آمادگی تهران برای انتقال تجربه پاکسازی هوا به سارایوو

۱۳۹۸/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۴۷۳

شهردار تهران در دیدار با شهردار سارایوو برای حل مشکل آلودگی هوای پایتخت بوسنی اعلام آمادگی کرد و گفت: تهران آمادگی دارد تا مشاوران و شرکت‌های فعال در این زمینه را به سارایوو معرفی کند.

به گزارش ایسنا، پیروز حناچی در دیدار با عبدالله اسکاسا، شهردار سارایوو در حاشیه چهارمین دوره جایزه خشت طلایی با بیان اینکه میان ایران و بوسنی هرزگوین هم در دوره معاصر و از دوران قدیم نزدیکی زیادی بوده است؛ مشکل آلودگی هوا و پسماند را مشکل اپیدمیک همه شهرهای بزرگ عنوان کرد: جمعیت سارایوو کمتر از نیم میلیون نفر است، جمعیت نیم میلیونی برای آلودگی هوا کمی زود است و کلان‌شهرها در آستانه ۷۰۰ هزار و تا یک میلیون نفر باید اقداماتی را در زمینه کاهش آلودگی هوا انجام دهند. در غیر این صورت منجر به هزینه‌های بیشتر خواهد شد بنابراین شما در زمان درستی به فکر افتاده‌اید.ما آمادگی هرگونه همکاری را داریم و حتی می‌توانیم مشاورانی که در این زمینه کار می‌کنند را به شما معرفی کنیم. کاری که از دستمان بربیاید را انجام می‌دهیم و مانند سابق در کنار سارایوو خواهیم بود البته پیش از سفر یا همزمان با سفرم به سارایوو تمهیداتی در این رابطه انجام می‌دهیم. او با تاکید بر لزوم مطالعه روی منشأ آلودگی هوا گفت: در تهران ۸۰ درصد منشأ آلودگی هوا سوخت‌های فسیلی است. استانبول هم حدود 3 دهه پیش تقریبا وضعیت مشابه سارایوو را داشت البته استانبول به نسبت سارایوو مسطح و دارای دشت‌های باز است اما مصرف ازت و زغال سنگ عامل اصلی آلودگی هوا بود.

او افزود: 8.5 میلیون نفر در داخل محدوده تهران زندگی می‌کنند، 4.5 میلیون خودرو در تهران تردد می‌کنند، 3 میلیون دوچرخه و موتور در تهران وجود دارد و ۴۰ درصد حمل و نقل داخلی تهران با خودرو شخصی انجام می‌شود بنابراین اگر باد و بارندگی نباشد ما در زمستان با وارونگی دما مواجه هستیم. چند سال پیش تهران را 7 روز به دلیل آلودگی هوا تعطیل کردیم.

 

 

ارسال نظر