وزن سنگین هزینه های جاری در بودجه شهرداری

۱۳۹۸/۰۷/۲۰ - ۰۰:۱۵:۲۱
کد خبر: ۱۵۴۸۸۸
وزن سنگین هزینه های جاری در بودجه شهرداری

گروه راه و شهرسازی|

همایش آغاز به کار فعالیت شورایاران شهر تهران به فرصتی تبدیل شد تا بار دیگر مسایل و مشکلات پایتخت به ویژه از منظر بودجه و ساختار تشکیلاتی مورد توجه مسئولان قرار گیرد. ابوترابی‌فرد، امام جمعه تهران نسبت میان هزینه های  جاری و عمرانی را نقد کرد و گفت: ۴۰ درصد از بودجه شهرداری صرف هزینه‌های عمرانی و ۶0 درصد هزینه‌های جاری می‌شود اما این ترکیب باید تغییر کند. پیروز حناچی، شهردار تهران نیز با بیان این که بررسی‌ها نشان داده بودجه شهری در گذشته وابسته به ساخت‌وساز بوده است،‌ بدون اشاره به دوره زمانی خاصی اعلام کرد که ساخت و ساز در پایتخت 40 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که هفته گذشته،‌ وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد، طی 5 ماه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل،‌ ساخت و ساز در پایتخت 21 درصد کاهش یافته است.

آنگونه که ایلنا گزارش داده است، ابوترابی‌فرد با تاکید بر اینکه نسبت بودجه شهرداری از ۴۰ درصد (عمرانی) به ۶۰ درصد (هزینه های جاری) باید تغییر کند، گفت: شورایاری‌ها می‌توانند در این تغییر بودجه نقش داشته باشند.او با اشاره به اینکه یکی از اساسی‌ترین مشکلات امروز کشور نظام مدیریت و اداری ما است که متناسب با اهداف، آرمان‌ها، ظرفیت‌های سیاسی فرهنگی، اقتصادی و علمی کشور نیست، افزود: نمی‌توان مسیر را برای یک جهش هموار کرد. باید در شهرداری تهران این نظام مدیریت را ارتقا بخشید.وی از شورایاران خواست فعالیت مدیریت‌شهری را عمیق و عاقلانه و بالغانه نظارت کنند و گفت: شورایاران باید بر نحوه بودجه هزینه های عمرانی در حوزه خود نظارت عالمانه داشته باشد و سطح بهره‌وری را نظارت کنند. بگذارید مدیران شهرداری تهران بدانند چشمان بینا، آگاه و بصیر بر کار آنها نظارت دارد، نه کسانی که دنبال مچ‌گیری آنها هستند بلکه دوست و برادر آنها هستند.

کاهش ۴۰  درصدی ساخت‌وسازها

شهردار تهران نیز در همایش آغاز به کار شورایاران گفت: اوایل مردادماه پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها را تجربه کردیم و به‌رغم زمان کم و موانع موجود با همکاری همه کسانی که در این برنامه نقش داشتند این انتخابات برگزار شد.وی ادامه داد: برای اولین بار انتخابات تمام الکترونیکی شهر تهران را تجربه کردیم که باید از همه دست اندرکاران تشکر کنیم.حناچی با تاکید بر اینکه این انتخابات با حداقل تلورانس(درصد خطا) برگزار شد چراکه نظر ناظران و مجریان بر هم منطبق بود، افزود: اگر در مقیاس محلات وارد و تصمیمات را به محله‌ها نزدیک کنیم از انرژی شهر بهره خواهیم برد.شهردار تهران همچنین اظهار کرد: در شرایط سختی به سر می‌بریم که بیشترین فشارها در حوزه اقتصادی است و بررسی‌ها نشان داده بودجه شهری در گذشته وابسته به ساخت‌وساز بود. ما تلاش می‌کنیم شهر را روی ریل اصلی خود قرار دهیم و بر این اساس ۲ لایحه به مجلس ارایه کرده‌ایم.وی گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد ساخت‌وساز ها کاهش پیدا کرده که امیدوارم با تصویب ۲ لایحه در مجلس از این فشار سخت موجود خارج شود.

 کمبود 10 متری سرانه فضاهای خدماتی

رئیس شورای‌شهر تهران در همایش  آغاز به کار فعالیت شورایاران گفت: سرانه فضاهای خدماتی برای هر شهروند اکنون در تهران ۵ متر است درحالی که استانداردها ۱۵ متر است.محسن هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: امروز برای مدیریت‌شهری تهران یک روز مهم و تاثیرگذار است. نهاد شورای محله براساس انتخابات شورایاری‌ها شکل گرفته و مویرگی‌ترین شریان مردم‌سالاری در نظام جمهوری اسلامی است که تا عمق جامعه پیش می رود.

وی ادامه داد: باید شورایان را حلقه انتهایی حاکمیت از حلقه ابتدایی جامعه مدنی بنامیم که پیوند عمیقی بین حاکمیت و مردم ایجاد می‌کنند و باید قدر این مردم‌سالاری را بدانیم تا بتوانیم در چهل سال دوم کمک شایانی به توسعه شهرها کرد.رییس شورای‌شهر تهران افزود: در گذشته جامعه مدنی یکی از تشکل‌های ریشه‌دار بوده و هیات‌های مذهبی از مهمترین مصداق‌های آن بوده‌اند. مفهوم جامعه سنتی ایران با هیات‌های مذهبی شکل می‌گرفته و اکنون شورایان علاوه بر اینکه آن نقش را می‌توانند بازی کنند در این امر انتخابات نیز رخ داده استرییس شورای‌شهر تهران تصریح کرد: یکی از راهبردهای مهم شورای پنجم و شهرداری‌تهران بحث محله‌محوری است و باید به مشکلات محله‌ها نیز رسیدگی کرد، چراکه اگر به‌صورت مویرگی وارد نشویم نمی‌توانیم رضایت‌مندی برای مردم ایجاد کنیم که  این‌کار با مشورت شورایاران امکان‌پذیر است.هاشمی گفت: کمبود فضاهای خدماتی از معضلات شهر تهران است؛ از جمله پمپ بنزین، ایستگاه آتش‌نشانی و فضای فرهنگی کوچک مقیاس و غیره از جمله مواردی است که در طرح تفصیلی نیز به آن نگاه نشده است.وی ادامه داد: سرانه فضاهای خدماتی برای هر شهروند اکنون در تهران ۵ متر است درحالی که استانداردها ۱۵ متر است و تهران تنها یک‌سوم فضاهای خدماتی را که نیازمند است دارد.هاشمی با بیان اینکه باید با تغییر کاربری برخی اراضی افزایش سرانه‌ها را در شهر فراهم کنیم، تصریح کرد: نقش دیگر شورایاران، کمک به شورای‌شهر و مشورت در موضوع نظارت بر عملکرد شهرداری است‌، چراکه شورایاران می‌توانند مشورت مناسبی دهند که از حقیقت قابل توجه برخوردار است و بازوی مشورتی نظارتی بر عملکرد شهرداری شوند.

  تدوین بودجه شهرداری با اولویت محلات

احمد مسجد جامعی، رییس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها نیز در این همایش گفت: امیدواریم بودجه امسال را نیز به سمتی ببریم که اولویت آن محلات باشند.

مسجد جامعی گفت: امسال دوره پنجم برگزاری انتخابات شورایاری‌ها بود. در دوره‌های پیشین نیز فعالیت شورایاری‌ها را داشتیم اما  دوره نخست به‌صورت تجربی تعدادی از محلات فعالیت داشتند و دوره دوم و سوم و چهارم در همه نقاط فعالیت داشتند.

وی ادامه داد: هدف از شورایاران و انتخاب آنها افزایش مشارکت شهروندان در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت است چراکه ما به‌عنوان نمایندگان مردم با ۲۱نفر عضو نمی‌توانیم از آرا و خواست‌های چند میلیون نفر مطلع شویم.مسجدجامعی ادامه داد: اگر مخروطی را تصور کنید از لایه‌های زیرین به راس هرم می‌رسیدیم در حالیکه الان هرم وارونه شده و راس مخروطی آنها و لایه‌های زیرین را انتخاب می‌کنند. برای جبران حقوق شهروندی این روش پیش گرفته شد که برای تمرکززدایی و تفویض قدرت ساختاری در نظر گرفته شود که از ظرفیت همه شهروندان استفاده شود یعنی قدرت منتشر شورایاران مبنای قدرت متمرکز در شورای شهر است.وی ادامه داد: شهروندان و مدیران در یک هم‌افزایی مشترک و متقابل منشا شکل‌گیری شورایاران هستند و به شرط آن‌که شورایاری کارکرد ویژه خود را داشته باشد و به هم‌افزایی فعالیت‌ها کمک می‌کند.رئیس ستاد شورایاری‌ها با تاکید بر اینکه شورایاری‌ها یه اقتدار شهر و شورا و مدیریت‌شهری کمک می‌کنند به قواعد حضور آنها در ساختار شهری اشاره کرد و گفت: در چارچوب این قواعد مجموع ۴۶مصوبه مرتبط با شورایاری‌ها داشتیم که ۲۵ تای آنها بر استفاده از ظرفیت مشارکت شورایاری‌ها در اداره شهر بوده است. ۱۰ مورد استفاده از توان مدیریتی و نظارتی شورایاری‌ها در امور شهر و ۱۱ مورد ایجاد تکلیف برای شورا و شهرداری‌ها در قبال شورایاری‌ها بوده است.وی با تاکید بر اینکه مهمترین مصوبه تدوین بودجه با نظر شورایاری‌ها است ادامه داد: در دوره جدید چند مورد را به‌طور خاص در برنامه‌ها داریم که اولی آنها بودجه است.مسجدجامعی با بیان اینکه بیشترین مصوبات بودجه برای شورایاری‌ها در دوره سوم شورای‌شهر رخ داد، ادامه داد: امیدواریم بودجه امسال را نیز به سمتی ببریم که اولویت آن محلات باشند.وی افزود: یکی از برنامه‌های دیگر حضور نمایندگان محلات و مناطق در صحن شورای‌شهر است تا گزارشی از فعالیت‌هایش در سطح محلات ارائه دهند و امیدوارم بزودی گزارش شورایاران در شورای‌شهر مورد توجه قرار گیرد‌.

   اختصاص ردیف بودجه جداگانه

آرش حسینی میلانی، دبیر ستاد شورایاری‌ها  در همایش آغاز به کار فعالیت شورایاران شهر تهران از اختصاص ردیف بودجه جداگانه برای شورایاری محلات در بودجه سال ۹۹ خبر داد.حسینی میلانی گفت: 200 سال از زمانی که شهر تهران به‌عنوان پایتخت انتخاب شد می‌گذرد و این شهر دچار تحولات بعضا شتاب‌ناکی بوده است.

وی افزود: از جمله تغییر معماری و طبیعت این شهر، هویت شهری نیز در طول این ایام تغییر کرده و برخی کارشناسان اکنون معتقدند هویت محله‌ای در تهران رو به کاستی است و باید به آن توجه و برای آن برنامه‌ریزی کرد.

میلانی ادامه داد: باید دید هویت راستین شهر تهران چیست و چگونه می‌شود آن را بازیابی کرد. یکی از مهمترین رسالت‌های مدیریت‌شهری احیا و پاسداشت مدیریت‌شهری است.وی با بیان اینکه شورایاران محلات یکی از مهمترین پاسداران محله‌ای در شهر تهران هستند، افزود: شورایاران حلقه نخست ارتباط با شهروندان هستند.

دبیر ستاد شورایاری‌ها با بیان اینکه شورای‌شهر به‌رغم وجود برخی مشکلات و تنگناها این انتخابات را برگزار کرد، گفت: اکنون شورایاران در ۳۴۷ محله کار خود را آغاز کردند و انتخابات در اندک محلات باقی‌مانده تا پایان مهر برگزار می‌شود.میلانی با بیان اینکه سه گام اصلی برای فعالیت شورایان درنظر گرفته شده، تصریح کرد: اولین گام ارزیابی و اولویت‌بندی مشکلات محله در قالب گزارش است. در گام دوم بررسی بودجه محلات برای پیشنهادها انجام می‌شود و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه در فصل جدید بودجه این بودجه را در دستور کار قرار داده و بودجه سال ۹۹ را با مطالبات کلیدی محله‌ای مناسب‌سازی  می‌کنیم.

 

ارسال نظر