در شهر

۱۳۹۸/۰۷/۲۰ - ۰۰:۱۵:۵۶
کد خبر: ۱۵۴۸۸۹

 بارگذاری، علت‌العلل مشکلات تهران

شینا انصاری، مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران بارگذاری‌های اضافه را علت‌العلل مشکلات محیط زیستی تهران دانست و گفت: حتی صنعت پاک هم وقتی داخل تهران بارگذاری شود به منابع و محیط زیست فشار می‌آورد.

به گزارش مهر، انصاری گفت: تهران هفت روددره دارد که متأسفانه طی سال‌های گذشته به آن توجه نشده و تخریب زیادی در آنها صورت گرفته است. ساخت و سازهایی در رود دره‌ها و حتی بستر صورت گرفته و آلودگی‌هایی ایجاد شده است. چه از جهت پسماندها و چه از جهت فاضلاب‌ها، آلودگی‌هایی که در ۷ رود دره تهران ایجاد شده است قابل توجه است.

انصاری تصریح کرد: اگر بخواهیم علت‌العلل همه مشکلات تهران را بگوییم تمرکز و بارگذاری زیاد جمعیت، صنعت و خدمات در یک سطح محدود است. به واسطه همین هم برای این جمعیت بارگذاری شده اگر بخواهیم آب تأمین کنیم باید در دور دست‌ترین نقطه از طالقان در غرب تا سد نمرود در شرق و در فیروزکوه سدسازی کنیم. این صرفا یک مساله تامین آب است برای این جمعیت زیادی که سرازیر شده به تهران و سکونتگاه‌های اطراف آنکه بعضی از شهرهای آن، جمعیتی به مراتب بیشتر از استان‌های کشور را در خود جا داده‌اند و به این اضافه کنید تمرکز صنایع که غالب صنایع خودجوش و غیرمجاز هستند و چون غیرمجاز هستند بار آلودگی زیادی ایجاد می‌کنند چون شناسایی و پایش آنها مشکل است.

او گفت: به علت تمرکز جمعیت روزانه چیزی حدود ۷۵۰۰ تن زباله به منطقه آرادکوه می‌رود و حجم زیادی نخاله ساختمانی به گود آبعلی، می‌رود که الان در واقع اصلا دیگر گود نیست و کوه آبعلی است. این به دلیل این است که سیاست‌های ما نتوانسته تمرکزگرایی را محدود کند و همچنان در تهران بارگذاری می‌کنیم.

 اعطای وام به خریداران اتوبوس از محل درآمد طرح ترافیک

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: از محل درآمد طرح ترافیک به کسانی که مینی‌بوس یا اتوبوس می‌خرند، وام با نرخ

4 درصد می‌دهیم و کمک می‌کنیم.

به گزارش مهر، پورسیدآقایی درباره پیشنهاد نیروی انتظامی برای تغییر در محدوده کنترل آلودگی هوا گفت: البته لازمه تایید احتمالی این پیشنهاد آن است که در شورای ترافیک تهران در بخش‌های کارشناسی پیشنهادها بررسی شود .البته آنچه امروز اجرا می‌شود با تایید و امضای نیروی انتظامی در زمان خود است. حالا دوستان با تغییراتی که در ناجا اتفاق افتاده ایده‌های جدیدی دارند که ما هم مشکلی نداریم و ایده‌ها مطرح می‌شود.

او درباره اظهارنظر یکی از اعضای شورای شهر مبنی بر افزایش آلودگی هوا در تابستان امسال نسبت به سال گذشته گفت: هنوز 7 روز از پاییز گذشته بود که ایشان اظهارنظر کرد و فکر می‌کنم زود است، اگر کسی فکر می‌کند آلودگی بیشتر شده باید مستندات خود را ارایه دهد.او درباره استفاده خودروهای سنگین از فیلتر دوده و الزام آن گفت: سازمان استاندارد بر اساس استانداردهای تعیین شده و محیط زیست و راهور بر اساس دستورالعمل‌ها به هیچ ماشینی بدون فیلتر دوده و آخرین استانداردها اجازه شماره‌گذاری جدید را نمی‌دهند بنابراین هر خودرویی در داخل تولید شود استانداردها را دارد.

پورسیدآقایی افزود: ما ۱۰۰ دستگاه مینی بوس خریداری کرده بودیم و با کمک وزارت کشور به شرکت‌های خصوصی وام ۴ درصدی داده‌ایم. از این به بعد هم همین کار را می‌کنیم و از محل درآمد طرح ترافیک به کسانی که مینی بوس یا اتوبوس می‌خرند وام با نرخ 4درصد می‌دهیم و کمک می‌کنیم تا شرکت‌ها تشویق شوند خودروهای جدیدی بخرند. اگر هم از بانک‌ها با درصد بیشتر وام بگیرند ما سود بیشتر از 4درصد را تقبل می‌کنیم.

 

ارسال نظر