ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۷/۳۰ - ۰۰:۴۶:۴۰
کد خبر: ۱۵۵۶۱۲

سونامی در سواحل خلیج‌فارس منتفی است

روز گذشته زلزله‌ای به بزرگی ۵.۶ دهم ریشتر ساعت ۱۴ و ۲۸ دقیقه و ۵۰ ثانیه ۲۹ مهرماه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و در فاصله ۴۷ کیلومتری کوخرد، ۵۰ کیلومتری کنگ و ۵۵ کیلومتری بندرلنگه ثبت شد.

علیرضا صفا ایسینی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان در این باره گفت: زمین لرزه تقریبا درهمه شهرهای هرمزگان احساس شده اما طبق تماسی که با فرمانداران و بخشداران این مناطق گرفته شده، مشکل یا خسارتی مالی و به ویژه جانی گزارش نشده است.اکیپ‌های امدادی و

خدمات‌رسان نیز بلافاصله به منطقه زلزله زده اعزام شدند و درحالت آماده باش هستند.خسارت احتمالی آن هنوز گزارش نشده و درصورت دریافت اطلاعات، به رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود.

گفتنی است موقعیت مرکز زمین زلزله در عرض ۲۷.۵ شمالی و ۵۳ و ۹۷ شرقی است.شهرستان بستک در ۲۲۰ کیلومتری غرب بندرعباس قرار دارد.

به گزارش مهر، علی بیت‌اللهی، رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز با اشاره به زلزله روز گذشته بندرعباس گفت: به دلیل آنکه زلزله در غرب جزیره هرمز رخ داده که خالی از گسل است، احتمال وقوع سونامی وجود ندارد.این زلزله با توجه به اینکه حد فاصل تنگه هرمز و جزیره هرمز به سمت منطقه خلیج‌فارس واقع شده و ضمن اینکه در این منطقه گسل نداریم، احتمال وقوع سونامی وجود ندارد.او افزود: گسل‌های فعال در کف دریای عمان در منطقه مکران واقع است که در شرق استان هرمزگان قرار دارد؛ این گسل‌ها در این زلزله فعال نشده‌اند. بنابراین، احتمال وقوع سونامی وجود ندارد اما اگر گسل‌های کف دریای عمان فعال شوند و جابه‌جایی در این منطقه رخ دهد، ممکن است سونامی ایجاد شود. این حادثه نیز در زلزله‌های بزرگ رخ می‌دهد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: زلزله روز گذشته در غرب تنگه هرمز به سمت خلیج‌فارس رخ داد، در این سمت در کف خلیج‌فارس گسل نداریم که زلزله اخیر باعث جابه‌جایی کف این دریا شود. عمق آب در خلیج‌فارس برخلاف دریای عمان چندان زیاد نیست و احتمال سونامی در خلیج‌فارس کاملاً منتفی است.

تخطی از ممنوعیت پرواز آنتونوف

مدیرعامل اسبق شرکت فرودگاه‌های کشور اعلام کرد: هواپیماهای آنتونوف موفق نبودند و هم‌اکنون روس‌ها دیگر آنها را نمی‌سازند و خودشان هم از ایرباس و بوئینگ استفاده می‌کنند و مشخص نیست در شرایطی که رییس‌جمهور پنج سال پیش پرواز هر دو آنتونوف ۱۴۰ و ۷۴ را ممنوع اعلام کرده بود، سازمان هواپیمایی کشوری، چرا و بر اساس چه معیاری به این دو فروند هواپیمای شرکت هواپیمایی پویا مجوز داده است.

محمدعلی ایلخانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نمی‌دانم سازمان هواپیمایی کشوری با چه معیار و استانداردی به این دو فروند هواپیما مجوز و صلاحیت پرواز داده است، درباره هواپیماهای آنتونوف ۷۴ به جرات می‌توان گفت که کمتر از ۲۰۰ فروند از آن ساخته شده و اوکراینی‌ها و روس‌ها نیز از آنها تولید نمی‌کنند اما بوئینگ و ایرباس هر کدام بیش از ۱۰ هزار فروند از آنها ساخته شده است.

او ادامه داد: هواپیماهایی که مجوز دریافت می‌کنند باید شاخص‌های مختلفی از حیث مهندسی تعمیرات که استقرار و قابلیت پرواز یک هواپیما را ممکن می‌کند داشته باشد و این موارد باید به تایید سازمان هواپیمایی کشوری برسد و با توجه به اینکه ساختار این هواپیماها بیشتر ترابری و نظامی است، سازمان هواپیمایی چندان نمی‌تواند روی این مساله ورود پیدا کند و به نظر می‌رسد برخی مشکلات نظارتی وجود دارد.ایلخانی اظهار کرد: سازمان ادعا می‌کند که نظارت می‌کنیم و مجوز صادر می‌کنیم اما مشخص نیست بر چه اساسی مجوز صادر شده است، سازمان هواپیمایی کشوری باید خودش اعلام کند که چگونه این مجوز را به این هواپیماها داده است.

ارایه گزارش نهایی سقوط هواپیما در  یاسوج ۲ ماه دیگر

رییس کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس از قرائت گزارش نهایی سانحه سقوط هواپیمای تهران یاسوج ظرف ۲ ماه آینده در صحن علنی خبر داد.

به گزارش مهر، داوود محمدی در خصوص پرونده سانحه هواپیما ATR تهران- یاسوج گفت: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، از سال گذشته با وقوع حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج، به این پرونده ورود کرد و تاکنون جلسات کارشناسی بسیاری را برای بررسی این پرونده برگزار کرده است.نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس ادامه داد: در چند ماه اخیر بررسی‌های کامل و جامعی از سوی کمیسیون اصل ۹۰ در مورد سانحه هواپیمای ATR تهران- یاسوج صورت گرفته و در این راستا، جلساتی نیز با دستگاه قضا برگزار شد.

او گفت: البته دستگاه قضا نیز به صورت جداگانه به پرونده سانحه هواپیمای تهران-یاسوج ورود کرده، اما با این وجود، مجلس نیز برای بررسی مستندات و اشتراک نظرات، جلساتی را با قاضی مربوطه برگزار کرد.محمدی با بیان اینکه گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره سانحه پرواز تهران- یاسوج ظرف دو ماه آینده در صحن علنی قرائت خواهد شد، افزود: با جمع‌بندی و جمع‌آوری گزارش‌های کارشناسانی که از طرف کمیسیون مسائل مرتبط با حادثه را بررسی کرده‌اند و همچنین اخذ نظرات نهایی قوه قضاییه، گزارش به زودی به صحن علنی ارایه خواهد شد.

 

ارسال نظر