عوارض قطع درخت از 680 هزار تومان تا 118 میلیون تومان

۱۳۹۸/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۷۸۱

گروه راه و شهرسازی|

کمترین و بیشترین نرخ عوارض قطع درختان در شهر تهران برای سال 98 اعلام شد. اصلاحیه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران، در سال 97 بررسی و تصویب شد و بر اساس آن متقاضیان برای قطع درختانی با محیط بن 15 تا 30 سانتی‌متر باید 686 هزار تومان پرداخت کنند. بیشترین نرخ عوارض هم مربوط به قطع درختانی با محیط بن 310 سانتی‌متر، 118 میلیون تومان تعیین شده است. جدول نرخ عوارض قطع درختان از 30 سانتی‌متر شروع شده و به ازای هر 10 سانت که به محیط بن درخت اضافه می‌شود، مبلغ عوارض نیز افزایش می‌یابد. به گفته آرش حسینی‌میلانی، عضو کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران400 هکتار از فضای مشجر در تهران باقی مانده که بن درختان آن 100 سانتی‌متر است .

در کلان‌شهری مانند تهران که سال‌ها است با آلودگی هوا دست به گریبان است و سالانه هزاران نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، درختان نقش مهمی در تعدیل آلودگی هوا دارند. طبق تحقیقات هر درخت سالم بطور متوسط ۱۰۰ تا ۱۴۰ کیلوگرم اکسیژن تولید می‌کند، حال فرض کنید با توجه به آلودگی هوا در شهر تهران و پدیده وارونگی هوا یک هکتار جنگل چه تأثیری می‌تواند در وضعیت آب و هوا داشته باشد.

طی سال‌های گذشته بر اثر سیاست‌های غلط حوزه ساخت وساز، بسیاری از درختان تهران قطع شد. مصوبه برج باغ‌ها باعث شد تا حدود 4 هزار هکتار از باغ‌های شهر از بین برود و جای آنها را برج‌های سر به فلک کشیده گرفت. چنارهای خیابان ولیعصر که در سال 1330 حدود 60 هزار اصله بود طی این سال‌ها به کمتر از 10 هزار اصله کاهش پیدا کرد و چنارها قربانی ساخت و ساز‌های غیر اصولی شدند. اکنون با قدم زدن در خیابان ولیعصر در هر چند متر بین درختان غمگین و نزار چنار، می‌توان جای خالی تنه درختان قطوری را دید که روزگاری هم به شهر هویت می‌بخشیدند و هم باعث زیبایی دوسوی خیابان می‌شدند.

 یکی دیگر از تنفس گاه‌های شهر تهران بوستان جنگلی چیتگر است که این بوستان نیز به دلیل عدم مدیریت صحیح و لجبازی شرکت آبفا و شهرداری منطقه 22 در مسیر تخریب و نابودی قرار گرفته است. شرکت آبفای تهران آب این بوستان را قطع کرده و درختان زیادی خشک شده و آفت به جان آنها افتاده است. طی این سال بخش‌هایی از باغ‌های لویزان، ازگل، دارآباد نیز از بین رفت. به گفته محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران باغاتی که باقی مانده است روی فرم نیست؛ اسمش روی سند فقط باغ است وگرنه وقتی ملاحظه می‌کنیم، می‌بینیم اینها باغ بزرگی بودند و در حال حاصر با 5 و 10 درخت سرپا هستند و بقیه خشک شده‌اند. به گفته مسوولان، سرانه فضای سبز در تهران ۱۶ متر است که این سرانه بر‌اساس شاخص سازمان ملل در کلان‌شهرها ۱۵ متر تعریف شده است اگر این آمار واقعیت هم داشته باشد، باید در نظر داشت که با شرایط خاص تهران قطعا این سرانه فضای سبز پاسخگوی نیاز شهروندان تهرانی نیست . درحالی که تهران از آلودگی هوا رنج می‌برد مسوولان باید به شکل جدی‌تری به فکر نجات درختان شهر باشند . تعیین عوارض برای قطع درختان روش مناسبی است و می‌تواند تا حدودی بازدارنده باشد. در یکی از تبصره‌های این مصوبه آمده است، شهرداری تهران موظف است با محوریت سازمان بوستان‌ها و فضای سبز و همکاری مرکز مطالعات نسبت به تدوین عوارض حفظ و گسترش فضای سبز بر اساس ارزش اکولوژیک درختان با شاخص‌های گونه بندی، محیط بن، محل واقع شدن درختان و هزینه نگهداشت درختان و... اقدام و لایحه مربوطه را برای اجرا در سال 99، حداکثر تا اول تیر سال جاری جهت تصویب به شورای شهر ارایه کند.  همچنین درختی که به علت آفت زدگی، بیماری، انگل و با علل غیر عمد دیگر خشک شده یا احتمال سرایت آفت و بیماری از آن به دیگر درختان و گیاهان وجود داشته باشد یا احتمال سقوط آن برود، در این صورت باید به جای آنها نهال به میزان دو برابر محیط بن درخت غرس شود. علاوه بر این شهرداری تهران موظف است برای اشخاصی که باغات را حفظ و به غرس درختان اقدام می‌کنند، بسته تشویقی ارایه کند. البته تعیین عوارض زمانی مفید تاثیرگذار باشد که این عوارض واقعا اعمال شوند و با سفارش و تغییر در پرونده مشمول تخفیف نشوند. به گفته میلانی، عضو شورای شهر قطع درختان جریمه کیفری دارد، اما تاکنون در تهران کسی برای قطع درختان زندان نرفته و برخورد بازدارنده‌ای با افرادی که درختان را قطع می‌کنند، انجام نشده است. بنابراین به نظر می‌سد سخت‌گیری‌ها باید در این زمینه افزایش یابد.

Taadol-13

ارسال نظر