ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۸/۱۴ - ۰۰:۲۸:۰۵
کد خبر: ۱۵۶۳۸۲

پیامد ناآرامی‌های عراق برای ایرلاین‌های ایرانی

شرکت‌های هواپیمایی ایرانی پروازهای خود به فرودگاه‌های نجف و بغداد را قطع کرده‌اند و تنها چند ایرلاین در حال بازگرداندن مسافران خود از عراق به ایران هستند. به گزارش مهر، در روزهای اخیر که التهابات داخلی عراق افزایش و به شهرهای زیارتی کربلا و نجف نیز تسری یافته است، برخی دستگاه‌های ذی مدخل در انتقال زائران به عتبات عالیات از جمله وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت اعلامیه‌هایی مبنی بر ممانعت از سفر اتباع ایرانی به همسایه غربی مان صادر کرده‌اند که سبب شده تا سفرهای زمینی و هوایی به مقاصد کربلا و نجف کاهش یافته یا قطع شود. در همین راستا مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از کاهش شدید پروازهای نجف از سوی تعدادی از ایرلاین‌ها و قطع شدن پروازهای نجف و بغداد از سوی تعدادی دیگر از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی خبر داد. در حال حاضر بسیاری از پروازها به عتبات عالیات قطع شده است. برخی شرکت‌ها هم که در حال انجام پروازها هستند، صرفا برای بازگرداندن مسافرانی که در فرودگاه نجف منتظر هواپیماهای ایرانی است، به عراق پرواز می‌کنند. دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه در حال حاضر تقاضای سفرهای هوایی به سمت عراق وجود ندارد، گفت: علت آن انتشار اطلاعیه وزارت امور خارجه است که از مردم درخواست کرد تا اطلاع ثانوی از سفر به شهرهای زیارتی عراق بپرهیزند.قیمت بلیت‌های عتبات نیز کاهش یافته و شرکت‌های هواپیمایی متضرر می‌شوند. به همین دلیل با توجه به اطلاعیه وزارت امور خارجه، برخی شرکت‌های هواپیمایی از روز گذشته پروازهای خود به عراق را کاهش داده یا قطع کرده‌اند. این فعال صنفی حمل و نقل هوایی با بیان اینکه البته یکی دو شرکت هواپیمایی همچنان پروازهای عتبات خود را برقرار دارند، یادآور شد: این شرکت‌ها هنوز برنامه‌ای برای قطع پروازهای عراق خود اعلام نکرده‌اند. وی درباره زمان بازگشت پروازهای عتبات به برنامه پروازی شرکت‌های هواپیمایی گفت: ازسرگیری پروازهای نجف و بغداد به شرایط داخلی عراق بستگی دارد؛ در حال حاضر در بغداد و برخی دیگر از شهرهای جنوبی عراق تظاهرات وجود دارد.گفتنی است بر اساس آنچه سایت فلایت رادار ۲۴ نمایش می‌دهد، در حال حاضر هیچ پروازی از ایران به سمت عراق از هیچ یک از فرودگاه‌های ایران و بالعکس در جریان نیست.

توقف خروج شهروندان از تهران نیازمند سیاست جدید

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: حاشیه‌نشینی حوزه شهری را تهدید می‌کند و اکنون اتفاق وارونه‌ای درحال شکل‌گیری است و آن اینکه مستاجران تهرانی در حال خروج و کوچ از شهر هستند.  کاهش قیمت خانه در اغلب مناطق شهری پایتخت به صورت لاک‌پشتی ادامه دارد و آن طور که گزارش‌های وزارت راه و شهرسازی از قیمت خانه در پایتخت خبر می‌دهد بازار مسکن در مسیر ثبات قیمتی قرار گرفته است و اکنون موقعیت مناسبی برای خرید خانه در تهران آغاز شده است. با این حال، اگر قیمت‌های فعلی خانه در تهران با میانگین قیمتی ۱۲ میلیون ۸۴۸ هزار تومان در هر متر مربع را ملاک قرار دهیم و به کاهش بیش از این فکر نکنیم، برای مستاجران تهرانی نیمه نخست سال آینده نیز چالش پیدا کردن خانه‌ای با اجاره متناسب با حقوق‌ و درآمد آنها وجود خواهد داشت. ماه گذشته رییس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران خبر داد، با افزایش تورم و قیمت رهن و اجاره مسکن، مستاجران تهرانی در معرض حذف از شهر هستند و مشخص نیست که جامعه ۴۲ درصدی مستاجران تهرانی بتوانند شانس دوباره سکونت در این شهر را داشته باشند یا خیر.در همین رابطه، حسن محتشم، عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان تهران گفت: عدم توانایی در پرداخت اجاره‌بها و شرایط کلی اقتصاد کشور باعث شده است که تهران از مستاجران قدیمی خالی شود.

به گزارش ایرنا، او افزایش قیمت اجاره‌بها بدون افزایش توانایی مالی خانواده‌های ایرانی را یکی از دلایل اصلی این پدیده دانست و گفت: شرایط اقتصاد کلان کشور باعث شده است که در ۲ سال اخیر با کاهش ارزش پولی ملی مواجه شویم. در حالی که درآمد مردم افزایش نیافته و هزینه‌ها چند برابر شده است. محتشم گفت: بخشی از این هزینه مربوط به هزینه‌های مسکن است و از آنجا که نرخ اجاره تابعی از قیمت مسکن است مستاجران در مقابل ارقام پیشنهادی مالکان امکان انتخاب ندارند. از سال ۹۷ تاکنون خانه بیش از ۲۰۰ درصد گران شده است و در چند ماه اخیر با قرار گرفتن در مسیر ثبات ۲۰ درصد کاهش داشته اما هم چنان در مقابل درآمد خانوار ایرانی رقمی بسیار سنگین است که باعث جلوگیری از خانه‌دار شدن مصرف‌کننده واقعی می‌شود. محتشم اضافه‌کرد: شرایط اقتصادی فعلی گویای آن است که مستاجران تهرانی نمی‌توانند همزمان با سکونت در این شهر از پس هزینه‌های اجاره مسکن هم برآیند و بنابراین سکونت در اطراف تهران را به عنوان راه‌حلی انتخاب کردند. فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان نیز در همین زمینه گفت: حاشیه‌نشینی حوزه شهری را تهدید می‌کند و اکنون اتفاق وارونه‌ای درحال شکل‌گیری است و آن اینکه مستاجران تهرانی در حال خروج وکوچ از شهر هستند. او این موضوع را تهدیدی جدی برای حوزه اجتماعی دانست و گفت: متناسب با افزایش تعداد مستاجران و با توجه به کوچ قابل ملاحظه مستاجران از پایتخت نیازمند سیاست ورزی جدید در حوزه تولید مسکن استیجاری هستیم.

 

ارسال نظر