پنجمین پارک بانوان پایتخت به بهره‌برداری رسید

۱۳۹۸/۰۷/۱۶ - ۰۰:۱۲:۲۳
کد خبر: ۱۵۴۶۳۰
پنجمین پارک بانوان پایتخت به بهره‌برداری رسید

گروه راه و شهرسازی|

دیروز در شرایطی پنجمین پارک ویژه بانوان راه‌اندازی شد که نظرات متفاوتی درباره وجود چنین پارک‌هایی وجود دارد. مقام‌های شهری و دولتی احداث این دسته از پارک‌ها را از جنس توزیع عدالت اجتماعی در میان آحاد جامعه قلمداد می‌کنند اما در آن سو، کارشناسان شهری، این مساله را دامن زدن به تفکیک جنسیتی تلقی می‌کنند. به گفته این دسته از کارشناسان، مدیران شهرداری به جای اینکه هزینه‌های بسیاری را صرف ساخت پارک‌های مخصوص بانوان کنند، باید این هزینه‌ها را صرف ایمن‌سازی پارک‌ها و نیز فرهنگ‌سازی برای حضور زنان در خیابان‌ها و پارک‌های عمومی سطح شهر کنند.

پیروز حناچی، شهردار تهران دیروز در آیین بهره‌برداری از بوستان مرضیه حدیدچی (دباغ) به عنوان پنجمین بوستان ویژه بانوان پایتخت گفت: ۲۸ زیرساخت مختص بانوان در تهران وجود دارد و 5 بوستان فرامنطقه‌ای به مساحت ۲۵ هکتار در پایتخت ویژه زنان فعالیت می‌کند.

شهردار تهران افزود: این تعداد پارک برای بانوان به نسبت جمعیت شهر تهران متناسب نیست. البته، بنا بر تفکیک نیست، اما فضای مخصوص بانوان باید متناسب با جمعیت این افراد باشد. به گفته حناچی، ۱۹.۳درصد تهرانی‌ها از چاقی مفرط رنج می‌برند و این درصد در بانوان بیشتر از سایر گروه‌ها است. میزان ویتامین D موجود در بدن شهروندان پایین است که بخشی از این موضوع به دلیل زندگی شهری و محدودیت‌های بانوان است.

   باغ‌های تهران را معامله نکردیم

حناچی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همانطور که پیشتر قول داده بودیم و پیرو دستور مقام معظم رهبری برای حفظ باغات تهران و جلوگیری از کوه‌خواری، شورای شهر تهران لایحه جلوگیری از تخریب باغات را ارایه کرد. واقعیت این است که با وجود شرایط سخت ما با سلامت مردم معامله نکردیم و باغات را به فروش نگذاشتیم. تهران شرایط خاصی برای زندگی دارد و جمعیت متمرکز به طبیعت امکان جبران نمی‌دهد در نتیجه باید هم از تخریب طبیعت جلوگیری کنیم و هم نهضتی برای حفظ فضای سبز ایجاد کنیم. هر فردی باغ خود را حفظ کند یا توسعه دهد می‌تواند از مزایای طرح‌های تشویقی استفاده کند. باید کاری کنیم که به جای نقره داغ کردن مردم، زمینه توسعه و ایجاد فضای سبز فراهم شود. اگر فردی جریمه می‌شود ما به ازای آن باید فضای سبز را توسعه دهد .

شهردار تهران با تاکید بر حفظ فضای سبز تهران عنوان کرد: در زمینه فضای سبز صرفا خودمان را به موضوع درختان سبز محدود نمی‌کنیم، هر چند تهران به درختان چنار خود شناخته می‌شود، درختان مثمر هم در تهران می‌توانند رشد کنند. باید کاشت توت‌ها و درختان میوه‌دار دیگر در دستور کار قرار گیرد.

   مقاومت در برابر تراکم فروشی

حناچی با اشاره به مناظره‌ای که شب گذشته از صداوسیما پخش شد، عنوان کرد: در این برنامه فردی اعلام کرد از کرباسچی تا حناچی همه شهرداران تراکم می‌فروختند، در حالی که چنین نیست. ما می‌توانیم در شرایط سخت فعلی تراکم فروشی کنیم، اما در حال مقاومت هستیم. دو لایحه «مالیات بر ارزش افزوده» و «لایحه منابع مالی پایدار» را هم با هدف ایجاد منابع پایدار برای شهر و جلوگیری از تراکم فروشی پیگیری می‌کنیم. متهم کردن ما به فروش تراکم کم لطفی است، البته رویه‌های اشتباه قبل به راحتی قطع نمی‌شود، اما ما شهر را نمی‌فروشیم. اعضای شورای شهر و ما به شعارهایی که دادیم پایبند هستیم و تلاش می‌کنیم آنها را محقق کنیم.

   ۱۳۰۰ هکتار به کمربند سبز تهران اضافه می‌شود

علی‌محمد مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌هاو فضای سبز شهرداری تهران گفت: تا پایان سال ۱۳۰۰ هکتار به کمربند سبز شهر تهران اضافه خواهد شد.

به گزارش فارس، علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران روز گذشته در آیین افتتاح و بهره‌برداری از بوستان مرضیه حدیدچی گفت: شهرداری در راستای اجرای مصوبه شورای شهر تهران و احداث بوستانی برای مادران اقدام به احداث پنجمین بوستان ویژه بانوان کرد.

او با بیان اینکه تعداد بوستان‌های شهر تهران ۲۲۶۸ بوستان است و سرانه فضای سبز برای هر شهروند تهران ۱۶.۶۷ متر است، ‌تصریح کرد: در بخش برون‌شهری سرانه فضای سبز با ۴۱ هزار هکتار متر مربع عدد قابل قبولی است و حتما کمربند سبز تهران تا پایان سال ۱۳۰۰ هکتار دیگر افزایش می‌یابد.حدود ۲ تا ۳ هزار نفر در حال حاضر برای آماده شدن کمربند سبز تهران مشغول کار هستند و این اقدام باعث می‌شود تا محدوده شهر تهران تثبیت شود.

مختاری ادامه داد: ما تملک باغات تهران را آغاز کردیم و تا امروز حدود ۹ باغ تملک شده و با تشکیل یک کارگروه این کار ادامه می‌یابد.یکی از کارهای ما این است که باغات در مناطق کم برخوردار تبدیل به فضای سبز شهری بشود تا در بافت فشرده مسکونی افزایش سرانه فضای سبز داشته باشیم.در منطقه‌ای مثل منطقه ۲۲ برای هر فرد سرانه‌ای معادل ۷۰ متر مربع داریم در حالی که در یک منطقه کمتر از 10 متر سرانه داریم.

او همچنین از ساخت و بهره‌برداری از چندین بوستان دیگر تا پایان سال خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم تا اردیبهشت سال ۹۹ یکی از چهار باغی که در منطقه عباس‌آباد کلنگ‌زنی شد افتتاح شود.

   ایجاد عدالت و برقراری امکانات؟

 زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران نیز در حاشیه افتتاح بوستان «مرضیه حدیدچی» در جمع خبرنگاران، گفت: این بوستان در راستای ایجاد عدالت و برقراری امکانات برابر برای تمامی شهروندان، به منظور استفاده زنان و دختران از فضاهای عمومی احداث شده است. به علت ارزش‌هایی که باید در جامعه رعایت شود، زنان با لحاظ شرایطی می‌توانند از فضاهای عمومی استفاده کنند. این موضوع موجب بروز مشکلات جسمی و تحت تأثیرقرار دادن سلامتی زنان ما می‌شود. به همین علت در شهرداری تهران براساس سیاست‌های شورای اسلامی شهر تهران مقرر شده که بوستان‌های ویژه زنان در مناطق احداث شود.

او با اشاره به اینکه زنان می‌توانند آزادانه در این بوستان‌ها به فعالیت ورزشی بپردازند و از نورخورشید برای سلامتی خود استفاده کنند، افزود: با افزایش و توسعه این بوستان‌ها سلامت زنان افزایش پیدا خواهد کرد.

او با اعلام اینکه امروز ۸ بوستان در ۸ منطقه شهر وجود دارد، اظهارکرد: باید با توجه به شرایط مناطق، در هر منطقه یک بوستان مختص زنان احداث شود تا تمامی زنان بتوانند از این بوستان‌ها بهره‌برداری کنند. در بودجه‌ سال ۹۷ و ۹۸ مصوب شده که تمامی عوارض و جرایمی که از قطع درختان به دست می‌آید، برای تملک باغات و فضاهایی که می‌تواند به کاربری باغات تبدیل پیدا کند تخصیص یابد. به گفته‌ عضو شورای اسلامی شهر تهران، برنامه‌ریزی شده که در مناطق مرکزی و کم برخوردار تهران فضاهایی برای تبدیل به باغ و فضای سبز تملک شود.

   رفع تبعیض یا تفکیک جنسیتی؟

هر چند مدیران شهری معتقدند ساخت بوستان‌های مخصوص بانوان در جهت رفع تبعیض‌ها است اما برخی کارشناسان معتقدند احداث پارک جداگانه برای بانوان به نوعی تفکیک جنسیتی محسوب می‌شود. البته در برخی موارد مثل حمل‌ونقل عمومی، تفکیک جنسیتی فضای مطلوب‌تری برای زنان فراهم کرده است اما درباره پارک‌ها موضوع فرق دارد. پارک‌ها اصولا باید مکان‌های امنی برای همه افراد به‌ ویژه زنان، کودکان و سالمندان باشد. به‌ علاوه تعداد پارک‌های ویژه زنان در مقایسه با کل پارک‌ها بسیار محدود است و نوعی تبعیض را تداعی می‌کند.

واقعیت امر این است که احساس امنیت در فضاهای عمومی یکی از پیش‌‌شرط‌های مهم فعالیت انسان‌ها به‌ ویژه زنان است. بنابراین مردان یا زنان برای آنکه در زندگی اجتماعی مشارکت داشته باشند، باید احساس امنیت کنند. متأسفانه مدیریت شهری، خودآگاه یا ناخودآگاه، برای تأمین امنیت شهروندان، اغلب وزن بیشتری برای مردان قائل می‌شود. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل این وضعیت، حضور جایگاه بالاتر و موثرتر مردان در مدیریت شهری با ذهنیت مردسالارانه است. بنابراین، به گفته کارشناسان برنامه‌ریزی شهری، مدیران شهرداری به جای اینکه هزینه‌های بسیاری را صرف ساخت پارک‌های مخصوص بانوان کنند، باید این هزینه‌ها را صرف ایمن‌سازی پارک‌ها و نیز فرهنگ‌سازی برای حضور زنان در خیابان‌ها و پارک‌های سطح شهر کنند.

 

ارسال نظر