ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۶۹۶

کاهش 160 میلیون تومانی قیمت مسکن در برخی شهرها

حسام عقبایی، نایب‌رییس اتحادیه مشاوران املاک با پیش‌بینی رکود بی‌سابقه مسکن در نیمه دوم امسال، گفت: در برخی شهرهای اطراف تهران از جمله پرند قیمت مسکن ۹۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان کاهش یافته است. عقبایی در گفت‌وگو با تسنیم درباره بازار مسکن در پاییز و زمستان 98 اظهار کرد: امسال شاهد رشد 120 درصدی قیمت مسکن بودیم و همین امر موجبات کاهش میزان معاملات مسکن فراهم کرده است. وی با بیان اینکه در تابستان امسال معاملات مسکن تا 80 درصد کاهش یافت، تصریح کرد: بررسی روند معاملات نشان می‌دهد در تیرماه 98 بالغ بر 78 درصد کاهش یافته است. وی با یادآوری اینکه پیش‌بینی می‌کردیم به دلیل رکود قیمت‌ها در تابستان کاهش یابد، افزود: ما احتمال می‌دادیم واحدهای بالای 150 متر تا پایان شهریور 30 درصد ارزان‌ شوند که این اتفاق زودتر به وقوع پیوست. نایب‌رییس اول اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: در واحدهای کوچک متراژ نیز نزول قیمتی آغاز شده به‌طوری‌که در شهرهای اطراف تهران از جمله پرند قیمت‌ها 90 تا 160 میلیون تومان کاهش یافته است. عقبایی با اشاره به کاهش 20 تا 30 درصدی قیمت واحدهای کوچک متراژ در تهران، یادآور شد: به عنوان مثال یک آپارتمان که پیش از این 650 تا 700 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شد الان به 500 تا 550 میلیون تومان کاهش یافته است.

۳۰ درصد حاشیه‌نشینان از مهاجران شهری هستند

مجید روستا، عضو هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران سکونتگاه‌های غیررسمی و مسائل مربوط به آن را نیازمند یک نظام برنامه‌ریزی جدی خواند تا به وسیله آن بتوان این مساله را مدیریت کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روستا در نشست تخصصی از «حاشیه نشینی تا اسکان غیررسمی در ایران» که در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد، اظهار کرد: سکونتگاه‌های غیررسمی (حاشیه نشینی) باید به عنوان یک نظام برنامه‌ریزی نگریسته شود و در این خصوص مشارکت مردم در بهبود این شرایط بسیار مهم و موثر است. وی ادامه داد: مباحث مربوط به حاشیه نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی نیازمند تدوین یک برنامه اقدام مشترک است که همه ذی‌نفعان و دستگاه‌های مرتبط در آن حضور یابند و انجام وظیفه کنند. روستا گفت: همچنین در مقوله حاشیه‌نشینی موضوع پیشگیری از گسترش این سکونتگاه‌ها نیز از ارزش خاصی برخوردار است که در این خصوص باید برنامه‌ریزی شود؛ زیرا جامعه به‌شدت به سوی شهری شدن پیش می‌رود و بخش عمده‌ای از کسانی که به سوی شهرنشینی گرایش پیدا می‌کنند، افرادی هستند که دارای درآمد پایین هستند. بنابراین نیازمند اساسی برای مدیریت این موضوع هستیم. وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: از موضوع حاشیه‌نشینی در گذشته با عناوینی مانند کپرنشینی، مفت‌آباد و حلبی‌آباد یاد می‌شد که امروز این بحث به عنوان حاشیه نشینی مطرح می‌شود اما آنچه در این خصوص مهم است و بنده به آن اعتقاد دارم باید به آن اطلاق شود، سکونتگاه‌های غیررسمی است. روستا گفت: در این سکونتگاه‌های غیررسمی به دلیل اینکه خدمات آموزش، بهداشت و مسائل فرهنگی برنامه‌ریزی نشده است، برنامه‌های خودانگیخته ایجاد خواهد شد که به همراه خود آسیب‌های اجتماعی فراوانی را خواهد داشت. وی اعلام کرد: در سکونتگاه‌های غیررسمی افرادی زندگی می‌کنند که متاسفانه ارزش کار اقتصادی آنها دیده نمی‌شود و بیشترین چیزی که از آنها قابل مشاهده است، آسیب‌های اجتماعی ناشی از این مناطق است که ناشی از دسترسی نداشتن این افراد به امکانات است. روستا اظهار داشت: دنیا به سوی تجربه یک زندگی شهری پیش می‌رود و در حال حاضر در ایران جمعیت شهری ۷۰ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد. در صورتی که نرخ رشد جمعیت در تهران ۲ و یک دهم است، شاهدیم که جمعیت تهران در حال افزایش است که این امر ناشی از مهاجرت‌هایی است که به تهران انجام می‌شود و شامل گروه‌های کم درآمد است که نیاز به خدمات رفاهی و شهری دارند، بنابراین به سوی تهران مهاجرت می‌کنند. عضو هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در سکونتگاه‌های غیررسمی یا حاشیه‌نشینی افرادی هستند که از روستاها و شهرها مهاجرت کرده‌اند و در این میان ۳۰درصد از آنها افرادی کم‌درآمدی هستند که از مناطق شهری به حاشیه‌نشینی پناه آورده‌اند.

عودت ۲۰ درصد قیمت بلیت با تاخیر پروازها

ویرایش جدید آیین‌نامه حقوق مسافران هوایی منتشر شد. بر اساس این اصلاحیه، شرکت‌های هواپیمایی مکلف هستند در تاخیرهای بالای ۵ ساعت علاوه بر پذیرایی، ۲۰درصد قیمت بلیت را به عنوان خسارت به مسافرات برگردانند. به گزارش مهر، سازمان هواپیمایی کشوری ویرایش جدید (شهریور ۹۸) آیین نامه حقوق مسافران هوایی را منتشر کرد که در این ویرایش، در خصوص تأخیرهای پروازی تغییراتی اعمال شده است. بر اساس آیین نامه جدید، در صورت تأخیر پرواز از ۲ تا ۳ ساعت، از مسافران پذیرایی نوع اول (میان وعده) و در صورت تأخیر ۳ تا ۵ ساعت از آنها پذیرایی نوع دوم (یکی از سه وعده اصلی) خواهد شد. همچنین در صورتی که میزان تأخیر پرواز از ۵ ساعت بالاتر باشد، شرکت هواپیمایی موظف است علاوه بر پذیرایی نوع‌های اول و دوم، ۲۰ درصد قیمت بلیت را به عنوان خسارت به مسافر مسترد کند. ضمن اینکه ایرلاین مذکور موظف به انتقال مسافران از طریق مسیرها یا هواپیماهای جایگزین خواهد بود.

 

ارسال نظر