ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۷۲۲

8 نقطه تهران دارای آلودگی صوتی خطرناک است

شاخص سنجش آلودگی صوتی در تهران نشان می‌دهد، 8 نقطه پایتخت در وضعیت آلودگی خطرناک قرار دارد.به گزارش فارس، شاخص کیفیت هوا دیروز روی عدد 82 قرار گرفته و هوای پایتخت در وضعیت سالم قرار داشت. این شاخص طی روز سه‌شنبه روی عدد 80 قرار گرفته و هوا سالم قرار داشت.تهران از ابتدای سال 25 روز هوای پاک، 148 روز هوای سالم، 27 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است.این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل تهران 10 روز هوای پاک، 164 روز هوای سالم، 27 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشت.بر اساس سنجش آلودگی صوتی در پایتخت مناطق نیرو هوایی، شهید گمنام، میدان خراسان، بعثت، میدان نماز، منطقه 18، آذری و همت در مرز آلودگی صوتی در حد خطرناک هستند.

درخواست سخنگوی شورای شهر از نمایندگان مجلس

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران از تصویب احتمالی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس ابراز نگرانی کرد.

او گفت: این روزها در مجلس موضوع لایحه مالیات بر ارزش افزوده مطرح است و از چند زاویه برای مدیریت شهری با اهمیت است. این لایحه پس از سال‌ها به نقطه‌ای رسیده که در آستانه تعیین تکلیف است و در آن مشخص می‌شود مدیریت شهری و شهردار در چه جایگاهی هستند. در سه ‌نقطه مشخص شوراها و مدیریت شهری در آستانه یک خطر بالقوه قرارگرفتند و به نمایندگی از شورا از نمایندگان مجلس درخواست می‌کنم در آستانه تصمیم‌گیری در خصوص مالیات بر ارزش افزوده توجه کافی داشته باشند.

سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: با توجه به اینکه مجلس نپذیرفت عوارض از مالیات تفکیک شود، این امر را مجلس نیز بپذیرد عوارضی که شهرداری‌ها و دهیاری‌ها وصول می‌کنند مستثنی شود. در متن قانون ابتدا پذیرفته شد اضافه شود اما بعداً حذف شد‌.وی ادامه داد: الان سهم شهرداری‌ها 4درصد از مالیات بر ارزش افزوده است که در آستانه این است که به 3 درصد تبدیل شود و از آنجایی که شهرداری‌ها به این منبع به عنوان منابع درآمد پایدار توجه می‌کند، این کاهش سهم می‌تواند باعث ضربه به منابع پایدار شهرداری شود.شاید حق عوارض از شورا برداشته شود که در این صورت کارمزدی که برای شوراها در نظر گرفته شده با چالش روبرو می‌شود.

او افزود: نکته سوم موضوع شاخص‌های برنامه پنج ساله سوم است‌. در اجرای ماده ۴ برنامه، به زودی ماده واحده‌ای به عنوان شاخص‌های برنامه پنج ساله سوم مطرح خواهد شد که عملا اجرا و کنترل و نظارت بر برنامه را سنجش پذیر خواهد کرد و بر مبنای آن به‌طور روشن ارزیابی خواهیم داشت که در هر ماه و فصل و نیم سال چه اقداماتی انجام می‌شود که نظارت به‌طور جدی‌تری محقق شود.

او در پاسخ به سوالی درخصوص سخنان اخیر رییس شورای شهر که اظهار کرد: برج میلاد و اتوبان صدر هیچ کارکردی نداشته‌اند، گفت: در رابطه با بزرگراه صدر و دو طبقه شدن آن در شهرداری هیچ مطالعه‌ای انجام نشده البته مطالعات فنی و مهندسی زیادی انجام شده است هیچ‌وقت سابقه‌ای پیدا نکردیم که توجیه کند ضرورت دو طبقه ساختن آن چیست. برج میلاد به لحاظ کارکرد یک برج مخابراتی است اما زمانی که شروع به ساخته شدن شد، تقریبا دو دهه بود که دیگر هیچ برج مخابراتی ساخته نمی‌شد. از موضع سیاسی درباره این برج صحبت نمی‌کنم و به لحاظ فنی می‌گویم، هزینه‌ای که اینجا صرف شد باید در اولویت دیگری هزینه می‌شد.

ادامه همکاری شهرداری با پیمانکاران  متخلف حوزه پسماند

الهام فخاری، رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: در جمع‌آوری پسماند همچنان به شکل پنهانی از کودکان استفاده می‌شود.

به گزارش ایلنا، فخاری درمورد آمار کودکان کار و خیابان گفت: آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد، اما بر اساس برخی از بررسی‌ها حدود ۱۲ هزار مورد در تهران و محدوده آن است. زباله‌گردی با کودک کار متفاوت بوده و شکل پنهانی دارد و در بسیاری مواقع انکار می‌شود بنابراین آمار دقیقی در مورد آنها نیست.

او افزود: بخشی از آمارها در این زمینه را فعالان مدنی و برخی را وزارت کشور ارایه می‌دهند که من فکر می‌کنم جدای از مساله آماری باید مطالبه کنیم که هر چه سریع‌تر طرح جامع مدیریت پسماند به نتیجه برسد. اگر سیستم مدیرتی پسماند اصلاح شود حلقه‌های کار اصلاح خواهد شد چرا که توده‌های زباله ارزش پسماند و نیروی کار ارزان‌قیمت سبب بروز نظام اقتصادی کثیف در حوزه پسماند شده است.

فخاری ادامه داد: قرار شده بود که پیمانکاران متخلف در زمینه پسماند حذف شوند ولی گویا این کار انجام نگرفته ارزش زباله بالا است و سیستم جمع‌آوری نیاز به اصلاح دارد. در مساله زباله گردی همچنان به شکل پنهانی از کودکان استفاده می‌شود و از این جهت که انکار می‌شود بچه‌ها را در محوطه‌های پنهانی نگه‌داری می‌کنند.

 

ارسال نظر