ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۲۰۳

نقاط حادثه‌خیز سیلابی تهران بیش از ۶۷ مورد است

صفا صبوری‌دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در خصوص مشکلات فنی بارندگی‌های اخیر در سطح معابر شهر اظهارکرد: بررسی‌ها نشان داد آبگرفتگی چند نقطه منشأ عمرانی دارد. یک موضوع بسیار مهم درباره بارندگی‌های اخیر این است که‌ نهرها، رودخانه‌ها و مسیل‌های شهر با توجه به استاندارد مشخصی طراحی شده‌اند، اگر از این ظرفیت بیشتر آب جریان یابد، از کانال‌ها بیرون می‌زند و این به معنی داشتن مشکل عمرانی نیست، بلکه مقدار آب ورودی از استاندارد پیش بینی شده بیشتر بوده است.او با اشاره به لایروبی نهرها و کانال‌ها گفت: در بارندگی‌های اخیر تقریبا هیچ یک از رودخانه‌ها، ‌مسیل‌ها، کانال‌های روبسته و روباز که حدود ۵۳۰ کیلومتر طول دارند، دچار بیرون‌زدگی نشدند که نشان می‌دهد، لایروبی به درستی انجام شده است، اما نهرهای کوچک موجود در خیابان‌ها برای ظرفیت محدودی طراحی شدند و با توجه به حجم بارش‌ها این میزان بیرون‌زدگی آب طبیعی بوده است.صبوری با بیان اینکه ساخت نهرها بالاتر از حد استاندارد به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست، ادامه داد: اگر نهرها بالاتر از حد استاندارد نیز ساخته می‌شد، به لحاظ اقتصادی به صرفه نیست و به علاوه فضای زیادی از خیابان را نیز اشغال می‌کند. معاون شهردار تهران ادامه داد: شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی تهران نزدیک به ۷۰۰ کیلومتر است که تاکنون۵۳۰ کیلومتر آن ساخته شده، همچنین تهران نیازمند نزدیک به ۱۲ هزار کیلومتر انهار فرعی است که حدود ۱۰ هزار کیلومتر آن ساخته شده و باقی آن در حال اجراست. تکمیل شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی شهر تهران خیال ما را راحت خواهد کرد که اگر سیلی با دوره بازگشت ۲۵ ساله یا حتی ۵۰ ساله در شهر رخ دهد، مطمئن هستیم که آبگرفتگی رخ نخواهد داد.صبوری در پاسخ به این سوال که برنامه هدایت آب‌های شهر تهران به مناطق جنوبی که مدیرعامل آب منطقه تهران آن را مطرح کردند، چگونه خواهد بود؟ اظهار داشت: آب‌های جمع‌آوری شده به رودخانه‌های کرج، کن و وردآور در غرب و جنوب تهران وارد خواهند شد.او درخصوص وجود ۶۷ نقطه حادثه خیز سیلابی در شهر تهران که به گفته مدیرعامل آب‌منطقه‌ای تهران تنها حادثه‌خیزی ۱۰ درصد آن برطرف شده، گفت: نواقص شبکه آب‌های سطحی شناسایی شده و در حال اجراست، ‌اما به یک دوره زمانی نیاز دارد و کار یک روز و دو روز نیست و با تکمیل این شبکه طی ۵ سال آینده این نقاط مشکل‌دار برطرف می‌شود. در نورورز ۹۸ حدود ۳۰ نقطه برطرف شده و باقی نقاط نیز در حال برطرف شدن است.

ظرفیت احداث ۲ میلیون مسکن در بافت‌ فرسوده کشور

محمد آیینی، مسوول دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری کشور گفت: طبق ارزیابی‌های صورت‌گرفته بافت‌های فرسوده شهری کشور ظرفیت احداث ۲ میلیون واحد مسکونی را دارد.براساس مطالعات شرکت بازآفرینی شهری ایران، ۲ هزار و ۷۰۰ محله در ۵۴۳ شهر کشور با ۱۴۱ هزار هکتار در بافت‌های تاریخی، ناکارآمد شهری و حاشیه‌ای وجود دارد.  آیینی در ستاد بازآفرینی اصفهان در استانداری این شهر افزود: تولید این بافت‌ها در شهرهای کشور در حالی صورت خواهد گرفت که حتی یک متر هم به محدوده شهری اضافه نشود. وی اظهار کرد: ستاد بازآفرینی شهری به حوزه بازسازی و ساخت و ساز در بافت میانی و فرسوده شهرها می‌پردازد و این مهم در راستای اقدام ملی امسال با جدیت پیگیری می‌شود. عضو هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: برای این منظور باید در حوزه شهرداری‌ها، سیاست تشویقی همچنین در حوزه مالی و تسهیلاتی حمایت‌های ویژه صورت گیرد.

آزادراه باکو به رشت و اردبیل احداث می‌شود

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: قرار است اتوبان باکو-آستارا به رشت و اردبیل متصل شود.اسلامی درخصوص دستاوردهای اجلاس کشورهای غیرمتعهد در کشور آذربایجان اظهار داشت: در حاشیه اجلاس کشورهای غیرمتعهد که رییس‌جمهوری ایران نیز در آن حضور داشت، مذاکراتی با همتایان خود در آن کشورها داشته‌ایم.به گزارش مهر، وی افزود: به نظر می‌رسد سطح ارتباطات ایران با کشور آذربایجان به بهترین سطح خود رسیده و این جزو پیشرفت‌های دیپلماسی کشور است. سطح تعاملات ارتقا یافته و تفاهمات و توافقات دو کشور در حیطه همکاری‌های فضایی بهتر و صمیمی‌تر شده است.وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در 3 فصل با کشور آذربایجان گفت‌وگو کرد که یکی از موارد موضوع تعاملات ریلی است که آستارا ایران به کشور آذربایجان متصل شود. این مسیر تا رشت ادامه یافته و در حال حاضر آنها خواهان تداوم این خط ریلی از رشت به آستارا هستند و اینکه سریع‌تر انجام گیرد.وی ادامه داد: در این زمینه روی ترمینالی به نام آستارا – آستارا کار شده بود که بار تا آستارا ایران رسانده شود و از آنجا توسط قطارهای کشور آذربایجان حمل شود. در حاشیه‌ای اجلاس بر گسترش این ترمینال توافق شد که یکی از پروژه‌های مشترک ما با کشور آذربایجان به شمار می‌آید.محمد اسلامی در خصوص دیگر پروژه‌های مشترک اظهار کرد: کشور آذربایجان یک اتوبان از باکو به آستارا احداث کرده که به وسیله آن مسیری ۵ ساعته به ۲.۵ ساعت کاهش یافت. قرار است این اتوبان به جاده اردبیل و رشت متصل شود و در مسیر آن برای ساخت یک پل روی رودخانه توافق شده و یکی از اقدامات مشترک دو کشور ساخت پل است.

 

ارسال نظر