درخواست انبوه‌سازان برای افزایش سقف وام خرید و ساخت

۱۳۹۸/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۹:۰۳
کد خبر: ۱۵۳۶۰۵
درخواست انبوه‌سازان برای افزایش سقف وام خرید و ساخت

گروه راه و شهرسازی|

همگام با کاهش تاثیر تسهیلات خرید و ساخت مسکن به دلیل جهش قیمت‌ها، انبوه‌سازان در نامه‌ای به وزارت راه و شهرسازی خواستار افزایش تسهیلات خرید و ساخت مسکن شدند تا ساخت و ساز و خرید و فروش مسکن جان تازه‌ای بگیرد درحالی که بهترین راهکار در شرایط کنونی برای رونق بخش مسکن، بازگشت تعادل به بخش عرضه و تقاضا از طریق ورود خانه‌های خالی به بازار و تحویل واحدهای مسکن مهر است و رشد سقف تسهیلات چندان راهگشا نیست. با جهش قیمت مسکن از ابتدای سال 97 و تداوم آن در ماه‌های بعد، حجم قراردادهای خرید و فروش مسکن روندی کاهشی داشت و علت آن هم افت قدرت اقتصادی متقاضیان خرید مسکن بود، در این میان و طی یکسال و نیم گذشته که قیمت‌ها در بخش مسکن بیش از 70 درصد رشد داشت، سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن تغییری نکرده و ثابت مانده است.

براساس گزارش بانک مرکزی درباره تحولات بازار مسکن پایتخت درمرداد ۹۸، متوسط نرخ خرید و فروش یک مترمربع واحد مسکونی معامله شده 13میلیون و 30 هزار تومان بوده است؛ بنابراین با تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی زوج‌های خانه اولی که بیشترین سقف تسهیلات پرداختی است، می‌توان حدود 12 متر خانه خرید، ‌این درحالی است که زوج‌های خانه اولی در مرداد ماه سال 97 با وام 160 میلیونی، قادر به خرید 21 مترمربع واحد مسکونی بودند. طبق این آمار، سهم تسهیلات خرید مسکن طی یک سال گذشته به‌شدت کاهش یافته و به عنوان نمونه از مرداد 97 تا مرداد 98 از 21 متر به 12 مترمربع رسیده است.البته کم‌اثرشدن وام‌ها فقط مربوط به تسهیلات خرید مسکن نیست بلکه با نوسان نرخ ارز از اردیبهشت سال گذشته تاکنون، قیمت مصالح، دستمزد کارگر و... هم افزایش چشمگیری داشته است موضوعی که موجب کم رنگ شدن تسهیلات ساخت مسکن هم شده است برهمین اساس کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان کشور در نامه‌ای به سرپرست معاونت ساختمان وزارت راه خواستار افزایش تسهیلات بانکی به رقم ۱۵۰ میلیون تومان برای خرید مسکن، ۲۵۰ میلیون تومان بابت ساخت هر واحد مسکونی و ۱۵۰ میلیون تومان برای بافت فرسوده شدند.

درهمین راستا «فرشید پورحاجت»، دبیرکانون انبوه‌سازان کشور درباره خواسته‌های انبوه‌سازان به ایرنا گفت: این کانون به عنوان متولی بخش خصوصی کشور در حوزه تولید و عرضه مسکن در این نامه خطاب به محمود محمودزاده (سرپرست معاونت ساختمان وزارت راه) آورده است که به دلیل افزایش قابل توجه قیمت تمام شده ساخت و در نتیجه افزایش قیمت واحدها، مبلغ تسهیلات فعلی برای خرید مسکن انفرادی کافی نیست.

پورحاجت ادامه داد: تسهیلات فعلی برای خرید مسکن انفرادی با سپرده‌گذاری قبلی به میزان ۶۰ میلیون تومان به اضافه ۲۰ میلیون تومان به عنوان جعاله، سهم ناچیزی در قیمت واحدهای مسکونی دارد و برای خانه‌دار شدن گروه هدف جامعه به هیچ عنوان کافی و موثر نیست.او اظهار کرد: افزایش سقف تسهیلات خرید و افزایش مبلغ قابل تقسیط همراه با افزایش مدت بازپرداخت می‌تواند موجب تسهیل و تقویت قدرت خرید متقاضیان و خانه‌دار شدن افراد فاقد مسکن، به ویژه گروه هدف جامعه باشد.

دبیر کانون انبوه‌سازان کشور اضافه کرد: در این نامه پیشنهاد شده است سقف تسهیلات خرید به صورت انفرادی و با سپرده‌گذاری حداقل تا مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان افزایش یافته و مدت بازپرداخت آن نیز متناسب افزایش داده شود، همچنین برای متقاضیان خرید بدون سپرده‌گذاری، تسهیلات خرید تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان و با سود تسهیلات حداکثر ۱۲درصد پیش‌بینی شود.

پورحاجت گفت: افزایش تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن نیز مورد تقاضای انبوه‌سازان است، درواقع به دلیل افزایش هزینه‌های تولید مسکن و کاهش نقدینگی بخش خصوصی و کاهش ارزش پول ملی، تسهیلات فعلی به میزان ۱۳۰میلیون تومان و در صورت اجرای فناوری نوین ۱۶۰ میلیون تومان بابت هر واحد مسکونی پاسخگوی نیاز بخش تولید و ساخت و ساز مسکن نیست.

او اظهار کرد: برای تأمین قدرت خرید متقاضیان و خانه‌دار شدن افراد بدون مسکن، افزایش آن حداقل به ۲۵۰ میلیون تومان برای انبوه‌سازان و تولید‌کنندگان حرفه‌ای مسکن، آن هم مشروط به اجازه فروش اقساطی و انتقال آن به خریداران با کاهش نرخ سود تسهیلات پیشنهاد می‌شود.

دبیر کانون انبوه‌سازان کشور افزود: تسهیلات بانکی برای بافت فرسوده به مبلغ ۵۰ میلیون تومان مصوب سال ۹۳ است که با توجه به افزایش هزینه تولید و تفاوت فاحش آن با سال ۱۳۹۳، تعدیل مبلغ مذکور ضروری به نظر می‌رسد و پیشنهاد می‌شود این تسهیلات حداقل به ۱۵۰میلیون تومان تعدیل شود. به گفته پورحاجت در خصوص سود تسهیلات آن هم پیشنهاد می‌شود تا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان از همان محل یارانه دولتی مورد محاسبه قرار گیرد و برای مازاد آن با تصویب شورای پول و اعتبار، سقف سود تسهیلات، از ۱۸درصد فعلی حداکثر به ۱۲درصد تقلیل یابد.

   افزایش سقف تسهیلات و ایجاد تورم

اما در شرایطی که انبوه‌سازان خواستار افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن شدند، برخی کارشناسان معتقدند که این اقدام می‌تواند به تورم در بخش مسکن منجر شود، فرهاد بیضایی که از منتقدان رشد سقف تسهیلات خرید مسکن است چندی پیش در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: حدود ۷۰ درصد نرخ یک واحد مسکونی، مربوط به زمین است اما دولت، سیاست مشخصی در این زمینه ندارد.

بیضایی افزود: در شرایط کمبود مسکن، افزایش وام مسکن هم در ساماندهی بازار نقشی ندارد و فقط تاثیر تورمی دارد، بنابراین نباید روی وام خرید تمرکز کرد بلکه باید سیاست‌گذاری متنوعی در بخش‌های گوناگون مرتبط با مسکن داشته باشیم؛ سیاست‌های متنوعی که همزمان اجرا شود و اثر تورمی در حوزه مسکن نداشته باشد بلکه نقش تنظیم‌گری داشته باشد و بتواند بازار را کنترل کند.او ادامه داد: ارایه زمین رایگان، راهکاری برای خانه دارشدن متقاضیان مصرفی است که در اوایل انقلاب هم اجرایی شد و با وجود تمام کم و کاستی‌ها بسیاری از خانواده‌ها را صاحبخانه کرد، البته این راهکار که برای بازگشت تعادل به بازار مسکن است، تاکنون مورد توجه مسوولان وزارت راه و شهرسازی قرار نگرفته و بر همین اساس ضرورت دارد که این روش هم مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.

 

ارسال نظر