مشوق مالی برای سرمایه‌گذاری در ایرتاکسی

۱۳۹۸/۰۷/۱۳ - ۰۰:۳۱:۲۲
کد خبر: ۱۵۴۳۷۲
مشوق مالی برای سرمایه‌گذاری در ایرتاکسی

گروه راه و شهرسازی|

آنگونه که وزیر راه و شهرسازی خبر داده است، در ایام اربعین سال جاری دو پرواز از کرمانشاه و ایلام به سمت عراق انجام خواهد شد. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز با اشاره به تلاش این شرکت برای افزایش جذب سرمایه در حوزه ایرتاکسی از تخفیف 30 درصدی خدمات فرودگاهی به هواپیماهای سبک به عنوان یکی از مشوق‌ها برای تسهیل سرمایه‌گذاری در این حوزه خبر داد. سیاوش امیرمکری همچنین با اشاره به روند تکمیل زیرساخت‌های ایرتاکسی با هماهنگی وزارت راه و سازمان هواپیمایی، گفت: فعلا امکان پرواز ایرتاکسی به فرودگاه‌های پرتردد وجود ندارد. امیرمکری در گفت‌وگو با فارس درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی ایرتاکسی در فرودگاه‌های کوچک و موضوع هوانوردی عمومی، اظهار کرد: متقاضی ایرتاکسی بخش خصوصی است. اگر بخش خصوصی با محاسبات خود تشخیص دهد که این ظرفیت می‌تواند برایش درآمدزا‌ و اقتصادی باشد، این کار را شروع می‌کند. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اظهار کرد: در این حوزه، قطعاً هر کسی که زودتر وارد شود، بیشترین سود را از این شرایط خواهد داشت.

    تکمیل زیرساخت‌های ایرتاکسی

وی با اشاره به روند تکمیلی زیرساخت‌های ایرتاکسی در کشور، گفت: در مرحله اول با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری ‌و موافقت وزیر راه و شهرسازی و حوزه معاونت حمل و نقل وزارتخانه، در حال فراهم‌سازی زیرساخت‌ها و ایجاد مشوق‌هایی برای این حوزه هستیم، اما بحث اصلی صدور مجوز برای ایجاد شرکت‌های ایرتاکسی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری است که آنها این موضوع را پیگیری می‌کنند. امیرمکری اظهار کرد: البته محدودیت‌هایی در حوزه امنیتی این پروازها وجود دارد که در حال مذاکره و تبادل نظر با دستگاه‌های مربوطه در این حوزه هستیم تا به نتیجه برسد.

    ایرتاکسی برای فرودگاه‌های کوچک

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره احتمال راه‌اندازی ایرتاکسی در فرودگاه‌های پرتردد نظیر مهرآباد و شهید هاشمی‌نژاد مشهد، اظهار کرد: در فرودگاه‌های مهرآباد و مشهد ظرفیت ‌تکمیل است و این فرودگاه‌ها ظرفیت ایرتاکسی ندارد و نیاز هم نیست، ایرتاکسی بیشتر برای جاهایی است که پرواز برنامه‌ای وجود ندارد اما فرودگاه‌ها و شهرهایی ‌که پرواز برنامه‌ای روتین زیادی دارند، و در هر ساعت که مسافر نیاز داشت، پرواز وجود دارد، نیازی به ایرتاکسی ندارد و اصلا برای مسافر هم ارزش اقتصادی ندارد چون هر لحظه پرواز وجود دارد.

    امکان پرواز از شهرهای کوچک

وی در پاسخ به اینکه اگر متقاضی ایرتاکسی قصد پرواز از شهرهای کوچک به پایتخت یا مشهد داشت، باید چکار کند؟ گفت: اگر مسافری قصد استفاده از ایرتاکسی از مناطق کم تقاضا یا فرودگاه‌های کوچک را داشت، به برخی از مراکز استان منتقل می‌شود و از آنجا به تهران سفر می‌کند. امیرمکری ادامه داد: فعلاً ایرتاکسی از فرودگاه‌های کوچک به تهران به دلیل ترافیک بالای فرودگاه تهران و محدویت‌هایی که داریم، نداریم؛ ترجیح می‌دهیم فرودگاه‌هایی که ترافیک کمتری دارند، در گام اول وارد بحث ایرتاکسی شوند. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اضافه کرد: همچنین‌ ما در این صورت دستمان بازتر است تا سایر خدمات هوانوردی عمومی ‌را در فرودگاه‌های کوچک ارایه دهیم و این خدمات در این فرودگاه‌ها مناسب‌تر خواهد بود.

    تخفیف 30 درصدی به ایرتاکسی

وی درباره اعمال تخفیف 30 درصدی بابت خدمات تعرفه فرودگاهی و ایرتاکسی و تناقض آن با قانون ماده 161، توضیح داد: ‌در قانون ماده 63 اختیاری به وزیر راه و شهرسازی داده است که به تشخیص خود برای افزایش تعداد پروازها تا 30 درصد تخفیف در تعرفه‌های فرودگاهی قائل شود. امیرمکری ادامه داد: البته این تخفیف 30 درصدی عمدتا به پروازهای زیر 2000 کیلوگرم (هواپیماهای که وزن تیک‌آف آنها زیر 2000 کیلوگرم است) اختصاص می‌یابد ‌که اغلب هواپیماهای 2 الی 3 نفره هستند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اضافه کرد: همچنین باید به این موضوع هم توجه داشت این تخفیف در تناقض با قانون ذکر شده نیست ‌‌چون ما برای افزایش پروازها بازار‌یابی می‌کنیم.

بر اساس این گزارش، هفتم خردادماه امسال شهرام آدم‌نژاد، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، در مراسم امضای تفاهم‌نامه هوانوردی عمومی ‌با حضور رییس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته از راه‌اندازی «تاکسی هوایی» در دو مسیر تا پایان سال خبر داد.

به گزارش فارس، روز 10 مهرماه امسال، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرد: ‌‌شرکت هواپیمایی ایران‌ایر‌ برای ایام اربعین امسال تعداد ۲ پرواز در قالب ایرتاکسی از کرمانشاه و ایلام راه‌اندازی کرده است.

    مزایای فعالیت ایرتاکسی‌ها  در کشور

تاکسی‌های هوایی اصطلاحی کلی است که برای همه نوع هواپیماهای دربستی مورد استفاده قرار می‌گیرد و عبارت است از استفاده از هواپیما در مسیرهای بدون برنامه پروازی که موجب صرفه‌جویی در هزینه و زمان شما می‌شود. از آنجایی که هواپیماهای مورد استفاده در تاکسی هوایی، کوچک هستند؛ در نتیجه قیمت آنها نسبت به هواپیماهای بزرگ و متوسط به‌طور قابل ملاحظه‌یی کم‌تر است.

 به گزارش «تعادل»، هزینه تعمیر و نگه‌داری هواپیما و قطعات آن، بیمه، عوارض فرودگاهی، مصرف سوخت و... نیز نسبت به هواپیماهای بزرگ و متوسط، پایین‌تر است. در کل می‌توان شرکت ارایه‌دهنده‌ خدمات تاکسی هوایی را با سرمایه به مراتب کمتری نسبت به شرکت‌های هواپیمایی بزرگ تاسیس کرد. هواپیمای بزرگ و متوسط موجود در ناوگان هوایی کشور در بسیاری از فرودگاه‌ها، به علت مشکلات فنی و عملیاتی (طول باند کوتاه؛ عدم وجود دستورالعمل‌‌های تقرب و خروجی؛ عدم وجود تجهیزات اطفای حریق مورد نیاز هواپیماهای بزرگ) امکان انجام نشست و برخاست را ندارند. درحالی که هواپیماهای سبک‌وزن (مانند تاکسی هوایی) با ابعاد و وزن کم، قابلیت کنترل بالا و... می‌توانند در بسیاری از فرودگاه‌های کوچک نشست و برخاست کرده و در نتیجه مسیرهای متنوع‌تری را در اختیار کاربران قرار دهند.

درحال حاضر، فرودگاه‌های زیادی در کشور وجود دارند که به علت کمبود تعداد مسافر، پرواز برنامه‌یی در آنها وجود ندارد. این درحالی است که اینگونه فرودگاه‌ها در تمامی طول سال فعال هستند و سالانه بودجه فراوانی صرف نگهداری از آنها می‌شود. همچنین منابع مالی زیادی نیز صرف ساخت و احداث اولیه این فرودگاه‌ها شده است. ادامه این روند تنها زیان مالی برای کشور به همراه خواهد داشت. اینجاست که سیستم تاکسی هوایی می‌تواند به مدد آید؛ زیرا این مشکلات در آن مطرح نیست. پرواز با تاکسی هوایی می‌تواند طبق تقاضای کاربر و با وجود شش و چهار یا حتی یک نفر مسافر انجام گیرد. از این رو، فعالیت هواپیماهای سبک‌وزن در قالب تاکسی هوایی، می‌تواند خلأ موجود در ناوگان هوایی کشور را تا حدود زیادی برطرف کرده و به رونق فرودگاه‌ها به خصوص فرودگاه‌های کوچک و نزدیک کردن آنها به مرز سوددهی مثمرثمر باشد. هواپیماهای کوچک و با ظرفیت پایین، پرسنل کم‌تری نیاز دارند (عموماً یک و در مواردی دو نفر برای هر پرواز به صورت مستقیم)، سوخت به مراتب کم‌تری مصرف می‌کنند و... که این نکات به ارتقای بهره‌وری و کاهش هزینه‌های پرواز، کمک شایانی می‌کند. این ویژگی‌ها، دقیقاً منطبق بر نیازها و اقتضائات صنعت تاکسی‌های هوایی است.

بهره‌گیری از موتورهای جت و وزن کم سبب می‌شود که این هواپیماها از سرعت مناسبی برخوردار بوده و بتوانند در مسیرهای طولانی، صرفه‌جویی در زمان را به عنوان یکی از مزایای برجسته‌ تاکسی هوایی، به وجود آورند.

پرواز براساس تقاضا، اصلی‌ترین و برجسته‌ترین ویژگی ‌این سیستم است. به عبارت ساده‌تر در این سیستم، پروازها طبق تقاضای کاربران انجام می‌شوند. این ویژگی‌، سیستم را برای جابه‌جایی مسافرین بسیار ایده‌آل می‌کند؛ زیرا متقاضی می‌تواند با طیّ کم‌ترین تشریفات اداری به شرکت ارایه‌‌دهنده خدمات تاکسی هوایی رجوع و با پرداخت بهای مورد نیاز، پروازی را در زمان دلخواه و از مبدأ به مقصد مطلوب درخواست کند. پرواز مورد نظر در ساعت مقرر، بدون اینکه به انتظار طولانی در سالن ترمینال فرودگاه برای چک کردن بلیت صدور کارت پرواز و تحویل بار نیاز باشد، به سرعت انجام شده و مسافر را از کوتاه‌ترین مسیر به مقصد نهایی خواهد رساند.

از طرف دیگر، براین اساس، شرکت‌های فعال در این صنعت، پروازهای خالی و بدون صرفه اقتصادی نخواهند داشت. شاید ساده‌‌ترین مثال، همین تاکسی‌های دربست در برابر اتوبوس‌های ساعتی است. شرکت‌های هوایی بزرگ در حکم اتوبوس‌های بزرگی هستند که باید سر ساعت در ایستگاه حاضر شوند تا مسافر در صورت تمایل سوار آن شود. این اتوبوس‌ها حتی بدون مسافر نیز موظف به خدمات‌رسانی‌اند. این نکته (تقاضامحوری)، مهم‌ترین وجه تمایز بین صنعت تاکسی‌های هوایی از دیگر زیرشاخه‌های صنعت هوایی است.

 

ارسال نظر