کارنامه منفی ایرلاین‌ها در اربعین 98

۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۵۲۳

مسوولان در حالی از افزایش دو برابری صدور مجوز برای پروازهای اربعین و میانگین چند دقیقه‌ای تاخیر پروازها خبرداده‌اند که تاخیرهای چند ساعته طی روزهای گذشته بسیاری از زائران اربعین را آزرد. به گزارش مهر، سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی امسال با سروصدای زیادی اعلام کردند که نرخ پروازهای اربعین نسبت به سال گذشته افزایش نیافته است. سازمان هواپیمایی کشور طی ایام اربعین روزانه آمار افزایشی پروازهای فوق‌العاده اربعین را اعلام کرد و در آخرین بار هم اعلام شد که تعداد مجوزهای صادره از سازمان هواپیمایی کشوری ۱۴۸۰ پرواز رفت و برگشت (۲۹۶۰ سورتی پروازی) بوده است.  این در حالی است که سال گذشته بر اساس آنچه مقصود اسعدی سامانی به مهر اعلام کرد، در محدوده ۱۰ روزه عملیات اربعین، ۷۶۰ پرواز رفت و برگشت به مقصد و از مبدا عتبات عالیات انجام شد که نشان می‌دهد تعداد پروازهای اربعین در سال جاری، دو برابر سال گذشته بوده است. افزایش دوبرابری تعداد پروازهای امسال اربعین در حالی است که مسافران بسیاری از پروازها با تاخیرهای چند ساعته و سرگردانی در فرودگاه نجف مواجه شدند. این تاخیرها به ویژه در پروازهای روزهای پایانی هفته گذشته و شنبه بیشتر به چشم آمد و بسیاری از زائران اربعین که برای سهولت و تسریع در بازگشت به کشور، بار مالی پرواز هوایی را به جان خریده بودند، در بازگشت به کشور با تاخیرهای تا ۱۲ساعت مواجه شدند.

    رکورد تاخیر؛ ۱۲ ساعت!

مسافر یکی از پروازهای شرکت هواپیمایی ایران ایر گفت: پرواز چهارشنبه ۲۴ مهر از فرودگاه نجف که قرار بود ساعت ۱۹ انجام شود، با ۱۲ ساعت تأخیر به ۷ صبح پنج شنبه ۲۵ مهر موکول شد. البته مرتضی دهقان معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با مهر گفت که «ایرلاین‌ها تاخیرهای پروازی را از طریق پیامک و پیش از مراجعه مسافران به فرودگاه، به اطلاع آنها رسانده اند». اما این در حالی است که به دلیل هزینه بالای تماس‌های رومینگ تلفن همراه، بسیاری از زائران اربعین برای مدیریت هزینه، تلفن‌های همراهشان را در حالت خاموش قرار داده بودند؛ مشکل دیگر، ضعف شبکه تلفن همراه عراق بود که موجب شده بود حتی در صورت روشن بودن گوشی تلفن همراه، پیامک‌ها به مقصد نرسد و تماس‌ها با موفقیت برقرار نشود. همین مساله موجب شده بود بسیاری از مسافران پیامک‌های مربوط به تاخیر پروازشان را دریافت نکنند و با حضور در فرودگاه، ساعت‌ها سرگردان شوند.  بسیاری از پروازها طی روزهای گذشته از فرودگاه نجف به مقصد فرودگاه امام خمینی تهران با تاخیر انجام شد که نمونه آن، تأخیر ۸ ساعته پرواز ۲۱: ۳۰ پنج شنبه ۲۵ مهر قشم‌ایر بود که ساعت ۴: ۳۰ بامداد جمعه ۲۶ مهر انجام شد.

    مجوزهای بی‌حساب

به نظر می‌رسد یکی از دلایل بروز این تأخیرها و افزایش میزان نارضایتی مسافران و زائران اربعین از تأخیرهای پروازی، اصرار ایرلاین‌ها به اخذ مجوزهای بی‌حساب از سازمان هواپیمایی کشوری برای برگزاری پروازهای نجف با وجود کمبود ناوگان هوایی بوده است. گمان دیگری که مطرح است، ضعف شدید برنامه‌ریزی برای برقراری پروازهای فوق‌العاده است.  با توجه به مناسب بودن نرخ بلیت‌ها از یک سو و استقبال مناسب زائران در سال جاری از پروازها (به دلیل بالا بودن نرخ سفرهای زمینی در عراق که بعضا با قیمت بلیت هواپیمای نجف تهران برابر بوده است)، ایرلاین‌ها با وجود آنکه از کمبود ناوگان رنج می‌برند، اما با افزایش سیکل پروازی ناوگان موجود و با این فرض که مسافر به هرحال ناچار است در فرودگاه نجف منتظر پرواز بماند، اقدام به فروش بلیت کردند. این رویکرد ایرلاین‌ها با فقدان نظارت از سوی سازمان هواپیمایی کشوری دست به دست هم داد تا درخواست‌های متعدد ایرلاین‌ها برای دریافت مجوز پروازهای فوق‌العاده با تایید سازمان هواپیمایی کشور همراه شود؛ در حالی که ناوگان کافی برای انجام به موقع این حجم از مسافرت‌ها وجود نداشت.

     بی‌میلی ایرلاین‌ها به پروازهای اربعین

مرتضی دهقان، معان هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با مهر، درباره تأخیر پروازهای اربعین و ضعف برنامه‌ریزی ایرلاین‌ها و سوءاستفاده از استقبال زائران از پروازهای موجود، اظهار کرد: شرکت‌های هواپیمایی بر مبنای ناوگان خود درخواست مجوز پرواز می‌کنند سازمان هواپیمایی هم این موضوع (ناوگان) را در نظر می‌گیرد.وی افزود: برای ایام پیک مانند اربعین که تقاضای سفر بالا است، شرکت‌های هواپیمایی سعی می‌کنند تا بیشترین پروازهای خود را در مسیر عراق به کار بگیرند نه اینکه از هواپیماهای موجود، بهره بیشتری بگیرند. به این معنا که برخی مسیرهای داخلی یا کشورهای همسایه را کنسل کرده و در مسیر عراق (نجف) به کار گرفته‌اند تا بتوانند خدمت بیشتری به زائران ارایه دهند.

    نقص فنی چند فروند هواپیما

معاون سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: پروازها در حوزه «رفت» به خوبی انجام شد اما در پروازهای «برگشت» در روزهای پنج شنبه و جمعه هفته گذشته یکی دو نقص فنی رخ داد که سبب تأخیر برخی پروازها شد. هواپیمای ایرباس 600 که به نقص فنی خورد، قشم ایر یک فروند ایرباس ۳۲۰ به نجف اعزام کرد که برخی مسافران هواپیمایی که دچار نقص فنی شده بود، در فرودگاه باقی ماندند. آن دسته از مسافرانی که به تهران رسیدند، قشم ایر در سی‌ای‌پی از آنها پذیرایی کرد در فرودگاه نجف هم از مسافران پذیرایی و از آنها عذرخواهی شد.

 

ارسال نظر