تجهیز هواشناسی و راهداری با فناوری‌های نوین بومی

۱۳۹۸/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۵۵۱

سه سند همکاری با هدف استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید تجهیزات هواشناسی و راهداری، روز گذشته بین وزارت راه و معاونت علمی ریاست‌جمهوری امضا شد. این سندها با هدف قطع خرید تجهیزات هواشناسی و هوانوردی از شرکت‌های خارجی و حمایت از اقتصاد شرکت‌های دانش بنیان منعقد شد و بر اساس این سندها قرار است که ابزارهای اندازه‌گیری و تولید سخت‌افزار سنجنده‌ها، رادار و... در کشور و با اتکا به توان داخلی انجام ساخته شوند.

به گزارش مهر، وزیرراه و شهرسازی که در مراسم امضای این تفاهمنامه حضور داشت، درباره سندهای امضا شده بین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، سازمان هواشناسی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، اظهار کرد: یکی از تفاهمنامه‌های امضا شده در حوزه هواشناسی و استفاده از فناوری‌های نوین برای جلوگیری از خروج ارز و استفاده حداکثری از ظرفیت دانش‌بنیان داخلی برای تجهیز و تحول اساسی در حوزه هواشناسی است.

محمد اسلامی ادامه داد: هواشناسی، کاربردهایی در زمینه اطلاع‌رسانی برای بخش‌های هوانوردی، کشاورزی و غیره دارد که با استفاده و به کارگیری فناوری‌های نوین می‌تواند با قدرت بیشتری این پیش‌بینی را در اختیار ذی‌نفعان بخش‌های مختلف انجام دهد.

اسلامی گفت: موضوع دومی که مورد تفاهم معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و سازمان راهداری قرار گرفت، هوشمندسازی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای است به گونه‌ای که بتوانیم ناوگان حمل و نقل را به سمت بازدهی بیشتر، بهره‌وری بالاتر و کاهش هزینه‌ها سوق دهیم.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: موضوع دیگری که این تفاهمنامه‌ها مورد توجه قرار گرفت، واگذاری عرصه‌ای در پردیس برای پارک علم و فناوری بود که با در اختیار گرفتن این زمین بتوانند شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتری را در خود جای داده و فعالیت‌هایشان را ادامه دهند. به گفته او، همچنین در حوزه شهرسازی و مسکن هم به تفاهم رسیدیم که از فناوری‌های نوین و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای هوشمندسازی شهری استفاده کنیم.

   پیش‌بینی وقوع سیلاب

همچنین وزیر راه و شهرسازی از امضای تفاهمنامه همکاری سازمان هواشناسی با شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید نرم‌افزارهای پر قدرت پیش‌بینی وقوع سیلاب خبر داد. اسلامی افزود: با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان، محصولات جدیدی تولید می‌کنیم که محصول تفاهمنامه سازمان هواشناسی و سازمان راهداری با شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از این شرکت‌ها از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری است. او ادامه داد: در گذشته همه دستگاه‌های هواشناسی، وارداتی بود اما امروز برای تجهیز و ارتقای قدرت پیش‌بینی هواشناسی، از تولیدات داخل استفاده می‌کنیم. به گفته اسلامی، با استفاده از فناوری‌های نوین می‌توانیم به افزایش بهره وری حمل و نقل جاده‌ای، هوشمندسازی ناوگان، مصرف کمتر سوخت و پیمایش بیشتر، افزایش بهره‌وری، توسعه، نوسازی ناوگان و در نهایت کاهش قیمت تمام شده کالا اقدام کنیم.

   توسعه حمل‌ونقل استارت آپی

وزیرراه و شهرسازی با اشاره به دیگر تبعات اجرای سه سند همکاری میان وزارت راه و شهرسازی و معاونت علمی ریاست‌جمهوری گفت: بارنامه الکترونیک و توسعه فعالیت‌های شرکت‌های حمل‌ونقل استارت‌آپی از دیگر موضوعات مربوط به این تفاهمنامه مشترک است.

اسلامی ادامه داد: حمل‌ونقل سهم بزرگی در زندگی و اقتصاد مردم دارد، هر چه نظام حمل‌ونقل کیفی‌سازی شود می‌توان در جهت افزایش بهره‌وری گام برداشت.

اوگفت: هوشمندسازی موجب می‌شود ناوگان بازدهی بهتری داشته باشد ضمن آنکه نرخ‌های حمل‌ونقل متعادل شود و نوسازی ناوگان بهتر پیش رود.

وزیرراه وشهرسازی بیان کرد: ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان کشور به بلوغ رسیده است و می‌توانند نیاز سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کشور را تامین کنند.

   سانحه ریلی زاهدان، تروریستی نبود

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره سانحه رخ داده قطار زاهدان- تهران گفت: این سانحه تروریستی نبود و همچنان علت دزدیدن پیچ و پابند ریل در حال بررسی است.  او تاکید کرد: سانحه ریلی مانند دیگر حوادث رخ می‌دهد اما یکی از نکات مهم در این زمینه این است که حفاظت از این زیرساخت‌ها تشدید پیدا کرده تا دیگر شاهد بروز چنین حوادثی نباشیم اما برخی اوقات چنین حادثه‌هایی غیرقابل اجتناب می‌شود که البته بسیار معدود است. عصر چهارشنبه سوم مهر قطار مسافربری زاهدان- تهران پس از طی حدود ۱۰۰ کیلومتر از ایستگاه راه‌آهن زاهدان، در ۲ کیلومتری ایستگاه «شورو» از ریل خارج شد و بر اثر واژگونی تعدادی از واگن‌های آن، چهار نفر کشته و ۱۵۷ نفر مجروح شدند.

   عراق کاملا امن است

اسلامی همچنین درباره ناآرامی‌های اخیر عراق و بیانیه وزارت امور خارجه مبنی بر احتیاط مردم و به تاخیر انداختن سفر اربعین‌شان در این کشور، اظهار کرد: ناآرامی‌های اخیر عراق حرکت خاصی بود که با تدبیر مسوولان این کشور کنترل شد و هم‌اکنون اخباری که داریم این است که عراق کاملا امن بوده و هیچ مشکلی برای سفر زائران اربعین وجود ندارد.

وزیرراه وشهرسازی ادامه داد: هیچ مشکلی برای مراسم اربعین ندارد و مردم با عشق به کربلا می‌روند.

او اظهارکرد: برای این ایام ۸۰۰۰ دستگاه اتوبوس، ۵۵قطار و بیش از ۶۰۰ مجوز پروازی صادر شده است که مسافران را از طریق شقوق مختلف حمل و نقل به عراق و مراسم پیاده‌روی اربعین برسانیم.

 

ارسال نظر