شناسایی ١٠ هزار خطر در 350 بوستان‌ تهران

۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۰۳۹
شناسایی ١٠ هزار خطر در 350 بوستان‌ تهران

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

روز هفتم مهر ماه روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی یادآور شهادت آتش‌نشانان شجاع کشور است. به همین مناسبت روز گذشته جلسه شورای شهر تهران با حضور تعدادی از آتش‌نشانان شهر برگزار و از زحمات آنها قدردانی شد.

به گزارش «تعادل»، در این جلسه زهرا صدر اعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره ایمنی شهر تهران توضیحاتی ارایه کرد و گفت: در راستای نهادینه‌سازی الزامات  HSE (بهداشت، ‌ایمنی و محیط زیست) و به منظور پیشگیری از بروز مخاطرات مربوط به سلامت، ایمنی و محیط زیست طی سال‌های گذشته، پایش الزامات HSE  با همکاری چند دانشگاه و در ۸ محور اصلی ازجمله اماکن عمومی نظیر پارک‌ها و فضای سبز، مراکز تفریحی، سینماها، مراکز تجاری و مذهبی با تجزیه و تحلیل حوادث، شناسایی مخاطرات و ارزیابی ریسک، بازرسی‌های مستمر ایمنی و بهداشتی، تدوین دستورالعمل و روش‌های اجرایی کار و آموزش همگانی مورد پیگیری قرار گرفته است. بر اساس نتایج به دست آمده میزان اجرایی شدن ضوابط مربوطه، به ویژه در پارک‌های شهری به‌طور جدی نگران‌کننده است.

به گفته او، در بررسی‌ها پس از بازدید از ۳۵۰ پارک، در مجموع ۱۰ هزار خطر، شناسایی شده است، نوری با بیان اینکه ۷ هزار خطر در حوزه ایمنی و بهداشت و ۳هزار خطر در حوزه محیط زیست گزارش شده است، تصریح کرد: در این میان مخاطرات فیزیکی با ۶۵ درصد و مخاطرات فیزیکی مواجهه با برق گرفتگی با ۲۱ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. درحوزه مخاطرات زیست محیطی نیز استفاده نادرست از منابع مختلف آب، انرژی و آلودگی خاک و هوا، استفاده نادرست از منابع آبی در پارک‌ها با ۳۹ درصد دارای بیشترین سهم بوده است.

رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه در بررسی دیگری ایمنی کودکان در زمین‌های بازی پارک‌های شهری اعم از پارک‌های محلی ناحیه‌ای منتخب ۵منطقه در نواحی شمال، جنوب، مرکز، شرق و غرب تهران بررسی شده است، گفت: نتایج حاکی از آن است که بیش از ۶۸ درصد وسایل بازی پارک‌ها می‌تواند مخاطرات و آسیب‌هایی را برای کودکان به همراه داشته باشد. همچنین نتایج مطالعات دیگری نیز   روی وضعیت ایمنی، بهداشتی و محیط زیستی تعدادی از پارک‌های تهران به ترتیب میزان مطلوبیت شاخص ایمنی را 2.59 و 9.52 درصد نشان داده‌ است.

او تاکید کرد: به‌طور کلی ضعف ملاحظات ایمنی در سیستم‌های برقی و مکانیکی آب نماها و همچنین نبود امکانات مناسب بهداشتی و امدادی، عمده‌ترین خطرات و مشکلاتی است که در سال‌های اخیر حوادث ناگواری را متوجه کودکان و حتی بزرگسالان در پارک‌های شهری کرده است.

نوری با اشاره به چالش‌های پیش‌روی این حوزه گفت: در حال حاضر نارسایی در آگاهی و ضعف در تخصیص بودجه کافی برای دستیابی به اهداف مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست پارک‌ها، وجود مراکز متعدد تصمیم‌گیری و فقدان هماهنگی در ساختار مدیریتی موجود، فقدان روشی کارآمد برای نظارت منطقی بر نحوه عملکرد پیمانکاران و مهم‌تر از همه ضعف در بازرسی‌ها و پایش‌های ادواری از وضعیت بهداشت، ایمنی و محیط زیست، عمده‌ترین چالش‌های پیش‌رو است.

او با بیان اینکه لزوم توجه به مقوله ایمنی در راس امور خدماتی از سوی مدیریت شهر در کلیه مراحل برنامه‌ریزی، اجرا و نگهداری امری اجتناب ناپذیر است، تاکید کرد: از سوی دیگر با وجود شناسایی ۱۱۷ الزام قانونی، آیین نامه اجرایی و دستورالعمل و ۱۶ سازمان، نهاد و دستگاه متولی و مسوول در حوزه بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)، آسیب‌های اجتماعی و مراکز کنترل و پیشگیری آسیب‌های اجتماعی، همچنان آسیب‌های اساسی گریبانگیر شهر و شهروندان است. بازار تهران، انبار نفت شهران، تاسیسات برق فشار قوی بعثت، خطوط انتقال سوخت، مراکز فروش و حمل و نقل مواد شیمیایی در سطح شهر و خلاهای نظارتی بر ایمنی و بهداشت کار و کارگران در اصناف از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که لازم است رسیدگی به موضوع ایمن‌سازی آنها در اولویت قرار گیرد.

وجود 10 هزار خطر برای 350 پارک رقم قابل توجهی است که نشان از ناامنی بالای پارک‌های شهر دارد. برق گرفتگی تاکنون جان چند کودک را در پارک‌های نقاط مختلف شهر گرفته است. بنابراین ایمن‌سازی پارک‌ها باید در اولویت کاری مدیران مربوطه قرارگیرد تا دیگر شاهد حوادث تلخی از این دست نباشیم. به گفته نوری پیگیری کاربست الزامات  HSE، ارتقای سطح ایمنی و توان عملیاتی مدیریت بحران در اداره شهر، ظرفیت‌سازی و ارتقای آگاهی و آمادگی شهروندان در برابر حوادث مختلف طبیعی و انسان‌ساز از جمله مهم‌ترین اموری است که برای صیانت از سلامتی و ایمنی شهروندان ضرورت دارد در اولویت برنامه‌ریزی‌های اجرایی قرار گیرد.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ایمنی، سلامت و محیط زیست در عین قرابت با یکدیگر، اموری تخصصی هستند، گفت: به نظر می‌رسد، از بین این سه مقوله، مساله حفظ ایمنی شهروندان بیشتر از دو مقوله دیگر در راستای ماموریت‌های شهرداری قرار دارد و لازم است اهتمام بیشتری به امر ایمنی صورت گیرد.

نوری با اشاره به سند برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران تاکید کرد: شهرداری به عنوان مسوول اصلی حفظ ایمنی در فضاهای عمومی شهر موظف است به منظور پیشگیری از وقوع حوادث و افزایش ایمنی تردد شهروندان در فضاهای عمومی شهر، ساختار مدیریت ایمنی و بحران و HSE شهر تهران را بازنگری کند و شیوه‌نامه نظام مدیریت و بازرسی و نظارت بر عملکرد و فعالیت کلیه پیمانکاران را با هدف پیشگیری و کاهش حوادث تدوین کند.

نوری همچنین عنوان کرد: تنوع ماموریت‌های آتش‌نشان در سطح شهر تهران علاوه بر حوادث آتش‌سوزی در فضاهای مختلف شامل انواع حوادث شهری نظیرآوارهای ساختمانی، مقابله با مواد شیمیایی خطرناک، سقوط افراد، برق گرفتگی، غرق شدگی، محبوس شدگی و غیره نیز شامل می‌شود و همین امر سبب شده تا کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران بر دو موضوع در حوزه ایمنی و آتش‌نشانی طی دو سال فعالیت خود تمرکز ویژه‌ای داشته باشد. طی دوره جدید مدیریت شهری ۳۰۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان صرف تجهیزات آتش‌نشانان شد و تعداد ایستگاه‌ها به ۱۳۰ ایستگاه رسید.همچنین ۶ ایستگاه نیز در دست احداث است.

    پایش ساختمان‌های پرخطر پایتخت

مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی نیز در حاشیه حضورش درجلسه علنی شورای شهر تهران به مناسبت روز آتش‌نشان در جمع خبرنگاران با ارایه گزارشی از وضعیت سرمایه نیروی انسانی گفت: ۱۳۳۸ آتش‌نشان در طرح پایش سلامت جسمانی و روانی شرکت کردند. درراستای حمایت از ایثارگران و خانواده‌های شهدای آتش‌نشان ۲.۷ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده و موضوع سخت و زیان‌آور بودن شغل آتش‌نشانی نیز در شورای عالی استان‌ها در حال پیگیری است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی افزود: ۲۰۰۰ دست اورکت و شلوار ضد حریق خریداری شده است. تجهیزات ویژه حفاظت فردی آتش‌نشانان اعم از دستکش و چکمه ضد حریق نیز خریداری شده است.تاکنون ۲۱ دستگاه نردبان و بالابر هیدرولیک و ۶۴دستگاه فن تونلی و معمولی خریداری شده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی با بیان اینکه ۲۰ هزار ساختمان در طرح نظام بازرسی ایمنی ساختمان‌ها مورد بازرسی قرار گرفتند و ۹۵ برج و ۸ شهرک مسکونی نیز در طرح ۹۹۹ پایش شده‌اند، اظهارکرد: سامانه هوشمند پایش خودروهای آتش‌نشانی روی ۱۱۸دستگاه خودرو انجام شده است. ۲۹ هزار و ۹۵۷ نفر در قالب اجرای طرح حامی ایمنی آموزش داده شده‌اند و ایمنی ۳۱۰۰ مدرسه نیز پایش شده است.

او در مورد تدوین اسناد شناسنامه فرآیندهای سازمانی آتش‌نشانی گفت: 4 سند آماده و 3 سند دیگر در حال تهیه است و در حال بازنگری سند راهبردی افق ۱۴۰۴ سازمان و اسناد عملیاتی مرتبط هستیم، چرا که معتقدیم سند باید متناسب با دوره جدید مدیریت شهری و تغییرات شهر تهران بازنگری شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی همچنین از تشکیل کارگروه عملیاتی ویژه ایمنی مترو تهران خبر داد و گفت: در پی وقوع حریق در میدان حسن آباد با همکاری وزارت میراث فرهنگی دوره‌های ویژه مقابله با حریق در بناهای تاریخی با همکاری دانشگاه تهران تشکیل شده است.

داوری در خصوص زمان پاسخگویی به حریق در شهر تهران اظهار کرد: این زمان در دنیا 6 دقیقه است که یک دقیقه برای اطلاع‌رسانی‌، یک دقیقه تجهیز و تحلیل و 4 دقیقه به عنوان زمان سفر پیش بینی می‌شود که میانگین پاسخگویی آتش‌نشانی تهران 5 دقیقه و 55 ثانیه است که البته این زمان میانگین است و ما در نقاطی همچون مرکز و شمال شهر تهران که ترافیک زیادی وجود دارد، مجبور هستیم ایستگاه‌ها را افزایش دهیم تا پاسخگویی بهتر انجام شود. در حال حاضر 131ایستگاه در تهران وجود دارد که باید تا پایان برنامه سوم عدد ایستگاه‌ها به 145 ایستگاه برسد و در حال بررسی جانمایی ایستگاه‌ها هستیم.

داوری در خصوص برگزاری جلسات ارتقای ایمنی ایستگاه‌های مترو گفت: بیش از یک سال است که جلسات دوره‌ای با مسوولان مترو برگزار می‌کنیم و در همه موضوعات مترو همچون ایستگاه، قطار، تونل و غیره موضوع ایمنی را پیگیری می‌کنیم و ضوابطی در این رابطه در حال تدوین است که به جمع‌بندی خواهیم رسید.

     تصویب کلیات بهای بلیت موزه نقشه تهران

اعضای شورای شهر تهران در ادامه کلیات لایحه تعیین بلیت بازدید از موزه نقشه تهران را تصویب کردند. بر اساس پیشنهاد شهرداری بهای بلیت برای بازدیدکنندگان داخلی ۴۰ هزار تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی ۵۰ هزار تومان پیش بینی شده است و هر ساله بر اساس مصوبه هیات دولت در خصوص ورودی نرخ موزه‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین در تبصره یک این لایحه برای بازدیدکنندگان خاص از جمله دانش‌آموزان، دانشجویان و بازدیدهای گروهی تخفیف ۵۰ درصدی درنظر گرفته شده است. همچنین دراین جلسه نامگذاری 24 کوچه و خیابان مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد.

 

ارسال نظر