درخواست شهردار از پایتخت‌نشینان

۱۳۹۸/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۹۴۶
درخواست شهردار از پایتخت‌نشینان

گروه راه و شهرسازی|

 اوایل سال جاری به همراه بارش‌های شدید و راه افتادن سیل در شمال و جنوب کشور، تهران را نیز موجی از هراس فراگرفت و نگرانی از وقوع سیل در این کلان‌شهر برای مدتی جای خود را به نگرانی از احتمال وقوع زلزله داد. در یکی از شهرهای اقماری جنوب تهران پل رودخانه‌ای که از کن سرچشمه می‌گرفت و به جنوب غربی شهر می‌رفت تخریب شد و خساراتی بسیاری برجای گذاشت. خوشبختانه سیلی در تهران جاری نشد اما آبگرفتگی خیابان‌های تهران شدید بود و هر چند مسوولان شهرداری عنوان کردند که تمام تمهیدات خود را به کار بسته‌اند اما بازهم از این حادثه رو سفید بیرون نیامدند.

تا قبل از وقوع سیل در کشور، این موضوع چندان مورد توجه مسوولان نبود، اما بعد از جاری شدن سیل به دغدغه مردم و مسوولان تبدیل شده است. در واقع بعد از این قضیه بود که کارشناسان نسبت به تغییر کاربری رود دره‌ها و ساخت و ساز در مسیر آنها هشدار دادند. بسیاری از این دره‌ها به نام ساماندهی رودها به صورت کانال ساخته شدند، مانند بوستان‌های «نهج‌البلاغه» و «جوانمردان» و در برخی از این دره‌ها بزرگراه ساخته شده است، مانند بزرگراه «امام علی(ع)». علی بیت‌اللهی، رییس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی معتقد است، بارندگی‌های شدید و متوالی علاوه بر اینکه ممکن است منجر به وقوع سیل و سیلاب در تهران شود، فرو ریزش و فرو نشست‌های موضعی را نیز تشدید کرده و در بخش‌های مرکزی شهر و مناطقی که قنات‌ها جاری هستند، این احتمال چند برابر می‌شود. به گفته او، احتمال وقوع سیل در شهر تهران وجود دارد به این دلیل که در دهه‌های گذشته شاهد رخداد سیل در تجریش، گلابدره و دره کن بوده‌ایم که با تلفات جانی همراه بوده است. اما اصغر عطایی، مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران روز گذشته عنوان کرد که سیل تهران را تهدید نمی‌کند. به گفته عطایی، موضوعی که شهرها را هنگام بارندگی تهدید می‌کند این است که کانال‌ها و مسیل‌ها و رودها دچار مشکل شود.او در این باره توضیح داد: دوشنبه شب بارشی که داشتیم در شمیرانات ۳۲ میلی‌متر و در ایستگاه مهرآباد ۱۹ میلی‌متر بود. اگر بخواهم این حجم بارش را با سال ۹۴ و سیل کن قیاس کنم باید بگویم که در آن سال طی ۲۰ دقیقه بارش ما ۳۰ میلی‌متر بارش باران داشتیم. اما شب گذشته از ۸ شب تا 9.5 شب به مدت یک ساعت و نیم اوج بارش بود و به دلیل تمهیداتی که شهرداری تهران در طول سال برای لایروبی کانال‌ها و مسیل‌ها برنامه‌ریزی کرده بود آبگرفتگی و آسیبی را شاهد نبودیم.

او ادامه داد: شهرداری تهران به دنبال وظیفه ذاتی که دارد در طول سال کانال‌ها و مسیل‌های داخل شهر را به صورت مستمر لایروبی می‌کند و اگر موضوعات عمرانی نیاز باشد آن را برطرف می‌کند و برای همین دوشنبه شب حتی ۱۰ درصد ظرفیت برخی از این کانال‌ها هم پر نشد.

عطایی ادامه داد: موضوعی که شهرها را هنگام بارندگی تهدید می‌کند این است که کانال‌ها، مسیل‌ها و رودها دچار مشکل شود. سیل در شهرها هیچ‌وقت به خاطر پر شدن نهرها و شبکه‌های فرعی رخ نمی‌دهد. باید یک مسیل یا کانال دچار مشکل جدی شود تا سیل رخ بدهد که خوشبختانه از این بابت هیچ نگرانی وجود ندارد و سیل تهران را تهدید نمی‌کند. ممکن است بر اثر بارش، یک نهر ۴۰ سانتی کمی پر شود و آب آن داخل خیابان بیاید.

مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران عنوان کرد: شبکه‌های فرعی انهاری هستند که در کوچه پس کوچه‌های شهر مشاهده می‌کنید. حدود ۱۰ هزار کیلومتر نهر در سطح شهر تهران وجود دارد و گاه به دلایل فنی و گاهی به دلیل ریختن پسماند برخی صنوف زباله‌ساز داخل این نهرها، با این‌بارش‌ها به صورت مقطعی جایی دچار مشکل می‌شود که عوامل شهرداری حضور دارند و به سرعت مشکل را برطرف می‌کنند.

او با اشاره به اینکه ۵۳۰ کیلومتر کانال‌های اساسی که برخی زیر زمین هستند در شهر تهران وجود دارد، از خارج کردن روزانه ۵۰۰ تن زباله از انهار شهر خبر داد و از صنوف زباله‌ساز درخواست کرد همت کنند و زباله‌های خود را در مکان‌هایی که برایشان تعبیه شده بریزند.

عطایی در پاسخ به اینکه طی بارندگی‌های روزهای اخیر چند نقطه از شهر تهران از جمله تونل امیرکبیر دچار آبگرفتگی جدی شده بود، توضیح داد: دوشنبه شب در ۴ تا ۵ نقطه شهر تهران این اتفاق رخ داد که پلیس راهور هم آن را اعلام کرد و ما سریعا در بارش اول آن را احصا کردیم و برای آنها برنامه‌ریزی شده است. باید فعالیت عمرانی برای این نقاط انجام شود.دلیل آبگرفتگی‌ها عمدتا به دلیل این بود که حجم کانال‌ها افزایش یافته یا برخی کارهای فنی مشکل ساز شده بود. اما نیم ساعت بعد از بارندگی هیچ نقطه‌ای در شهر آبگرفتگی یا ترافیک نداشتیم. تنها جایی که مسدود بود تونل امیرکبیر بود که آن را خودمان بستیم چون در بزرگراه امام علی(ع) در حال کار فنی هستیم و آن را بسته‌ایم تا آب داخل تونل نرود.

مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به اینکه برای احتیاط و با توجه به احتمال بارش مجدد باران این تونل همچنان بسته است، عنوان کرد: اگر تا قبل از بارش باران کار عمرانی آن منطقه تمام شود تونل را باز می‌کنیم. اما مسدودسازی به این علت است که به تاسیسات آسیب وارد نشود و همچنین چون کار داخل لوله‌ها در حال انجام است، ما بزرگراه را نبسته‌ایم و آب را به سمت دیگر هدایت می‌کنیم .ممکن است اگر تونل هنگام فعالیت عمرانی باز باشد آب وارد لوله‌ها شود و افراد آسیب ببینند.

عطایی افزود: در همان نزدیک تونل در بزرگراه امام علی یک جایی لوله عرضی رد شده است و ما دنبال این بودیم تا آخرین لحظه بزرگراه را برای ترمیم آن لوله مسدود نکنیم، بنابراین تونل را مسدود کردیم. در این شرایط چون آنجا کشش لازم را موقع باران ندارد ممکن است آب وارد داخل تونل شود وبه همین عمدا تونل را مسدود کردیم تا کار عمرانی تمام شود.

     آماده‌باش کامل ۱۴ هزار نفر در شهرداری

عطایی همچنین از آماده باش نیروهای شهرداری تهران خبر داد تا در صورت بروز هرگونه آبگرفتگی مشکل برطرف شود.

او با اشاره به آماده باش کامل عوامل خدمات شهری و مدیران به دنبال بارش باران در پایتخت توضیح داد: با توجه به اعلام هواشناسی و ادامه‌دار بودن بارش‌ها در تهران، عوامل تا روز چهارشنبه در آماده باش کامل هستند. مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به استقرار عوامل ثابت در برخی نقاط حساس، اضافه کرد: این عوامل به منظور نظارت ویژه در برخی نقاط که اقدامات عمرانی گسترده‌تری در آنجا انجام خواهد شد، از جمله میدان آزادی، اتوبان امام علی(ع)، کاروان سرای سنگی در منطقه ٢١ و... مستقر هستند.

عطایی با اشاره به انجام برخی اقدامات عمرانی در این مناطق اضافه کرد: در حال حاضر تمام مدیران عالی ستادی، مدیران مناطق، پیمانکاران و ١۴ هزار نفر از نیروهای خدمات شهری در آماده باش هستند و نیروهای مرتبط با مسیل‌ها و کانال‌ها به صورت مستمر در حال پایش هستند. او با اشاره به استقرار مدیران شهری در مرکز کنترل ترافیک به منظور پایش معابر تصریح کرد: مرکز کنترل ترافیک یکی از پایگاه‌های هوایی است که به صورت مستمر تحت نظارت مدیران ستادی و کارشناسان است.

     عذرخواهی شهردار از شهروندان

همچنین روز گذشته پیروز حناچی، شهردار تهران بابت برخی مشکلات پیش‌آمده در روزهای گذشته و در پی بارش باران در پایتخت از شهروندان عذر خواهی کرد.

حناچی در توییتی در خصوص بارندگی‌‌های اخیر تهران توضیح داد: «متوسط بارش روزانه باران در چند روز اخیر 20 میلیمتر در تهران ثبت شد. نظر به گستردگی بارندگی‌ها، همه‌ همکارانم در حوزه‌های خدمات شهری، ترافیک، عمران و شهرداران مناطق و نواحی با آماده‌باش کامل، مدیریت میدانی کنترل آبگرفتگی‌ها و رفع موانع و اصلاحات هندسی را در دستور قرار دادند. این تلاش‌ها در ادامه‌ چندین ماه فعالیت نیروهای عملیاتی برای لایروبی و رفع زواید کانال‌های انتقال آب‌های سطحی بود. ضمن عذرخواهی بابت برخی مشکلات پیش‌آمده؛ از شهروندان عزیز می‌خواهم تا با توجه جدی‌تر به رعایت نظافت مسیل‌ها و کانال‌های آب، به ما یاری برسانند.»

 

ارسال نظر