روایتی تازه از جهش قیمت مسکن در سال گذشته

۱۳۹۸/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۵۲۱
روایتی تازه از جهش قیمت مسکن  در سال گذشته

براساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران درباره تحولات بازار مسکن تهران، قیمت زمین، آپارتمان و اجاره‌بها در بهار سال جاری نسبت به بهار سال گذشته به ترتیب ۱۷۵درصد، ۱۱۰درصد و ۳۵ درصد رشد داشته است.

اما گزارش مرکز آمار از تحولات بازار مسکن در 3 ماهه نخست سال جاری در شرایطی منتشر می‌شود که بررسی آمار بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در فصل اول 98 حکایت از آن دارد که قیمت هرمترمربع واحد مسکونی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 106.7 درصد رشد کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، بین گزارش مرکز آمار و بانک مرکزی تفاوت حدود 3 درصدی را در قیمت آپارتمان شاهد هستیم و قیمت ارایه شده از سوی مرکز آمار بیشتر از رقم اعلام شده از سوی بانک مرکزی است، البته ناگفته نماند که اختلاف 3 تا 4 درصدی، تفاوتی در اصل ماجرا که افزایش بالای 100 درصدی قیمت آپارتمان است، نمی‌کند ضمن اینکه آمار مربوط به رشد قیمت زمین هم بالای 100 درصد و نزدیک به 200 درصد است و شاید فقط رشد کرایه بهاست که چنین جهشی را تجربه نکرده است.

    افزایش 35 درصدی اجاره‌بها

طبق گزارش مرکز آمار، بنگاه‌های معاملات املاک اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی را با میانگین مساحت ۸۰ مترمربع و متوسط عمر بنای ۱۴ سال رقم ۴۰ هزار و ۲۶۷ تومان ثبت کردند و حداقل مبلغ اجاره ماهانه یک متر مربع بنا 3 هزار و ۲۷۱ و حداکثر مبلغ نیز ۲۲۰ هزار تومان است.

بررسی بازار مسکن نشان می‌دهد، رشد اجاره‌بها همگام با افزایش قیمت مسکن از اردیبهشت ماه سال گذشته آغاز شده و همچنان هم ادامه دارد، افزایش لجام گسیخته اجاره‌بها در همان ماه‌های نخست، وزارت راه و شهرسازی را برآن داشت تا بسته‌ای را برای ساماندهی بازار مسکن ارایه کند و چندین بند هم به بازار رهن و اجاره اختصاص دهد، البته این بسته اجرایی نشد و دوباره در اردیبهشت ماه سال جاری، وزارت راه و شهرسازی بسته‌ دیگری را رونمایی کرد که براساس آن ابزارهای مالیات به‌عنوان اهرمی برای تعادل بخشی به بازار رهن و اجاره معرفی شدند. این بسته هم تاکنون عملیاتی نشده است.

 مفاد این بسته نشان می‌دهد که معافیت مالیاتی موجرانی که با مستأجران همراهی می‌کنند به عنوان مهم‌ترین عامل برای کنترل بازار رهن و اجاره مطرح شده است، درحالی که کارشناسان معتقدند، مالیات‌های مربوط به موجران به اندازه‌ای نیست که معافیت آن بتواند انگیزه‌ای برای آنها محسوب شود.

    رشد ۱۷۴.۶ درصدی قیمت زمین

گزارش مرکز آمار حکایت از آن دارد که متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات در شهر تهران ۱۶ میلیون و ۹۵۶ هزار تومان بوده که نسبت به فصل زمستان پارسال ۱۶.۶ درصد و نسبت به فصل بهار سال گذشته ۱۷۴.۶ درصد افزایش داشته است. رشد چشمگیر قیمت زمین طی یکسال و نیم گذشته و افزایش 175 درصدی قیمت این عامل اثرگذار بازار مسکن در فصل بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر قیمت واحدهای مسکونی درحال ساخت گذاشته است، موضوعی که موجب شد تا وزارت راه و شهرسازی به دنبال اجرای طرح‌های ساخت و ساز با زمین دولتی بیفتد تا با کاهش قیمت مسکن، بسیاری از متقاضیان خرید مسکن، خانه دارشوند، اگرچه این طرح‌ها هم همچنان در مرحله اجرا به سر می‌برند و تکمیل نشده‌اند.

    افزایش 110 درصدی قیمت آپارتمان

گزارش مرکزآمار نشان می‌دهد که متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران ۱۳ میلیون و ۹۲هزار تومان با میانگین مساحت ۸۸ مترمربع و متوسط عمر بنای ۱۱ سال بوده که نسبت به زمستان۹۷ به میزان ۲۲.۷ درصد و نسبت به بهار سال گذشته ۱۰۹.۶ درصد افزایش داشته است. افزایش بالای 100 درصدی قیمت مسکن در بهار سال جاری نسبت به سال گذشته، توان مالی متقاضیان خرید مسکن را به‌شدت کاهش داده است و افت حدود 70درصدی حجم معاملات به خوبی بر این موضوع صحه می‌گذارد، اتفاقی که بازار مسکن را در رکودی عمیق فروبرده است و به گفته کارشناسان تا 3، 4 سال آینده این رکود ادامه می‌یابد.

    کاهش معاملات مسکن در بهار

گزارش مرکز آمار ایران از افزایش چشمگیر قیمت زمین، آپارتمان و کرایه بها طی 3 ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حکایت دارد و بررسی تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران که توسط بانک مرکزی منتشر شده است، نشان می‌دهد در 3 ماهه نخست سال 1398 به حدود 21.5 هزار واحد مسکونی رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 44.8 درصد کاهش نشان می‌دهد. در این مدت، متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران، ‌12 میلیون و 410 هزار تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، 106.7 درصد افزایش داشته یعنی همگام با افزایش قیمت‌ها، حجم معاملات هم کاهش ملموسی داشته است.

 

ارسال نظر