سفر با اتوبوس ارزان‌تر از دوچرخه اشتراکی

۱۳۹۸/۰۷/۱۸ - ۰۰:۱۸:۲۷
کد خبر: ۱۵۴۸۰۳
سفر با اتوبوس ارزان‌تر از دوچرخه اشتراکی

گروه راه و شهرسازی|

 از آذر ماه سال 1397 دوچرخه‌های نارنجی هوشمند اشتراکی با نام«بیدود» به منظور توسعه حمل‌ونقل پاک و با هدف کاهش آلودگی هوا، کمک به محیط زیست، افزایش سلامت شهروندی و کاهش ترافیک وارد پایتخت شدند. شهرداری تهران به صورت پایلوت این طرح را در برخی از مناطق از جمله 6، 2، 3 و 12 اجرایی کرد و افراد بالای 13 سال می‌توانند از این دوچرخه‌ها برای ترددهای شهری استفاده کنند. 10 ماه از اجرای طرح می‌گذرد و شهروندان استقبال خوبی از دوچرخه‌های اشتراکی داشتند.

برای استفاده از دوچرخه‌های نارنجی‌‌رنگ کافی است شهروندان اپلیکیشن بیدود را روی تلفن خود نصب کرده و حساب شهروندی را با دادن ودیعه شارژ کنند. نزدیک‌ترین پارکینگ‌های دوچرخه را پیدا کرده و با کمک اپلیکیشن قفل دوچرخه را باز و از آن استفاده کنند. بعد از اینکه سفر شهروندان به اتمام رسید دیگر نیاز نیست دوچرخه را به پارکینگ برگردانند، بلکه می‌توانند هر کجا که خواستند دوچرخه را قفل و رها کنند.

    هر ساعت رکاب‌زنی 3 هزار تومان

به گزارش فارس، شهروندان برای استفاده از بیدود باید هزینه پرداخت کنند و هزینه هر ساعت رکاب‌زنی 3 هزار تومان است. نحوه پرداخت به این صورت است که شهروندان باید اپلیکیشن بیدود را نصب و حساب خود را شارژ کنند. یکی از مسافران همیشگی بیدود در منطقه مرکزی تهران معتقد است هزینه 1500 تومان برای هر سفر نیم‌ساعته زیاد است چرا که اگر بخواهیم همین مسیر را با اتوبوس طی کنیم هزینه زیر هزار تومان می‌شود.به گفته او، اگر بخواهیم در اواسط سفر نیم‌ساعته برای کاری از دوچرخه پیاده شویم باید دوچرخه را قفل کنیم و وقتی دوچرخه قفل می‌شود یعنی سفر به اتمام رسیده و هزینه 1500 تومان از حساب کاربری کسر می‌شود. به همین دلیل نمی‌توانیم کارهای روزمره خود را با دوچرخه انجام دهیم چرا که مقرون به صرفه نیست. برخی دوچرخه سواران که از بیدود استفاده می‌کنند، معتقدند159 هزار تومان ودیعه رقم زیادی است و پول بیمه هم به آن اضافه می‌شود و این مبلغ قابل بازگشت نیست. درصورتی که این مبلغ را پرداخت نکنند، اصلاً نمی‌توانند از دوچرخه‌ها استفاده کنند.

    کمبود مسیر ویژه دوچرخه‌سواری

یکی دیگر از مشکلات دوچرخه‌سواران نبود مسیرهای دوچرخه سواری است. شهرداری تهران با وجود راه‌اندازی ایستگاه‌های بیدود در تهران هنوز مسیر دوچرخه‌سواری ایجاد نکرده و بسیاری از دوچرخه‌سواران برای تردد مجبور هستند وارد خیابان شده یا از خطوط اتوبوس و مسیر ویژه عبور کند که همین امر خطرات بسیاری را در پی دارد. به دلیل نبود مسیر ویژه دوچرخه‌سواری استفاده از دوچرخه در سطح شهر خطرناک است و امکان تصادف وجود دارد. به همین دلیل برخی از این دوچرخه‌ها به منظور تفریح استفاده می‌کنند و به جای خیابان ترجیح می‌دهند در پارک‌ها دوچرخه‌سواری کنند. یکی دیگر از مشکلات شهروندان در این زمینه وجود موانع بسیار در پیاده رو‌ها است. چنانچه شهروندان بخواهند در مسیرهایی که دوچرخه‌سواری در خیابان خطرناک است از پیاده رو استفاده کنند، آنقدر موانع و دست‌اندازهای مختلف وجود دارد که کار برایشان سخت‌تر می‌شود.

از سوی دیگر، با وجود اینکه بیش از 10 ماه از ورود دوچرخه‌های اشتراکی به تهران نمی‌گذرد اما بسیاری از این دوچرخه‌ها دچار نقص فنی شده‌اند. به گفته برخی کاربران، زین دوچرخه‌ها پایین است و نمی‌توان آن را تنظیم کرد، بسیاری از آنها خراب شده‌اند و همچنین رکاب‌ها بسیار سفت بوده و پازدن را با مشکل مواجه می‌کند. البته این دوچرخه‌ها فنر ندارد و هنگام عبور از ناهمواری‌ها نیز شرایط سختی برای دوچرخه سوار به وجود می‌آید. تهران دارای شیب زیادی است و این دوچرخه‌ها توان حرکت در شیب‌های زیاد را ندارند.خرابی زنگ و قفل دوچرخه‌ها از دیگر مواردی است که کاربران در گفت‌وگو با فارس از آن انتقاد کرده‌اند. به گفته یکی از کاربران خرابی قفل دوچرخه باعث می‌شود تا هزینه بیشتری از حساب شهروندی آنها کسر شود.علاوه بر این تعداد دوچرخه‌ها در پارکینگ کم است یا وقتی که قفل دوچرخه باز می‌شود، ‌پیام خارج از سرویس نشان می‌دهد. همچنین چون در همه جای تهران ایستگاه‌های دوچرخه نیست کاربران ناچارند در بسیاری از موارد از تاکسی یا خودروی شخصی استفاده کنند. یکی دیگر از ایرادات بیدود، عدم ارسال پیامک برای نبود موجودی عنوان شده است. بدین معنا هنگامی که شارژ کیف پول الکترونیک به اتمام می‌رسد پیامکی مبنی بر عدم موجودی ارسال نمی‌شود و همین امر باعث بروز مشکل می‌شود.

    ترمز دوچرخه‌ها خوب است

از نکات مثبت دوچرخه‌های بیدود که کاربران درباره آنها صحبت کرده‌اند می‌توان به ترمزهای خوب این دوچرخه‌ها اشاره کرد. همچنین چنانچه کاربران گزارش خرابی دوچرخه‌ها را در اپلیکیشن ثبت کنند امتیاز می‌گیرند و اگر دوچرخه‌ها را به پارکینگ ببرند امتیاز گرفته و به ازای هر 20 امتیاز یک سفر رایگان به آنها داده می‌شود . روزهای سه‌شنبه هم دو سفر نیم ساعته رایگان به کاربران تعلق می‌گیرد.

یعقوب آزاده‌دل، مسوول واحد توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل پاک سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران در این باره گفت: قرار بود از ابتدای سال 98 دوچرخه‌های اشتراکی در تهران شروع به فعالیت کنند ولی ما از آذر 97 این کار را اجرایی کردیم. بر اساس برنامه در نظر گرفته شده در افق 5 ساله در کل شهر تهران دوچرخه‌سواری راه‌اندازی می‌شود و یک و نیم درصد از کل سفرهای شهر باید از طریق دوچرخه صورت گیرد. در حال حاضر 60 ایستگاه دوچرخه در تهران وجود دارد و تا پایان سال جاری به 100ایستگاه می‌رسیم. او در خصوص کمبود دوچرخه در برخی از پارکینگ‌ها گفت: در حدی که پارکینگ ظرفیت داشته باشد، دوچرخه دپو می‌شود و ما یک ظرفیت معقول داریم اما تعداد ایستگاه‌ها را می‌توانیم بیشتر کنیم.

آزاده دل در خصوص خرابی برخی از دوچرخه‌ها گفت: در اپلیکیشن مربوط به دوچرخه‌سواری گزینه اعلام خرابی وجود دارد و شهروندان اگر متوجه خرابی شوند می‌توانند اطلاع دهند و حتی به آنها امتیاز هم می‌دهیم. او از شهروندان خواست در صورت مشاهده هر گونه خرابی اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند تا مشکل در کوتاه‌ترین زمان برطرف شود.

    سیستم رزرو برای سفرهای کوتاه

مسوول واحد توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل پاک سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری در پاسخ به این پرسش که برخی شهروندان گله‌مند هستند که هر زمان که دوچرخه را قفل کنند سفر آنها به اتمام رسیده این در حالی است که هنوز از مدت زمان سفر باقی مانده است، گفت: دوچرخه اشتراکی است اما قرار است سیستم رزرو در برنامه قرار گیرد که البته نه به صورت طولانی‌مدت بلکه شهروندان برای خریدهای خود از این سیستم استفاده کنند. به گفته مسوول واحد توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل پاک سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران، برنامه‌های دیگری هم برای این منظور وجود دارد که در اسرع وقت اطلاع‌رسانی می‌شود.

 

ارسال نظر