ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۹۴۷

رکود بازار مسکن تا شب عید

عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان اینکه کسادی معاملات مسکن تا شب عید ادامه خواهد داشت، گفت: رکود فعلی بی‌سابقه نیست و در سال‌های ۱۳۶۴ و ۱۳۶۵ نیز با توجه به افت شدید معاملات، ۳۰ تا ۴۰ درصد برگشت قیمت داشتیم اما هم‌اکنون نمی‌توان انتظار داشت قیمت‌ها بیش از ۲۰ درصد کاهش پیدا کند. در حالی که جهش حدود ۲۰۰ درصد بوده است. حسن محتشم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خانه‌ای که در تهران متری 8 میلیون تومان معامله می‌شده الان به متری ۲۴ میلیون تومان رسیده است. او افزود: شرایط بازار مسکن از اقتصاد کلان نشأت می‌گیرد، دولت به سیستم بانکی بدهکار است، کسری بودجه دارد و نتوانسته جلوی تورم را بگیرد که مردم با کمبود درآمد مواجه شده‌اند بنابراین چرخه اقتصاد کند شده و از سوی دیگر نقدینگی در سیستم بانکی بلوکه شده است. عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: از نیمه دوم زمستان احتمالا بازار مسکن مقداری فعال می‌شود به شرطی که همین شرایط در اقتصاد باشد؛ یعنی قیمت دلار در حدود ۱۱ هزار تومان باقی بماند. محتشم ادامه داد: از نیمه بهمن ماه امسال معاملات افزایش پیدا می‌کند؛ آن هم به این دلیل که معمولا اقتصاد ایران هر ساله به شکل سیستماتیک با تورم مواجه می‌شود و مردم این موضوع را در نظر می‌گیرند و بعضی افراد هر طور شده یک خانه می‌خرند که از گرانی سال بعد پیشگیری کرده باشند. او در تحلیل وضعیت کنونی بازار مسکن شهر تهران گفت: هم‌اکنون تقریبا در شمال شهر معامله‌ای انجام نمی‌شود. در مناطق یک و سه هم قیمت‌ها جهش کرده و هم واحدها بزرگ متراژ است که با توجه به پایین آمدن توان خرید، معاملات به کف رسیده است اما در مناطق جنوبی و مرکزی به دلیل اینکه واحدهای کوچک و ارزان‌تر متناسب با توان اقشار متوسط عرضه می‌شود تقاضا نسبت به مناطق یک و سه بیشتر است.

درگیری ۲۰۰ شهر و سرریزی 3 سد نتیجه بارندگی فروردین

بر اساس گزارش ملی سیل اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ تعداد ۲۵ استان کشور شامل ۲۰۰ شهر و 4 هزار و ۳۰۴ روستا تحت تأثیر سیلاب و طغیان رودخانه‌ها قرار گرفتند، بیش از ۶۰ هزار واحد شهری و روستایی تخریب شدند و بیش از ۷۵ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب دیدند. همچنین همه رودخانه‌ها و سدهای استان لرستان جز سد «رودبار» لرستان با ورود سامانه بارشی فروردین ۱۳۹۸ سرریز کردند و سیلابی شدند و حوضه کارون بزرگ، بزرگ‌ترین رویداد سیلابی را تجربه کرد. به گزارش ایسنا، به گفته رییس هیات ویژه گزارش ملی سیلاب، بارش‌های شدید اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ سیلاب‌ها را به مناطق وسیعی از کشور گسترش داد نزدیک به ۸۰ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند. محمود نیلی احمدآبادی افزود: بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد ساکنان بیش از ۳۵۰ روستا و برخی شهرها تخلیه و ۴۰۰ هزار نفر به صورت اضطراری اسکان داده شدند. همچنین به بیش از ۱۵۰ هزار واحد مسکونی و نزدیک به ۱۵۰۰ مدرسه خسارت وارد شد. او ادامه داد: آب و برق چند هزار روستا، آب ده‌ها شهر و گاز ده‌ها هزار مشترک قطع شد و زیرساخت‌های مختلفی نظیر پل‌ها، جاده‌ها، شبکه‌های توزیع آب، برق و مخابرات، تأسیسات شهری و روستایی، مراکز درمانی و زیرساخت‌های کشاورزی صدمات جدی دیدند.

ساخت پارک ۳۵ هکتاری در پادگان ۰۶ تهران

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خروج پادگان ۰۶ تهران در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید، از ساخت پارک در ۳۵ هکتار از اراضی این پادگان خبر داد. به گزارش مهر، محمد اسلامی با اشاره به طرح مرکز مدنی پاسداران (پادگان ۰۶ تهران) گفت: در این دوره، طرح‌های جامع به صورت مساله‌محور، تهیه و بازنگری می‌شوند. رییس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: پادگان ۰۶ تهران بر اساس قانون خروج پادگان‌ها از شهرها از منطقه پاسداران شهر تهران خارج می‌شود و در زمین۵۰ هکتاری این پادگان پارک عمومی به مساحت ۳۵ هکتار با هدف انتفاع شهر با همکاری شهرداری تهران ساخته خواهد شد.

ورود سامانه بارشی تازه

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در تشریح وضعیت جوی کشور گفت: روز چهارشنبه با تداوم فعالیت سامانه بارشی، بارش در نیمه غربی کشور ادامه دارد، همچنین بارش پراکنده در نیمه شرقی کشور خواهیم داشت.  صادق ضیاییان در گفت‌وگو با فارس اضافه کرد: روز پنج‌شنبه بیشترین فعالیت این سامانه بارشی در شرق و شمال‌شرق کشور خواهد بود، همچنین در استان‌های سمنان، سیستان و بلوچستان و در دامنه‌های البرز شرقی رگبار باران و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود و به تدریج از اواخر وقت پنج‌شنبه این سامانه از شرق کشور خارج می‌شود.  او بیان کرد: روز جمعه رگبار پراکنده، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید در شمال و جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شمال هرمزگان و شرق خراسان جنوبی خواهیم داشت، همچنین با گذر موج تراز میانی از نوار شمالی کشور، بارش در سواحل خزر روز جمعه تشدید می‌شود. ضیاییان تأکید کرد: در مناطقی که ذکر شد به علت فعالیت سامانه بارشی، اختلال در تردد شهری، مه‌آلود شدن جاده‌های کوهستانی و آبگرفتگی معابر عمومی، محتمل است؛ مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: پیش‌بینی می‌شود روز چهارشنبه آسمان تهران نیمه‌ابری باشد و روزهای پنج‌شنبه و جمعه آسمان پایتخت صاف خواهد بود.

 

ارسال نظر