سهم تهران از طرح ملی مسکن مشخص شد

۱۳۹۸/۰۸/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۸۹۹

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه سهمیه استان تهران در برنامه اقدام ملی مسکن مشخص شد، گفت: برنامه طرح اقدام ملی تولید مسکن در شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت در اداره کل راه و شهرسازی استان تهران 61 هزار و 937 واحد مسکونی مشخص و تعیین شد.  رضا نگهبان در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه در جلسه‌ای که با مدیران حوزه مسکن و بازآفرینی و شش منطقه شهرستانی استان تهران برگزار شد، افزود: بازشماری سریع املاک و تک برگی شدن اسناد در اولویت وظایف حوزه املاک و حقوقی و ادارات 6 منطقه شهرستانی استان تهران است و این پیش زمینه اساس معرفی زمین در طرح اقدام ملی تولید مسکن است.

وی با بیان اینکه 25 درصد برنامه اقدام ملی مسکن در کشور مرتبط با استان تهران است، گفت: تمام مناطق استان تهران موظف به ارایه پیشنهادات در حوزه زمین برای پروژه‌های اقدام ملی هستند و بررسی مغایرت‌ها و سایر امور پیگیری جزو وظایف شهرستان‌ها است که جزو اصلی‌ترین تکالیف اصلی روسای حوزه مسکن و ادارات شهرستانی است. نگهبان تصریح کرد: وظیفه استان تهران تولید مسکن مشارکتی به میزان 2950 واحد مسکونی، تامین زمین برای اقشار ویژه به میزان 1000 واحد، تکمیل واحدهای نیمه تمام خریداری شده و نیمه تمام در قالب مشارکت به میزان 1987 واحد، واگذاری در قالب سایر تفاهم نامه‌ها به تعداد 5000 واحد است. وی افزود: استفاده از ظرفیت‌های بانکی به میزان 47 هزار واحد تسهیلات و سایر موارد پیشنهادی این اداره کل 4000 واحد است که در مجموع 61 هزار و 937 واحد مسکونی در طرح اقدام ملی مسکن در نظر گرفته شده است. مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اظهار کرد: شهروندان استان تهران که مشمول 4 مورد شرایط احراز متقاضیان جهت بهره مندی از تسهیلات طرح اقدام ملی تولید مسکن هستند، می‌توانند از زمان باز شدن سایت ثبت نام ملی مسکن نسبت به بارگذاری مدارک اقدام کنند.

    سهمیه قم و کهک تمام شد

در همین حال، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن، آمار ثبت‌نام‌شدگان برنامه اقدام ملی مسکن را در دو ساعت ابتدای ثبت‌نام این طرح اعلام کرد و گفت: ثبت‌نام برای دو شهر قم و کهک در استان قم به حد نصاب رسیده است. پروانه اصلانی آخرین آمار ثبت‌نام‌شدگان در برنامه اقدام ملی مسکن را که از روز ۲۱ آبان‌ماه در چهار استانِ سیستان‌و‌بلوچستان، قم، خراسان‌شمالی و خراسان‌جنوبی آغاز شده است، اعلام کرد.

به گفته وی، تاکنون در استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان ۴۰۸۵ نفر، خراسان‌جنوبی ۲۰۵۹ نفر، خراسان‌شمالی ۶۰۹ نفر و قم ۴۳۹۹ نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه ثبت نام در دو شهر قم و کهک به حد نصاب رسیده است، گفت: در مجموع در استان‌های قم ۵ شهر، در سیستان و بلوچستان ۱۸ شهر، در خراسان‌جنوبی ۲۳ شهر و در خراسان‌شمالی نیز ۵ شهر در برنامه اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند.

اصلانی همچنین تاکید کرد: رصد و پایش در حد امکان در هنگام ثبت نام انجام و سایر مواردی که نیاز به استعلام و بررسی بیشتر دارد در مراحل دیگر تکمیل خواهد شد. مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن گفت: در خصوص رصد و پایش چنانچه افرادی حذف شوند به تعداد حذف‌شدگان، سامانه برای افراد دیگر باز می‌شود. همچنین در صورت تامین مجدد زمین، سامانه مجددا برای شهرهایی که ثبت نام آنها به اتمام رسیده، باز خواهد شد.

وی تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که تمامی ۴۰۰ هزار خانوار طرح اقدام ملی تعیین تکلیف شوند و ۴۰۰ هزار واحد طبق برنامه در شهرهای موردنظر احداث و در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار گیرد.

    طرح اقدام ملی مسکن بلندپروازانه نیست

از سوی دیگر، نایب‌رییس انجمن انبوه‌سازان با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن مصوبه مجلس ندارد و برای اینکه دولت بعدی و بانک‌ها از اجرای آن شانه خالی نکنند، گفت: طرح ملی مسکن طرح خوبی است و ساخت 400 هزار مسکن نشان می‌دهد یک حرکت بلندپروازانه نیست.

ایرج رهبر در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه طرح اقدام ملی مسکن طرح خوبی است، گفت: موضوعی که باید دولت و وزارت راه و شهرسازی به آن توجه کند این است که طرح اقدام ملی مسکن برای تبدیل شدن به قانون باید به تصویب مجلس هم برسد.

وی افزود: با قانون شدن طرح اقدام ملی مسکن دولت بعدی و بانک‌های عامل بعد از اتمام دولت دوازدهم مجبور به انجام تعهدات هستند و نمی‌توانند از اجرای آن شانه خالی کنند.

رهبر با تاکید بر اینکه طرح اقدام ملی مسکن طرحی بسیار امیدوار‌کننده است و در چند سال گذشته که از بخش مسکن غفلت شده باید این اقدام را به فال نیک گرفت، اظهار کرد: نرخ سود تسهیلات طرح مسکن مهر با نرخ‌های 4، 9 و 12 درصد بود اما تسهیلاتی که در طرح ملی مسکن قرار است پرداخت شود نرخ سود 18 درصدی دارد حال به نظر می‌رسد بازپرداخت اقساط با این نرخ سود از عهده متقاضیان خارج باشد. پیشنهاد ما به دولت این است که مدت زمان بازپرداخت اقساط از 12 سال به 15 سال یا 20 سال افزایش یابد تا بازپرداخت اقساط در توان متقاضیان باشد.

رهبر ادامه داد: طرح اقدام ملی مسکن با ساخت 400 هزار مسکن نشان داد که یک حرکت بلندپروازانه نبوده است، پس اگر طی دو سال آینده این تعداد واحد مسکونی به اتمام رسید می‌توان تعداد این واحدهای مسکونی را با برطرف کردن معایب ادامه داد.

 

ارسال نظر