پلیس از رای مثبت به طرح جدید ترافیک پشیمان شد

۱۳۹۸/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۲۸۹
پلیس از رای مثبت به طرح جدید ترافیک پشیمان شد

گروه راه و شهرسازی|

 طرح ترافیک پیشنهادی معاونت حمل و نقل شهرداری تهران از ابتدا مخالفان بسیاری داشت اما در نهایت شهرداری موفق شد طرح خود را اجرایی کند. یکی از مخالفان این طرح پلیس راهور تهران بود اما بعد از رایزینی‌های انجام شده پلیس در نهایت به اجرای این طرح رضایت داد. اما با حذف طرح زوج و فرد از ابتدای تیرماه سال جاری ورق برگشت و اکنون پلیس هم به جرگه مخالفان پیوسته و معتقد است طرح کنترل و کاهش آلودگی هوای تهران مشکلاتی را برای شهر و شهروندان به وجود آورده است.

این درحالی است که مسوولان شهری در گزارشی عنوان کردند با اجرای این طرح میزان ترافیک تهران 35 درصد کاهش یافته است. البته برخی اعضای شورای شهر تهران از جمله محمد علیخانی رییس کمیسیون حمل و نقل شورا معتقدند طرح کاهش آلودگی هوای تهران موفق نبوده است.

محمد علیخانی با اشاره به اینکه اجرای طرح کاهش آلودگی هوا به اهداف خود نرسیده است، گفت: تصمیم در مورد ادامه اجرای طرح بر عهده شورای عالی ترافیک تهران است. نقدهای زیادی به اجرای این طرح وارد است و بر اساس برخی بررسی‌ها کنترل ترافیک و کاهش آلودگی هوا با اجرای طرح جدید میسر نشده است.

او با اشاره به اینکه پلیس راهور مخالفت‌هایی بر اجرای این طرح داشته است، گفت: اظهارات مسوولان راهور نشان می‌دهد پلیس از رأی به طرح ترافیک جدید پشیمان شده است هر چند در شورای عالی ترافیک پلیس اجرای طرح را قبول کرد.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه دولت به پلیس و شهرداری بدهی‌های زیادی به دلیل عدم واریز مبالغ جریمه‌ها نداشته است، گفت: در مورد ادامه طرح ترافیک جدید، شورای عالی ترافیک باید تصمیم‌گیری کند که شورای شهر عضو آن نیست البته اگر تصمیم اعضای شورای عالی بر لغو طرح باشد، طرح کاهش در تهران اجرایی نمی‌شود. همچنین سردار سیدکمال هادیان‌فر، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با انتقاد از طرح ترافیک جدید اظهارکرد: این طرح باعث کاهش آلودگی هوا و ترافیک نشده و همچنین مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده است.

در این خصوص نامه‌ای به شهرداری تهران نوشته و مشکلات را در این نامه توضیح داده‌ایم .در نامه صراحتا اعلام کرده‌ایم این طرح، مشکل ترافیک تهران را برطرف نکرده ضمن آنکه باعث ایجاد گره ترافیکی شده است.

  کاهش ۶۸میلیاردی درآمد شهرداری

یکی دیگر از مشکلاتی که این طرح برای شهر تهران ایجاد کرده، گران‌تر شدن هزینه رفت و آمد در سطح شهر است. هر چند شهرداری اصرار دارد طرح ترافیک جدید باعث کاهش درآمدهای این نهاد شده است اما نظر شهروندان در این باره متفاوت است. محسن پورسیدآقایی، معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران در واکنش به برخی شائبه‌ها مبنی بر درآمد میلیاردی شهرداری از محل عوارض طرح‌های ترافیکی گفت: برخی درصدد القای کلیدواژه «پولی کردن» هستند.

او در پاسخ به برخی شائب‌های مطرح شده در مورد سود مالی شهرداری از اجرای طرح کاهش آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) با بیان اینکه بارها اعلام کردیم با اجرای طرح‌های جدید ترافیکی به دنبال کسب درآمد نیستیم، گفت: با اینکه بارها با اعلام آمار و ارقام دقیق ثابت کرده‌ایم که درآمد شهرداری با اجرای طرح‌های ترافیکی جدید نه تنها افزایش نداشته بلکه کاهش داشته است اما برخی‌ها همچنان درصدد القای کلید واژه «پولی شدن» یا «کسب درآمد شهرداری» هستند.

پورسیدآقایی با اشاره به آمار و ارقام مستند در معاونت حمل ونقل گفت: میزان تردد خودروها در محدوده طرح زوج و فرد سابق در تابستان سال گذشته، 4 میلیون و ۵۰۰ هزار تردد در روز مخالف پلاک ثبت شده است که درآمد شهرداری از این محل به صورت دقیق ۹۲ میلیارد و ۶۸۶ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۵۷۶ تومان بوده است و دقت داشته باشید که این در حالی است که خودروها سه روز در هفته مجاز به تردد در محدوده بودند.

پورسیدآقایی با بیان اینکه با اجرای طرح جدید و لغو طرح زوج و فرد، میزان تردد خودروها در محدوده طرح تنها به ۲۰روز مجاز تقلیل یافت، گفت: امسال در سه ماهه تابستان تعداد خودروهایی که بیشتر از ۲۰ روز مجاز تردد داشتند، حدود ۲ میلیون خودرو بوده که نشان می‌دهد مردم مراعات کرده‌ و تنها در محدوده همان ۲۰ روز مجازشان و حتی کمتر در محدوده تردد داشتند.

 او افزود: درآمد شهرداری تهران در تابستان سال جاری به‌طور دقیق ٢۴ میلیارد و ۶١۴ میلیون و ۶٩١ هزار و ٧۶٣ تومان است و با یک حساب سرانگشتی می‌بینیم که درآمد شهرداری در پی اجرای طرح جدید حدود ۷۲درصد کاهش داشته است.

معاون شهردار تهران افزود: در حالی شهرداری تهران در حوزه درآمد طرح ترافیکی جدید با کاهش حدود ۶۸ میلیارد تومانی روبه‌رو است که برخی درصدد هستند با نادیده گرفتن این کاهش درآمد، ما را متهم به پولی کردن معابر کنند. به دنبال آن هستیم که جدول درآمدی شهرداری تهران از محل طرح‌های ترافیکی را به صورت روزانه در سامانه شفافیت منتشر کنیم تا راه بر هرگونه ابهام‌آفرینی بسته شود.

 

ارسال نظر