگینی در نقاط مختلف شهر به وجود آورد و برخی اعضای شورای از جمله محمود میرلوحی و علی اعطا، سخنگوی شورای شهر عنوان کردند که شهرداری غافلگیر شده است و اعطا از این بابت از شهروندان عذرخواهی کرد. این در حالی بود که قبل از شروع بارش‌ها هواشناسی دراین زمینه اطلاع‌رسانی کرده و درباره بارش‌ها هشدار داده بود.

روز شنبه در خیابان‌های شمالی شهر که بارش برف بیشتر بود، شهروندان تهرانی شاهد ترافیک سنگین بودند و در خیابان‌های فرعی نیز خودروها به دلیل سر بودن زمین امکان تردد نداشتند. سال‌های قبل شهرداری کیسه‌های شن را در خیابان‌های اصلی و فرعی با هدف استفاده فوری در سطح معابر هنگام بارش برف تعبیه می‌کرد، اما امسال در این امر کوتاهی کرد و بعد از بارش برف تازه ماموران شهرداری اقدام به توزیع کیسه‌های شن و شن‌پاشی بر سطح معابر کردند. نکته مهم بارش روز شنبه این بود که با وجود تشویق مسوولان شهری به اینکه شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند، اما در این روز اتوبوس‌های بی‌آر‌تی در برخی خط‌ها عملا امکان فعالیت نداشتند و ایستگاه‌های مترو نیز مملو از مسافر بود. البته این را هم نباید از نظر دور داشت که گران شدن بنزین و واکنش عده‌ای از شهروندان به این موضوع در ترافیک روز شنبه بی‌تاثیر نبود.

روز گذشته محسن هاشمی در جلسه شورای شهر تهران به دلیل ازدحام و مشکلات ترافیکی که روز شنبه در شهر تهران به ویژه مناطق شمالی به دلیل بارش ناگهانی برف رخ داد از شهروندان پوزش طلبید و اظهار کرد: بارش برف در زمان پیک ترافیک رخ داد و باعث شد در مناطق یک و دو و شمال غرب مشکلات ترافیکی متعددی ایجاد شود، از سویی به دلیل انحراف برخی وسایل سنگین از جمله اتوبوس و مسدود شدن برخی از بزرگراه‌ها و کافی نبودن تمهیدات مشکلاتی ایجاد شد.

او با بیان اینکه باید بررسی شود مشکلات ترافیکی روز گذشته چرا اتفاق افتاد و چه افرادی مقصر هستند، گفت: باید با این افراد برخورد شود. البته در جلسه‌ای که با آقای حناچی شهردار تهران داشتیم گزارشی از مشکلات روز شنبه ارایه و اعلام شد دلایل مشکلات روز گذشته در حال بررسی است و در صورتی که مقصری در این زمینه وجود داشته باشد با آن برخورد می‌شود.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به حواشی ناشی از گران شدن بنزین تصریح کرد: یکی از مشکلات ترافیکی روز گذشته به دلیل حواشی ناشی از گران شدن قیمت سوخت بود که البته تلاش شد با همکاری شهرداری، نیروی انتظامی و پلیس راهور وضعیت معابر مناسب شود.

او تصریح کرد: افزایش نرخ سوخت به دلیل کاهش ارزش پول ملی و قاچاق سوخت اتفاق افتاد که قطعا پیامدهایی برای مدیریت شهری خواهد داشت از جمله اینکه با افزایش تقاضای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی به خصوص در ساعت پیک مدیریت شهری مواجه خواهد شد که لازم است با توسعه ناوگان اتوبوسرانی و مترو اقداماتی در این زمینه صورت گیرد و کمبودها برطرف شود.

هاشمی با اشاره به قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: بر اساس این قانون مقرر شد منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین صرف توسعه حمل و نقل عمومی و زیرساخت‌های آن شود که متاسفانه نه در این دولت و نه در دولت گذشته این اتفاق رخ نداد. باید از چرخه معیوب یارانه نقدی و افزایش قیمت و تورم جلوگیری شود. هاشمی همچنین با اشاره به پدیده وارونگی هوا گفت: با تقویت سیستم حمل و نقل عمومی می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم، به همین منظور کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر با امضای رییس شورا نامه‌ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور ارسال کرده و طی این نامه درخواست شده کارگروه ویژه برای تامین ناوگان اتوبوسرانی و مترو شهر تهران تشکیل شود. همچنین در ارتباط با این موضوع روز دوشنبه جلسه‌ای با رییس‌جمهور برگزار خواهد کرد.

  رایزنی درباره افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی

همچنین هاشمی در حاشیه جلسه شورای شهر عنوان کرد که با جهانگیری و ستاد تنظیم بازار در خصوص نرخ کرایه‌های تاکسی رایزنی خواهم کرد و نتیجه را به شورا اعلام می‌کنم. به گفته او طی ۱۰ سال گذشته قوانین حمایتی از حمل و نقل عمومی اعمال نشده و باعث تضعیف حمل و نقل عمومی شده است.

او افزود: در زمان هدفمندی یارانه‌ها نیز قرار بود سهمی برای حمل و نقل عمومی دیده شود اما این بخش برای توسعه حمل و نقل در نظر گرفته نشد و در افزایش قیمت بنزین نیز باز هم حمایت از حمل و نقل پیش‌بینی نشده است.هاشمی از حاکمیت، دولت و تمام دستگاه‌های تصمیم‌گیر در این رابطه خواست تا سهم حمل و نقل عمومی به فوریت تزریق شود. او در پاسخ به پرسشی درخصوص کرایه‌های تاکسی و احتمال افزایش غیررسمی آن گفت: سیاست دولت، عدم افزایش مواردی است که مربوط به افزایش مصرف سوخت می‌شود اما اگر این موضوع معطل بماند، شاهد افزایش‌های پراکنده نرخ کرایه‌ها خواهیم بود. به نظر می‌آید قصد دارند، افزایش نرخ کرایه تاکسی با افزایش کرایه‌های آخر سال یکی شود. در این رابطه با آقای جهانگیری صحبت خواهم کرد تا افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی کمتر بلاتکلیف بماند و در این رابطه تصمیم‌گیری شود. نتیجه مذاکرات با ستاد تنظیم بازار و معاون اول رییس‌جمهور در شورا مطرح می‌شود اما در حال حاضر قصد هیچ گونه افزایش نرخی نداریم.

  صدا و سیما به حناچی فرصت نداد

او در پاسخ به اینکه آیا شهرداری از بارش برف غافلگیر شد، گفت: خداوند با افزایش نرخ سوخت بیشتر هماهنگ بود تا شهرداری اما این اتفاق دیگر تا آخر زمستان تکرار نمی‌شود.آقای حناچی قصد داشتند روز گذشته با مردم صحبت کنند اما گفته شد صدا و سیما این فرصت را نداده است.

  تاکید تزریق پول به حمل و نقل عمومی

احمد مسجد جامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نیز عنوان کرد گزارشی در خصوص اینکه افزایش قیمت حامل‌های سوخت چقدر به توسعه حمل و نقل عمومی کمک کرده، ارایه شود.

مسجدجامعی با اشاره به اینکه رفتار مسوولان در بخش اطلاع‌رسانی افزایش قیمت بنزین درست نبود، گفت: مردم که غریبه نیستند و باید شیوه دیگری در اطلاع‌رسانی درخصوص افزایش قیمت بنزین اعمال کرده و افکار عمومی را توجیه می‌کردیم که درآمدهای حاصل از این افزایش در کجا هزینه خواهد شد. شیوه عمل درست نبود و باید در این خصوص مردم توجیه می‌شدند.

به گفته مسجدجامعی درآمد حاصل از افزایش سوخت باید در حوزه حمل و نقل عمومی نیز هزینه و گزارشی به شهروندان داده شود که چقدر تاکنون از محل افزایش حامل‌های سوخت صرف توسعه حمل و نقل عمومی و رفاه کسانی شده که از این وسایل در شهر استفاده می‌کنند.وی تاکید کرد: افزایش درآمدهای دولت از این محل باید صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود.

محمد علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز در حاشیه جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره افزایش قیمت بنزین و تأثیر آن  روی نرخ کرایه‌های تاکسی اظهار کرد: در مورد رانندگان وسایل نقلیه عمومی که تاکسی‌ها نیز جزو آن هستند در مورد این شرایط حق دارند چرا که ما همیشه در مورد افزایش قیمت‌ها، شرایط رانندگان تاکسی را درنظر نمی‌گیریم و همه قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند به جز افزایش کرایه‌ها.

او تصریح کرد: متأسفانه محدودیت‌های زیادی برای رانندگان اعمال می‌شود و شورا نیز در تصمیم نرخ کرایه‌ها نمی‌تواند بیش از حد معمول و تعیین شده، نرخ کرایه‌ها را افزایش دهد و نرخ کرایه‌ها باید براساس سند قوانین بالادستی باشد و ۱۵ تا ۲۰ درصد کرایه‌ها افزایش پیدا می‌کند. رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: پس از افزایش کرایه‌ها این مصوبه نیز باید به هیات تطبیق فرمانداری ارجاع داده شود و در این بحث نیز براساس قوانین بالادستی اقدام می‌کنند و نرخ‌های تعیین شده نباید بیش از حد باشد.

علیخانی با اشاره به افزایش قیمت بنزین و تمهیدات درنظر گرفته شده برای رانندگان تاکسی گفت: هم‌اکنون برنامه‌ای برای افزایش کرایه‌های تاکسی نداریم و اگر بخواهیم در این زمینه نیز اقدام کنیم قاعدتا شهرداری تهران باید لایحه‌ای در ارتباط با افزایش کرایه‌ها به هنگام ارایه لایحه بودجه ۹۹ به شورا ارایه کند و در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

او یادآور شد: ما از دولت انتظار داریم بخشی از درآمد حاصل از افزایش نرخ بنزین را به حمل و نقل عمومی اختصاص دهد و این کار می‌تواند بخشی از مشکلات موضوع حمل و نقل را رفع کند. اینکه هیچ پولی از محل افزایش قیمت بنزین به حمل و نقل عمومی اختصاص نیابد اشتباه است و یکی از راه‌های کمک دولت به مردم توسعه حمل و نقل عمومی آسان، ارزان و در دسترس است و به نظر من کسانی که این کار را نمی‌کنند درک درستی از حمل و نقل عمومی ندارند. رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران ادامه داد: همانطور که در مورد نیازهای عمومی مثل ارزاق ضروری دولت اقداماتی می‌کند در دنیا حمل و نقل عمومی هم به همان اندازه ضروری است، اما در کشور ما اینگونه نیست.علیخانی با تأکید بر اینکه بخشی از درآمد دولت از این محل افزایش می‌یابد و باید به حمل و نقل عمومی هم برسد، اظهار کرد: اگر این اتفاق رخ ندهد به ضرر مردم است.

  مصوبه دیروز شورا؟

در ادامه اعضای شورا لایحه حمایت از اجرای شبکه فاضلاب تهران که قبلا کلیات آن به تصویب رسیده بود را مورد بررسی قرار دادند. 5 پیشنهاد در ارتباط با این لایحه به هیات رییسه شورا ارسال شد، برخی از این پیشنهادات مطرح شد ولی به تصویب نرسید. احمد مسجدجامعی پیشنهاد داد تا گزارش پیشرفت کار حفاری شبکه فاضلاب به صورت سالانه به شورای شهر ارایه شود.احمد مسجدجامعی درباره پیشنهاد خود گفت: این پیشنهاد مبنی بر درخواست استفاده از ظرفیت شورایاری‌ها برای تهیه و جمع‌بندی پیشرفت کار شبکه فاضلاب است. در جلسه شورایاری‌های منطقه ۱۸ اعلام شد که ۸۵ درصد شبکه فاضلاب در این منطقه اجرایی نشده است. همچنین در شهر ری نیز این شبکه با نقایص زیادی مواجه شده و اجرا نشده است.ما می‌توانیم از افرادی که در کف خیابان هستند، کمک بگیریم تا گزارش‌ها را به صورت محلی، تهیه و با گزارش پیشرفت کار سالانه، یکی کنیم تا مبنای تصمیم‌گیری برای سال آینده باشد.این پیشنهاد با ۱۵ رأی موافق و ۱ رأی مخالف تصویب شد.

مسجدجامعی پیشنهاد دیگری نیز ارایه داد که بر اساس آن شهرداری موظف است ظرف دو ماه اماکن پیشنهادی برای ایجاد تاسیسات فاضلاب محلی را معرفی کند. به گفته او سازمان فاضلاب آمادگی دارد ولی زمین در اختیارشان نیست.محمد سالاری در مخالفت با این پیشنهاد گفت: موضوع تصفیه‌خانه‌های محلی موضوع شوراهای گذشته بوده و ما چندین مصوبه داریم. مضاف بر اینکه شرکت آبفا در این خصوص در مدل‌های مالی همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهند.در نهایت این پیشنهاد نیز به تصویب اعضای شورا رسید.

  سیاست‌های اجرایی بودجه ۹۹ شهرداری

همچنین در این جلسه اعضای شورای اسلامی شهر تهران با عدم رأی به دو فوریت طرح سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۹۹ شهرداری تهران با بررسی آن به صورت یک فوریت موافقت کردند.

مجید فراهانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا درباره کلیات سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه درسال ۹۹ توضیحاتی ارایه کرد و از اعضا خواست تا با توجه به اینکه زمانی برای ارسال لایحه بودجه سال ۹۹ باقی نمانده با این دو فوریت موافقت کنند اما محمد جوادحق‌شناس در خصوص این اظهارنظر گفت: اینکه طرح تنها در یک کمیسیون مطرح و بررسی شود و نظرات سایر کمیسیون‌ها و اعضای شورای شهر درباره الزامات تدوین بودجه اخذ نشود، کاردرستی نیست. از این‌رو، درخواست می‌کنیم شتابزده در این سیاست‌ها تصمیم‌گیری نشود. اما سید حسن رسولی، نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در دفاع از این دو فوریت اظهار کرد: تقاضای ما برای تصویب دو فوریت این طرح، مدیریت زمان است، چرا که در آستانه دریافت بودجه ۹۹ هستیم.مسائلی که دوستان به آن اشاره کردند، از جمله اینکه مسائل کلیدی شهر و شهرداری در قالب رویکردها، پروژه‌ها و سیاست‌ها در برنامه ۵ ساله سوم جمع‌آوری شده است. همچنین جداول کمی، منابع و مصارف نیز تصویب شده است. از این رو من از اعضاء می‌خواهم که دو فوریتی طرح را تصویب کنند. با وجود توضیحات تعدادی از اعضای شورای شهر تهران درباره ضرورت بررسی طرح مذکور به صورت دو فوریت، اعضای شورای شهر به این دو فوریت رأی ندادند و در نهایت دو فوریت با سه موافق و ۱۴ مخالف تصویب نشد.پس از عدم رأی آوردن طرح دو فوریتی این‌بار اعضاء یک فوریت طرح سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه ۹۹ شهرداری تهران را به رأی گذاشتند که یک فوریت آن با ۱۴ رأی موافق و یک رأی مخالف تصویب شد.

 

ارسال نظر